Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.608
    Både Paulsen og vinmann Lie fremstår som ryddige og saklige. Ting er selvsagt ikke SÅ enkle som de populistisk fremstilles i media.

Men den her er litt morsom;

- Det er ganske fornøyelig når han (redaktør Lasse Svendsen i Lyd og Bilde, journ.anm.) begynner å argumentere for at laboratorietester gir feil resultat sammenlignet med lytting hjemme med vin og venner. Det betyr jo at han erkjenner at ytre faktorer, dvs. andre faktorer enn selve lydanleggets egenskaper er med på å avgjøre hvordan lyden oppfattes, skrev signaturen «Pengu».

- De kan mene at det låter bedre, men når ingen kan høre forskjell under kontrollerte forhold, da er det ikke mer enn en mening, og en irrasjonell sådan, skriver «ytrearneindre».

Hifi-frikere er en forsvinnende liten gruppe i forhold til vinentusiaster. Men kanskje det også her er slik at du ikke kan legge vitenskapelige mål på noe som i bunn og grunn er en personlig opplevelse?

Og hvorfor skulle ikke Svendsen erkjenne at det er flere faktorer enn selve anleggstekniske ting som påvirker opplevd lyd? Vi som har vært med lenge nok og er rimelig objektive kan skrive avhandlinger om andre faktorer enn anlegget som påvirker det hjernen vår tar til seg når vi hører på musikk.
    Opplever Lasse Svendsen som skarp, så dette har han nok full kontroll på og han har et poeng med metodebruk i labtesting av lyd. Men media fremstiller meninger akkurat som de ønsker. Synes det i det hele tatt er sporty av alle som tør stille opp i media og forsvare.

Dette er jo egentlig et fantastisk interessant tema.:) Restauranter er interessant og har et klart bevisst forhold til helhet og hvordan ulike elementer kan forsterke hverandre. Michelen blant annet bedømmer helhetsopplevelsen i sin rangering.

Spørsmålet jeg aktivt forsøker å finne dokumentasjon på er hvorvidt vi mennesker kan ha en bedre bedømmingskala av enkeltelementer når de blir forsterket av helheten enn når vi isolerer enkeltelementene i estetiske opplevelser kaldt i en lab. Altfor mye synes jeg tyder mye på det, selv om det ikke akkurat er stuerent å hevde noe sånt.
    En ting er sikkert, at stress får alting til at lyde ad helvede til.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Makan til tull.. Har faktisk deltatt på en blind test på vinsmaking en gang for moro skyld og det var definitivt forskjeller å spore der. Hvem man synes selv smaker best blir jo en helt annen ting, da dette avhenger helt av smaksløkene til den som tester. For en _idiotisk_ overskrift. Snakk om clickbait. At placebo inntreffer er jo heller ikke akkurat overraskende, da den lar seg gjøre gjeldene overalt. Kjenner folk som har blitt fulle på tran og jeg, siden den ble servert på brennvinsflaske.
    Jeg tror det kommer mye an på det utvalget av vin som blir servert. Jeg har selv vært ihuga tilhenger av finere viner i mange år, og mente selvsagt jeg kunne smake forksjell på viner, men gikk på en kjempeschmell der jeg faktisk ikke klarte å kjenne forskjell på rød og hvit engang...
    Etter den incidenten (!) har jeg igrunn kommet til at forskjellene på vin er mye mindre enn man tror, og det er noe enklere å smake forskjell på dem som befinner seg i den ytre delen av skalaen (vintyper), (høyere alkoholinnhold, hetviner, viner av annen frukt enn druer, og veldig forskjellige typer druer) men for det meste er det mye likt (det er grenser på variasjon man kan skape innenfor samme drueslag, og mye ligger nok i hvilket fat den har blitt lagret på). På samme måte er det med kabel. Jo det er forskjeller, men de er så minimale at det er en faktor i anlegget som betyr mye mindre enn andre faktorer som f.eks ht.
    Ja selvsagt. Det er ikke de største forskjellene akkurat, men det finnes forskjeller. At det kommer an på hvilken vin man blir servert er ganske selvsagt. Det står også mye mer reflektert nedover i artikkelen. Jeg bare lar meg irritere av sånne overskrifter som er feil skrevet kun for å generere flere klikk.
    Jeg er forøvrig ikke så veldig påståelig vanligvis siden jeg har blindtestet en del for moro skyld og for å holde beina litt plantet på jorda. Et eksempel er at det er mye vanskeligere å smake forskjeller på Pepsi og cola enn man skulle tro, selvom det er enorme forskjeller på dette når man ser etikettene. Kabler klarte jeg ikke høre en døyt forskjeller på, og tror det er mye mer avhengig av hva som er koblet i hver ende av kabelen i tillegg. Jeg avviser ikke at det kan være, men jeg har aldri klart å høre det her hjemme under kontrollerte forhold.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.608
    Kjøpte en La Cuvee Mythique Med bind for øjnene ville jeg aldrig have gættet det var en hvidvin.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.683
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Var med på flere smakninger i sommer, både med champagner og burgundere,
    og syntes ikke det var vanskelig å smake forskjell som sådan.
    Med tanke på at alt vi smakte på var fullstendig ukjent fra før, tenker jeg at det er så nær en "blindsmakning" jeg kommer.

Men at jeg i ettertid skulle kunne smake på de samme vinene og si hvem som er hvem, ikke sjans.

Eller å smake forskjell på rød og hvit vin når én av de serveres ved feil temperatur, ikke enkelt.

Har landet på at jeg bryr meg noe mindre om vinområder og årganger, og heller prøver å huske hvilke viner jeg har likt,
    og som har de egenskapene jeg setter mest pris på, i forhold til tanniner (lite) og fylde (stor).

- vet svært lite om vin, men vet hva jeg liker, m.a.o.

ShineySmileysBlink.jpg

/ morten

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Enig med deg Lagga, jeg vet også hva jeg har likt av det jeg har drukket, og leter meg gjerne frem til mer av samme sorten. Jeg legger merke til druetypen (hvis det står på flaske-etiketten vel og merke), og leter gjerne opp den druen fra andre leverandører. Fransk vin er ikke noe jeg gidder å se på lenger, særlig etter alle skandalene der med kjølevæske osv. Det har blitt mye portugisisk vin i de siste årene. Den er rimelig, og er sjelden annet enn meget god (synes jeg da). Etter å ha tatt høstferien i år på madeira, så har jeg fått øynene åpnet for denne hetvinen. Veldig mange varianter å finne, og med vesentlig smaksforskjeller avhengig av søt/tørrhetsgrad. De tørre minner mye om sherry, mens de søte kan variere altfra portvin til sauternes. Det falt ihvertfall i smak hos meg. En ting er ihvertfall sikkert, det er unødvendig å gå etter høy prisklasse for å finne en virkelig god vin, og mange steder på kloden lages det alldeles utmerket vin som ikke er hypet opp enda. Sør-Afrika, Chile, Argentina, Uruguay(en hittil uopdaget skatt for meg intil for et par år siden), Peru, Kreta (de har endelig gitt opp retsinaen, og begynnt med normal gjær). California og Australia er heller ikke værst. Det er bare å glede seg til fremtiden med så mye godt i glasset.;D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.325
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dissing av retsina :mad:;) Skal ikke kimse av helheten av fersk langusta på lokal restaurant i Hellas hvor en kan tusle bort i et hjørne og forsyne seg av retsinatønnen selv. For meg en av de anledninger som viser at selv den dårligste vin kan smake som nektar bare atmosfæren er riktig :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.840
    Sted
    oslo
    Retsina er konge, spesielt de billigste typene man kjøper for prisen av et frimerke på olivenolje/PET-flasker.
    de dyreste typene har alt for lite kvae, og smaker derfor litt mer som en hvitvin med en feilproduksjon ;)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Trondheim
    Jeg var engang med på vinsmaking hvor konseptet var egnet glass til hver type vin (VINfakta - Vinglass). Men glassene var dårlig skylt og gav vinen en aroma av Sun vaskemiddel. Merkelig at ikke de andre smakerne merka noe. Et mareritt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    Retsina er pytons hoggormsaft, udrikkelig! Fysj & pføy, Grandiosa på flaske :mad: Gå og skyll munnene deres!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    BTW, få med dere denne i kveld, på NRK1 kl. 00.45;

Få med deg denne dersom du er Beck fan - og selv om du ikke er det også!

Musikkprogram. Jeff Beck er en av verdens fremste gitarister. Han er kjent for å utfordre musikalske skillelinjer og har utmerket seg i flere sjangre, fra rock og jazz til pop og blues. I denne konserten fra april 2014 har han med seg sitt nye band med Jonathan Joseph på trommer, Nicolas Meier på gitarer og Rhonda Smith på bass. På spillelista står det blant annet en del materiale som var helt nytt for anledningen

Rhonda Smith på bass, en skikkelig groove Queen, ingen fisling der! Bælfin også :cool: SlukApprobert ++

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    Mannen er SlukApprobert også :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    Eia var vi der... tenkte på deg i dag tidlig da jeg sjekket værvarslinga. Her er formen laber dessverre. Totalt apatisk og ingen energi. Kun to bokscola som berger en stakkar fra å falle om kull..

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Retsina er pytons hoggormsaft, udrikkelig! Fysj & pføy, Grandiosa på flaske :mad: Gå og skyll munnene deres!
    Det finnes vel egentlig ingen atmosfære på jordkloden som kan rettferdigjøre restsina, på Venus derimot, hvor det regner svovelsyre, og er 400C i skyggen kan vel egentlig hva som helst smake som nektar...:p

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    I Trøndelag (i alle fall i mine kretser) er det bare homser og kjerringer som drikker vin. Samme med alle varianter av kaffe med melk i. Heterofile mannfolk holder seg til øl, brennevin og svart kaffe!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    Trøndelag ER bare kjerringer. Av begge kjønn. :cool: Det de måtte ha av bart brennevin og svart kaffe blir påspandert tilreisende.

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg for min del står over bart - selv på besøk i Trøndelag;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    Ukens hets - trøndere!!

Her er en liten trønderkatalog som gjør det enklere å ferdes der oppe...

trønderkatalog.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23

De har til og med fablet om endring av riksvåpenet!

trønderriksvåpen.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23

Nylig ble det fanget akkar i Trondheimsfjorden

trønderakkar.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23

Ikke bare mors beste barn heller :(

trønderpedo.jpg

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Problemet er åpenbart løsbart...:D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    BTW, det var ukas hets - neste uke tar vi en titt på sunnmøringene - disse merkelige grådigpeisene som tross alt har et snev av trivelighet over seg :D

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Nåh... Vi Trøndere lar oss ikke hetse. Enten har vi selvtillit nok til å le av det, ellers er hetsen for subtil til at vi skjønner det. I motsatt fall kan balansen gjennopprettes med utdeling av blåveis. :cool:

Dessuten har vi nok av "interne" problemer å stri med til at vi lar oss affisere av søringer.
    Oppgitt over dyrkinga av trønderrock -adressa.no

P.S! Jeg er forresten på linje med teaterregissøren.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.845
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    God plass i Drøbak idag
    jeg har vært i Phat Cat Studio i Skippergata og hentet min andre Lyrec Frida etter service og kalibrering
    koblet opp og spilte litt safety masters med Tom Waits og Patricia Barber hos Moiz og PB hos Høium
    nå spiller jeg Nighthawks hjemme
    ahhhh deilig

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.568
    God plass i Drøbak idag
    jeg har vært i Phat Cat Studio i Skippergata og hentet min andre Lyrec Frida etter service og kalibrering
    koblet opp og spilte litt safety masters med Tom Waits og Patricia Barber hos Moiz og PB hos Høium
    nå spiller jeg Nighthawks hjemme
    ahhhh deilig
    Har du lyst til å skrive litt mer om disse Lyrec spillerne?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.845
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den første kommer fra NRK som kjøpte en ladning til OL 1994...de kostet høsten 1993 DKK 78K
    den andre kommer fra SR
    gikk en på Ebay for noen dager siden for EUR 5K...den hadde koffert med nøkler, bærehåndtaket og original manual
    de ble utviklet som et bærbart mastering spiller alternativ til Nagra, Stellavox og Studer, inklusiv opptak
    danskene produserte ikke deler inhouse som Studer og Nagra, men kjøpte de grommeste deler fra underleverandører over hele verden
    B&O var med på å utvikle audiodelen av elektronikken og hadde visst noe å si om designen
    de flate motorene muligggjør den slicke danske designen
    maskinen ser veldig simpel ut, men er egentlig ganske avansert, og har en masse features og kan programmeres etter ulike behov
    under det smale lokket under lydhodebroa er det justeringer for kalibrering og eq, variabel output etc
    lydmessig er den nær, men ikke helt på A80 nivå, hovedsaklig pga mekanikken i tapepath som er next to none på A80
    de grommeste maskinene rent mekanisk er ATR102(Ampex), Sony 5003, Studer A820 og A80, Nagra T og Ti, samt noen Stellavox, MCI og Otari
    Frida er sånn ca som en semitrimmet A810
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.568
    Takk for svar. Jeg synes disse maskinene er uendelig fascinerende. Selv om jeg sannsynligvis aldri tar steget selv. Med det er gratis å drømme.

ampex_in_use.jpg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    8

8x12_TOM

Gjest
    Tilbake til bart. Dette er vel en bart alle trøndere vil båret med stolthet
    Poirot-415x275.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BTW, det var ukas hets - neste uke tar vi en titt på sunnmøringene - disse merkelige grådigpeisene som tross alt har et snev av trivelighet over seg :D
    Steikje, som ej slite no - Sunnmøring bosatt i Trøndelag på 28. året......

Lite bilde fra dagens kontor;

Dress 1.jpg

Lite bart å se - hadde vel litt med alderen på de fleste musikantene å gjøre.....
    Kjørte like godt en drilloppvisning på konsert - en har det ikke mere moro enn en lager selv.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.152
    Torget vurderinger
    23
    Hybridene representerer et problem i hetseserien, innrømmer det. Vi får tenke ut en spesialbehandling til slike svikere som forlater landsdelen sin for å infiltrere andre fylker..

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn