Forsterkere med tonekontroller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Kjøp en vintage parametrisk Equalizer fra SAE eller Accuphase e.l. og lek litt med dette.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.065
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    Kjøp en vintage parametrisk Equalizer fra SAE eller Accuphase e.l. og lek litt med dette.
    Har du noen linker, typebetegnelser osv?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    4.677
    Torget vurderinger
    1
    Litt på siden ... For dem som ikke får nok knotter er det en morsom sak fra SPL PassEQ:


    Som navnte hentyder er fuilterfunksjonene passive så man slipper evt. nevroser for aktive filtere.

    mvh
    KJ
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.065
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Etter å ha vært gift på 17 året begynner jeg å skjønne litt av dette gamet (med alle knottene) ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Etter å ha vært gift i 18 år kan jeg fortelle deg at hva kvinner angår så er det bare en - 1 knott som gjelder 8) 8)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Som monogam siden 1987 kan jeg si at det er 2 knotter, som sitter sånn ca. en halv kroppslengde fra hverandre som er realiteten. Ikke alltid de to knottene snakker sammen. Tenk på de 2 som tonekontroller man lett kan justere seg bort med. ;D

    Yamaha A-S2000 (og andre i den serien) har tonekontroll. Kompromiss mellom vintage og moderne? Dvs. mye lettere å få tak i enn vintage. Hodetelefonforsterkeren er også separat, men hvor god den er aner jeg ikke.

    Kunne tenke meg å ha lyttet til A-S2000 som stereoforsterker. :)
     

    Vedlegg

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Pilsern skrev:
    HEL skrev:
    pengesluk skrev:
    Kjøp en vintage parametrisk Equalizer fra SAE eller Accuphase e.l. og lek litt med dette.
    Har du noen linker, typebetegnelser osv?
    Accuphase EQ-box'n heter i dag DG-48. Forrige modell DG-38, og modellen før den DG-28. Jeg har lett etter en sånn i et par år, men som EQ synes jeg de er altfor dyre. DG-48 får du vel for rundt 70 lapper. DG-38 og DG-28 holder seg sjeldent godt i pris og koster ofte 30-50K.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.065
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Men den er digital. Er det ikke bedre med en analog da? For ellers kan man likegjerne kjøpe en PA sak?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    HEL, den spare-mentaliteten din MÅ du gjøre noe med ;D ;D PA/bandutstyrsvarianten av dig eq/filter har ingen ting i et skikkelig anlegg å gjøre, annet enn som verktøy for å lære om hvordan ting forholder seg ref. frekvenser, slopes etc. Men lydmessig er det ikke bra nok - det er langt unna desverre.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    HEL skrev:
    Men den er digital. Er det ikke bedre med en analog da? For ellers kan man likegjerne kjøpe en PA sak?
    Er det Accuphase'n du tenker på, så får du den med en del forskjellige options kort, og analog inn/ut er ingen problem.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Det har vært en del DG-38 på markedet til anstendige priser i det siste janly - har du sett det?? Både Hifido og AudioMarkt.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    Det har vært en del DG-38 på markedet til anstendige priser i det siste janly - har du sett det?? Både Hifido og AudioMarkt.
    Nei, de to plassen har jeg ikke vært mye på, sjekker stort sett på Audiogon. Takk for tipset!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Y r welcome.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat nå står det en DG-28 til $ 2.475.00 og det er da til å svelge?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    Akkurat nå står det en DG-28 til $ 2.475.00 og det er da til å svelge?
    Det er spiselig ja. Står en DG-38 til €5990 på Audio-Markt, dvs rundt 50K, det er verre...
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.250
    Antall liker
    35.166
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her var det tonekontroll osv. Denne fulgte meg fra 76-90, en meget kjær venn fra studietiden og langt inn i voksenlivet ;) Fy hvor stort innhugg denne gjorde i studielånet ;D ;D
    Men for en forsterker!! :)

    gismo
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.065
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    Akkurat nå står det en DG-28 til $ 2.475.00 og det er da til å svelge?
    Du nevnte i Horten at ulempen med digital EQ og X-over var litt forvrengning pga op amps etc. Regner også med at den ekstra DA/AD prosessen heller ikke er bra mtp transparens i systemet. Hvordan står denne Accuphasen seg i forhold til moderne PA varianter? Og vil ikke en analog være best?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Det beste er ingen ting. Gjøre sakene sine riktig, mekanisk/fysisk "eq" om du vil. Utover det så er nok high-end eq/filterutstyr en del bedre enn tilsvarende PA/proff, i hvertfall det jeg har hørt av standardvarianter. Mulig det finnes proffutstyr for studiobruk som overgår Highend, og som kan være egnet. Forøvrig er det også op-amps og annet svineri i analoge filtre - no free lunch serru, det går igjen i alle sammenhenger. Valget er ditt, fordeler og ulemper må prøves og erfares og velges av DEG og ingen andre, da det kun er du som kjenner preferansene dine.

    Personlig har jeg valgt helt andre løsninger men det er en lang historie.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HEL skrev:
    Du nevnte i Horten at ulempen med digital EQ og X-over var litt forvrengning pga op amps etc. Regner også med at den ekstra DA/AD prosessen heller ikke er bra mtp transparens i systemet. Hvordan står denne Accuphasen seg i forhold til moderne PA varianter? Og vil ikke en analog være best?
    Den ekstra AD/DA prosessen finner da bare sted hvis du begynner med et analogt signal? Hvis signalet inn er en digitalstrøm og EQ/X-over finner sted før DA- konvertering, er ikke argumentet ditt gyldig. Utifra egen erfaring er jeg ikke enig at analog pr. def. er bedre enn et godt digitalt oppsett. "Digital done right" kan høres riktig highend ut.

    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    tkr skrev:
    HEL skrev:
    Du nevnte i Horten at ulempen med digital EQ og X-over var litt forvrengning pga op amps etc. Regner også med at den ekstra DA/AD prosessen heller ikke er bra mtp transparens i systemet. Hvordan står denne Accuphasen seg i forhold til moderne PA varianter? Og vil ikke en analog være best?
    Den ekstra AD/DA prosessen finner da bare sted hvis du begynner med et analogt signal? Hvis signalet inn er en digitalstrøm og EQ/X-over finner sted før DA- konvertering, er ikke argumentet ditt gyldig. Utifra egen erfaring er jeg ikke enig at analog pr. def. er bedre enn et godt digitalt oppsett. "Digital done right" kan høres riktig highend ut.

    mvh
    Problemene oppstår når man må ha med det analoge også, f.eks. en pre med vinylfasiliteter. Jeg har hørt flere anlegg med både analog og digitalt eq/filter for flerveis systemer og inntrykket er ikke konklusivt, for å si det mildt.

    Dersom det kun skal benyttes digitale kilder så er jo saken grei IOFS, da kan man slippe una med kun en DAC funksjon.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Loevhagen skrev:
    Anfield skrev:
    Ellers så må jeg også si at det er litt beroligende at såpass mange bifaller bruk av tonekontroller. Jeg hadde nok, for å være helt ærlig, trodd at det var flere "purister" som var mot. Men det kan være at de ikke tør gi seg til kjenne ;)
    Innen forskning så er det litt slik at "What you look for, is what you find". I originalinnlegget ditt fremheves det at "...Rett eller galt å bruke tonekontroller? Vel, det ønsker jeg ikke at tråden skal handle om...".

    Så puristene finnes nok i bøtter og spann, men de respekterer tydeligvis ønsket ditt. :)
    Mulig det. Jeg vet de finnes, men jeg ønsket ikke at denne tråden skulle bli nok en "krange-til-vi-biter-hodet-av-hverandre-tråd" der stillingskrigen blir viktigerere enn trådstarters intensjon. Derfor skrev jeg det. Min erfaring er rett og slett at det ofte bare kan være små justeringer som skal til, og da kan tonekontroller være det jeg trenger. Kan være. Da kan det være greit med tips om hvilke produkter som kan passe som finnes ute i markedet.

    Jeg tenker ikke et komplett EQ-oppsett der en trenger 14 dager for å gjøre seg ferdig med basics ;-)
    Men snakk gjerne om dem i tråden her, kjekt å samle opp slik info her og.....
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Audiophile-Arve skrev:
    Dersom du får betre lyd, er det ikkje noko problem med tonekontrollar. Men det er alltid lurt å ikkje overdrive. 3 dB auke er ikkje mykje, eigentleg, men det stiller krav til dobbel utgangseffekt. Dei som skrur 12 dB opp i bassen, får garantert problem... Eg har ikkje tonekontrollar for tida, men har endeleg leika meg med equalizerar opp gjennom åra. Og det kan bli ganske mykje betre på den måten.
    Men så har eg dagar der eg slår min gamle SP 10 på "bypass", slik at signalet går direkte frå riaaforsterkardelen utanom alle knappane direkte inn i linjetrinnet. Når eg A/B-testar bypass i mot "normal", der alle knappar er nøytrale, er det ein ganske tydeleg skilnad. Så då lever eg utan balansekontroll fram til at eg skal bruke andre signalkjelder enn vinyl...
    Eq er best om ein opererer innan det digitale, før omforming til analog.
    Gitt at du da skrur ned i stedet for opp, jobber den da underforstått lettere etter dine tanker?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    orso skrev:
    Det går jo også ann å kjøpe seg et høyttaler system som fungerer skikkelig i små rom, gjøre noen enkle tiltak med pene bildeabsorbenter og bruke en miniDSP e.l. til eventuelle peaker til subene.
    Hvorfor skape seg problemer og derette løse det med et ytterligere kompromiss? Ikke minst når budsjettet er såpass romslig og du alikevel skal kjøpe nye høyttalere.
    Vet hvor du vil, orso. Siden du kjenner "problemstillingen" min.

    Det du skriver om vil nok fungere aller best, men kan være mye en mer omfattende prosess enn løsningen med en enkel tonekontrolljustering. Perfekt blir det aldri med en slik tonekontroll, men blir det noen gang perfekt. Det diskuteres jo også hvor stor degraderingen blir ved bruk av tonekontroller. På noen stativhøyttalere sitter lydbildet fantastisk i tredimensjonalitet, mellomtone og diskant, mens det kan være litt lite bass. Et lite knepp opp der kan gjøre underverker. Og jeg er ikke den som må ha subbass på musikk ;-)

    Forøvrig er ikke dette med denne tråden direkte knyttet til mitt eget rom og høyttalerjakten. Jeg snakker på rent generelt grunnlag her. Men å diskutere dette videre her i tråden "strider" jo litt mot hva min opprinnelige intensjon var; produktjakt! :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    En liten digresjon til fra min side:

    Jeg har i dag Martin Logan Vantage og der kan en jo justere bassmodulen +/- 12dB i området 50hz. En mye brukt Martin Logan-teknikk. Nye Ethos kan du justere +/- 12dB i området 35hz. Jeg vet ikke Q-verdien på dette. Men det funker bra når du ønsker å få høyttaleren best mulig integrert i bassområdet. I de fleste tilfeller opplever jeg at en må justere ned, ikke opp, men en Martin Logan høyttaler. I hvert fall i de oppsettene jeg har hørt dem i, og rommene de har stått i.

    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?

    Jeg vet ikke det teoretisk riktige svaret her, men er litt fascinert av scenarioet.....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Teoretisk ja, dersom kretsen i forsterkeren er av noenlunde kvalitet og at justeringspunktet er rimelig nært et eventuelt problemområde. Litt tonekontroller har aldri skadet noen; riktig gjort så kan jeg ikke se at dette skulle degradere lyden noe aldeles hårreisende....

    Andre tiltak for å rette på et slikt problem har jo også konsekvenser. Som alltid, et kompromiss.

    Dersom alternativet til å dra ned litt på bassen via tonekontrollen er å henge opp noen gamle madrasser her og der så er vel ikke valget brått så vanskelig.

    De værste puritanerne får gjerne grine på nesa, plager ikke meg.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Anfield skrev:
    Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?
    Hør på Onkel Sluket. Svaret er kort og greit: Ja.

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    4.677
    Torget vurderinger
    1
    Anfield skrev:
    ...
    Det du skriver om vil nok fungere aller best, men kan være mye en mer omfattende prosess enn løsningen med en enkel tonekontrolljustering. Perfekt blir det aldri med en slik tonekontroll, men blir det noen gang perfekt. Det diskuteres jo også hvor stor degraderingen blir ved bruk av tonekontroller. På noen stativhøyttalere sitter lydbildet fantastisk i tredimensjonalitet, mellomtone og diskant, mens det kan være litt lite bass. Et lite knepp opp der kan gjøre underverker. Og jeg er ikke den som må ha subbass på musikk ;-)

    Forøvrig er ikke dette med denne tråden direkte knyttet til mitt eget rom og høyttalerjakten. Jeg snakker på rent generelt grunnlag her. Men å diskutere dette videre her i tråden "strider" jo litt mot hva min opprinnelige intensjon var; produktjakt! :)
    Vanlige tonekontroller har aldri vært ment å være noe presisjonsverktøy ift å integrerer rom, HT og lytteposisjon. De er (IMHO) mest egnet til å justere inn plater med litt skeiv tonal balanse ift lydnivå og egne preferanser - dvs et grovt «makroverktøy» og «forutsatt» at integrasjonen av HT, rom og lytteposisjon i utgangspunktet fungerer tilfredsstillende.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    4.677
    Torget vurderinger
    1
    Anfield skrev:
    ...
    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?

    Jeg vet ikke det teoretisk riktige svaret her, men er litt fascinert av scenarioet.....
    Teoretisk sett ... joddda, men i praksis nei for vanlige tonekontroller. Sannsynligheten for at du finner en forsterker med tonekontroll hvor «knekkfrekvensen» i bassen passer med et konkret problem med for mye energi fra en gitt HT i et gitt lytterom er ganske liten. Dvs. at tonekontrollen «justerer i problemområdet» og lite annet. Resultatet blir fort mer ruglete enn utgangspunktet.

    Mer fleksible løsninger for tonekontroller med bl.a. justerbare knekkfrekvenser vil lettere kunne treffe på målet, men disse er enda mindre utbredt i rent analogt hifiutstyr.

    mvh
    KJ
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Tja, her gjelder det tydeligvis bare å velge hvem en skal høre på for å få det svaret en vil.

    KJ: Jeg er fullt klar over at en slik bruk av tonekontroll er "grov" og at det ikke kan erstatte den basisen som må ligge i bunn før alt annet gjøres; nemlig plassering av høyttalere i rommet, vinkling, tilting, akustikkmateriell, plassering av sweetspot. Alt det er seff greit. Det er den aller siste finishen når du ikke kommer helt i mål med at det jeg nevnte nettopp at jeg mener tonekontroller kan benyttes littegrann.

    KJ skrev:
    Sannsynligheten for at du finner en forsterker med tonekontroll hvor «knekkfrekvensen» i bassen passer med et konkret problem med for mye energi fra en gitt HT i et gitt lytterom er ganske liten
    Nåja, jeg vet ikke det. Mitt rom har en peak på 48 hz som er den som skaper mest problemer i bassområdet. Jeg vil da mene at både bassmodulen til Martin Logan som justerer på +/- 50hz, samt Marantz PM-15s2 som gjør det samme, kommer ganske nærme.

    Når det gjelder tonekontroller i bassen så tipper jeg at nok en del justerer i det samme området, som jo ofte er et problemområde i mange rom.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Anfield skrev:
    ...
    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?

    Jeg vet ikke det teoretisk riktige svaret her, men er litt fascinert av scenarioet.....
    Teoretisk sett ... joddda, men i praksis nei for vanlige tonekontroller. Sannsynligheten for at du finner en forsterker med tonekontroll hvor «knekkfrekvensen» i bassen passer med et konkret problem med for mye energi fra en gitt HT i et gitt lytterom er ganske liten. Dvs. at tonekontrollen «justerer i problemområdet» og lite annet. Resultatet blir fort mer ruglete enn utgangspunktet.

    Mer fleksible løsninger for tonekontroller med bl.a. justerbare knekkfrekvenser vil lettere kunne treffe på målet, men disse er enda mindre utbredt i rent analogt hifiutstyr.

    mvh
    KJ
    Det finnes da digitale preer med eq, hvor du kan stille både knekkfrekvens, boost/cut og Q.


    mvh
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    pengesluk skrev:
    Teoretisk ja, dersom kretsen i forsterkeren er av noenlunde kvalitet og at justeringspunktet er rimelig nært et eventuelt problemområde. Litt tonekontroller har aldri skadet noen; riktig gjort så kan jeg ikke se at dette skulle degradere lyden noe aldeles hårreisende....

    Andre tiltak for å rette på et slikt problem har jo også konsekvenser. Som alltid, et kompromiss.

    Dersom alternativet til å dra ned litt på bassen via tonekontrollen er å henge opp noen gamle madrasser her og der så er vel ikke valget brått så vanskelig.

    De værste puritanerne får gjerne grine på nesa, plager ikke meg.
    Takker for svar.

    Nå er det vel også sånn at bruk av tonekontroller og justeringer i bassområdet er mindre "ødeleggende" enn om du benytter tonekontroller i mellomtone og diskantområdet (om jeg skulle driste meg til å tippe her). Vil jo tro at øret er mer sensitivt for endringer i de områdene, enn endringer (reduksjoner/forminskninger) av problemer forårsaket av stående bølger....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Anfield skrev:
    pengesluk skrev:
    Teoretisk ja, dersom kretsen i forsterkeren er av noenlunde kvalitet og at justeringspunktet er rimelig nært et eventuelt problemområde. Litt tonekontroller har aldri skadet noen; riktig gjort så kan jeg ikke se at dette skulle degradere lyden noe aldeles hårreisende....

    Andre tiltak for å rette på et slikt problem har jo også konsekvenser. Som alltid, et kompromiss.

    Dersom alternativet til å dra ned litt på bassen via tonekontrollen er å henge opp noen gamle madrasser her og der så er vel ikke valget brått så vanskelig.

    De værste puritanerne får gjerne grine på nesa, plager ikke meg.
    Takker for svar.

    Nå er det vel også sånn at bruk av tonekontroller og justeringer i bassområdet er mindre "ødeleggende" enn om du benytter tonekontroller i mellomtone og diskantområdet (om jeg skulle driste meg til å tippe her). Vil jo tro at øret er mer sensitivt for endringer i de områdene, enn endringer (reduksjoner/forminskninger) av problemer forårsaket av stående bølger....
    Eeeeh, nei, IMO.

    Jeg kan love deg at små justeringer i bassfrekvensene kan ha enormt mye å si for det du hører av mellomtone/diskant.

    mvh
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Anfield skrev:
    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?
    Mitt svar er et rungende nei. Årsaken er at bassjusteringen på ML ikke påvirker noe annet enn basshøyttaleren. Signalet til panelene sendes ikke engang gjennom tonereguleringene.
    Dette er en vesentlig forskjell.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Jeg spør, dere svarer. Fungerer greit for meg det.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    Anfield skrev:
    Da går tankene mine til forsterkere med tonekontroller. Dersom du har en gulvstående høyttaler som har bittelitt for mye output i bassen, vil en da i like vellykket grad (teoretisk sett) kunne justere ned tonekontrollen i bassområdet (gitt at denne justerer i problemområdet) med et like vellykket resultat?
    Mitt svar er et rungende nei. Årsaken er at bassjusteringen på ML ikke påvirker noe annet enn basshøyttaleren. Signalet til panelene sendes ikke engang gjennom tonereguleringene.
    Dette er en vesentlig forskjell.
    Jeg ønsker ikke å kuppe denne tråden, men nå er jeg forvirret:

    Hvis mannen ønsker å ratte bassen, så er det vel den delen av lydspekteret som ligger sør for delepunktet han skal justere? Hvilken rolle spiller det at signalet til det som ligger nord for delepunktet ikke blir affisert?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn