Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    De bildene vekker gode minner:) Jeg valgte å ta bort fjærene og bruker Sorbotane og Navcom som føtter i stedet. Jeg har også tilført noen kilo med PMMA og PC på tallerkenen:) Fortsett med bilder så får jeg kanskje ut den berømte fingeren og får satt opp spilleren igjen:)
    Jeg vurderte også stumme ben i rustfritt, praktisk dersom du skal ha tunge armer med store armbord hengende på. Jeg har hatt storebroren før, RX-5000 og den hadde stumme ben. Har ikke prøvd krans av den enkle grunn at jeg ikke har noen. Men den SAEC tallerkenen eller ev. en i kobber gjør veldig mye bra.
    Det finnes også en stålskive for montasje under chassis for større egenvekt.
    Den stålskiven : er ikke den for kompensere for frittstående motorenhet ?
    Slik at resonans frekvens i chassis forblir lik også med motoren stående fritt ?
    Eller har jeg misforstått ?

Mvh.
    Rolf

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Hvis den gamle platespiller'n som ligger i deler, er tilovers Sluket. Så kan du bare sende den til meg.
    Plass til mye rart her. Så slipper du å rote noe mer med den gamle haugen :rolleyes::rolleyes::cool:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.277
    Torget vurderinger
    26
    Skamlekker den Microen. Du må invitere når du får den opp å gå.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den Melcoen er et HELT annet dyr....
    min eneste siklespiller utenom den jeg allerede har....
    platespillernes A80

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    De bildene vekker gode minner:) Jeg valgte å ta bort fjærene og bruker Sorbotane og Navcom som føtter i stedet. Jeg har også tilført noen kilo med PMMA og PC på tallerkenen:) Fortsett med bilder så får jeg kanskje ut den berømte fingeren og får satt opp spilleren igjen:)
    Jeg vurderte også stumme ben i rustfritt, praktisk dersom du skal ha tunge armer med store armbord hengende på. Jeg har hatt storebroren før, RX-5000 og den hadde stumme ben. Har ikke prøvd krans av den enkle grunn at jeg ikke har noen. Men den SAEC tallerkenen eller ev. en i kobber gjør veldig mye bra.
    Det finnes også en stålskive for montasje under chassis for større egenvekt.
    Den stålskiven : er ikke den for kompensere for frittstående motorenhet ?
    Slik at resonans frekvens i chassis forblir lik også med motoren stående fritt ?
    Eller har jeg misforstått ?

Mvh.
    Rolf

Ikke nødvendigvis, motoren belaster den ene siden av chassiset mens ekstrautstyrsplata er sentrisk om lageret. Originaldelen RW-1500 var i støpejern, og det finnes ettermarkedsvarianter i stål og kobber. Motorenheten veier mer enn RW-1500.

$T2eC16V,!ykFIeqoCv5kBSO1TZykj!~~60_12.JPG
    $T2eC16F,!y0FI,UwmyruBSO1T(8WH!~~60_12.JPG

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det var Japanske klokkestøpere, som spesialiserte seg på å støpe tempel-klokker, som støpte Melco tallerknene
    det er ekstremt viktig å ikke få urenheter og luftbobler i godset

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    det var Japanske klokkestøpere, som spesialiserte seg på å støpe tempel-klokker, som støpte Melco tallerknene
    det er ekstremt viktig å ikke få urenheter og luftbobler i godset

De var munker, de støpte også for Exclusive (Pioneer). Et av klosterne det var slik produksjon lå like ved Shinkoto på Hokkaido.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en kompis i Stockholm hadde den nest tyngste tallerkene på støpejerntripoden med Dennesen arm og Grado signature no?
    custom Svalander dual chassis tuba pre og Beveridge 2SW
    knall spiller

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    430257d1489233729-fra-grunnmur-til-godlyd-via-dolorosa-med-sluket-som-jesus-doping.jpg

Det er tydeligvis bare jeg som ikke umiddelbart skjønner hvem som er kunstneren her.

Er det deg Sluk ? Hats off !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    Neinei, Artwork by Bjarnetv - høytidelig oppnevnt til huskunstner i Slukoteket! Mine tegnekunster er begrenset til rettlinjede tekniske varianter og snaut nok det....

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer oppmerksom lesning av opprinnelig post så hadde jeg forstått det.

Beklager vedvarende OT men kan det stemme at jeg har sett denne streken andre steder ? Er Bjarnetv illustratør e.l. ?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.818
    Sted
    oslo
    Litt mer oppmerksom lesning av opprinnelig post så hadde jeg forstått det.

Beklager vedvarende OT men kan det stemme at jeg har sett denne streken andre steder ? Er Bjarnetv illustratør e.l. ?
    Ryktene skal ha det til at denne "Bjarne" er en animatør, og at hans arbeid dukker opp i diverse kanaler med jevne mellomrom.

Wonderful, marvelous

Animaskin

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Du som burde være flau - jeg har tre ganger mer rytme i kroppen enn deg selv om du hadde svelget en hel trommemaskin! Discoen stammer fra en æra som inneholdt et fantastisk mangfold og ikke minst musikalsk skikkelighet innen svart musikk i USA - kombinert med fagfolk gjennom hele produksjonen, fra låtskrivere til utøvere, tvers igjennom. En slik tid vil nok aldri komme tilbake. Flotte arrangementer, ekte musikere som faktisk spilte sammen i samme rom, koring av en annen verden, analog elektronikk, svære feite NEVE miksebord, JBL, Altec og Urei fullsize monitorer... lista er lang. Gå hjem og gjør leksene dine! Mot dette beitet blir BD en blodfattig bleiking - grei nok poesi men han burde holdt seg til poesien og ikke pakket det inn i tonefølge. Får du fot av BD lider du sannsynligvis av isolert dystoni.

Når leksene er unnagjort kan du spikke deg et godt dass til - så har du et bedre sted å kvitte deg med drit enn her inne. Å trykke "likes" på melding om 8 x 12's stengte tråd var ikke særlig pent - be fyren om unnskyldning, han er en super trivelig seriøs entusiast som ikke fortjener et sånt spark.
    Nå handler musikk om mye mer enn å trampe takta. Liker ikke Dylan noe særlig selv.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    Vel.... nå handler "fot" også om uendelig mye mer enn å trampe takta da, bare så det er sagt. Men det er godt vi mennesker er forskjellige - ellers ville det blitt kjedelig om alle skulle ikkelike BD! :D

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Vel.... nå handler "fot" også om uendelig mye mer enn å trampe takta da, bare så det er sagt. Men det er godt vi mennesker er forskjellige - ellers ville det blitt kjedelig om alle skulle ikkelike BD! :D
    Men...noen er mer forskjellig enn andre. ??????
    R

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    Steinway IS the Highway!!

STEINWAY - the stuff Dreams are made of

Jeg har alltid vært fascinert av pianolyd og pianomusikk - tror det startet på barneskolen der jeg hadde en pianospillende lærerinne som jeg kanskje var litt småforgapt i...:rolleyes: Skolens musikkrom var på loftet - et stort flott rom med høyt skråtak og sikkert 100-120 m2 stort. Flott låt det i hvert fall, også når 35 mann gjorde det de kunne for å blåse sine respektive munnstykker gjennom instrumentene. Nå var det riktignok ikke noe Steinway det ble spilt på der, det var et mer nøkternt upright piano av mer kommunal klasse - men svingte gjorde det uansett. Og spiren var sådd...

Mitt andre audioerotiske eventyr åpenbarte seg like etterpå... mitt første møte med noe som må ha vært et Steinway modell D konsertflygel. Jeg husker dessverre ikke om det var i Universitetes Aula under en konsert eller om det var hos NRK, spiller for så vidt ingen rolle. Det jeg derimot husker etter å ha lekt meg litt i en stille stund var en intens "må ha" følelse (lenge før jeg kjente til eksistensen av begrepet...) og en kribling i hele kroppen. Instrumentet nærmest brølte med en avsindig kraft selv med den minste berøring av tangentene - nesten skremmende! Glemmer ALDRI den følelsen. Dermed var en av etter hvert mange tvangstanker født; en dag skal jeg ha et sånt instrument! En del år senere gikk det dog opp for en noe mer realistisk Sluket at en Model D nok var å ta i litt i overkant dersom en ikke disponerte et egnet konsertlokale med god akustikk - pluss at det måtte skaffes tilveie midler i størrelsesorden 20 ganger så mye som prisen av et anstendig (vel, nesten anstendig da) piano. Men pilotflammen gikk aldri ut, den finnes der fortsatt og vil være der helt til den STORE pilotflammen finner det for godt å takke for seg.

Det er rart med den første kjærligheten - enten det gjelder det andre kjønn, det samme kjønn :p, biler, hifi, ja nær sagt alt mulig en utvikler interesse for. Det henger liksom i, selv om relevansen kanskje ikke er størst. Jeg er fullt klar over at det finnes en rekke fantastiske produsenter av flygler der ute - ingen nevnt, ingen glemt, men for meg har altså Steinway fått en helt spesiell plass i sanseapparatet. Nesten så ille at alt av musikk blir sjekket for instrumentering..... Obsessive-Compulsive Disorder kan det kanskje sortere under :p Heldigvis går det ikke ut over musikkgleden, det er nærmest bare for å få bekreftet omfanget av ens egen gode smak :D

Steinway konsertflygler finnes i et hyggelig antall rundt om i Norge, musikkskoler, NRK, diverse institusjoner og selvsagt i mange private hjem. Vet bl.a. om en som, da han bygget nytt hus, la til en fløy og installerte et for at en av hans gode meget habile pianistvenner skulle spille der.. Thats dedication for you!. Men noen dedikert Steinwaybutikk har vi ikke hatt dessverre - før inntil noen få år siden. Men nå er den der, Stortingsgata 30 i Oslo er smekkfull av Steinways, helt opp til et modell C som står og roper på meg....

Dagens bytur ble lagt til nærområdet, dvs. Tannum, Norway Designs og Steinway Piano Gallery Oslo - og så avsluttet med en a la Carte fråtsing på restaurasjonen ved navn Dinner. Mao. snadder for alle sanser i dag, øyne, ører og gane!

Her er litt info - unn deg en tur innom og SE, FØL og HØR på et slikt instrument, så vil du forstå hvorfor jeg har holdt på med høyeffektive overkapasitets lydinstallasjoner siden jeg befølte mit første Steinway. Det er rett og slett ikke mulig å gjenskape slik kraft, autoritet og snert / dynamisk område med tradisjonelle løsninger. Enjoy! (som en kuriositet, Steinway har i 15 år jobbet med å utvikle et mekanisk selvspillende piano, nå er det her, det heter SPIRIO og er bygget på enten modell O eller B og det er bare å hente opp en av de 2000 performances som ligger tilgjengelig, inn på Ipad'en som du så legger på notebrettet. SPIRIO gjenkjenner stykket og gjengir dette med artistens originale utførelse! DA snakker vi om å ha konserten hjemme.)

swn2.jpg

swn1.jpg

En sjelden fugl, Limited Edition modell velsignet av undertegnedes All Time Favourite Musician and Conductor, Daniel Barenboim
    25 stk. er laget, utsolgt selvsagt men det befinner seg ett stk. i Stortingsgata 30... hmmm..

swn4.png

swn5.jpg

Got that right.....

swn3.jpg

Norge

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Visste ikke at du kan spille piano, Sluket! Artig. Jeg har spilt på Steinway-flygler et par ganger i livet. Fantastisk følelse. Edit: og liker veldig godt analogien til horn og høysensitive høyttalere (antakelig kan Märtha kommunisere med dem!).

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke spille! Bare liker lyden så godt... God nok grunn til å ha en Steinway i stua!
    Hvis du får deg en privat model D i hus kommer jeg I HVERT FALL til å mase meg til en slukotek-audiens! (Dette er ikke en trussel men en advarsel)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    Modell D er utelukket av mange årsaker, plass, lyd og ikke minst pris. Enmillionsekshundreogseksti.

Men jeg tilstår villig at den Barenboim ltd.ed. signerte B modellen som står der nede utøver en skremmende dragning på en stakkar...

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Grøss og gru. Man får jo veldig gode flygler fra to-tre hundre laken og oppover. Men man betaler nok en del for navnet også. EDIT: og barenboim-modellen høres ut som en vinner!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    Apropos piano... pianohengsler kjenner vi jo alle til, de stammer sikkert fra pianoenes barndom. Jeg sjekket hengslene på tre flygler i dag, og tror dere ikke faen at ALLE skruene hadde sporet 100% samordnet på den aksiale linjen av hengselet!!!! Vi snakker RETT skruespor på polerte messing skruer. Sanseløst. Ang. å betale for navnet så vet jeg ikke... når en studerer et slikt mesterverk inngående i detalj og kjenner litt til materialer og håndtverk så synes jeg ikke at prisen er overdimensjonert. Se selv. Bare lakkerings- og poleringsjobben på et slikt beist er formidabelt. De er heller ikke uten konkurranse så de kan ikke ta hva som helst de heller. Dessuten er andre toppmerker like så dyre. En mindre Steinway modell type stuevennlig lar seg erhverve for noe over 400' - nevnte modell D til 1,6 er toppmodellen.

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    19
    Visste ikke at du kan spille piano, Sluket! Artig. Jeg har spilt på Steinway-flygler et par ganger i livet. Fantastisk følelse. Edit: og liker veldig godt analogien til horn og høysensitive høyttalere (antakelig kan Märtha kommunisere med dem!).
    Jeg vet ikke om Märtha får rette lyden av Steinway på høyttalerene sine, men kanskje.:)

mon9.jpg

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Viktig at rettsporskruer vender nøyaktig samme vei.
    Det gjør jeg til og med på dørhåndtak. Når jeg en skjelden gang bruker rettsporskruer
    Sier det bare for at du kan trøste deg med at det er flere som har tvangstanker.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har jeg lært noe i dag og...Takk slukster.. Liker når tonen er sånn gemyttelig i tråden din som nå..Unødvendig når visse verdensmestere er innom for å hevde seg og "tømme dassen"..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Bugge spilte på en svær Bøsendorfer på Grefsenkollen i desember

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    R
    Ang. å betale for navnet så vet jeg ikke... når en studerer et slikt mesterverk inngående i detalj og kjenner litt til materialer og håndtverk så synes jeg ikke at prisen er overdimensjonert. Se selv. Bare lakkerings- og poleringsjobben på et slikt beist er formidabelt. De er heller ikke uten konkurranse så de kan ikke ta hva som helst de heller. Dessuten er andre toppmerker like så dyre. En mindre Steinway modell type stuevennlig lar seg erhverve for noe over 400' - nevnte modell D til 1,6 er toppmodellen.
    Helt enig i at flygler som sådan ikke er FOR dyre! Man må jo også tenke på at dette ting man kjøper som man gjerne har flere tiår. Det er jo alltid vanskelig å avgjøre hva priser skyldes. Men jeg har ved to anledninger hatt svært seriøse "nå skal jeg for helsike få meg flygel"-runder, før fornuften og lommeboka tok meg. Da dro jeg rundt til ulike flygelbutikker, og snakket med musiker-bekjente. En god del av dem jeg snakket med mente man innenfor hvert prissegment kunne gjøre enda bedre kjøp - enten det dreide seg om 400000 eller over millionen. Det gjelder i hvert fall på bruktmarkedet, der Steinway holder seg veldig bra i pris fordi det er mest kjent. Samtidig er slike sammenlikninger egentlig litt meningsløse når det gjelder instrumenter. Det eneste som har noe å si er at man subjektivt liker å spille på dem - eller ha dem i stua ;) Selv fant jeg ut, etter mye sammenlikning, at jeg sånn generelt likte best Bösendorfer og Grotrian-Steinweg, mens jeg likte Yamaha dårligst. Mens andre opplever det annerledes. Og de følelsene du så fint beskriver overfor Steinway-merket, Sluket, er nettopp slike ting som spiller inn for om man får glede av et instrument!

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.781
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg deler også Slukets fascinasjon for de store flyglene.
    Den fungerer på samme måten som gleden over god hifi.

Bösendorfer har alltid fascinert meg.
    Flere musikere har ekstra følelser for disse, se fra 9:35

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Når man er i Wien og går opp Kärntner ring mot Statsoperaen og går forbi Steinway butikken, da blir det alltid vindu shopping, fantastisk butikk. Mye kjekkere enn shopping utenfor Ferrari butikken lengre nede i gata....:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.488
    Torget vurderinger
    23
    ATTENTION Mossinger

Fiskebasaren reåpnes - i ny og sterkt forbedret utgave!!

Var der i kveld på release party, øl, vin, dram & kake.....

fiske.jpg

Offisiell åpning i morgen - bare å møte opp!!

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Hus

Etter jobb åpner discoen igjen, og den stenger en eller annen gang på morrakvisten. Heng med :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn