Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende eksempel! Og vanskelig å ta inn over seg for en liten pjokk. Husker hvordan jeg pleide å gå INNERST i svingdøra på den inngangen på Glassmagasinet som vendte mot Grensen..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Høstens DIY aktiviteter - update I nye FLH

Som nevnt tidligere i år så ble det i fjor fundert på forbedringer i høyttaleroppsettet i "Teket..... i første rekke mellombassen hvor jeg har gått svanger en god stund med flere ideer. Enden på visa ble at jeg bestemte meg for å prøve å kombinere flere prinsipper for å hente ut det beste (og forhåpentlig unngå de fleste ulempene) Med andre ord;

- Linjekilde, som gir et sylinderformet lydbilde likt det som SLOB gjør
    - God direktivitet; lyttepos. er gitt og noen "rundstråler er ikke aktuelt/nødvendig/ønskelig - vi snakker KONISK horn med utflæring ytterst
    - Full symmetri jfr. gulv/tak - igjen samme oppskrift som SLOB
    - Mulighet for å benytte samme spredningsmønster som SLOB
    - Tilnærmet lik følsomhet som resten av horn/drivere, like barn leker gainleken best
    - Senterposisjon i systemet identisk med lyttehøyde, igjen som SLOB

En løsning kan da f.eks. se ut omtrent som dette;

Driver arr 3.jpg

Systemet er bygget opp rundt 12" elementer, og det er mange grunner til akkurat dette;

- Et 12" element har mye lavere bevegelig masse enn tilsvarende 15", dersom den er riktig konstruert
    - Erfaring tilsier enda bedre snert og mikrodetaljer enn tilsvarende 15", viktig også med tanke på at dette skal kunne spille høyere opp i Hz
    - Finkornethet og sorthet er viktigere enn absolutt volum/ low range kapasitet (dette ivaretas av SLOB som i dag benyttes opp til 180 Hz)
    - 12" elementer gir muligheten for seks stk. i linjekilde - disse kan også tenkes delt i tre grupper med f.eks. individuell delay
    - Eneste 15" element jeg kunne tenke meg å benytte i FLH er enten ALE eller GOTO, ALE lages ikke og GOTO er så svindyrt at det ikke er gøy

Hornets høyde vil være identisk med slot'en i SLOB, det er symmetrinazien i meg som har bestemt, pluss at det passer seg slik uansett. Bredde på hornet vil ligge rundt 80 cm., og de vil kunne stilles tilnærmet helt inntil SLOB.

Her er en enkel skisse på hvordan det kan ta seg ut;

SLOB FLH LS.jpg

Neste del; valg av drivere, oppbygging av horn/kammer, materialvalg osv. Stay tuned!

Driver innfesting detalj 1 red.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Midbass: Jeg har 12x12" GPA 414, kan byttes i noe annet tilbake.:p

Men tipper det er noe annet du har peilet deg inn på. :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Flotte tegninger, presentert i kjent elegant og virtuous sluk stil !

Blir interessant å følge dine vurderinger videre mht. drivervalg , kompresjon - kompresjonskammer og horn type /tuning !

Du bruker slob opptil 180 idag , antar vi snakker mulighet for betydelig overlapp nedover og muligens opptil 6-800 hz opp

Ser bra ut !!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.589
    Sted
    Langesund
    Sikker ikke så lurt å slenge ut dumme spørsmål her, men tar en sjans siden jeg har rømt til ukjent adresse fjellet i helgen.

Hvor høyt i frekvens er det tiltenkt å bruke "linjehornet" ? og skal alle elementene spille like langt opp? Eller er dette noe som faller mer nøyaktig på plass under veis?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hmm lekkert - men.. hva med "koherens" når øvre mid og diskant nødvendigvis blir stående ved siden av dette igjen? ( Jeg har kke rømt til fjells, - er bare veeeldig langt unna.. :) )

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med to tårn til oppunder taket, blir det nørvendigvis sideveis - vil vel ikke ha mellomtone diskant framfor nedre mellmtone??

• Liker
    Reaksjoner: LMC
    2

2xJ

Gjest

23.06.2016, 00:43

For oss som følger med i timen :cool:

AssUmers ønskes allikevel en god hælj ;)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du følte deg bra ovenpå nå????
    Når jeg ser bildet, så husker jeg det faktisk. Likevel - når man snakker om kontrollert spredning , sylindrisk bølgefront, osv osv, - bli det da egentlig logisk på plassere øvre mid-diskant midt i løypa for nedre mellom?? Kan godt hende det funker utmerket, men dog?

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Det lille arealet som blir berørt - ca . 10% av hornets totale munningsareal er jeg ikke redd for - dette er i et frekvensområde som ikke er så ille kritisk. Dessuten kommer øvre mellomtone hornet spot on i ørehøyde og eksakt i senter mellom 12" nr. 3 og 4 of gjør som sådan minst skade. Maks. diameter er ikke mer enn snaut 20 cm. Diskanten følger rett under men bygger jo ingen ting. Mellomtonehornet konmmer med nedkant rett over lyttehøyde og vinklet i.h.h.t. lyttepos. Diameter er ikke mer enn ca. 48 cm. Fordelene med sentrisk plassering både vertikalt og horisontalt oppveier garantert det som eventuelt går tapt i mellomtonehornets plassering.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bælfrisk satsning Slukern!! :D Way to go!!
    Ser en på en coax funker vel dette!

Ser kune en issue med mitt smale hode, JMLC 350 står fremfor midbass med tanke på fase.
    Men når jeg har klart å få dritten her hjemme til å spille på lag, så har du garantert en plan med det også ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Godt at dere bekymrer dere mer enn meg - slik har det alltid vært :D Fase = tid. Tid kan manipuleres elektrisk. Verre er det ikke. Horisontale forskyvninger kan kun manipuleres mekanisk og som regel med dårlig resultat. Ergo symmetri og linjer der hvor det er mest sårbart.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Håper det! Ville vært for ille ellers liksom...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Flotte tegninger, presentert i kjent elegant og virtuous sluk stil !

Blir interessant å følge dine vurderinger videre mht. drivervalg , kompresjon - kompresjonskammer og horn type /tuning !

Du bruker slob opptil 180 idag , antar vi snakker mulighet for betydelig overlapp nedover og muligens opptil 6-800 hz opp

Ser bra ut !!
    Stor fleksibilitet i så måte - hornet blir ikke designet for mer enn 100 Hz++ nedover, men går godt forbi 1 Khz andre veien. Akkurat nå er SLOB delt på 180 Hz for å prøve det ut, og finner ingen anomaliteter med såpass høy delefrekvens. Når de nye FLH står ferdig blir det en avveining mellom 100 - 180 Hz, og hva som låter best i så måte. Meget vanskelig å spå om dette førebels... Har regnet med å legge inn TD-4003 et eller annet sted mellom 800 - 1.000 Hz.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.646
    Hvorfor ikke 10-tommere, Sluket? 8 stk på hver side burde holde i massevis. Og så samme motor og lettere membran osv....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så lett å finne egnede 10" slik jeg vil ha de. Og 12" funker fint, langt mer finkornet enn f.eks. 15" men allikevel et helsikes skyv. Dessuten har det seg slik at jeg har 12 stk. NOS TAD TM-1201H liggende og har lyst til å prøve de i horn. Har tre kandidater så langt. Membranene er lette nok, det trenger du ikke være redd for!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Du Sluk du Sluk, du får lyd til å virke så enkelt og logisk du. Hatten av for "the next step". Bøyer meg i støvet. Osv osv... :):):)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den oppvoksende generasjon, baluba junior, har vært med senior på Shabby Records. I plastposen når vi kjørte hjem lå intet mindre enn Earth, Wind & Fires Grammy-vinnende All 'n All fra 1977.

Cooleste syttenårige basketspiller/longboarder ever! Stolt baluba!!! :D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tidlig versjon skisse, Beito utgave. Mellomtonehornet her er større enn det som skal brukes.

For så har Gud elsket verden at han gav oss Sluket, den enbårne, forat hver den som tror på himmelsk lyd, ikke skal fortapes, men ha evig sikkel;
    for Gud sendte ikke sitt Sluk til verden for å dømme verden, men forat verden skulde bli frelst ved ham

Jau

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Den oppvoksende generasjon, baluba junior, har vært med senior på Shabby Records. I plastposen når vi kjørte hjem lå intet mindre enn Earth, Wind & Fires Grammy-vinnende All 'n All fra 1977.

Cooleste syttenårige basketspiller/longboarder ever! Stolt baluba!!! :D
    Det har du all grunn til å være, b:)

Tror jeg kan si at samme album satt hos meg da jeg var ca sytten.

...og snart er førti år gått...;)

Hils poden, b, fra høye nord: godt valg!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Det albumet er legendarisk - inneholder absolutt ALT det som er bra med EW&F (eller Øl, vin & Bayer som vi likte å kalle de!) En ekte bauta i soul og R&B landet. Det blir ikke stort bedre enn dette.

Spilles i 'Teket nå! :D:D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Du Sluk du Sluk, du får lyd til å virke så enkelt og logisk du. Hatten av for "the next step". Bøyer meg i støvet. Osv osv... :):):)
    Vel.... takk for vakker omtale - og her er en liten hemmelighet; lyd ER ikke så vanskelig når en bruker sunn fornuft og logikk. Det handler om å forfølge en tankerekke hele veien ut, ikke amputere ideer og velge shortcuts osv. Shortcuts = the safe Way to a dead End Street (c) Sluket :cool:

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn