Fotokonkurranse runde 8- Ditt landskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Det kom tidligere et forslag om å arrangere en fotokonkurranse, men den ble aldri satt i gang.
    Så derfor gjør jeg det.

Jeg foreslår at en person finner på et tema, så har man en uke på seg til å ta bilde til dette temaet. Hver person kan delta med to bilder hver. Når uken er over skal den som fant på temaet avgjøre hvem som er vinneren. Dette bør man etter beste evne prøve å begrunne. Vinneren får heder og ære, og skal så finne på neste ukes tema. Og sånn fortsetter det…

Reglene kan selvsagt endres om det er ønskelig, dette var bare et forslag.

Første tema er noe alle klarer å ta bilde av, men på den annen side er det kanskje ikke så lett å ta spennende, originale bilder som stikker seg ut i forhold til andre… nemlig:

BLOMST /BLOMSTER

1. vinner kåres tirsdag 5.juni. Det er selvsagt meningen at flest mulig skal delta, alle er flinke nok, ingen skal føle seg utenfor, det viktigste er ikke å vinne men å delta. :)

T

Thomas1

Gjest
    Fotokonkurranse

Helt utrolig at jeg greide å finne et bilde av blomster som jeg har tatt.

Tatt på et hotell jeg ferierte på en gang.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.577
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

Hvor mange kan hver enkelt legge ut?

Her to av mine fra speilreflekstråden.

Berg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    1
    Fotokonkurranse

Bra initiativ, om noen har behov for å laste opp bilder av høyere kvalitet enn sentralen tillater så kan de sende meg en PM.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    2
    Fotokonkurranse

Ok dette blir morro.

Jeg få henvise til tingenes tillstand i ........ kassen min.

Fortsettelsen kommer.....

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Fotokonkurranse

Kjekt at det er kommet noen bidrag allerede. :)

Jeg skrev jo to bilder hver, men vi kan for så vidt øke det om det er ønskelig, 4 hver kanskje?

Om vi klarer å holde det gående f.eks 8 uker ( er ikke det maks antall i avstemninger?) så kan vi ta de 8 ukevinnerne og lage en avstemning hvor vi kan stemme frem en hovedvinner, så får alle være med å si sitt tilslutt.

Skal bli spennende å se om Dynamic1 får det til å blomstre i kassen sin før uken er omme. ;) Stueplanter kan også være fine om det er noen som sliter litt med uteblomstene...

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Fotokonkurranse

Fant noen bilder fra første fulle minnebrikke i fjor sommer. Blomstene er fra vinduskarmen. De er faktisk på gang igjen, for femte året på rad.

Vedlegg

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    2
    Fotokonkurranse

Her er neste bidrag.

Ett par år siden denne sto i kassen

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

Får vel legge til noen bilder jeg også da, som er foto interessert ;) ;D

Mvh
    Lars

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest
    Fotokonkurranse

Her er mitt bidrag, og jeg vil gjerne ha 1. premien i kontanter.

Geir_H

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Antall liker
    77
    Fotokonkurranse

Beklager, såg ikke at de skulle være blomster så eg prøver med et nytt bilde.

Vedlegg

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    2
    Fotokonkurranse

Blå kontrast en regnfull dag

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Fotokonkurranse

Scalars, det var jo faktisk veldig bra bilder. Pent komponert og gjort dramatisk på en enkel måte.
    Selv fant jeg ingen spesielt spennende bilder på PCen. Litt tøff denne, og den sneier jo planteriket litt.

Vedlegg

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Fotokonkurranse

Bildene ser rare ut så små og med alt det lyseblå rundt. Bedre slik?

Vedlegg

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

OKA skrev:
    Scalars, det var jo faktisk veldig bra bilder. Pent komponert og gjort dramatisk på en enkel måte.
    Takker og bukker.
    Det var vel sånn at vi kunne legge ut 4 bilder? Så da tar jeg sjansen på å legge ut ett til.

Dette er bilde av en porselensplante (Hoya)

mvh
    Lars

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.174
    Torget vurderinger
    4
    Fotokonkurranse

OKA skrev:
    Har i grunn litt sans for den ivrige standhaftige vesle krabaten som vil opp i solen, men jeg tør driste meg til et tips...I slike bilder med ekstremt liten dybdeskarphet (tipper svakt lys krevde full blenderåpning og litt for lang lukkertid) er det avgjørende at man legger fokusplanet ved det som er hovedmotivet, altså den fargerike lille blomsten, evt. bruker stativ og liten blender. Her ser det ut til at den lille dybdeskarpheten treffer noen cm for langt bak samt litt bevegelseuskarphet. (Igjen: det er ment som konstruktivt innspill.....)

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Fotokonkurranse

Trane skrev:
    OKA skrev:
    Har i grunn litt sans for den ivrige standhaftige vesle krabaten som vil opp i solen, men jeg tør driste meg til et tips...I slike bilder med ekstremt liten dybdeskarphet (tipper svakt lys krevde full blenderåpning og litt for lang lukkertid) er det avgjørende at man legger fokusplanet ved det som er hovedmotivet, altså den fargerike lille blomsten, evt. bruker stativ og liten blender. Her ser det ut til at den lille dybdeskarpheten treffer noen cm for langt bak samt litt bevegelseuskarphet. (Igjen: det er ment som konstruktivt innspill.....)
    Takker for tips. Bildet var tatt fordi jeg lurte på hva slags sopp dette var, eventuelt om den var en slag lav. Begge utsnittene er ganske små i forhold til det originale bildet. Jeg burde ha gjort som du sier hadde jeg ant om denne konkurransen :)

Jeg bør kanskje også sjekke ut om det er litt bakfokus på objektivet, men jeg tror ikke det. Jeg hadde multisegment fokus og ikke spot som jeg helst ville ha brukt nå.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Fotokonkurranse

Bauhinia-blomsten er Hong Kongs "nasjonalsymbol". Denne står utenfor Hong Kong Exhibition Centre på selve øya.

Roy

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Fotokonkurranse

Nå har jeg vel bidratt med mer enn nok. Så dette får heller bli en botanisk konkurranse.
    Hvilken plante er dette. Tips:

- viltvoksende i norsk fauna
    - spiselig
    - bøndene var ikke glad i denne planten
    - laget en god omelett i dag med blandt annet bladene til planten og hvor blomstene dekorerte spisebordet
    - ganske vanlig, i hvert fall rundt Bergen

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Fotokonkurranse

Kan jeg få komme med forslag til tema neste uke?
    Kunne sikkert sendt inn en drøssevis med blomsterbilder, men det ville i såfall vært åstedsbilder, med minnenedleggelser. Det passer seg liksom ikke. :(
    Hva med litt mennesker??

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.174
    Torget vurderinger
    4
    Fotokonkurranse

ErosLoveking skrev:
    ..., men det ville i såfall vært åstedsbilder, med minnenedleggelser. Det passer seg liksom ikke. :(
    Hva med litt mennesker??
    Levende sådan !

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Fotokonkurranse

Trane skrev:
    ErosLoveking skrev:
    ..., men det ville i såfall vært åstedsbilder, med minnenedleggelser. Det passer seg liksom ikke. :(
    Hva med litt mennesker??
    Levende sådan !
    Noe annet var heller ikke i tankene mine, et sted går grensen.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

ErosLoveking skrev:
    Kan jeg få komme med forslag til tema neste uke?
    Kunne sikkert sendt inn en drøssevis med blomsterbilder, men det ville i såfall vært åstedsbilder, med minnenedleggelser. Det passer seg liksom ikke. :(
    Hva med litt mennesker??
    Du må lese trådstarter's første innlegg!! ;) ;D ;D ;D

mvh
    Lars

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Fotokonkurranse

Poenget med en ukes frist var jo at de som ikke har bilder av blomster har mulighet til å gå ut å ta bilder Eros… spesielt du burde vel ha god anledning til det.. ;)

Nå er det jo denne ukes vinner som skal bestemme neste ukes tema, men jeg synes kanskje ikke at bilder av mennesker er så veldig lurt. De fleste tar vel helst bilder av familie og venner og mange ønsker ikke å legge ut slike bilder. Og egentlig bør man vel kanskje også få tillatelse fra “motivet” før man legger bilder av dem ut på nettet. Så jeg tror man skal være litt forsiktig med å ha tema som involverer mennesker, jeg har i alle fall ikke lyst å “utlevere” venner og familie med bilder av dem her… og andre mennesker føles det litt unaturlig å fotografere, for både dem og jeg...

Det er ennå en lang helg med gode motiver og gode muligheter til å ta flere bilder. Det bør være ypperlige muligheter for blomsterbilder i disse dager, og jeg tror helst grunnen til manglende deltagelse er at de ennå ikke har funnet ut hvordan de skal få bildet over på PC’en… ;D ;)

Ellers er det kjekt at så mange har bidratt med mange fine bilder. Resten av gjengen kryper vel for tiden rundt i blomsterbedene… :D

SvSig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    Fotokonkurranse

OKA skrev:
    Nå har jeg vel bidratt med mer enn nok. Så dette får heller bli en botanisk konkurranse.

- spiselig
    - laget en god omelett i dag med blandt annet bladene til planten og hvor blomstene dekorerte spisebordet
    Ramsløk (Allium ursinum)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Fotokonkurranse

sclalars skrev:

mvh
    Lars
    Det var det jeg gjorde. Nettopp derfor at jeg dristet meg frem med spørsmålet. Er veldig redd for at en konkurranse som det her fort blir ekstremt statisk. 8 uker med blomster , hifiknotter og kjæledyr.

Sorry, vet at jeg høres veldig negativ ut nå, og at det er en veldig uhøytidelig konkurranse, men det var nå engang tenkt som et positivt innspill. Å ta bilder av mennesker kan være vanskelig, såvel familie/venner som ukjente. Hvem sier at identitet nødvendigvis skal være så veldig tydelig? Forslag til fremtidige emner:

Dagligliv i Norge
    Arbeidsliv
    Mennesker
    Glede/Sorg
    Konsert
    Portrett
    Fart
    Natur og Miljø
    Sport
    Humor

Lista kan gjerne gjøres lengre, og hvert tema kan gi rom for mye tolkning. Poenget er vel at bildet har et innhold, og helst holder en viss fototeknisk standard.

Mvh
    Eros

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Fotokonkurranse

ErosLoveking skrev:
    sclalars skrev:

mvh
    Lars
    Det var det jeg gjorde. Nettopp derfor at jeg dristet meg frem med spørsmålet. Er veldig redd for at en konkurranse som det her fort blir ekstremt statisk. 8 uker med blomster , hifiknotter og kjæledyr.

Sorry, vet at jeg høres veldig negativ ut nå, og at det er en veldig uhøytidelig konkurranse, men det var nå engang tenkt som et positivt innspill. Å ta bilder av mennesker kan være vanskelig, såvel familie/venner som ukjente. Hvem sier at identitet nødvendigvis skal være så veldig tydelig? Forslag til fremtidige emner:

Dagligliv i Norge
    Arbeidsliv
    Mennesker
    Glede/Sorg
    Konsert
    Portrett
    Fart
    Natur og Miljø
    Sport
    Humor

Lista kan gjerne gjøres lengre, og hvert tema kan gi rom for mye tolkning. Poenget er vel at bildet har et innhold, og helst holder en viss fototeknisk standard.

Mvh
    Eros
    Enig med deg i at man ikke bare bør ha dyr, blomster, forsterkere osv. som tema. Det beste er jo tema hvor man står rimelig fritt til å velge bilde, det kan være:

blått
    bevegelse
    svart-hvitt
    natur
    vann
    gammel
    osv... men tenkte at et konkret og enkelt tema ville være en grei start, for å få med flest mulig fra starten av. :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

ErosLoveking skrev:
    sclalars skrev:

mvh
    Lars

Dagligliv i Norge
    Arbeidsliv
    Mennesker
    Glede/Sorg
    Konsert
    Portrett
    Fart
    Natur og Miljø
    Sport
    Humor

Mvh
    Eros
    Fint det Eros, men litt av meningen var vel at vinneren skulle få æren av å finne på et tema?
    Nå blir jo litt av spenningen med hva som blir tema neste gang borte? De fleste som deltar her, hadde nok klart å komme på noe vettugt.

Mvh
    Lars

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Fotokonkurranse

Dette er ikke noe jeg tar bilde av ofte. Det nærmeste jeg har kommet er vel denne:

Vedlegg

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

Flott og vakkert bilde Isen! God komposisjon!

mvh
    Lars

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Bergen
    Fotokonkurranse

SvSig skrev:
    OKA skrev:

- spiselig
    Ramsløk (Allium ursinum)

Helt korrekt! Et tips til dem som liker hvitløk og synes det er gøy å finne slikt i norsk fauna.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Fotokonkurranse

Ok, litt forsinket faller dommen for 1. runde i fotokonkurransen. :)

Noen syntes visst ikke at temaet var så interessant, men det var jo kjekt at såpass mange deltok likevel, 14 fotografer og 26 fine bilder. Selv om temaet var enkelt, er det ikke så lett som man skulle tro å ta et flott blomsterbilde, det vet jeg for jeg har prøvd i mange år. Det er lett nok å avfotografere en blomst, for den står jo der så fint i ro, og går ingen steder, men å ta et originalt og spennende blomsterbilde som skiller seg fra de andre, det er faktisk ikke så lett.

Den jeg synes klarte det best denne gang var Scalars med dette bildet:

Det var et flott bilde med fint lys, rolig bakgrunn, og blomsten kommer godt fram på grunn av lyssettingen ( som kan være resultat av etterbehandling i et fotoprogram, men fint er det uansett synes jeg) Fargene er fine og harmoniske, og bildet er behaglig å se på.

Så da vil jeg gratulere Scalars som vinner av første runde, nå er det hans tur å finne på tema og være dommer.
    Om det er ønskelig kan vi redusere tiden noe, en uke var kanskje litt i meste laget? Kanskje 5 dager holder? Det kan Scalars avgjøre når han kommer med neste tema. :)

GRATULERER!!

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Fotokonkurranse

Yiipppiii !!!!
    Det var en stor ære Komponenten!

Hvis jeg skal si noe om bilde, så må det være at jeg ikke har redigert det i Photoshop eller noe. Det var kun et innfall jeg fikk når jeg skulle teste ut det nye kamera'et. Plukket en Porselensblomst fra vinduskarmen og la den oppå en Husfred. Slo av lyset, slo av blitzen, og holdt en litt svak lommelykt i den ene hånda.

Tenkte at neste motiv kunne være et motiv fra dyreriket. For at det skal omfatte en del kan det jo være alt i fra små insekter, til elefanter i zoo.
    Syntes kanskje vi kunne øke antall bilder litt også, for å få med litt mer å se på?
    Hyggelig med bilder vettu!

Mvh
    Lars

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn