Fortolling, hvor lang tid??

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Har bestilt Riaa fra Kina, det ankom gardermoen 15des. Skal vel fortolles osv.
Hvor lang tid kan det forventes at det tar før det blir videre sendt til vestlandet?? Noe håp om og få dette før Jul???

mvh
En som ikke vet om han orker og vente på denne forsendelsen til etter Jul, Er tross alt Julepresang fra mg til mg ;D ;D ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
15/12 var rett før helga, blir vel sendt rett over helga vel. De driver ikke på helgetillegg i den grenen av etaten såvidt jeg vet. Og bra er det for skatten vår. Noen få virkedager er vanlig, litt variabelt.

Posten satte 16/12 som siste frist for garantert levering før jul i år. Litt tidligere bestilling ville vel ha gitt deg litt tidligere levering :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Venta nettopp i 14 dager på en pakke som "satt fast" i fortollinga i hovedstaden....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det avhenger mye av hvilket selskap som håndterer dette.
Ekspress firmaene gjør dette raskt.
Posfortollingen gjør det ikke raskt.
Vær også obs på at det er en økende skepsis til pris / verdi som oppgis og som skal være grunnlaget for MVA beregning.
Du kan bli avkrevd dokumentasjon som viser virkelig pris. Slike krav sendes deg i posten.
Ikke for å skremme deg, men slik er det.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det kommer an på om du har blitt registrert der før - i posten i alle fall.

Om det er første gang du handler noe fra utlandet som skal fortolles av posten så må de sende deg et fullmaktsskjema hvor de blant annet trenger fødselsnummer.

Andre gangen trenger de ikke vente på dette. Om verdien av selve pakken (unntatt frakt altså) er under 1.000 skal den gjennom forenklet fortolling, om den er verdt mer må den gjennom "full" fortolling. Litt forskjell i både pris og hvor lang tid de trenger på det.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Koste nokk ott mere en 1k ja. Men har ikke prøvd og få verdien skrevet ned osv, såpas mye billigere i kina at eg gidde isje stressa me det, risikera någe tul osv... Har heller ikke handla slikt før, så då blir det nokk og vente til itte jul på dette. Får stilla mg inn på det, og skulle det komme før jul er det ein bonus :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis pakken sitter i postens tollbehandling i mer enn en dag eller to, ringer du kundeservice og får fart på den. da har de ikke funnet deg eller din godkjenning av at de kan fortolle pakker for deg, i sitt kunderegister, og har sannsynligvis sendt ut BREV til deg med et skjema du må fylle ut og returnere før de gjør noe som helst.

Hvis du ringer dem og opplyser at de kan sette i gang, og gir dem personnummeret ditt (du har selvsagt sporingsnummeret på pakken?) går det gjerne ganske kjapt.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.581
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Gikk tålig fort denne gangen, tross rett før jul ;)

gismo

Detailed Results:

Delivered, December 16, 2011, 11:01 am, NORWAY
Customs clearance processing complete, December 14, 2011, 3:16 pm, NORWAY
Customs Clearance, December 13, 2011, 9:46 am, NORWAY
Customs Clearance, December 13, 2011, 8:47 am, NORWAY
Processed Through Sort Facility, December 13, 2011, 8:47 am, NORWAY

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg bestilte express i fra Kina en gang:

Kina - Oslo, 3 dager
Oslo - Oslo, 16 dager

Snakk om å ignorere express varer i fra Posten sin side.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Torsen skrev:

Kina - Oslo, 3 dager
Oslo - Oslo, 16 dager

Jeg unngår derfor posten så langt jeg kan; betaler heller litt ekstra frakt og sender med Fedex ol.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ikke så lett å vite hvilke selskaper som samarbeider med Posten.
De dyreste gjør det vanligvis ikke.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Hvis pakken sitter i postens tollbehandling i mer enn en dag eller to, ringer du kundeservice og får fart på den. da har de ikke funnet deg eller din godkjenning av at de kan fortolle pakker for deg, i sitt kunderegister, og har sannsynligvis sendt ut BREV til deg med et skjema du må fylle ut og returnere før de gjør noe som helst.

Hvis du ringer dem og opplyser at de kan sette i gang, og gir dem personnummeret ditt (du har selvsagt sporingsnummeret på pakken?) går det gjerne ganske kjapt.
Hmmm, jeg har aldri fått noe slikt skjema fra posten...

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
yasman skrev:
Torsen skrev:

Kina - Oslo, 3 dager
Oslo - Oslo, 16 dager

Jeg unngår derfor posten så langt jeg kan; betaler heller litt ekstra frakt og sender med Fedex ol.
Riaa trinnet mitt er sendt med Fedex......... men etter at det er annkommet Norge og tollen, er det vel Posten som tar over??

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Fikk SMS fra Bring i dag om at pakken min i fra Fedex er lastet i bil og kjørt ut i dag :) :) :)
Då blir det ivertfall ein musikalsk jul her ja. frykte eg komme te bli a-sosial rett og slett.

har foresten aldri fått någe brev eller noe ifbm fortolling osv.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
JLmorten skrev:
Fikk SMS fra Bring i dag om at pakken min i fra Fedex er lastet i bil og kjørt ut i dag :) :) :)
Då blir det ivertfall ein musikalsk jul her ja. frykte eg komme te bli a-sosial rett og slett.

har foresten aldri fått någe brev eller noe ifbm fortolling osv.
Me vet jo alle at Posten tar tid, så var glad da det stod at Bring skulle frakte Riaa`en min. Men at den skulle bli kjørt i fra Oslo i dag tidlig og så ankomme i ettermiddag var jeg ikke forberedt på..

Jasmine LP-2.0mkII is in the House ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn