Forvirret Stream-bruker

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.625
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Bruker Ifi Zen Stream. Alt Ethernet og tråd-bundet.

Kan noen forklare meg i kortform hva UPnP Server, UPnP Renderer og UPnP Controller er?

Er Tidal Connect en rendrer?

Når jeg starer musikk via Tidal Connect og jeg avslutte programmet fortsetter det å spille.

Når jeg starer musikk via Audirvana, som bruker UPNP, slutter det å spille når jeg går ut av programmet. Da viser streamer heller ikke sampling på fronten.

Rett og slett, hva skjer? :unsure:

Hva gir best lyd?

Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
12.169
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Litt enkelt forklart, så er Tidal på telefonen (ved bruk av Tidal Connect) bare en fjernkontroll for en Tidal-app som er installert på streameren. Det vil si at Tidal Connect på streameren henter ned filer og spiller dem av. Audirvana har ingen connect-app, dermed gjør Audirvana-appen på telefonen det samme som det jeg beskrev for Tidal Connect på streamer. Audirvana-appen på telefonen sender signal kontinuerlig fra telefon til streamer og musikken avsluttes dermed om du avslutter appen på telefonen, mens Tidal på telefonene bare ber Tidal Connect på streameren om å starte/stoppe osv. Streameren fortsetter å spille selv om du avslutter appen på telefonen.

Håper det var forståelig :)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.935
Sted
Horten
Som nevnt over:
Når du bruker Tidal Connect så sendes musikken fra Tidal sine servers og rett til streamer'n din.
-Mobilen eller PC'e,hvor du kjører Tidal app'en, er bare en fjernkontroll.
Aka app kan lukkes og alt spiller videre som du har oppdaget.

Audirvana prater med streamer'n din over UPNP-protokollen på nettverket, så all musikk går igjennom programmet .
Aka, om du stopper programmet, så stopper musikken.

Når det gjelder hvem som har "best" lyd så er det nok ulike preferanser++ som spiller inn.
Siden Audirvana er så populær av så mange over hele verden hvor dem sier dem liker lyden fra den avspilleren, så har jeg en stund hatt mistanke til at Audirvana muligens "knar" litt på lyden.
Sålangt kun mine mistanker, ingenting bekreftet. :cool:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.625
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Er upnp en protokoll som leger seg utenpå i forhold til direkte som Connect? Hvilken protokoll bruker Connect?

Hadde det ikke været bedre å bruke upnp hvis dette er like bra?

Hva med Roon og Spotify? Bruker de egne Connect varianter?

Jeg bruker ifi Stream og kan velge via en bryter eller i oppsettet mellom ovennevnte varianter.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.708
UPnP brukes gjerne til å publisere enheter på nettet. De fleste benytter dog TCP til overføring av lyddata da denne protokollen har pakkeverifisering.
F.eks jobber Tidal connectoren akkurat likt hvordan en nettleser laster ned en FLAC fil til datamaskinen.

De ulike connectorprotokollene skiller mest av alt på hvordan man authetiserer seg og bestiller en stream. Og om metadata da pakkes i stream eller utføres i seperat transaksjon. Samt hvordan enheter synkroniseres.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.935
Sted
Horten
Mener at Roon har sitt eget format/protocoll i bunnen som brukes til å sende data mellom enhetene lokalt på nettverkett.
-Roon mener jeg har også ulike muligheter for å "kna" litt på dataene inni sitt økosystem.:unsure:

Anyways om man velger å se på dette i beste haifai ånd, hvor kortest mulig vei og minst mulig prosesssering er best, så er vel de ulike connect-funksjonene fra Tidal/Spotify/strax Qobuz the shit. :cool:

Topp Bunn