Fra fantastisk til middelmådig

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Er det flere enn meg som har et anlegg de den ene dagen er strålende fornøyd med, mens man en annen dag synes det låter maksimalt middelmådig? Samme musikk, samme plassering.

Kan det skyldes?
1) Variasjoner i strømnettet?
2) At det ikke låter bra når man er litt ør i hodet (noe jeg fort og ofte blir/er)
3) At man har hifinerdenes svar på en bad hair day? (er visst noe om at de føler at håret ikke er bra, selv om vi ikke ser noen forskjell).

Jeg heller veldig til punkt nummer to som forklaring i mitt tilfelle, uten å vite sikkert.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Slik har jeg det også. Jeg tviler på at det er anlegget som varierer så mye, selv om strømmen inn helt klart betyr noe. Som du nevner er det nok av ting som kan forstyrre oppfattelsen av musikken, så jeg tar det på egen kappe.
På sånne dager låter også hodetelefonriggen gannske labert :).
Lykken er å vite at i morgen lyder det fett igjen :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Dette er et veldig interessant felt.

Lytterens dagsform er avgjørende - akkurat som vi presterer godt på visse tidspunkt av dagen, så sanser vi også bedre i bestemte situasjoner. Det har også mye å si hva vi nettopp gjorde før vi begynte å lytte, og hva slags sinnstilstand vi er i når vi lytter.

I tillegg kan faktorer som betente eller tette bihuler sterkt innvirke på hva vi hører; og det kan ha kommet en liten propp ørevoks som gjør sitt, eller ligge vann i øregangen etter bad, svømmetur eller dusjing, osv.

VÆRET!
Med enkelte høyttalertyper er man i høy grad prisgitt barometrisk trykk (elektrostater), men luftfuktighet, temperatur og lufttrykk har mye å si. Jeg har fulgt dette med statistikk fra Meteorologisk i lang tid, og ført litt logg. Det jeg gjør er at jeg skriver ned mine lytteinntrykk på ulike dager, og etter en måned går jeg tilbake til statistikken og sjekker om det kan være et mønster mellom hva jeg opplevde og hva været gjorde den dagen.
Jeg var imponert over hvor hurtig Klimadivisjonen på instituttet tok kontakt med meg etter at jeg sendte dem en e-post. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne registrere meg som bruker på www.eklima.met.no, da ville jeg få tilgang til full statistikk og selv kunne definere perioder. Og dermed kunne jeg trekke ut hva jeg ville.

Skulle du ha lyst til å gjøre noe tilsvarende kan du også hente opplysninger her:

http://met.no
http://met.no/observasjoner/index.html

Her kan du se hvordan dette kan variere over en periode på 4 dager, med betydelig endring i luftens tetthet grunnet trykkendring, og da er ikke temperatur og luftfuktighet tatt med.



Lave temperaturer kan også innvirke på høyttalernes evne til å gjengi lyd, selv om de har innebygde sensorer og kompensasjon; gummimembraner kan f.eks. bli stivere.

===

Selv er jeg overbevist om at mange rapporterte endringer i gjengitt lyd som folk mener skyldes variasjoner i strømnettet, kanskje heller kan forklares med variasjoner i været. Det er ihvertfall min erfaring.
 

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.572
Antall liker
9.761
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Samme her, og heller til faktor 3; at hørselen påvirkes av dagsform, humør, opplagthet og mye annet rart.

Og PS til vreden: siden humør og sinnssteming definitivt påvirkes av været, tror jeg også det kan være en kopling her. Så jeg tror kanskje mer på at været påvirker lyttingen indirekte, selv om feks belastninger på strømnettet (som også til dels følger været) og feks elektrostater (hvor det opplagt kan være koplinger) kan ha direkte koplinger.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Heller vel mot både punkt 2 og 3. Sitter mange sperrer i hode/tankene ser du.
Leser du om bakgrunnstøy her på sentralen og du opptager litt støy i oppsettet ditt, så kan det få fatale følger for lyden ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Vinterstid er variasjonene gjerne mer stabile, men her er to værdiagrammer. Det største viser temperatur og lufttrykk (grønn linje), det lille viser samme temperatur og fuktighet (grønn linje), for hvor jeg bor og denne perioden.

På visse tider av året er det ville svingninger i disse, og på noen dager lytter jeg ikke til anlegget, men til hodetelefoner. Luftens tetthet påvirkes nemlig av disse faktorene (temperatur, fuktighet, lufttrykk - og avledet høyde over havet, siden trykket avtar med høyden). Og endring i lufttetthet har mye å si, både for en høyttaler og en trommehinne.
 

Vedlegg

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Tror nok dagsformen til hver enkelt er svært avgjørende.Derfor bør man vel stole på seg selv mest mtp utstyr.Ingen er supermennesker og selv de som er "profesjonelle",dvs folk som skriver om og anmelder utstyr kan selvsagt også ha variabel dagsform og bedømmelser kommer deretter...
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Interessant med den værteorien - og siden mange opplever det samme som jeg: Å være tester av utstyr må jo nesten fortone seg som en umulig oppgave når det finnes så mange utenforliggende variabler. I tillegg har vi jo alle de kjente med matching og smak osv.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Jeg merker forskjell på lyden avhengig av temperatur. Er ikke helt sikker på sammenhengen, men syns stort sett det låter crispere ved lavere temperatur. Vil tro det egentlig ikke er temperaturen, men Rf som er avgjørende, den går gjerne opp når temperaturen går ned.
Ellers holder jeg fortsatt på strømmen som den mest avgjørende eksterne faktor for "over døgnet" variasjoner.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.021
Antall liker
2.111
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ment i beste mening, dette er en interessant diskusjon, og det er viktig at en i værste hfs ånd ikke samler seg om enten eller teorier. Jamfør kabeldebattene. Jeg har iallefall erfart at alle 3 forklaringsmodellene kan gjøre seg sterkt gjeldende. Vredensgnag sine værteorier skal man ikke kimse av. Selv har jeg vært bortom en kompis som har et rimelig fint oppsett. Det er forskjell på lyden før og etter klokka 22.00 på kvelden. Etter 22 langt bedre, da er ettermiddagsskiftet ferdig på det mekaniske verkstedet som ligger 1 km unna. Men rett utenfor veggen, ca 7 meter, ligger strømkabelen som forsyner stuksveisemaskinene med strøm. Eller så kan det være så enkelt at det er strømnettet hans som "har falt til ro" på den tiden. Underforstått mindre aktivitet på nettet.

Håvard
 
V

vredensgnag

Gjest
Skulle ikke forundre meg om slike ekstremtilfeller kan ha innvirkning.

Jeg tror dog litt på at støygulvet blir betydelig bedre utover senkveld og natt, og at det er derfor anleggene gjengir detaljer vi ellers ikke hører - mens folk ligger og sover og bilparken står.

Godt konstruerte komponenter tar vel høyde for variasjoner i ekstern strømforsyning, idet denne omvandles og redistribueres. Enkelte bygger også inn batterier, eller kondensatorer som skal sikre jevn forsyning, men selv uten er det små om noen endringer i det aktive kretsløpet. Det er ikke 240V som skal til høyttalerelementene.

Derimot tror jeg endringer i værfaktorene ha mye å si, i spesielle tilfeller. Du får ikke solgt mange elektrostater i Denver, Colorado, for eksempel - den byen er berømt for sine baseballkamper, fordi baseballer flyr så helsikes langt avsted etter at de er blitt klasket til med et balltre. Det skyldes redusert lufttetthet og dermed redusert aerodynamisk motstand for ballen.

For membranen på en elektrostat er dette derimot uheldig, og man opplever lyden som tynn og flisete.

