FOTOKONKURRANSE TEMA: KONTRASTER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Mls har bestemt at neste tema for fotokonkurransen skal være KONTRASTER

    Man kan legge inn maks 4 bilder, fristen er en uke.

    Alle som legger inn bilder må huske å nummerere bildene sine.
    (Førstemann begynner altså med 1, 2 osv, nestemann følger på videre så alle bildene får et unikt nummer.)

    Om mange bilder kommer relativt likt ut i avstemningen tar vi de fem med mest stemmer videre til en ekstrafinale, det vil si om et bilde ikke vinner med mer enn 5 stemmer i forhold til neste bilde.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.985
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Kontraster kan være så mangt. Vi starter med et bilde jeg tok fra svømmebassenget fra taket på hotellet i Bangalore:

    1.





    Den ene naboen hadde hund, den andre ku.

    edit: en liten nedskalering ::) ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis til mls ;D
    Spennende og vidtomfavnende tema.

    Kunne vi også passe på at bildene ikke blir for store, hadde det vært fint...... ;)

    (da var han i gang igjen Komponenten ::))
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    emotikon skrev:
    Grattis til mls ;D
    Spennende og vidtomfavnende tema.

    Kunne vi også passe på at bildene ikke blir for store, hadde det vært fint...... ;)

    (da var han i gang igjen Komponenten ::))
    ..og med kloke ord, som alltid... ;D

    Helt enig, man bør prøve å begrense størrelsen, blir bildene så store at man ikke får sett hele bildet på en gang får man ikke et riktig inntrykk av de.


    Vil også anbefale å ikke legge inn 3-4 nesten like bilder, de slår hverandre litt ihjel, nesten uansett hvor bra de er.
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Masse vann og litt øl.........
    Vet ikke hvorfor jeg tenkte på dette bildet i forbindelse med kontrast men....

    2.




    Lang marsj oppå fjellknaus på Melbu i Vesterålen.
    Utsikt til Hurtigruta i det fjerne.

    R
     

    Vedlegg

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Svart og hvitt (Bildet er sef manipulert, men orginalen er tatt av meg og jeg har manipulert det) Bilde 3

    Nok en fargekontrast Bilde 4
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Med så mange kreative og lekre bilder vil jeg foreslå følgende:

    Alle må oppgi kameramodell, objektiv, omtrentlig lukkertid, omtrentlig blender, blitz brukt?, type blitz?, filtre?, eventuell postproduksjon?

    ...for her innser jeg at det er mye å lære for en hver.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    På noen av bildene får man faktisk opp mye info om man sjekker egenskaper for bildet (funker i Opera, ikke IE) Det står både kamera, blender, lukker osv. om alt er rett vet jeg ikke, Eros var ikke enig i det i alle fall. Men kamera bør vel stemme.. Sjekk f.eks bilde 3 og 5

    Vet ikke hvorfor man får denne infoen kun på noen bilder, men antar det har noe med hvilket program man bruker til behandling og hvordan man lagrer bildene. Jeg pleier å bruke noe som heter "save for web", da får man lagret bildet i den størrelsen man ønsker (pleier å bruke ca 650 bredde) og da blir oppløsningen grei til den størrelsen.

    Jeg har en Nikon d80 med det 18-135 mm objektivet som fulgte med. Bruker stort sett det programmet (A) hvor man selv velger blender og så velger programmet lukker, men husker ikke hva jeg brukte på de forskjelige bildene. Blender pleier å ligge mellom 4 og 8 (11)
    Pleier å undereksponere 0.3 til 0.7. Bruker av og til polafilter, men neppe på disse bildene.

    Når jeg skal gjøre bildene svart-hvite pleier jeg å bruke noe som heter channel-mixer i photoshop. Man velger monochrome (tror det heter det) og så kan man endre de forskjellige fargene og på den måten styre kontrastene og "fargene".
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    C._Alshus skrev:
    Berg skrev:
    Wow. Lekkert foto.
    Takk for det :)
    Ang. spm. om kamera etc. Så er det bildet tatt med følgende: 30d ef 17-40mm@28mm iso100 manuel exponering f/6.3 lukker 25s, på stativ.
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    emotikon skrev:
    Berg skrev:
    Takk for det :)
    Ang. spm. om kamera etc. Så er det bildet tatt med følgende: 30d ef 17-40mm@28mm iso100 manuel exponering f/6.3 lukker 25s, på stativ.
    Hva med etterbehandling?
    Jeg har benyttet Adobe Camera raw for raw convertering, photoshop for jpeg komprimering. Ellers ingen behandling i photoshop.

    Eller så vil jeg legge til at det er fort gjort å se seg blind på ustyr, større sterkere raskere, -og jeg er nok intent unnatak derigården. Men det å ta gode bilder har relativt lite med kamera / utstyr å gjøre, man kan kan selvfølgelig ikke ta vidvinkelbilder med 100mm fastobjektiv uansett hvor flink man er. Men evnen til å ta gode bilder, gjør at en dyktig fotograf tar gode bilder så si uansett utstyr, -og jeg anser ikke meg selv for å være en av de. Min far har feks. lånt mitt ustyr noen ganger, knipset noen få bilder. Alle hans bilder er bedre en noen jeg noengang har tatt med utstyret ;)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Snart siste sjanse til å legge ut bilder nå.


    Ikke så mange denne gang, og hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd at temaet var trær.. ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Snart siste sjanse til å legge ut bilder nå.


    Ikke så mange denne gang, og hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd at temaet var trær.. ;D
    21

    Hmm.. når du sier det så. Får slenge med ett slikt jeg også da.

    Tatt i bøkeskogen på Seim på søndag.

     

    Vedlegg

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Bilde 14. - 15. - 16.

    er tatt med ett Nikon D70 hus og ett Nikon AF-S DX 18-200 VR F/3,5-5,6G IF-ED m /UV filter

    Skal snart bytte huset til ett Nikon D300
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    22 er tatt ved kjærlighetsodden i de dype skoger på Hurum..





    Resizet og klippet i SnagIt, ellers ingen redigering..
    Data for bilde ser du her:
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    23 er tatt på veranda ved en tilfeldighet da jentungen ville at gråpus skulle sykle seg en tur, jentungen var jo ute å syklet på sin egen sykkel, selvfølgelig måtte gråpus være med å sykle..





    Resizet og klippet i SnagIt og prøvd lykken med Picasa, ellers ingen redigering..
    Data for bilde ser du her:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn