Fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre

U

utgatt60135

Gjest


Jeg kan i allefall ikke ha det slik. Jeg vil ha tilbake puffen! Kjøpte meg et veggstativ til TV´n som egentlig ikke passer og jeg har ikke lyst til å montere den på veggen. Ypperlig å kunne trekke frem TV´n når man skal se en film og jeg tror ikke det blir så pent med Cary´en rett under den. Jeg har kjøpt meg en LG Blueray spiller og prøvde å sette den under Getboksen, men det blir for varmt. Så da er de to plassene okupert.

Sugden er på service så nå står det en Audiolab 8000A på lån foreløpig. Airport express står bak benken, koblet til analogt.

CD-platesamlingen er i ferd med å bli overfylt og jeg er litt lei av å lete etter plater. Men fortsatt er det moro å sette på en plate fysisk så jeg tenker at en god ide hadde vært å hatt alle platene lagret digitalt, men å ha fremme favorittplatene og nye.

Jeg har lyst på et enkelt anlegg med få duppeditter og aller helst bare én komponent. Eventuelt 2 komponenter som kan stå oppå hverandre (samme merke). Jeg synes det idéelle hadde vært å ikke trengt avspilling fra Mac eller i det minste å ikke kunne trenge å styre anlegget fra den. Så da har vi voen HD avspillere men er dette fremtiden? Om ikke så lenge så blir vel harddisk avlegs? Et spørsmål jeg har er om det ideelle avspillingssytemet enda ikke er ute på markedet? Eller vet dere om noen gode løsninger? Tenkte jeg kunne bruke BR spilleren som digital avspiller men jeg vet ikke. Ga meg ikke noen god feeling.

Jeg har plassert min REL sub mellom venstre høyttaler og benken, men har ikke fått til noen god integrering derfra (enetse mulige plassering). Skulle jeg ha byttet ut til noen gulvstående, lettere flyttbare og rimligere høyttalere?

Limer inn fra et tidligere innlegg:

En kollega var så snill og låne meg en forsterker, så nå bruker jeg en Audiolab 8000A. Den er god den, og spesielt på rock så savnes det lite. Derimot så er forskjellene åpenbar på gode klassiske plater. Innsikten, fokus og detaljering er på et annet nivå med mye dyrere Sugden A21SE. Bra trøkk i mellombassen på Audiolaben, noe mørkere, rundere og litt mer avrundet i diskanten. Således også mer tilgivende. Det er vel dette man kaller en musikalsk forsterker? Tja, kanskje men for meg er mer "HiFi" mer musikalsk så fremt resten er på samme nivå. Men jeg kunne helt klart levd med en slik forsterker, men kanskje ikke om klassisk/akustisk var hovedkilden. Moro å se hvordan det oppleves med en mye rimelige forsterker i bruk. Men så spiller jeg alså desidert mest rock.

Alle innspill mottas med stor takk, særlig angående ny teknologi der jeg har liten oversikt. Byttesyken var helt borte vekk over lengre tid, men nå har den nådd meg. Lyden fra anlegget er veldig bra den!
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Lag en enkel hylle og sett over komponenten ved siden av tven og plasser Caryen på toppen av den og sleng beina på puffen!
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Det er vel variabel utgang på Cary'en? Isåfall kan du kjøpe effektforsterker(e) som kan gjemmes, så kan Cary'en stå hvor Sugden står på bildet, og fungere som både CD og pre. Én synlig boks!
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Med denne armen kan du trekke skjermen 80 cm ut fra veggen:



Hvis du i tillegg virkelig er interessert i å investere i det jeg tror vil bli den beste nettverks-streameren tilgjengelig (hvis vi glemmer Klimax) burde du se nærmere på PS Audio sin PerfectWave DAC. Setter du inn tilleggskortet The Bridge har du en fullverdig nettverks-streamer med meget høy lydkvalitet.

For å få dette til å fungere må du koble en NAS server til ruteren du bruker til bredbåndsløsningen din hjemme. All musikk kopieres over på NAS'en. Deretter må PerfectWave DAC'en kobles til ruteren på samme måte via en nettverkskabel. Tilleggskortet The Bridge har nettverksinngang. Deretter kan du bruke en iPhone, iPod eller iPad som fjernkontroll. Meget enkelt og elegant.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
49
Meget pent oppsett Lyngen :) , hvilken tv benk er det du bruker ?

Jeg synes også forslaget om en hylle over Sugden hørtes fornuftig ut , feks en platespiller hylle .
Ville ikke byttet ut Sugden i en effekt for å kjøre direkte med Cary , tror det vil degradere lyden.
Har hatt samme Cary spiller og mener variabel utgang er en nødløsning .
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan ikke bare forsterkeren stå oppå spilleren på bordet der forsterkeren står nå, da?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kanskje du kunne ha byttet ut benken til én med flere hyller? Eller er den fredet?
 
U

utgatt60135

Gjest
Takker for mange gode forslag :).

Dazed: Å sette en klasse A forsterker oppå CD-spilleren vil jeg ikke gjøre med tanke på varmegang.

E.I.A: TV-benken er en flott Tacoma i gummitre, men den stjeler mye lys. Hylle til Caryén høres fornuftig ut, men jeg synes det blir for dominerende.

Marcus: Nei, å bruke Cary som pre er ikke aktuelt og jeg kan heller ikke gjemme bort eff. forsterker(e).

Ketil: Den armen så veldig bra ut, særlig når den kan dras så langt ut (mer enn på benken). Men blir det så pent med Sugden under den? Jeg vet ikke, Ketil. Jeg synes ikke det ser så enkelt ut med streaminingen? Jeg har ikke noe hjemmenettverk heller. Hvorfor skulle det ikke kunne gå å spille av plater, lagre på flashminnne, velge plater fra displayet og ha en integrert trådløs mottaker (med eventuelt en boks ut fra Mac) for avspilling fra iTunes/Spotify? Men slike muligheter finnes ikke enda?

Det peneste hadde nok vært å hatt bare én boks eller to med likt utseende oppå hverandre ved kanten av TV benken. Har alså sett litt på Naim Uniti, men lurer på om jeg vil savne Sugdens kvaliteter. Kan Naim´en som er basert på innstegsmodellene være nogenlunde lydmessig lik Audiolab? Da tenker jeg mest på generell kvalitet. Det frister litt å kjøpe noen rimeligere gulvstående høyttalere, prøve dem i noen uker med Audiolab og velge hvilke jeg selger da.

oyvejorge: Ja, benken vil jeg ikke bytte selv om forslaget var bra. Men jeg synes HiFi komponenter tar seg godt ut på en benk og ikke i hyller. Bedre for varmegangen også, særlig når hyllene er tette. Stereorack synes jeg fort kan bli litt eh .. jalla.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Dazed: Å sette en klasse A forsterker oppå CD-spilleren vil jeg ikke gjøre med tanke på varmegang.
Varme går oppover, og du burde i alle fall sjekke om forsterkeren blir problematisk varm på undersiden før du tar den avgjørelsen. Du kan ha rett, men selv om forsterkeren skulle bli lunken (eller varmere) på undersiden, er det ikke sikkert den stråler så mye varme ned til en komponent under seg. Høye føtter hadde den også.
 
U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Lyngen skrev:
Dazed: Å sette en klasse A forsterker oppå CD-spilleren vil jeg ikke gjøre med tanke på varmegang.
Varme går oppover, og du burde i alle fall sjekke om forsterkeren blir problematisk varm på undersiden før du tar den avgjørelsen. Du kan ha rett, men selv om forsterkeren skulle bli lunken (eller varmere) på undersiden, er det ikke sikkert den stråler så mye varme ned til en komponent under seg. Høye føtter hadde den også.
Sugden er bygd slik at hele kabinetett blir veldig varm. Til og med volumknotten. Cary´en har også en viss varme. Det er også rør i den med lufting.
 
U

utgatt60135

Gjest
En annen ting er at det hadde vært kjekt med balansekontroll siden jeg/vi sitter mye nærmere høyre høyttaler i sofaen og ser på film/TV.

Hvor bra vil lyden fra Airport Express bli ved å bruke USB-utgangen til en DAC i en forsterker?
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Se på Bel Canto sine produkter. Her har du mange muligheter med dac, digital volumkontroll og små men gode effektforsterkere. Pene er de også.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
En annen ting er at det hadde vært kjekt med balansekontroll siden jeg/vi sitter mye nærmere høyre høyttaler i sofaen og ser på film/TV.

Hvor bra vil lyden fra Airport Express bli ved å bruke USB-utgangen til en DAC i en forsterker?
Hei!
Du kan ikke bruke usb utgangen på AE til audio, den kan brukes til printere (i annet rom o.l.)
Til rack så er jeg enig i at for mye av dette blir for HiFI, men Duett har nå noen kinesiske greier inne som imo er
fine, og så langt jeg fikk med meg også kan leveres i andre størrelser.
Ta en kikk på de.



Bredde utvendig 60cm, innvendig 50cm mellom bena, dybde 50 cm i selve hylla.
Høyde husker jeg ikke helt, men jeg husker at det er 57 cm fra gulv og opp til underside av nest øverste hylle, så da kan du bare regne ut ca. totalhøyde.
Rosetree massivt og faste hyller.

Mvh.KW
 

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Den er jo ganske dyp da 78cm. er laget til bruk som sofabord.
Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
Tanken var god da :). Også racket fra Duet, men jeg har ikke plass til det uansett.

Syntes jeg leste at man kunne koble Airport Express til en DAC? Men der jo bare en analog jack, ethernet og USB kontakt.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Og det er bit-perfect ut av Airport Express (om det sendes selvsagt). Veldig fin løsning dette.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Tanken var god da :). Også racket fra Duet, men jeg har ikke plass til det uansett.

Syntes jeg leste at man kunne koble Airport Express til en DAC? Men der jo bare en analog jack, ethernet og USB kontakt.
Jeg bruker AE jeg og så en optisk digitalkabel fra den og inn i dac, må være minioptisk i AE enden.
Jeg har Van den Hul Octocoupler MKII.
HiFiklubben har de og jeg kjøpte min i sin tid hos Stereofil.
http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/digitalkabler/van_den_hul_the_optocoupler_mk_ii_kabel.htm

Mvh.KW
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Lyngen skrev:
Jeg vet ikke, Ketil. Jeg synes ikke det ser så enkelt ut med streaminingen? Jeg har ikke noe hjemmenettverk heller. Hvorfor skulle det ikke kunne gå å spille av plater, lagre på flashminnne, velge plater fra displayet og ha en integrert trådløs mottaker (med eventuelt en boks ut fra Mac) for avspilling fra iTunes/Spotify? Men slike muligheter finnes ikke enda?
Hvis du ikke har bredbåndstilkobling med tilhørende ruter begrenser utvalget seg litt mer. Squeezebox Touch har imidlertid mulighet for å kobles direkte til enten en USB minnepenn opp til 32 GB, eller en USB harddisk med egen strømforsyning. Da kan Touch'en spille musikk direkte av fra minnepennen/harddisken uten bruk av noen form for nettverk. SQ Touch har egne analoge utganger, men for optimal lydkvalitet bør man nok koble til en ekstern DAC. Selv har jeg Hegel sin HD10, og synes den er bra. Enda rimeligere er for eksempel Arcam RDAC.
 
U

utgatt60135

Gjest
Etter litt mer grubling så tenker jeg:

Hvorfor skal man være avhengig av Mac/PC? Hvorfor kan man ikke lagre internt uten bevegelige deler når man ser hva man får til med en bitteliten iPod? Og da er det ikke rare greiene å putte i et billig CD-drev også.

Men en slik avspiller som ikke er svinedyr har jeg ikke sett. Da venter jeg heller med å digitalisere samlingen til utviklingen har tatt et steg til. Foreløpig skaffer jeg et veggfeste til TV´n så det er plass under den.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Etter litt mer grubling så tenker jeg:

Hvorfor skal man være avhengig av Mac/PC? Hvorfor kan man ikke lagre internt uten bevegelige deler når man ser hva man får til med en bitteliten iPod? Og da er det ikke rare greiene å putte i et billig CD-drev også.

Men en slik avspiller som ikke er svinedyr har jeg ikke sett. Da venter jeg heller med å digitalisere samlingen til utviklingen har tatt et steg til. Foreløpig skaffer jeg et veggfeste til TV´n så det er plass under den.
T+A Music Player kombinert med en ekstern HDD eller noen større minnepinner?
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Etter litt mer grubling så tenker jeg:

Hvorfor skal man være avhengig av Mac/PC? Hvorfor kan man ikke lagre internt uten bevegelige deler når man ser hva man får til med en bitteliten iPod? Og da er det ikke rare greiene å putte i et billig CD-drev også.

Men en slik avspiller som ikke er svinedyr har jeg ikke sett. Da venter jeg heller med å digitalisere samlingen til utviklingen har tatt et steg til. Foreløpig skaffer jeg et veggfeste til TV´n så det er plass under den.
T+A Music Player kombinert med en ekstern HDD eller noen større minnepinner?
Jeg har sett på den, men hvorfor skulle man kunne trenge en ekstern harddisk?
 
U

utgatt60135

Gjest
Noen som kjenner Olive

Den kan lagre 2000 plater i FLAC, 6000 i orginal kvalitet. Stilig design også. 15k på OHC.

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Etter litt mer grubling så tenker jeg:

Hvorfor skal man være avhengig av Mac/PC? Hvorfor kan man ikke lagre internt uten bevegelige deler når man ser hva man får til med en bitteliten iPod? Og da er det ikke rare greiene å putte i et billig CD-drev også.

Men en slik avspiller som ikke er svinedyr har jeg ikke sett. Da venter jeg heller med å digitalisere samlingen til utviklingen har tatt et steg til. Foreløpig skaffer jeg et veggfeste til TV´n så det er plass under den.
T+A Music Player kombinert med en ekstern HDD eller noen større minnepinner?
Jeg har sett på den, men hvorfor skulle man kunne trenge en ekstern harddisk?
Tenkte på det eller minnepinne for å kunne spille av musikk uten å være avhengig av cd eller pc.

Forstod det som at du var interessert i en løsning for å lagre musikk uten å være avhengig av datamaskin.
 
U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Forstod det som at du var interessert i en løsning for å lagre musikk uten å være avhengig av datamaskin.
Eller noe annet eksternt ;).
 
U

utgatt60135

Gjest
Fant denne omfattende anmeldelsen av Olive og den konkluderer med at den fungerer fint som avspiller så lenge man bruker en ekstern DAC da den innebygde skuffet anmelderen godt.

Da glemmer jeg den tror jeg.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei

Om du skaffer deg en NAS ala Netgear RadyNAS NV+ eller Pro, så kan du kjøre Squeezeserveren på NAS'en, og trenger ikke separat pc. Da har du også RAID som er gull m.t.p. backup. Da kan du kjøre en SB Touch med ekstern dac feks :)

Mvh
Bjørn
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg spør igjen jeg ;). Hvorfor ha lagringen eksternt?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Lyngen skrev:
Jeg spør igjen jeg ;). Hvorfor ha lagringen eksternt?
Det blir mer jo litt subjektiv fra person til person :). Men, det blir fleksibelt. Man kan bruke diskene til både bilder, film og musikk. Backup blir håndtert av RAID løsningen. Man står da også mere fri til å bruke den avspilling/lesing/dekoding som passer i tiden.
Om du skal ha en pc med mulighet for flere disker for å kjøre raid (som man bør), vil denne bli relativt voksen å ha i racket. En NAS kan du plassere ut av syne i kjelleren eller lignende. Den har også muligheter for flere disker etterhvert som samlingen vokser :)


Mvh
Bjørn
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja, det spørs jo på bruken og noen synes jo det er gøy med mange duppeditter. As simple as possible sier nå jeg.

Det blir vel til at jeg beholder boksene mine enda litt til. Til next generation ::).
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Lyngen skrev:
Jeg spør igjen jeg ;). Hvorfor ha lagringen eksternt?
Som for andre viktige filer (familiebilder og filmer, elektroniske kopier av dokumenter und so burtetter) er det greit å ta sine forhåndsregler for å unngå at man enten mister eller må legge musikkfilene inn på ny. Man trenger ikke være fra Snåsa for å forutse at de fleste hjem i nær fremtid vil ha en eller annen form for serverløsning for bruk og sikring av våre hurtig voksende digitale bilbliotek og arkiv. En kompis av meg har akkurat lagt ut 1600 dolares til et firma for å prøve å gjenopprette bilder og filmer av hans toårings første år fra en krasjet harddisk. Han trodde til harddisken krasjet at backupløsninger generelt og raid spesielt var nerdeting. En digital musikksamling er nok ikke like viktig, men hvis man først har tatt tiden og bryderiet det er å rippe, lagre og organisere en større musikksamling fra CD, så frister det lite å måtte gjøre jobben på nytt. Du trenger ikke nødvendigvis en NAS (som marsboer og andre helt riktig snart vil påpeke), men for en liten neve dollar kan du i alle fall få sikret dine filer, musikk og annet, og samtidig få rettutavboksenløsninger for å streame musikk til og gjennom anlegget.
 
Topp Bunn