Lav temperatur>større luft-tetthet
Høyere temperatur>lavere luft-tetthet (årsaken til at varmluftballonger letter)

Høy luftfuktighet>lavere luft-tetthet (vann i luft er en gass, og er lettere enn luft, og fortrenger luftmolekyler fra samme volum luft, derfor lavere tetthet)
Lav luftfuktighet>høyere luft-tetthet

Høytrykk>høyere luft-tetthet
Lavtrykk>lavere luft-tetthet

Disse kan motvirke hverandre - men du kan også få tilfeller der de har gjensidig forsterkende effekt: høy temperatur, høy fuktighet, lavtrykk, noe man f.eks. får på en sommerdag der det regner. Da er det frem med min Grado RS-1. ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ambings skrev:
Interessant med den værteorien - og siden mange opplever det samme som jeg: Å være tester av utstyr må jo nesten fortone seg som en umulig oppgave når det finnes så mange utenforliggende variabler. I tillegg har vi jo alle de kjente med matching og smak osv.
Det finnes statistikk å få kjøpt som viser at strømkvaliteten følger temperaturen.

Kvaliteten på strømmen blir bedre med lavere utetemperatur er.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Tror flere faktorer er bestemmedne for lydopplevelsen. Bad-ear-days er kjipe greier. Det er derfor ofte et blindspor å søke etter andre komponenter på slike dager, men naturlig.

Lydoppfattelse kan fortone seg på samme måte som en god rødvin. Samme type/årgang smaker av og til fantastisk, mens andre ganger middelmådig.

Psyke, som påvirker sanseapparatet, kan spille vel så mye inn som objektive parametere som strøm, trykk, temperatur, o.l.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.663
Antall liker
35.622
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg vil tippe at personlige svinginger i humør og tilstand kan bety mest, men det er lett å vise at lydens tetthet og hastighet varierer med temperatur og at det igjen påvirker alt fra bassrefleksporter til kamfiltreringen i rommet. 340 m/s og 1,225 kg/m3 ved 15 grader, 346 m/s og 1,184 kg/m3 ved 25 grader. Lufttrykk og fuktighet påvirker også tettheten, som igjen påvirker resonansfrekvenser og Q i høyttalere. Dessuten vil motstanden i alle kobberledninger endre seg med ca 0,39 % pr grad, noe som påvirker alt fra delefrekvenser til dempingsfaktor.

Tilsammen kan dette bli ganske store utslag sammenlignet med typiske kabelforskjeller.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.081
Antall liker
7.999
Torget vurderinger
12
Interessante erfaringer som jeg mener å ha opplevd selv også selv om jeg ikke har logget lydopplevelsen mot meteorologiske data, børsindeks eller fraværsstatistikker (bare dårlig humor, vis overbærenhet). Den sammenhengen jeg best har erfart er temperatur. Som tidligere lowthereier opplevde jeg at de ikke spilte godt og slapp seg løs før innetemperaturen nådde t-skjortenivå når det var -25 ute. Morsomt. Ellers er min erfaring at alkohol er den desidert største eq man har. Nå er det imidlertid så lenge siden jeg har vært edru at jeg skal ikke være bastant, men mener å huske det er slik hvertfall.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Bodde et sted hvor det var helt meningsløst å høre musikk på mandag og tirsdag. Dette ble egentlig en vane etterhvert, - altså ingen musikk før på onsdag, helt til jeg en dag, uvisst av hvilken grunn, hørte musikk på en mandag likevel. Det spilte jo som juling! Altså ren innbilning!

Helt til jeg i ettertid fant ut at i forbindelse med et nytt boligfelt i nabolaget var jeg blitt overført til en ny trafo, og på dette tildspunktet var jeg den eneste som var tilkoblet denne. Tilfeldig? Neppe!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.712
Antall liker
7.972
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg kjenner godt til fenomenet der lydopplevinga varierer. Difor har eg alltid lagt skikkeleg utprøving (testing) av utstyr, der eg tek notatar og avgjer korleis hifiprodukt høyrest ut, til laurdag og søndags morgon. Stort sett er eg rimeleg likt kalibrert desse to tidspunkta, også frå veke til veke. Eg trur testing av seriøst utstyr vert meir presist når eg gjer det på denne måten....
Ein heilt annan ting er straumvariasjonar. Etter den store nyttårsorkanen 1.nyttårsdag 1992 endra variasjonane i nettspenninga seg radikalt her i distriktet. Eg trur det har vore utskiftingar av ein masse gammalt utstyr i samband med reparasjonane den gong. Før 92 skjedde det alltid ei endring(=forverring) av lydkvaliteten i 11- 13-tida kvar søndag. No merkar eg ingenting (har sjølvsagt vorte nokre år eldre sidan den gong, men likevel...)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Føler anlegget mitt spiller best når det er mørkt, et glass rødvin og allerhelst nypult :D
 

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Tror nok dagsformen spiller en vesentlig rolle. MEN - strømkvalitet/variasjon er definitivt også en faktor IMHO. Jeg har erfart dette flere ganger. Jeg har en passiv tvc + kilde + effekt som ikke er avhengig av nettspenning (batteri). Svært liten variasjon på dette oppsettet. Mine andre "konvensjonelle" oppsett varierer derimot ganske betydelig i kvalitet slik som mange har erfaring med......

Så vidt jeg har forstått bruker jo "de store gutta" betydelige ressurser på stømforsyning til sine komponenter.... det er vel nok å ta en titt på den fantastisk formidable prosjektet Knb har gående på DIY her på sentralen ;)

JE
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.081
Antall liker
7.999
Torget vurderinger
12
Disse forskjellene som erfares bør vel være målbare for å ha relevans. Erfaringsmessig aksepteres her på forumet sjelden opplevde forskjeller (som annet enn subjektive oppplevelser) hvis de ikke er målbare. Er ikke dette en interessant oppgave for alle de som liker å dokumentere med målinger? Selv har jeg dessverre verken måleutstyr, tid eller interesse av å gjøre det, men siden de subjektive opplevelsene virker så store er det vel sannsynligvis målbart?

Strømrelaterte avvik har jeg lite erfaring med da det virker å være veldig stabile spenningsforhold (jeg har sjekket mange ganger) og få støygeneratorer her jeg bor (verken næringsvirksomhet eller gatelys i nærheten, bare boliger). Men de temperaturmessige (og da også trykk og luftfuktighet) mener jeg bestemt kan høres. Dagsform, alkoholinntak og egen inspirasjon er som i alle sammenhenger udiskutable variable og kanskje de som betyr mest for variasjonen i lyden. Trur eg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
hifiguru skrev:
Føler anlegget mitt spiller best når det er mørkt, et glass rødvin og allerhelst nypult :D
mao relativt sjeldent..... ;D

Vreden....var det noen av kolonnene i den tabellen som representerte "Opplevd lydkvalitet"....?

Mvh
OMF
 
L

larkus

Gjest
Anlegget "låter" best tidlig lørdag eller søndag morgen/formiddag. Ro i huset, ørene er uthvilte og følsomme. Trenger ikke spille på noe særlig høyt volum heller for å oppnå ønsket lydopplevelse. Er en trøtt og gåen derimot, så "låter" anlegget sjelden godt.

Edit: Og den helvetes varmepumpa oppe på veggen må være avslått ;D ;D

mvh
larkus
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Noen av mine beste lytteopplevelser har jeg hatt med dundrende migrende, liggende på sofaen til feks Kind of blue med Miles Davis.. Ikke er formen på topp, men den roen dette gir meg er mer verdt enn det mange tabletter gir :).. Rent generellt, best lyd på kvelden.

Vil våge den påstanden at 50% minst er perosnavhengig, mens resterende kan skyldes ulike andre variabler som strøm, tempratur osv.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Lørdag morgen med barnefri og en kopp kaffe, da har jeg aldrig noe å klage over ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vær, vind. lufttrykk, flystøy ( hvis F-16'an er oppe i lufta, går lyttekvaliteten veldig ned her hos meg!), strøm-tilførsel, dagsform, pålegg på brødskiva...you name it - det meste spiller inn på lyden, tror jeg!! :D

Litt alvor; jeg har opplevd det samme, og tror nok at kvalitet på elektrisk kraft samt dagsformen min er de to faktorene som spiller mes inn.

Og F-16, da. når de passerer stuevinduene med full etterbrenner, hører jeg ingenting annet! Hadde det ikke vært for at det er kroner for byen i hver decibel, hadde jeg ønsket disse flyene til Evenes eller Ørland eller dit pepper'n gror!

mvh. VilhelmW
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Eg har heldigvis 100% humør og derfor opplever eg ikkje desse svingningane.



;D
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei alle

Temaet er helt relevant. Mitt anlegg lyder best når jeg er avslappet og har skuldrene ned. Familiens masekråker bør være til køys (store og små), belysningen dempet og litt rød i et digert glass. Har du kaos i hodet kan anlegget like gjerne stå i off.

mvh Elektron
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
det fins musikk for relaxation modus og musikk for kaos i hodet. ja takk begge deler. alltid on.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Brasse skrev:
det fins musikk for relaxation modus og musikk for kaos i hodet. ja takk begge deler. alltid on.
Enig i det Brasse, men det forutsetter ro rundt lyttingen.

mvh Elektron
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.945
Antall liker
39.005
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Elektron skrev:
Hei alle

Temaet er helt relevant. Mitt anlegg lyder best når jeg er avslappet og har skuldrene ned. Familiens masekråker bør være til køys (store og små), belysningen dempet og litt rød i et digert glass. Har du kaos i hodet kan anlegget like gjerne stå i off.

mvh Elektron
+1

mvh
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.677
Antall liker
1.279
Ambings skrev:
Er det flere enn meg som har et anlegg de den ene dagen er strålende fornøyd med, mens man en annen dag synes det låter maksimalt middelmådig? Samme musikk, samme plassering.
Nei, aldri middelmådig.
Kanskje litt (innbilt?) variasjon i kvalitet med vinyl, mindre med CD, men uten målinger og blindtester må jeg vel kunne anta at dette er den velkjente placebo effekten og ingenting reelt?

Joda, jeg prøver å ha rommet mellom 20 or 22 grader (pga strømregning og komfort), og så bor jeg på vestkysten av Norge (Stavanger) hvor vi som kjent har noe av det mest stabilt dårlige været i verden (regn og vind fra sørvest og 2-12 grader jamt over hele året med høy? - eller er det ok? luftfuktighet ), så hva vet jeg, kanskje det er heldig i et audiofilt perspektiv.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvis problemet er at anlegget ikke spiller bra på dårlige dager, så er løsningen svært enkel:
Få deg et anlegg som spiller fantastisk på dårlige dager, og enda bedre; få litt shabby innspillinger som f.eks Metallica - Kill em All til å spille fett på de samme halvslække dagene.
Anlegget vil da på gode dager låter kongebra. Dette er ikke arrogant ment, og her er hvorfor: Hifi handler om selvbedrag, men det går en grense for dette også, og går selvbedraget ut på å innbille seg at ditt eget anlegg spiller bedre enn det egentlig gjør 24/7 365 dager i året, så vil det avsløres før eller siden på dager hvor kroppen ikke orker å innbille seg ting og er heller ærlig mot lyden uansett hvor mye placebo-genet måtte svirre rundt der oppi.

Jeg kan med hånda på hjertet si at anlegget mitt spiller identisk (give and take) uansett når på døgnet uavhengig av "form" på kroppen. Jeg har tidligere hatt artifakter jeg har vært klar over, og på noen dager har jeg klart å nesten å overbevise meg selv at de ikke er der, og er et mindre problem enn det egentlig er, mens på andre dager er de klare som dagen, spesielt når tilfeldige ikke-hifi intresserte venner har påpekt dette. Best å bli kvitt det, så trenger man ikke bruke energi på å innbille seg ting, hverken ene eller andre måten.
Typisk ting som går under disse symptomene er f.eks en kvass øvre mellomtone/diskant, også tror man problemet er vekke fordi man vinkler høyttalerne litt mer utover etter å ha forhørt seg på sentralen. I realiteten er problemet like fullt fremdeles der, og hjemsøker deg før eller siden.

Det er 2 unntak, de 10 første minuttene når man er kommet tilbake fra ferie, da spiller det uansett sykt bra, og "dødssyk"-delen (aller siste del før det bedrer seg) når man har influensa, da låter alt rævva. Men disse tingene tror jeg ikke det er mulig å gjøre noe med Blunker
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fra fantastisk til middelmådig? Egentlig ikke. Noen dager har jeg det bare sånn at det er stillhet som gjelds. Da spilles det ikke musikk før humøret tilsier det - lurt å ta hensyn til den mentale faktoren. Når jeg er i humør til å spille musikk - og det er nesten alltid - er jeg fornøyd med anlegget mitt og lyden. Vel - det hender at jeg begynner å lure litt, hvem gjør ikke det? - men da flytter jeg meg bare til ett av mine øvrige anlegg, og kommer raskt til at det ikke er noe galt med det lydtekniske - det er trolig dagsformen som ikke har slått til. Eller musikkvalget. Det pleier å gå over.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Nå skal det sies at jeg ikke spiller musikk når jeg trenger stillhet (ofte), og at jeg har et anlegg som takler alle innspillinger godt. Det er også et anlegg jeg har brukt 20 år på å bygge meg opp til (oppgardering på oppgradering, eldste komponent nå 8 år, yngste drøye 2).

Men det værfenomenet hørtes interessant ut, da mitt ankepunkt ofte kan være at det låter litt tynt (små stativhøyttalere), mens det på gode dager er helt perfekt fylde i lyden. Kan det ha noe med lufttettthet å gjøre, og hvorfor i alle verden påvirkes anlegget som står innendørs så til de grader av været ute, når alle vinduer og dører er lukket.
 
V

vredensgnag

Gjest
Ambings skrev:
Nå skal det sies at jeg ikke spiller musikk når jeg trenger stillhet (ofte), og at jeg har et anlegg som takler alle innspillinger godt. Det er også et anlegg jeg har brukt 20 år på å bygge meg opp til (oppgardering på oppgradering, eldste komponent nå 8 år, yngste drøye 2).

Men det værfenomenet hørtes interessant ut, da mitt ankepunkt ofte kan være at det låter litt tynt (små stativhøyttalere), mens det på gode dager er helt perfekt fylde i lyden. Kan det ha noe med lufttettthet å gjøre, og hvorfor i alle verden påvirkes anlegget som står innendørs så til de grader av været ute, når alle vinduer og dører er lukket.
Innendørstemperatur og -lufttrykk kan både kansellere eller forsterke effekten av utendørstemperaturen, men ellers vil det generelle lufttrykket der du befinner deg være ens inne i huset som utenfor, det utligner seg siden vi ikke bor i lufttette hus. Barometeret vi bruker for å måle lufttrykket kan henge på veggen inne og likevel si noe om trykket ute.

Har du det veldig varmt i lytterommet så er luften tynnere, enn om det er kjøligere, for eksempel. Har du høy luftfuktighet så vil den også ha lavere tetthet.
Men slikt kan også påvirke oss - er luften altfor tørr så er vi tørre, bihulene er uttørket, huden er tørr. Bare tenk på hva som skjer med huden din når du påfører den fuktighetskrem.
Kanskje er variasjonene vi opplever et resultat av slike endringer i kroppen? De fine følehårene i øregangen som registrerer høye frekvenser jobber ulikt etter hvorvidt øregangen er tørr eller fuktig, for eksempel.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Fikk noen AHA opplevelser på dette når jeg forsøkte å tune delefiltrene på mine DIY SEAS 3-veis høyttalere. Hva jeg synes spillte bra den ene dagen var for spisst og skrikete et par dager senere. Etter en del frustrasjon og mye grubling kom det klart frem at min hørsel endret seg mye fra de dagene jeg hadde vært på jobb og til jeg hadde hatt fri 2-3 dager. Må legge til at jeg jobber i støyende industri og at det er helt tydelig at hørselen justeres ned i de øvre frekvensområdene etter 8-12 timer i et slikt miljø.
Etter 2-3 dager med fri er den oppe på normalnivå igjen.

Et annet godt triks er å skylle ørene! :)
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Jeg synes mitt oppsett alltid låter veldig bra.
Nå spiller jeg sjeldent/aldri musikk når jeg ikke føler for det. Kanskje det er derfor? :)

Mvh,
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Spiller alltid like bra her også. Lar meg faktisk imponere hver gang og hele tiden. ;)
 
Topp Bunn