Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • F

    fjellvåk

    Gjest
    Det skal vi. Slovakia har klare begrensninger men er noen "kjeltringer" så vi får håpe fotballen vinner i dag også :).
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    JD skrev:
    Vidar P skrev:
    En ting skal sies, og det er at det har vært en skikkelig anstendig fotballkamp. Ingen filming, stygt spill, sleipe hands'er eller slike ting. Begge lag spiller fair play på ordentlig, og skal ha all ære for det.
    Veldig enig! Men hadde Tyskland virkelig vært fair, og blitt legendariske, hadde de sluppet inn et mål når 2.omg startet...
    Det hadde gjort "mannschaft" legendariske innen Fair Play, helt enig. Det hadde rett og slett vært en sensasjon, med positivt fortegn.
    Det hadde vel rett og slett ikke vært lov. Avtalt spill er seg som hør og bør ikke lovlig, uansett gode eller dårlige intensjoner.

    Ellers faktisk noe overraskende at engelsk media har større fokus på at England ble utspilt enn det annulerte målet.

    Merkelig at Capello gikk fra 4-2-3-1 formasjon, som de hadde kjempesuksess i hele kvaliken med, til 4-4-2 i mesterskapet. Og så bytte ut Defoe og sette inn Heskey når de trenger mål som mest?
    Summa summarum: endelig en italiener som gjorde jobben sin ;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Gago skrev:
    Imperial skrev:
    Der brukte de altså videodømming!!!!!

    det var jo nettopp det de IKKE gjorde.
    de så offsiden i reprise på stadionskjermen men kunne ikke gjøre noe med beslutningen.

    var ikke dett vm'et en vits før, så ble det det etter dagens to åndsvake dommeravgjørelser.

    og nå går mexico opp i liminga...
    Det går i hvert fall ikke an å kombinere "ingen videodømming" med storskjermer og repriser på stadion. Det er dømt til å skape bråk underveis.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Holmium skrev:
    Vidar P skrev:
    JD skrev:
    Vidar P skrev:
    En ting skal sies, og det er at det har vært en skikkelig anstendig fotballkamp. Ingen filming, stygt spill, sleipe hands'er eller slike ting. Begge lag spiller fair play på ordentlig, og skal ha all ære for det.
    Veldig enig! Men hadde Tyskland virkelig vært fair, og blitt legendariske, hadde de sluppet inn et mål når 2.omg startet...
    Det hadde gjort "mannschaft" legendariske innen Fair Play, helt enig. Det hadde rett og slett vært en sensasjon, med positivt fortegn.
    Det hadde vel rett og slett ikke vært lov. Avtalt spill er seg som hør og bør ikke lovlig, uansett gode eller dårlige intensjoner...
    Nja, man spiller jo ballen over sidelinja ved skader, sender den til motstander ved oppstart igjen. En slags uavtalt gentlemans gesture. Det hadde ikke vært snakk om avtalt spill som sådan imo.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Holmium skrev:
    Vidar P skrev:
    JD skrev:
    Vidar P skrev:
    En ting skal sies, og det er at det har vært en skikkelig anstendig fotballkamp. Ingen filming, stygt spill, sleipe hands'er eller slike ting. Begge lag spiller fair play på ordentlig, og skal ha all ære for det.
    Veldig enig! Men hadde Tyskland virkelig vært fair, og blitt legendariske, hadde de sluppet inn et mål når 2.omg startet...
    Det hadde gjort "mannschaft" legendariske innen Fair Play, helt enig. Det hadde rett og slett vært en sensasjon, med positivt fortegn.
    Det hadde vel rett og slett ikke vært lov. Avtalt spill er seg som hør og bør ikke lovlig, uansett gode eller dårlige intensjoner...
    Nja, man spiller jo ballen over sidelinja ved skader, sender den til motstander ved oppstart igjen. En slags uavtalt gentlemans gesture. Det hadde ikke vært snakk om avtalt spill som sådan imo.
    Det er en farlig vei å gå. Et tenkt scenario er f.eks at kampen ender med at england vinner knepent etter en tvilsom dommeravgjørelse andre veien, men som ikke ble sett der og da, eller ikke gjort samme gest for.. evt ikke tid til det. Mye rart som kan skje.

    Det har skjedd slike ting, men ikke høyt oppe i divisjonene som jeg vet. F.eks at et litt sleivete tilbakespill etter spill over sidelinjen ved skade, tilfeldigvis gikk i mål. Da ble ballen bare sendt rett i eget mål etterpå :) Edit: Det blir forsåvidt også noe helt annet. Veie opp for egen feil. Som nevnt under er dette mellom dommer og motstander.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ingen overraskelser i 8.delsfinalene hittil.
    alle de antatt sterkeste lagene har vunnet (kanskje med unntak av ghana-usa, som var 50-50 før kampstart).

    i kveld krysser jeg alle fingrer og tær for BRASIL!
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Holmium skrev:
    Vidar P skrev:
    JD skrev:
    Vidar P skrev:
    En ting skal sies, og det er at det har vært en skikkelig anstendig fotballkamp. Ingen filming, stygt spill, sleipe hands'er eller slike ting. Begge lag spiller fair play på ordentlig, og skal ha all ære for det.
    Veldig enig! Men hadde Tyskland virkelig vært fair, og blitt legendariske, hadde de sluppet inn et mål når 2.omg startet...
    Det hadde gjort "mannschaft" legendariske innen Fair Play, helt enig. Det hadde rett og slett vært en sensasjon, med positivt fortegn.
    Det hadde vel rett og slett ikke vært lov. Avtalt spill er seg som hør og bør ikke lovlig, uansett gode eller dårlige intensjoner...
    Nja, man spiller jo ballen over sidelinja ved skader, sender den til motstander ved oppstart igjen. En slags uavtalt gentlemans gesture. Det hadde ikke vært snakk om avtalt spill som sådan imo.
    Og hvorfor i alle dager skulle Tyskland gjøre noe slikt? Det hadde da ingenting med de å gjøre?
    Dette var en sak mellom dommeren og England.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen grunn forsåvidt. Dommeren hadde dømt. Men det hadde vært en sensasjon av legendariske proposjoner.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Holmium skrev:
    Vidar P skrev:
    JD skrev:
    Vidar P skrev:
    En ting skal sies, og det er at det har vært en skikkelig anstendig fotballkamp. Ingen filming, stygt spill, sleipe hands'er eller slike ting. Begge lag spiller fair play på ordentlig, og skal ha all ære for det.
    Veldig enig! Men hadde Tyskland virkelig vært fair, og blitt legendariske, hadde de sluppet inn et mål når 2.omg startet...
    Det hadde gjort "mannschaft" legendariske innen Fair Play, helt enig. Det hadde rett og slett vært en sensasjon, med positivt fortegn.
    Det hadde vel rett og slett ikke vært lov. Avtalt spill er seg som hør og bør ikke lovlig, uansett gode eller dårlige intensjoner...
    Nja, man spiller jo ballen over sidelinja ved skader, sender den til motstander ved oppstart igjen. En slags uavtalt gentlemans gesture. Det hadde ikke vært snakk om avtalt spill som sådan imo.
    Du sammenligner det å spille ballen over linjen med å bevisst slippe inn et mål!? Spenstig tilnærming :)
    Uansett er det i følge regelverket ikke lov å bevisst slippe inn mål.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Heier på Chile, de kjemper med heltemot. God kamp så langt, tipper Brasil punkterer den med et par enkeltmannsprestasjoner snart.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ArtDeco skrev:
    .. tipper Brasil punkterer den med et par enkeltmannsprestasjoner snart.
    Det var ikke verst tippet. Chile lider under "tze cooking of tze heads" i angrep nå ser jeg; de må fokusere og ikke pælme.
     
    V

    villov

    Gjest
    Vet ikke om det er nevnt i denne tråden, men at ballen "curler" er noe nytt.
    Lurer på om det er et nytt uttrykk i tiden eller en klage på den mye omdiskuterte ballen.
    I alle fall så curler ballen når den blir kommentert på tv2.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Bra med fornyelse av fotball sjargongen, husker en tid da serve var reservert volleyball og tennis også....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Krangleballen fra Wembley i 1966 gjorde en ny opptreden her, denne gang i Englands disfavør. Men jeg savner ikke det engelske laget - feite, sløve og slappe. De får gjøre som Tyskland og endevende spillerstallen til neste mesterskap.

    Brasil dundret gjennom Chile i går, men jeg har enda til gode å få "sambatakten" mens de spiller - Dunga selv var ikke fornøyd etter kampen.

    Jeg er glad i outsidere, og ser frem til hva Ghana og Japan finner på - slik sett er vel Paraguay også en outsider!

    Jeg får lyst til å holde med Portugal i kveld ...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg synes Brasil spilte veldig bra i går, bortsett fra endel feilpassninger i 1.omg spesielt. De var mer overlegne enn jeg trodde på forhånd.

    Håper på Portugal jeg også, men Spania vinner vel. Håper på Japan. Den kampen er vel ganske åpen?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Chile bød ikke på store motstanden.
    Brasil har ikke tapt for Chile på 10 år, og på de ti årene har Brasil skåret 26-3 mot Chile på ti kamper.

    Dunga kommenterte behovet for å stramme opp laget og øke tempoet betydelig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men Brasil i likhet med Tyskland er lag som har mye erfaring fra lange turneringer hvor det også gjelder å holde tilbake. De færreste klarer å gi jernet i alle kamper. Dunga sa vel dette selv om jeg husker riktig?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Vi har sett Tyskland på sitt beste mot England, og det ble rått parti. Men har vi sett det beste av Brasil? Nei, det tror jeg ikke. Det vil vi kanskje se mot Nederland, om de finner det nødvendig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja. Det er også viktig å skjule sine beste trekk til det røyner på, og her syns jeg Argentina har
    vært vel generøse i innledende kamper.
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Spennende med Spania-Portugal i kveld, regner med at Spania setter Torres på benken, han har fått nok muligheter nå.
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Brasil dundret gjennom Chile i går, men jeg har enda til gode å få "sambatakten" mens de spiller - Dunga selv var ikke fornøyd etter kampen.
    Sambataktene tror jeg ikke er like lette å få gjennomført nå som feks i VM 1982 og 1986 (Frankrike - Brasil 1986, grøss for en herlig kamp), klipp fra den gangen ser ut som gåfotball i forhold til dagens tempo. Mye verre å stå i ro og flikke med hælen i dagens fotball. Uansett synes jeg Brasil ser bunnsolide ut, og det virker som de regulerer nivået litt etter motstanderen slik at de vinner greit hver gang. Ikke ulikt Nederland som de nå skal møte.

    Forøvrig morsomt å se USA som spiller med en innsats ingen andre lag er i nærheten av, gjør seg ikke bort uansett motstander. Og jeg er fortsatt irritert over at de røk i kvartfinalen mot Tyskland i VM 2002 etter å ha spilt feiende flott fotball hele mesterskapet.

    Mvh Frode
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Tor Nado skrev:
    Holmium skrev:
    Uansett er det i følge regelverket ikke lov å bevisst slippe inn mål.

    [youtube]
    Er vel en episode fra nederlandsk fotball også tror jeg.
    At slikt noen ganger skjer og at noen dommere tolererer det gjør det ikke mer lovlig av den grunn. Det er ren manipulering av spillet. Selv om intensjonen kan virke god :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nescafe skrev:
    vredensgnag skrev:
    Brasil dundret gjennom Chile i går, men jeg har enda til gode å få "sambatakten" mens de spiller - Dunga selv var ikke fornøyd etter kampen.
    Sambataktene tror jeg ikke er like lette å få gjennomført nå som feks i VM 1982 og 1986 (Frankrike - Brasil 1986, grøss for en herlig kamp), klipp fra den gangen ser ut som gåfotball i forhold til dagens tempo. Mye verre å stå i ro og flikke med hælen i dagens fotball. Uansett synes jeg Brasil ser bunnsolide ut, og det virker som de regulerer nivået litt etter motstanderen slik at de vinner greit hver gang. Ikke ulikt Nederland som de nå skal møte.

    Forøvrig morsomt å se USA som spiller med en innsats ingen andre lag er i nærheten av, gjør seg ikke bort uansett motstander. Og jeg er fortsatt irritert over at de røk i kvartfinalen mot Tyskland i VM 2002 etter å ha spilt feiende flott fotball hele mesterskapet.

    Mvh Frode
    USA spilte så godt at det hadde vært helt i orden å se dem videre - flott touch fotball med kjappe vendinger. Men det byr også Japan på - jeg innbiller meg at Japan må være VMs mest presise lag, tror jeg har til gode å se en feilpasning hos dem (ahem). Men det er jammen tett på, og tempoet er fullstendig Orlandio Furioso!
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Sitter og ser en ganske underholdende kamp mellom Spania og Portugal.
    Så slår det meg: finnes det noen viktige HiFi produsenter i disse landene?
    Noe som selges i Norge?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fint lite vel. Omlag som iberiske bilprodusenter det vel :)

    Spania begynner såvidt å vise sin sedvanlige frustrasjon når de møter dreiemoment. Disse lagene har vel ikke møtt hverandre før i VM såvidt jeg vet?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Synes det kunne vært artig om Portugal kunne slått storebror denne gangen.
    Må si Spania har sløst mye foran mål i turneringen til tross for veldig mye bra og underholdende spill.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Spania begynner såvidt å vise sin sedvanlige frustrasjon når de møter dreiemoment.
    Ja, spanjolene ser ut som de har fått tildelt sin tilmålte kvadratmeter på banen, og der blir de stående. Tafatt angrepsspill og Portugal står kompakt bak. Vanskelig å komme gjennom når portugiserene har 11 spillere på riktig side av ballen i forsvar. Trengs litt magi eller et godt langskudd da, har ikke sett mye tegn til noen av delene så langt.

    Du har for øvrig så vidt jeg kan se rett i din antagelse om at det er første gang de møtes i VM.
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Kampbilde som forventet. Ingen tør å prøve å dominere kampen når de møter Spania. Portugal må satse på kontringer. England og Frankrike var de siste lagene som faktisk prøvde å ha ballen i laget da de møtte Spania i treningskamper ifjor, og begge ble mishandlet på det groveste.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser man det ja; første VM-møte. Alt kan skje mao. Ikke det at jeg er noen utpreget Portugal-entusiast, men har da hatt det hyggelig på turer dit. Når jeg ser hvordan noen av spanjolene filmer seg til frispark så minner det meg påny om typisk spansk frustrasjon, og en juksementalitet som jeg ikke liker, så det skulle vært meg personlig en fryd dersom Portugal hadde vunnet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Ser man det ja; første VM-møte. Alt kan skje mao. Ikke det at jeg er noen utpreget Portugal-entusiast, men har da hatt det hyggelig på turer dit. Når jeg ser hvordan noen av spanjolene filmer seg til frispark så minner det meg påny om typisk spansk frustrasjon, og en juksementalitet som jeg ikke liker, så det skulle vært meg personlig en fryd dersom Portugal hadde vunnet.
    Håper på Portugal her i sofaen også
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn