Forsterkere med tonekontroller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    I det siste har både jeg og andre blitt gledelig overrasket over den opplevde kvalitetsøkningen en kan få med å benytte en forsterkers tonekontroller. Dette er nok ikke det mest HIFI-politiske riktige å gjøre, men selv har jeg opplevd at album med litt dårlig innspillingskvalitet fort kan "rattes inn" litt med en liten justering av tonekontrollene. Dette er jo den enkleste form for EQ. Rett eller galt å bruke tonekontroller? Vel, det ønsker jeg ikke at tråden skal handle om.

    Derimot ønsker jeg informasjon om hvilke produkter der ute som har tonekontroller, gjerne i prisklassen under 50k siden disse er mest interessante for meg selv, men alt tas i mot. Både integrerte og separatkomponenter. Bilder og pris er much appriciated .)

    Selv har jeg Marantz PM15s2 i systemet og er meget fornøyd med både design, lydkvalitet og byggekvalitet på denne. Denne har tonekontroller i bass og diskant og justerer +/- 6dB i områdene 50hz og 19khz. Kostet kr 18.995,- sist jeg sjekket.



    KI Pearl har også tonekontroller for diskant og bass. Koster 24.900,-



    Jeg vet at også KI Pearl Lite har tonekontroller, men denne har mellomtonejustering i tillegg. Kr 11.999,-.



    Så, la tipsene flomme.... :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.320
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Integrert forsterer, forforsterker, receiver mm? - «Alle» surremegrundtforsterkere har tonekontroller.

    Accuphase har som regel gode tonekontroller, men de er vel også som regel litt over prisrammen. Ditto med Parasound, men de har vel ikke så mange integrerte forsterkere på programmet? Luxmann har brukt å ha gode tonekontroller, men jeg er ikke oppdatert på det de tilbyr i dag. Quad har også brukt å ha gode tonekontroller, men hva de tilbyr i dag vet jeg ikke. etc.

    mvh
    KJ
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Nad M3 har enkle tonekontroller +-5db, samt tilt ala Quad sin løsning.
    Har hørt Nad Master serien spille svært bra i diverse anlegg. Kan trygt anbefales i ønsket klasse under 50k :)

    Mener i farta at M3 ligger på 18k og M2 ligger på 40k
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Min Leben CS600 har en 2-trinns bass-boost +3db/+5db <100hz.
    I mine ører fungerer denne løsningen meget bra. Bassen kommer mer frem i lydbildet, uten å miste definisjon eller bli boomy.
    Stort sett så er det litt mer bass jeg ofte savner på en del dårlige/gamle innspillinger.
    Her fungerer Lebens løsning svært bra.
     

    Vedlegg

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    tkr skrev:
    -Er det integrerte forsterkere du er ute etter, eller forforsterkere?

    mvh
    Trodde det stod i åpningsinnlegget jeg ;)


    Både integrerte og separatkomponenter.
    Surroundforsterkere tenker jeg ikke på i denne sammenhengen.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    digiman skrev:
    Nad M3 har enkle tonekontroller +-5db, samt tilt ala Quad sin løsning.
    Har hørt Nad Master serien spille svært bra i diverse anlegg. Kan trygt anbefales i ønsket klasse under 50k :)

    Mener i farta at M3 ligger på 18k og M2 ligger på 40k
    M2 er det mange som snakker godt om. Den har jo fordelen av flere digitale innganger også.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    KJ skrev:
    Integrert forsterer, forforsterker, receiver mm? - «Alle» surremegrundtforsterkere har tonekontroller.

    Accuphase har som regel gode tonekontroller, men de er vel også som regel litt over prisrammen. Ditto med Parasound, men de har vel ikke så mange integrerte forsterkere på programmet? Luxmann har brukt å ha gode tonekontroller, men jeg er ikke oppdatert på det de tilbyr i dag. Quad har også brukt å ha gode tonekontroller, men hva de tilbyr i dag vet jeg ikke. etc.

    mvh
    KJ
    Accuphase og Luxman er jo gode eksempler på at tonekontroller kanskje ikke burde være så "tabu" som de kanskje er, velrennomerte og godt etablerte merkenavn som de er.

    Dessverre er det, som du sier, vel få av disse som er i prisklassen inntil 50k.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Interessant tråd. Det hadde vært kjekt å vite Q for slike tonekontroller. Få av oss hører 19kHz, så jeg vil anta man på den Marantzen nevnt innledningsvis har en ganske bred justering (les; lav Q).


    Kun ment som illustrasjon.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Som separatkomponent er jo den nye CP-800 til Classe verdt å ta en nærmere titt på:



    http://www.classeaudio.com/delta/delta-cp800.htm

    Med sine mange digitale innganger/DAC-løsninger og tonekontroller, bassmanagement og parametrisk EQ (5 eller 6 bånd om jeg husker riktig.)

    Kr 46.500,- tror jeg den vil ligge på (er ikke på HFK sine hjemmesider enda).
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Loevhagen skrev:
    Interessant tråd. Det hadde vært kjekt å vite Q for slike tonekontroller. Få av oss hører 19kHz, så jeg vil anta man på den Marantzen nevnt innledningsvis har en ganske bred justering (les; lav Q).

    Vil jeg også tro. Spesielt i og med at det er godt hørbart når en justerer på den, ergo "rekker den vel ned" i hørbart område for de fleste.... ;)

    Men det har god virkning, spesielt vil jeg tro at dette kan ha noe for seg i udempede/litt nakne rom der høyttalerne kan balansere på en knivegg på en del innspillinger. Her hjemme har jeg dog ikke rørt diskanten, kun benyttet bassjusteringen innimellom.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.984
    Antall liker
    29.794
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gnåler litt om dette her, men folk må ha meg tilgitt:

    Se på prolydmarkedet. Jeg har selv en Metric Halo 8- kanals dac/ pre med all den eq et menneske kan ha bruk for. Q er også justerbar. Delay kan stilles, og den inneholder t.o.m. en egen RIAA- eq et eller annet sted.

    Nypris rundt 50 kkr ny, brukt går de for rundt 30 kkr.

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.320
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    o.t.?
    Anfield skrev:
    ...
    Accuphase og Luxman er jo gode eksempler på at tonekontroller kanskje ikke burde være så "tabu" som de kanskje er, velrennomerte og godt etablerte merkenavn som de er.

    Dessverre er det, som du sier, vel få av disse som er i prisklassen inntil 50k.
    «Angsten» for tonekontroller er en fullstendig missforstått «purisme», i kombinasjon med dårlige erfaringer med ditto dårlige tonekontroller. Selvfølgelig med et lite tillegg om at tonekontroller og grafiske EQer av laber kvalitet ofte har blitt «missbrukt» til det ugjennkjennlige.

    mvh

    KJ
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    digiman skrev:
    Nad M serien ser slik ut. Tilt kontroll er nederste graf.
    Ved å justere både bass og trøbbel så får du en ekstra volumregulering? 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    11.248
    Torget vurderinger
    10
    Ingen ting er vel rett eller galt.

    En tonekontroll som økes trekker mer effekt fra forsterkeren og tilfører vel noe forvrengning.

    I tillegg dreies fasen ved bruk av tonekontroller.

    Når det er sagt er øret først og fremst følsomt for frekvensgangen. Faseforskyvelse er ikke så hørbart, det skal mye til for at det lugger i ørene.

    Når man bygger åpne bafler så kan det være en fordel med tonekontroller som opererer nederst i frekvensområdet. Den NAD kurven var vel i det breieste laget, mildt sagt. Hvis man først skal gå for en forsterker med tonekontroller så bør det være en håndfull knotter. McIntosh f eks.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    11.248
    Torget vurderinger
    10
    For selvbyggere som trenger tonekontroller har jeg veldig tro på en receiver i øvre skikt. Så i en annen tråd at man nå fikk en veldig god Yamaha på Elkjøp for en slikk og ingenting. Når man kun bruker den som en stereoforsterker får den ikke mer watt men den får monopol på trafoen. Og det borger for mer dynamikk. Poenget her er romkorreksjonen som ofte er god og oppløst. Sub utgangene gjør det mulig å få et 2 veis aktivt oppsett for en slikk og ingenting. Ønsker man 3 veis så henger man på en diskant på toppen med passiv deling.

