Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Hjelper jo ingen ting med krappe filtre, viss toppen og mikrodetaljering fjernes...da er jo hele stereoen ødelagt da, blir ikke musikk til meg i hvertfall det.
    Trodde vi snakket om deling av bass? Hvor argumentet om plassering bak anlegget var foretrukket.

    Siden man allerede har introdusert fasefeil argumenterer jeg at ved et parallelt steilt dsp filter forstyrrer man ikke høyere frekvenser i samme grad, og at dette har potensiale å totalt sett gi et bedre resulatt selv om man fortsatt har fasefeil i det lave registeret.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Mener at det er relevant å se etter en DSP som støtter lineære FIR filtre om du tenker high-end. Sjekk også om antall "taps" er nok for ditt behov hvis du deler ved lengre bølgelengder. Last gjerne ned Re-phase, her kan du generere filtre, og linearisere IIR filtre.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Jeg mener for eksempel at min DEQX HDP-4 er lydmessig transparent, men det har sikkert kommet både bedre og rimeligere løsninger siden det.
    Har hørt deqx hdp-5, og ble ikke imponert over den, da dacen på den ikke nådde opp til det jeg er vant til med dcs, og har prøvd tact også, og hørt trinov også, men synes lydkvaliteten blir dårligere en det jeg har med dcs, eller det jeg hører med msb også.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Trodde vi snakket om deling av bass? Hvor argumentet om plassering bak anlegget var foretrukket.

    Siden man allerede har introdusert fasefeil argumenterer jeg at ved et parallelt steilt dsp filter forstyrrer man ikke høyere frekvenser i samme grad, og at dette har potensiale å totalt sett gi et bedre resulatt selv om man fortsatt har fasefeil i det lave registeret.
    Ja men skal jeg kjøre eget digitalt til bass med dsp utenom hovedsystemet da mener du eller...og jeg kan plassere basser både bak og forran høytalere, men kjører jeg digitalt fra streamer inn på dsp for å få til å dele hovedhøytalere nedover og så koble til basser og justere frekvens på di var tanken...men da blir det nedgradering av lydkvalitet på hovedhøytalere til meg.
    Det er problemet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har hørt deqx hdp-5, og ble ikke imponert over den, da dacen på den ikke nådde opp til det jeg er vant til med dcs, og har prøvd tact også, og hørt trinov også, men synes lydkvaliteten blir dårligere en det jeg har med dcs, eller det jeg hører med msb også.
    Pling Marchand du.:)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Vet ikke om dette er relevant for deg

    Jeg er selv i tenkeboksen for å lage bass for avlaste mine Seas 8" fullrange. Mulig jeg går for Dutch&Dutch løsningen med bakovervendt bass som står tett på vegg. For god integrasjon med Seas må hele systemet digitaliseres for å:

    1) Linearisere frekvensgang til driverne minst en oktav på hver side av XO
    2) Justere nivået, slik at driverne matcher på XO
    3) Forsinke signal til Seas i hht distanse fra veggen
    4) Generere lav/høypass filtre til driverne
    5) Linearisere høy og lavpassfiltre i allpass filtre

    Jeg tenker meg å bruke 4. ordens filtre i området 200-250 hz (men har ikke helt bestemt meg). Siden jeg er litt smågnien på hifi midlene bruker jeg en Minidsp 2x4HD (ca 3000 kr)
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Ja men skal jeg kjøre eget digitalt til bass med dsp utenom hovedsystemet da mener du eller...og jeg kan plassere basser både bak og forran høytalere, men kjører jeg digitalt fra streamer inn på dsp for å få til å dele hovedhøytalere nedover og så koble til basser og justere frekvens på di var tanken...men da blir det nedgradering av lydkvalitet på hovedhøytalere til meg.
    Det er problemet.
    Paralllelt ja. Tapp signal parallelt med inngang til eksisterende DAC. Om det er en nyere dcs kjører den vel allerede en form for dsp innternt som gir deg noen samples tidsfordel slik at forskjellen blir mindre innen du har analogt signal. Ulempen er at du ikke får kuttet hovedsystemet.

    Det ironiske er at slik dcs gjør sin digitale signalprosessering kunne de enkelt gitt brukeren mulighet til å basskutt ;)
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Paralllelt ja. Tapp signal parallelt med inngang til eksisterende DAC. Om det er en nyere dcs kjører den vel allerede en form for dsp innternt som gir deg noen samples tidsfordel slik at forskjellen blir mindre innen du har analogt signal. Ulempen er at du ikke får kuttet hovedsystemet.

    Det ironiske er at slik dcs gjør sin digitale signalprosessering kunne de enkelt gitt brukeren mulighet til å basskutt ;)
    Noe av vitsen med å gjøre det er selvfølgelig å avlaste cls nedover da di ikke er noen basselskere akkurat, og så ha basser for å hjelpe til nedover ja...ellers hadde det nok godt bra med dsp bare til bassene ja...og det er ikke av nyere model dcs nei, så jeg for ikke noe hjelp tidsmessig der heller.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Har en Sony S-master forsterker med DC Phase Linearizer funksjon. I følge Sony så er de fleste høyttalere tilpasset for å virke bra på tradisjonelle AB forsterkere.
    Høyttaler har en faseforskyvning i bassen som kan gi varmere bass. Bruker da man en klasse D forsterker vil den gi for perfekt bassrespons med riktig fase. For å kompensere for dette lagde Sony en funksjon som skulle kompensere for dette, slik at man tilpasset forsterker til høyttalere tunet for tradisjonelle forsterkere ved å lage en funksjon som heter DC Phase Linearizer som kan stilles etter behov i 4-6 settinger avhengig av modell.
    Har ikke sett andre klasse D som har dette. Er det bare en gimmikk, eller er det et reelt fenomen? Hvis Sony har rett vil bass miste varme med en klasse D forsterker.
    Info: https://www.manualsdir.com/manuals/442593/sony-str-da1000es.html?page=11
    På Ncore og lignende, er det bygget inn i konstruksjonen ?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har en Sony S-master forsterker med DC Phase Linearizer funksjon. I følge Sony så er de fleste høyttalere tilpasset for å virke bra på tradisjonelle AB forsterkere.
    Høyttaler har en faseforskyvning i bassen som kan gi varmere bass. Bruker da man en klasse D forsterker vil den gi for perfekt bassrespons med riktig fase. For å kompensere for dette lagde Sony en funksjon som skulle kompensere for dette, slik at man tilpasset forsterker til høyttalere tunet for tradisjonelle forsterkere ved å lage en funksjon som heter DC Phase Linearizer som kan stilles etter behov i 4-6 settinger avhengig av modell.
    Har ikke sett andre klasse D som har dette. Er det bare en gimmikk, eller er det et reelt fenomen? Hvis Sony har rett vil bass miste varme med en klasse D forsterker.
    Info: https://www.manualsdir.com/manuals/442593/sony-str-da1000es.html?page=11
    På Ncore og lignende, er det bygget inn i konstruksjonen ?
    Det er flott og teknisk ordspråk produsentene bruker må jeg si. Er dette noe ala vera sin justerbare gain? Snakker vi egentlig om gain matching med flotte ord?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en gimmick. Har aldri hørt om noen andre forsterkere med noe lignende. Fasedreiningen i bassen i en høyttaler styres stort sett av høyttalerens egen bassløsning, ikke av forsterkeren. Den eventuelle hørbare forskjellen med større eller mindre dempefaktor handler om frekvensgang, ikke fase.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg har prøvd å koble den inn som dac me volumkontroll og kjørt den direkte inn i effekttrinn også, men di jeg har prøvd har mye dårligere dac en dcs, så til meg blir det nedgradering av lydkvalitet, så jeg lurer på hvilken dsp med volumkontroll du vil anbefale som har like god dac og volumkontroll som dcs...så jeg ikke mister oppløsning og mikrodetaljer.
    Litt vanskelig for meg å svare konkret på det siden jeg er bransjeaktør, og vi har også planer om å selge DSP/Pre/flerkanals DAC etterhvert.

    Hvis du kun ønsker å teste EQ, shelving osv. til passive høyttalere, så er et alternativ å bruke funksjonene i Roon som har det innebygget og beholde dagens DAC. Kanskje du har tilgang til Roon via en streamer eller bruke det via en PC/Mac. Ulempen er at det er vanskelig å få målt resultatet hvis man ønsker det. JRiver Media Center har også gode EQ funksjoner.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    En bekjent spiller faktisk fløyte på en av Stereophiles referanseinnspillinger. Lydminnet er langt fra perfekt, og jeg var jo ikke tilstede da opptaket ble gjort i Santa Fe, men jeg har hørt henne spille på samme fløyte i et juleselskap i en normalt møblert stue. Det var litt aha-opplevelse.
    Og du fikk med deg puste - blåse teknikk og lyden av åpning og lukking av ventiler/klaffer ;)
    For så langt bort fra musikken er jeg kommet. Tragisk.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    En ting er i alle fall sikkert, jeg går for klasse D for min bassløsning. Hørbart bedre med en enkel Hypex sammenlignet med Sugden klasse A. Bassen er mer definert og kontant. Litt usikker på om jeg går for UCD 180 eller 400
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    En ting er i alle fall sikkert, jeg går for klasse D for min bassløsning. Hørbart bedre med en enkel Hypex sammenlignet med Sugden klasse A. Bassen er mer definert og kontant. Litt usikker på om jeg går for UCD 180 eller 400
    Solid klasse D er uovertruffen som bassforsterker. Vera antakelig det beste jeg har hørt på akkurat det.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Solid klasse D er uovertruffen som bassforsterker. Vera antakelig det beste jeg har hørt på akkurat det.
    Jo det betviler jeg ikke, men budsjettet mitt er nok noe lavere så jeg kjører i vei med DIY-Hypex. ICE klasse D er et alternativ, får tak i de hos parts-express
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En ting er i alle fall sikkert, jeg går for klasse D for min bassløsning. Hørbart bedre med en enkel Hypex sammenlignet med Sugden klasse A. Bassen er mer definert og kontant. Litt usikker på om jeg går for UCD 180 eller 400
    Kan jeg spørre hvorfor du tenker UCD og ikke FA forsterkerne?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg håper det finnes noen som ikke fjerner noe, i såfall vil jeg vite hvilken, for da er jeg interesert i å prøve den...for da kanskje jeg får til å bruke subber til cls...for ser jo fordelen med å klare å justere til frekvensgangen på subbene, og jeg for til å montere subbene forran cls også, så fasen skal jeg få til.
    Men vil ikke miste lydkvalitet i cls.
    Trinnov for eksempel?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Litt vanskelig for meg å svare konkret på det siden jeg er bransjeaktør, og vi har også planer om å selge DSP/Pre/flerkanals DAC etterhvert.
    Tør innrømme at dette «apparaturet» tilhører noe av det jeg er desidert mest spent på fremover, med utgangspunkt i hva dere har fått til med Vera. Og så er det da også litt stas med made in Norway hi-fi produkter da.

    Når det er sagt; merkelig at en viss herremann med navn Bent Holter ikke er frempå med bokstavene D og DSP under lokket, er vel dessuten bare tidsspørsmål før miljøfolket forbyr annet enn klasse D-amper vil jeg tro...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Når det er sagt; merkelig at en viss herremann med navn Bent Holter ikke er frempå med bokstavene D og DSP under lokket, er vel dessuten bare tidsspørsmål før miljøfolket forbyr annet enn klasse D-amper vil jeg tro...
    Strøm fra vann, vind og sol er ikke problematisk for miljøet. Så lenge forsterkerne ikke bruker mer strøm enn en elbil, er vel sjansene små for at det dukker opp forbud mot varme forsterkere. Jobben består i å fjerne kullkraft, ikke fjerne rørforsterkere. :)

    Jeg hadde besøk av Steinar Lem (RIP) (Leder av Fremtiden i våre hender) i sin tid, han mente sterkt at rørforsterkeren jeg demonstrerte for ham (The Lars, NOK 250 000,-) var god bruk av pengene, og ikke et miljøproblem overhodet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: Godt sagt. Jeg tillater meg å føye mer enn velforsynte- gjerne nordiske- transistorforsterkere til den lista. Som Hegel, DP, Bladelius, Doxa, Adyton...Poenget er at et slikt prestisjeprosjekt som det Norge nå er verdens spydspiss i faktisk er MINST like hardt i miljøpåvirkninga som fossile ressurser er. Om ikke verre. Den påvirkninga utnyttelse og leiting fører med seg FLØTTES bare til ANDRE ressurser. Som metaller, stein o.l. Som i sin tur blir

    a) Verre å resirkulere
    b) Har langt mer ødeleggende, permanente skader i gruve- og naturområdene våre som resultat..
    c) Opphuggerne flyter over av elbiler som er under ti år gamle. Fodi de rett og slett blir for dyre å reparere.

    In short: Fjellet kan sprenges, men aldri settes sammen igjen. Metaller er en enda mer begrensa ressurs enn olje og kull...Og hva skjer DA med vår allerede overdigitaliserte verden og hverdag?? Den kollapser om en generasjon eller to.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du "tror" mye rart... :LOL:
    Well well, dersom du tror jeg er en sånn miljøfyr så tror du feil, kjører til daglig en GMC med 6,2 liter V8 bensin som igjen betyr at jeg bidrar til et varmere klima 😂

    Uansett; du har sikkert fått med deg at de gamle 220 V lyspærer ikke lenger er salgsvare, tror dessverre miljøkjemperne kommer til (til slutt) å forlange strømbesparende forsterker teknologier som alt annet besparende greier.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Da må det først bli restriksjoner på 600+ hestekrefter og vekt på 2,3 tonn på el-biler. Tror det er mer å hente der enn å stramme inn i det lille miljøet som ønske litt varme forsterkere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: De gamle mattpærene ble tatt ut av andre grunner. Og erstatta med klarglass, lignende såkalte Edisonpærer. Dekorpærene vi bruker i skjermløse lamper har ikke få likheter med vakuumrør heller..Og så gir de et så pent lys...forutsatt LAVT lumen...Pærer med høyere lumen gir "sykehuslys". Det positive med slike pærer er både strømspar og ikke minst levetid. Du slipper å skifte i tide og utide.

    Noen fordeler er det med hybridforsterkere også. ØNSKER du Klasse D, bruk det hvis du har det. Men - som en viss svenske viste allerede i 2012: Rent lydmessig får du som regel fortsatt LANGT mer ut av den noe mer konvensjonelle Klasse AB.. Så hvorfor ikke kombinere dem? Tøffel eller pigga marsjstøvel...velg selv. Blazer og jeans eller full Armani? Samme sak...Prinsippet med Klasse D har dog sine fordeler. For eksempel funker det helt knall i subwooferforsterkere, Der kan det brukes til å kontrollere elementet omtrent diktatorisk uten de klart "binære" resultater dette prinsippet gir lenger oppe i frekvens vs. A/AB.. En fordel med så store elementer- bass er tross alt ikke like retningsbestemt som høyere frekvenser. Men i min bok er tross alt alt over 10" "for stort" i en hjemmesetting- med svært få unntak. Og sub anbefales kun der den kan integreres "110%" med rom og øvrig system. Hvis ikke, dropp dem. Og gi heller anlegget en motor som står i stil med resten. Overkill på forsterkeri finnes ikke..det er bare morsomt :) Og ikke bare det..det er imo et KRAV for å oppnå headroom i ethvert anlegg. Uansett prinsipp.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Både klar og matt tilgjengelig

     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Kan jeg spørre hvorfor du tenker UCD og ikke FA forsterkerne?
    FA plate ampene med Ncore moduler er attraktive, men grunnen til at jeg ikke bruker det kommende prosjektet er:

    1) Hypex sin DSP mangler FIR støtte, dvs jeg klarer ikke å designe et lineært filter. Jeg har imidlertid diskutert saken med Hypex, og de kommer til å implementere dette en gang, de jobber med saken.

    2) Hypex sin software krever PC, jeg bruker Mac og orker ikke Windows

    3) Jeg ønsker å bruke min brillefine Sugden klasse A amp til mellomtone og diskant
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Etter normer i kongeriket Norge (tek 15) er al strøm bukt i hus per definisjon miljøfintlig. Så Rognlien bommer her. Det er kun El biler som er "miljøvennlig" Rognlien er fortsatt min helt, stå på for energi sløsing.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter normer i kongeriket Norge (tek 15) er al strøm bukt i hus per definisjon miljøfintlig. Så Rognlien bommer her. Det er kun El biler som er "miljøvennlig" Rognlien er fortsatt min helt, stå på for energi sløsing.
    En veldig stor andel av boligene i Norge er varmet opp med termostatstyrte elektriske panelovner. I oppvarmingssesongen vil effekten som ikke kommer som varme fra forsterkerne komme fra panelovnene i stedet. Det blir noe annet sommerstid, spesielt hvis man må bruke enda mer strøm på AC for å få overskuddsvarmen ut av huset.

    Elbiler erstatter fossilt drivstoff og har en mye høyere energieffektivitet enn fossilene, så den sammenligningen halter litt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    M

    MusicBear

    Gjest
    FA plate ampene med Ncore moduler er attraktive, men grunnen til at jeg ikke bruker det kommende prosjektet er:

    1) Hypex sin DSP mangler FIR støtte, dvs jeg klarer ikke å designe et lineært filter. Jeg har imidlertid diskutert saken med Hypex, og de kommer til å implementere dette en gang, de jobber med saken.

    2) Hypex sin software krever PC, jeg bruker Mac og orker ikke Windows

    3) Jeg ønsker å bruke min brillefine Sugden klasse A amp til mellomtone og diskant
    Når du skrev «UCD 180 eller 400» trodde jeg du mente Hypex, derfor jeg spurte hvorfor ikke deres FA amper.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Blitt litt "god mann økseskaft", mulig jeg misforstår:) Altså jo jeg går nok for Hypex (ucd 180, ucd 400), men vet ikke helt hvilken, er bare i startgropa. Har akkurat ferdigstilt en liten stereoløsning til de to største barna. Brukte Hypex på Seas coax og det låter ikke dårlig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Alfegutt: Hva gjorde du for forforsterkninga og kildene der, du? De Seasene er fine..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blitt litt "god mann økseskaft", mulig jeg misforstår:) Altså jo jeg går nok for Hypex (ucd 180, ucd 400), men vet ikke helt hvilken, er bare i startgropa. Har akkurat ferdigstilt en liten stereoløsning til de to største barna. Brukte Hypex på Seas coax og det låter ikke dårlig.
    Hmm, en Hypex FA122 og en Seas coax virker som en veldig god oppskrift på en kompakt høyttaler. Legg til et basselement og bruk en FA123, så blir det gulvstående også.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    D'Agostino Relentless-monoblokker til folket! 40 W forbruk i standby, 480 W på «tomgang».

    1611441239770.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Da må det først bli restriksjoner på 600+ hestekrefter og vekt på 2,3 tonn på el-biler. Tror det er mer å hente der enn å stramme inn i det lille miljøet som ønske litt varme forsterkere.
    Når EU har forbudt Rols Royce og selge grill figuren med innlagt lys kan en forvente litt av hvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn