Forsvaret kjøper nytt gevær

Z

Zomby_Woof

Gjest
Endelig har det gått opp for organisasjonen at personlig bevæpning er viktig.

Takk og lov at det ble HK igjen, selv om innmaten ser farlig 'M-16' ut.

Jeg ble ikke akkurat imponert over M-16 A1 den gangen for mange år siden, men antar at HK har klart å få til noe som virker likevel.

Edit: Jeg ser det er et stempel. Det er bra. Mindre gass/sot tilbake til de bevegelige delene=færre forkilinger. Kalash, anyone?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kjedelige greier. Burde snart være på tide med noen ordentlige oppgraderinge på. I nytt årtusen og det hele burde vi naturligvis satse på laservåpen i kampen mot ny og gammel Taliban.

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa! Laser er fine greier det. Her er batteriet. ;D

 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg har bestillt 2 stykker. Fint å ha til elgjakta. 8)
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2



Det siste bildet her skal visst nok være et strålevåpen utviklet av Kina som per dags dato blir brukt av Kinesiske anti-terror politistyrker!

Det øverste bildet skal ettersigende være en prototyp på et amerikansk-utviklet strålevåpen...
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hva faen skal vi med det ? .....nytt gevær altså..! :p

Edit: Nå har det jaggu kommet autosensur og.....fy faen... :p
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Gatling gun i LEGO ?? ??? ??? ??? ???

SYKT !! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

But I like it !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Skal tro det blir noe pussing på de soldatene som får disse i hendene ;D

edit: wow, så nettop demonstrasjonen på youtube. Imponerende lite dritt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.994
Antall liker
8.305
Torget vurderinger
1



Det siste bildet her skal visst nok være et strålevåpen utviklet av Kina som per dags dato blir brukt av Kinesiske anti-terror politistyrker!

Det øverste bildet skal ettersigende være en prototyp på et amerikansk-utviklet strålevåpen...
Hehe. Det i midten er det "lekevåpenet" de brukte i Aliens, med Sigurney Weaver...

Det øverste ser ut som et av de "look-alike" sakene de lager når du ser noe spaca i spill ol.

Nederst: det har jeg ingen tro på...



HK 416 delere en god del likhetstrekk som dere ser med AR15 familien, men gassmekanismen er helt annerledes, og bygger på alle de erfaringer H&K har opparbeidet seg gjennom alle år. Se på videon lagt ved i første post, og man begynner å skjønne at det er en radikal omarbeiding av driftsmekanismen.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Et godt valg og et godt våpen til den type oprasjoner forsvaret kommer til å gjøre i nærmeste fremtid.
AG3 kan jo alltids være et supplemang til oprasjoner der man trenger mer ildkraft eller har behov for våpen som har lenger rekkevidde.
Det blir spennende å se hva som skjer med alle MP5ene.
Forsvaret har også endel P90, disse forblir vel kanskje i tjeneste i de mest ekstreme grenene sånn som marinejegerene.
Bare vi får oss en ny skarpskytterrifle også nå, så er arsenalet temelig up to date.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Bare vi får oss en ny skarpskytterrifle også nå, så er arsenalet temelig up to date.
Ja hvilket kaliber skal vi gå for her da ? Som supplement til 12,7´ern ?

Min personlige favoritt er 338 Lapua Magnum. Og eventuelt 308Win SubSonic til de helt spesielle målene !
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Accuracy international lager fiine rifler i .338LM nuff said!
 
J

Jurassic

Gjest
Finnes bedre ting å bruke penger på enn våpen som er beregnet på å drepe mennesker.
Norge bør holde seg unna internasjonele operasjoner samt beholde AG3'en da det er lite trolig at vi får en krig selv om enkelte her på forumet tror på borgerkrig og muslimsk styre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare vi får oss en ny skarpskytterrifle også nå, så er arsenalet temelig up to date.
Dette går fint bare FLO har lært leksa si, og ikke handler av kompisene hos Våpensmia på Dokka. Verden er full av velfungerende våpen i denne kategorien.

At det i det hele tatt gikk an å kjøpe et dårlig skarpskyttervåpen er et stort mysterium.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Finnes bedre ting å bruke penger på enn våpen som er beregnet på å drepe mennesker.
Norge bør holde seg unna internasjonele operasjoner samt beholde AG3'en da det er lite trolig at vi får en krig selv om enkelte her på forumet tror på borgerkrig og muslimsk styre.

Jurassic,
Nå skal jeg være dønn saklig og ikke bruke min vanlige slomsete ironi. Oss båtfolk i mellom.

"If you want peace you must prepare for war !"

Høres sikkert dumt ut for deg og det respekterer jeg, men uten å skylde på deg må jeg få si at det nok var slike holdninger som de du der framfører som ledet til at Norge ble involvert i den andre verdenskrig. Vi unngikk å bli involvert i den første, men den gangen hadde vi et sterkt forsvar, og en ganske så moderne marine. I 1940 var vi militært så svake at både Tyskland OG England la planer for en invasjon for å hinde den andre parten i å okkupere Norge. Begge anså oss nemlig for å være for svake til å kunne forsvare oss, og det viste seg å være en korrekt vurdering. Hitler kom først, men det var nok en tilfeldighet ! Og takk for det !
 
J

Jurassic

Gjest
Norge var et strategisk vitkig land med sin lange kystlinje under 2. verdenskrig så vi hadde mye sannsynlig blitt involvert uansett.

Men personlig så synes jeg at de vestlige militærmaktenes krigsoperasjoner i Irak og Afghanistan er et onde som ikke er nødvendig.

Ag3 er forresten et pålitelig og presist våpen, har skutt >1000 skudd med den.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Norge var et strategisk vitkig land med sin lange kystlinje under 2. verdenskrig så vi hadde mye sannsynlig blitt involvert uansett.
Vel kystlinjen var der under WWI også. Hadde vi hatt et troverdig forsvar ville vi nok ha fått være i fred under WWII også, tror jeg. På samme måte som at våre isfrie havner sikkert virket fristende på Sovjet etter WWII, men USAs atomvåpenparaply beskyttet oss i den sammenhengen. ( Dessverre, liker ikke A-våpen. :( )

Når det gjelder å drive utenrikspolitikk med våpen er vi nok ikke så veldig uenige. Men kommer noen for å lage bråk med oss mener jeg at våre gutter skal ha det beste utstyret og den beste treningen som kan skaffes for penger !
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ag3 er forresten et pålitelig og presist våpen, har skutt >1000 skudd med den.
Jeg har hatt det overordnede utdanningsanvaret for >100 skyttere på AG-3, pluss alle de jeg har trent i kortere perioder som rep o.l. Våpenet i seg selv er, som du sier, ganske presist og pålitelig. En del av dem er etterhvert så gamle at de ikke er verken presise eller pålitelige lenger.

Det er meget krevende å utdanne gode skyttere med AG-3. Det krever mye dyr ammunisjon, og masse tid. Tilsvarende utdanningstid og ammunisjonsforbruk reduseres betydelig med 5,56.

I tillegg er AG-3 djævelsk tung, og ammunisjonen likeså. Hver enkelt får med seg vesentlig mer ammunisjon med 5,56. Hva det betyr vet alle som har skutt noen patruljedriller i sitt liv. De vanlige 100 skudd 7,62 er borte på et blunk. En soldat uten ammunisjon har mildt sagt dårlige fremtidsutsikter.

Derfor, blant annet...

Og skill gjerne mellom Irak og Afghanistan. Det er nok av forskjeller til at det er fornuftig.

;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Men, det er meget krevende å utdanne gode skyttere med AG-3. Det krever mye dyr ammunisjon, og masse tid. Tilsvarende utdanningstid og ammunisjonsforbruk reduseres betydelig med 5,56.
Mye lettere å treffe noe med 5,56 pga markant mindre rekyl også. Norske på utveksling til USA har alltid imponert amerikanerne med sine skyteferdigheter når de låner M16 og tilsvarende finkaliber. På den måten er AG3 en grei læremester. Selv startet jeg i HV ungdommen med Mauser i 30-06 før vi fikk AG3 i 7,62Nato og den overgangen var formidabel. Da jeg prøvde 5,56 i form av 222Rem var det jo som en lekepatron i forhold, men smalt gjorde den!

Det du sier om antall smell pr kilo er veldig vesentlig. Men jeg tror man bør ha med noe tyngre skyts i tillegg når man går over til 223. Om det bør være i form av lett MG i 7,62 eller sniper med 338LM skal ikke jeg ha sterke meninger om.

Det mest vesentlige er at skytetreningen ikke blir mer lemfeldig fordi om det nye våpenet er lettere å skyte med. Hull i luften ved siden av målet er bortkastede smell !!


Og skill gjerne mellom Irak og Afghanistan. Det er nok av forskjeller til at det er fornuftig.

;)
Tiltredes, men som prinsipp er utenrikspolitikk med våpen en uting !
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hull i luften ved siden av målet er bortkastede smell !!
Ikke helt enig med deg her. Et hull i lufta ved siden av hodet starter uvergelig en del tankeprosesser. Men, selv 'suppressive fire' virker bedre når den treffer.

Naturligvis skal man ikke slumse med skyteutdanningen. En soldat skal være en anstendig skytter, helt klart. 5,56 koster ca 1/3 av 7,62, i tillegg til at det går fortere å utdanne mannskapene. Tenk i tillegg på HV's Innsatsstyrker som totalt trener 25 dager pr. år. Denne knappe treningstiden skal fordeles på et rimelig bredt spekter av soldatferdigheter. Å være soldat er min kandidat til verdens mest krevende yrke. Konsekvensene av mangelfull kompetanse er, ahem, dramatiske.

Tiltredes, men som prinsipp er utenrikspolitikk med våpen en uting !
Siste utvei! Jeg tror ikke det er ofte at vi kan løse politiske problemer med vold. Av og til, men svært sjelden.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Ikke helt enig med deg her. Et hull i lufta ved siden av hodet starter uvergelig en del tankeprosesser. Men, selv 'suppressive fire' virker bedre når den treffer.

Naturligvis skal man ikke slumse med skyteutdanningen. En soldat skal være en anstendig skytter, helt klart. 5,56 koster ca 1/3 av 7,62, i tillegg til at det går fortere å utdanne mannskapene. Tenk i tillegg på HV's Innsatsstyrker som totalt trener 25 dager pr. år. Denne knappe treningstiden skal fordeles på et rimelig bredt spekter av soldatferdigheter. Å være soldat er min kandidat til verdens mest krevende yrke. Konsekvensene av mangelfull kompetanse er, ahem, dramatiske.


Siste utvei! Jeg tror ikke det er ofte at vi kan løse politiske problemer med vold. Av og til, men svært sjelden.

Vi er nok enige i det meste her tror jeg. Hadde også gjerne sett at innsatstyrkene hadde fått mere treningstid, men så lenge det er en "hobby" ( no pun intended ! ) er det jo begrenset hvor mye det sivile Norge er villig til å akseptere, dessverre. Den dagen de trengs på alvor er det forsent å intensivere treningen.

Når det gjelder synet på "væpnet politikk" og vold er det jo ikke vår holdning som er problemet. Problemet er at det finnes andre der ute som ikke tenker som oss ! Man kan selvsagt underkaste seg en undertrykker, men akkurat det ligger veldig langt fra min natur. Da heller dø oppreist, for å si det klisjeaktig. Det beste er selvsagt å knærte den andre ! ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Nå er det jo 7.62 våpen under utvikling som løser mye av problemene med AG3, da hovedsakelig våpenets egenvekt og mangel på konfigurasjonsmuligheter.
Nemlig SCAR som utvikles av FN Herstahl.

SCAR finnes som både 5.56 og 7.62 vesjon.
Hvis ikke jeg har missforstått helt så ligner våpenet funksjonsmessig mye på Sig 551/552 serien og det er jo utmerkede våpen.

På sniperrifle siden så ser min hete kanidat slik ut:


Dette er simpelten en annen verden enn de stakkars gamle børsene dagens somldater må ta til takke med.
Har selv skutt med AE@.338LM og får jeg noen gang mye penger MÅ jeg ha en slik.
Forsvarets bruk av Barret light fifty er etter min mening på kanten til sløsing av penger. Amunisjonen er usansynelig dyr og har endel restriksjoner på seg mtp. menneskerettigheter. I tillegg veier den ca. 17Kg!
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Nå er det jo 7.62 våpen under utvikling som løser mye av problemene med AG3, da hovedsakelig våpenets egenvekt og mangel på konfigurasjonsmuligheter.
Nemlig SCAR som utvikles av FN Herstahl.

SCAR finnes som både 5.56 og 7.62 vesjon.
Hvis ikke jeg har missforstått helt så ligner våpenet funksjonsmessig mye på Sig 551/552 serien og det er jo utmerkede våpen.

På sniperrifle siden så ser min hete kanidat slik ut:


Dette er simpelten en annen verden enn de stakkars gamle børsene dagens somldater må ta til takke med.
Har selv skutt med AE@.338LM og får jeg noen gang mye penger MÅ jeg ha en slik.
Forsvarets bruk av Barret light fifty er etter min mening på kanten til sløsing av penger. Amunisjonen er usansynelig dyr og har endel restriksjoner på seg mtp. menneskerettigheter. I tillegg veier den ca. 17Kg!
Forsvaret kaller jo 12,7`en sin for MØR. (Materiell Ødeleggelse Rifle)
Skal ikke brukes på folk, men jeg tror at sånne ting fort blir glemt bare behovet er der.
Som du nevner er rifla tung så hvor fornuftig den egentlig er i krig er ikke godt å vite. Den krever forøvrig MYE vedlikehold.. Mener å huske at en smell koster 75kr.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Forsvaret kaller jo 12,7`en sin for MØR. (Materiell Ødeleggelse Rifle)
Skal ikke brukes på folk, men jeg tror at sånne ting fort blir glemt bare behovet er der.
Som du nevner er rifla tung så hvor fornuftig den egentlig er i krig er ikke godt å vite. Den krever forøvrig MYE vedlikehold.. Mener å huske at en smell koster 75kr.
Ja du har helt rett i at at Barretten egentlig kun skal brukes som en MØR, men faktum er jo at når behovet er der og alt man har er 12.7 så bruker man det, Genevekonvensjon eller ei...
12.7mm amunisjon er som du nevner veldig dyr, jeg vet ikke om den koster så mye som Kr 75/skudd, men langt mere enn hva som er forsvarlig.

Her mer troen på M107 som sniper rifle

http://www.inetres.com/gp/military/infantry/rifle/M107.html



Den veier ca 12,5 kg. og bruker .50 kaliber ammo

Problemet er selve 12.7 aminisjonen. Den er rett og slett ikke presis nok.
.338LM er et langt bedre alternativ og da kan du få rifla ned i en vekt på ca. 7Kg.
12.7 rifler og andre ekstreme rifler som Cheytac og hectate er lagd for thrillseakerene, disse finner man selvfølgelig mange av i forsvarets spesial avdelinger og derfor blir disse mammutene kjøpt inn.
Barretten er jo et mereritt og vedlikeholde pga. det ekstremt kompliserte designet. Boltriflene som Gjestemedlem linker til er i så måte et bedre valg hvis man ønsker å satse vidre på 12.7 skarpskytterrifler.
Våre venner i Finland lager også flotte .338LM rifler. Sako TRG serien koster også ca 1/3 av AE konsept riflene...
 
K

knutinh

Gjest
Skal ikke brukes på folk, men jeg tror at sånne ting fort blir glemt bare behovet er der.
Jeg forstår ikke helt dette. Dersom noen bestemmer seg for å lage et hull tvers igjennom kroppen min så har det vel liten betydning om hullet er som en 5-kroning eller som en liten pizza?

Jeg ville ha protestert kraftig mot å bli gjennomhullet, ikke kaliberet.

Når vi snakker om våpen som utmerker seg med å ødelegge et størst mulig antall mennesker for livet (uten å drepe) og som ikke lar seg deaktivere etter krigshandlingene så snakker vi stygge våpen.

-k
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Det med MØR er et "relativt" begrep. Jeg vet at våre venner i USArmy også har det samme "problemet" med legal bruk av 12,7mm. De har derfor definert det som "OK" å lage hull i en hjelm eller en skuddsikker vest. Det er nemlig "materiellødelegging", at det befinner seg en mann inne i hjelmen eller vesten er i grunnen bare "bad luck" for vedkommende. Her er det intensjonene som betyr noe. Hvis målet for skytingen var å ødelegge en hjelm eller en skuddsikker vest er det legalt å skyte. Hvis du skyter for å drepe typen inne i vesten er det en krigsforbrytelse ! Ganske enkelt. :-/
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.537
Antall liker
913
Torget vurderinger
1
Med heilmantel kan du skyta folk med du lyster med 12,7. Det er MPammoen som er ulovleg på personnell.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jeg forstår ikke helt dette. Dersom noen bestemmer seg for å lage et hull tvers igjennom kroppen min så har det vel liten betydning om hullet er som en 5-kroning eller som en liten pizza?

Jeg ville ha protestert kraftig mot å bli gjennomhullet, ikke kaliberet.

Når vi snakker om våpen som utmerker seg med å ødelegge et størst mulig antall mennesker for livet (uten å drepe) og som ikke lar seg deaktivere etter krigshandlingene så snakker vi stygge våpen.

-k
Tror det har noe med at det ikke er pent å drepe.. Dvs at når du er i krig så skal du skadeskyte mest mulig.. Forsvaret bruker MØR med sprengstoff i prosjektilet for å "stoppe" mest mulig.. Det blir ikke pent når noe med kjøtt og blod står i veien, som det ofte gjør når en Amerikaner bruker den type ammo..
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.583
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
0
Med heilmantel kan du skyta folk med du lyster med 12,7. Det er MPammoen som er ulovleg på personnell.
Er det noen som bruker helmantel 12,7 nå etter at "lille fredselskende Norge" ( Raufoss ? ) fant opp 12,7 Multi. ?

Mener å huske at 12,7 var på vei ut fordi den ikke gjorde noen fornuftig jobb. Men "så kom Helgenen inn" som de synger i sangen. 12,7 multi entret banen og 12,7ern fikk nytt liv.

Og dere som har prøvd må nå innrømme at det er lite som slår det å blåse avgårde med en 12,7 firling !! Morro !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Det året jeg var inne i forsvaret måtte hver mann skyte 50 skudd med 12.7 og multi purpose så de skulle få penger til å kjøpe ny ammunisjon neste år....
Fornuftig bruk av skattepenger å be hver mann fyre av 50 skudd uten noen form for instruksjon eller blink.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Den russiske "dragon2 rifla er og blir den beste til å treffe det du peker på!
Knerter på enhver avstand, så og si.

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn apropos...

Dette er ting i utvikling. Metalstorm driver med et nokså anderledes konsept.

http://youtube.com/watch?v=IFmQW-1W2Ys

Johan-Kr
Ser dette ut som et selvavfyrende system, eller misforstår jeg helt? I så fall er det uforenlig med konvensjonen mot personellminer.

Dessuten ser jeg ikke at det har noen effekt ut over M-19/M-100 med tilsvarende avfyringssystem. Snarere tvert i mot, siden dette våpenet sender alle kulene i samme retning. Da treffer man jo bare de som stå rett bak hverandre sett fra våpenet.

M-19/M-100 sender kulene pent fordelt i en 45 graders sektor. Disse var opprinnelig pakket med snubletrådinnretninger. De kunne altså utløses av de som man ønsket å bekjempe. Nå er de kun pakket med tennere som betjenes av de som plasserer dem ut.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forsvarets bruk av Barret light fifty er etter min mening på kanten til sløsing av penger.
Etter min mening er det langt pokkerivold over kanten. Hvis jeg ikke tar helt feil er vi Barretts største kunde. Her er det sannsynligvis noen som har fått et hardt angrep av 'shiny kit syndrome'. Vi har så mange av disse at det er sykt. Jeg kommer ikke på allverden de kan brukes til heller. Jeg har hørt noen ganske tafatte forsøk på å forsvare investeringen med at ''nattkikkerten er jævlig god som OP-kikkert''

:p
 
Topp Bunn