    Nå er jeg vel langt inne på DIY og et stykke på siden av topic ;D
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.101
    Denon og Vincent har flere modeller med tonekontroller og til og med loudnessfunksjon. Fine greier det, spesielt ved lavt volum.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Min forsterker har tatt høyde for ev. faseforskyvninger ved en motfaskonstruksjon av separate signalbaner for L/R, slik at justering av Bass og Diskant ikke påvirkes negativt. Men den er ordentlig gammel og derfor selvsagt uaktuell - selv om den kan fås restaurert "fabrikkny".



    Forsterker på topp. Beolab 5000. God lyd.

     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha AS-2000 har. Pen er den og (synes jeg)



    og iflg specs skal (sikle) MA6600 ha også.. (SER jo ingen, men de kan jo være der likavel) ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.913
    Antall liker
    38.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min DEQX HDP3 er rimelig godt bestykket med tonekontroller.

    The remote provides a three-band tone control so even without a PC connected you can store 100 different EQ settings for different recordings or simple room EQ. You can use the bass, mid and high default settings, or for more precise control, move a band’s center frequency across 10 octaves, with semitone resolution, while its bandwidth can be adjusted from just one semitone to four octaves with cut/boost in one dB increments.
    Og det er bare fra fjernkontrollen. Plugger man inn en laptop, er det 10 bånd parametrisk EQ med variabel frekvens og Q å leke med, selvsagt i tillegg til den automatiske høyttalerkorreksjonen til +/- 0,5 dB og +/- 0,5 ms i frekvens og fase.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde en T+A Pulsar 1530R tidligere. Den var godt utstyrt med tonekontroller, og sogar en loudnessfunksjon av god kvalitet.

    God forsterker. Den nyere 1260 har vel også de samme funksjoner.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    11.248
    Torget vurderinger
    10
    - Asbjørn

    Skrytepave :p ;D

    Har faktisk tatt ibux & paracet for en time siden pga alvorlig kink i nakken etter at jeg lå på magen på gulvet på lytterommet og rattet EQ på DBXn på lørdag. Litt vanskelig å se displayen ovenfra. Fintrimming av EQ tar tid.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Mange gode tips her nå, keep em coming :)

    Ellers så må jeg også si at det er litt beroligende at såpass mange bifaller bruk av tonekontroller. Jeg hadde nok, for å være helt ærlig, trodd at det var flere "purister" som var mot. Men det kan være at de ikke tør gi seg til kjenne ;)

    Uansett, tar gjerne i mot flere forslag. Ikke nødvendigvis fordi jeg selv er i kjøpsmodus p.t. men for at det kanskje kan være litt av allmenn interesse for flere enn meg selv.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.854
    Antall liker
    8.163
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du får betre lyd, er det ikkje noko problem med tonekontrollar. Men det er alltid lurt å ikkje overdrive. 3 dB auke er ikkje mykje, eigentleg, men det stiller krav til dobbel utgangseffekt. Dei som skrur 12 dB opp i bassen, får garantert problem... Eg har ikkje tonekontrollar for tida, men har endeleg leika meg med equalizerar opp gjennom åra. Og det kan bli ganske mykje betre på den måten.
    Men så har eg dagar der eg slår min gamle SP 10 på "bypass", slik at signalet går direkte frå riaaforsterkardelen utanom alle knappane direkte inn i linjetrinnet. Når eg A/B-testar bypass i mot "normal", der alle knappar er nøytrale, er det ein ganske tydeleg skilnad. Så då lever eg utan balansekontroll fram til at eg skal bruke andre signalkjelder enn vinyl...
    Eq er best om ein opererer innan det digitale, før omforming til analog.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det går jo også ann å kjøpe seg et høyttaler system som fungerer skikkelig i små rom, gjøre noen enkle tiltak med pene bildeabsorbenter og bruke en miniDSP e.l. til eventuelle peaker til subene.
    Hvorfor skape seg problemer og derette løse det med et ytterligere kompromiss? Ikke minst når budsjettet er såpass romslig og du alikevel skal kjøpe nye høyttalere.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Anfield skrev:
    Ellers så må jeg også si at det er litt beroligende at såpass mange bifaller bruk av tonekontroller. Jeg hadde nok, for å være helt ærlig, trodd at det var flere "purister" som var mot. Men det kan være at de ikke tør gi seg til kjenne ;)
    Innen forskning så er det litt slik at "What you look for, is what you find". I originalinnlegget ditt fremheves det at "...Rett eller galt å bruke tonekontroller? Vel, det ønsker jeg ikke at tråden skal handle om...".

    Så puristene finnes nok i bøtter og spann, men de respekterer tydeligvis ønsket ditt. :)
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    HEL skrev:
    - Asbjørn

    Skrytepave :p ;D

    Har faktisk tatt ibux & paracet for en time siden pga alvorlig kink i nakken etter at jeg lå på magen på gulvet på lytterommet og rattet EQ på DBXn på lørdag. Litt vanskelig å se displayen ovenfra. Fintrimming av EQ tar tid.
    Du får ønske deg en DBX Driverack 260 til jul, så kan du sitte i godstolen og justere via PC'n i stedet :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Justering av EQ blir man ALDRI ferdig med. Hvis man føler at man er ferdig så har man i grunn resignert..... ;D

    Å justere realtime mens man spiller er sinnsykt kult, og ikke minst nyttig. Det er litt derfor jeg liker hardware EQ/DSP eller PC-basert som tillater realtime justering.


    Her er en aldeles glimrende sak som har DSP (EQ, delefilter), volumkontroll og kan switche automatisk mellom analog og digital inn. Og den låter aldeles strålende!

    Hypex AS2.100:



    http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=91
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Loevhagen skrev:
    Anfield skrev:
    Ellers så må jeg også si at det er litt beroligende at såpass mange bifaller bruk av tonekontroller. Jeg hadde nok, for å være helt ærlig, trodd at det var flere "purister" som var mot. Men det kan være at de ikke tør gi seg til kjenne ;)
    Innen forskning så er det litt slik at "What you look for, is what you find". I originalinnlegget ditt fremheves det at "...Rett eller galt å bruke tonekontroller? Vel, det ønsker jeg ikke at tråden skal handle om...".

    Så puristene finnes nok i bøtter og spann, men de respekterer tydeligvis ønsket ditt. :)
    Det er korrekt. Vi finnes, men prøver å holde oss unna. Men det virker nesten som noen savner oss innimellom?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.984
    Antall liker
    29.794
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HEL skrev:
    Skrekk og gru
    Tar det som en læreprosess. Prøving og feiling gir ganske god oversikt etter hvert. (men skulle gjerne hatt et lynkurs i måling og bruk av SpectraFoo)

    mvh
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    310
    Syntes tidligere det var nødvendig med tonekontroller på mindre forsterkere, og ikke minst loudness.

    På mitt Tandberg 3000 sett er dette helt unødvendig, kan stille mellomtone og diskant på mine høytalere hvis jeg vil.
    men spekulerer i hva en Equaliser ville ha utrettet - om noe ville blitt bedre, eller resultatet ville blitt dårlig.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg mener det er er komplett umulig å få god lyd UTEN equalizer.... Men selvsagt/dessverre må man måle for å få det til noenlunde, og det krever også masse prøv/feil å treffe målet, i tillegg til kontrollmålinger underveis.

    Jeg pleier å grovjustere basert på måling, og så justere basert på lytting etterpå, mens jeg kontrollmåler for å sjekke at jeg ikke har skrudd meg helt ut på vidotta (noe som skjer stadig vekk..). En lang prosess.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Gammeln skrev:
    Loevhagen skrev:
    Anfield skrev:
    Ellers så må jeg også si at det er litt beroligende at såpass mange bifaller bruk av tonekontroller. Jeg hadde nok, for å være helt ærlig, trodd at det var flere "purister" som var mot. Men det kan være at de ikke tør gi seg til kjenne ;)
    Innen forskning så er det litt slik at "What you look for, is what you find". I originalinnlegget ditt fremheves det at "...Rett eller galt å bruke tonekontroller? Vel, det ønsker jeg ikke at tråden skal handle om...".

    Så puristene finnes nok i bøtter og spann, men de respekterer tydeligvis ønsket ditt. :)
    Det er korrekt. Vi finnes, men prøver å holde oss unna. Men det virker nesten som noen savner oss innimellom?
    Men husk, trådstarter ønsker ikke argumentasjon for tonereguleringer heller. Det skal også respekteres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn