Hvis kaviar er så godt, hvorfor spiser ikke flere det? Seriefilter er mer komplekse saker, særlig ved flerveissystemer. Dessuten, seriefilter er noe som hører hjemme sammen med 6 dB, som igjen legger føringer for elementene... som igjen koster penger... Den vanlige karusellen, HEL.HEL skrev:Jeg har såvidt begynt å skjønne "vanlige" delefiltre. Har fått meg lydkort og målemic er på handlelisten. Det er litt over huet på meg enda.
Men si meg, hvis dette er så bra i forhold til ordinære filtre, hvorfor bruker ikke flere det?
+165finger skrev:Plutoniumsrått!!!
Er vel det som hornene står på, en gjeng "slotta" 12" ser det ut til....JENO skrev:Dette blir spennende!
Men horn bare ned til 800-1000 Hz?!? Blir det slot ob i midbassen også da?
Yessir! Fire av verdens råeste mellomtoneelementer pr. side borger for "smekket"... TAD TM-1201 - eneste dynamiske elementet som matcher kompresjonsdrivere. Jeg er ikke glad i rektangulære horn, og skulle jeg kjøre med rundt JMLC-profil ned til 200 Hz så ble det stort og ikke minst dypt, ca. 150 cm. pluss 40 cm. driver. Forsåvidt ikke noe stort problem dersom du har god takhøyde og kan sitte 5-7 m. unna. Det har jeg ikke muligheten til nå, så da er denne løsningen smoothere. Fase/tidsproblemer blir også minimalisert med denne løsningen. 4 x 12" elementer med en følsomhet på 100 dB hver blir en grisediger kompresjonsdriver!JENO skrev:Dette blir spennende!
Mnjo.... det som var på plass var vel en slags bekreftelsesversjon på div. konsepter etc., men nå gjør jeg som pokergutta og går for "all in"Lagga skrev:Spennende greier Sluket, og jeg som trodde høyttalere var den tingen du HADDE på plass,
har visst ikke fulgt med i timen.... :-\
/ Morten
Vet du hva - den har jeg helt glemt!! Er den bra? Var det XLR eller RCA på den?Ludo skrev:Godt å høre at du velger et system som kun trenger én amp - endelig kommer Whister Audio Cerise kabelen du kjøpte av meg for noen år siden til nytte![]()
Her er en "Röntget" versjon...hifiguru skrev:Er vel det som hornene står på, en gjeng "slotta" 12" ser det ut til....JENO skrev:Dette blir spennende!
Ikke helt...bambadoo skrev:http://arhifi.dk/store/product.php?id_product=22
testet ut den versjonen for endel år siden med noen scanspeak elementer. Helt supert. Vet ikke om Sluket har akkurat den topologien i tankene ?
Diaural hadde også noe
http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/diaural.html
Det var en RCA-sak med lys beige strømpe rundt... Den er bra, prøv å grave den frem - kanskje du liker den. Om ikke så kjøper jeg den tilbakepengesluk skrev:Vet du hva - den har jeg helt glemt!! Er den bra? Var det XLR eller RCA på den?Ludo skrev:Godt å høre at du velger et system som kun trenger én amp - endelig kommer Whister Audio Cerise kabelen du kjøpte av meg for noen år siden til nytte![]()
Edit; har den en slags ubestemmelig mellombrun farge?
De filterkalkulatorene som finnes er stort sett brukbare til en ting, som et vagt UTGANGSPUNKT og som et middel til å forstå hvordan et delefilter virker. Men så begynner det egentlige arbeidet, og da må fler variabler og parametre tas med. Der kommer erfaringen inn, ikke minst hva gjelder totaltenking og komponentkunnskap. Det samme gjelder beregningsprogrammer for kabinetter, bafler, horn etc. - - noe er greit nok, men så fort det begynner å bli litt avansert og i ytterpunkter (hvor vi liker å være, hehe..) da fungerer disse programmene dårligere, og MÅ suppleres med fritenking og mer kunnskap. Igjen, no free lunch.Oblivion skrev:Ikke helt...bambadoo skrev:http://arhifi.dk/store/product.php?id_product=22
testet ut den versjonen for endel år siden med noen scanspeak elementer. Helt supert. Vet ikke om Sluket har akkurat den topologien i tankene ?
Diaural hadde også noe
http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/diaural.html
Slukets system får en spole i parallel med alle elementer som både fungerer som filter og samtidig kortslutter resonans impedans peaken på de forskjellige elementene.
Unntaket er de bass elementene som spiller heeeelt i bunn...
De spiller kun I resonans, men slot loaded (de skal jo spille 20Hz under til 20Hz over resonans) ;D
OB system Sluket spiller på nå fungerer også på den samme måten..
Og det er et 6 veis system, og selv om filteret som er komplekst, men alikevel enkelt - er alt ikke beskrevet her...
Beregning av filteret gjøres i et excel regneark som er laget etter mange års erfaring, måling, simulering og lytting..
Om det er slot loading, TL, horn, OB eller trykkammer eller kombinasjoner så får jeg ut komponent verdier og kabinett / baffel mål som fungerer i praksis og ikke kun i teori slik som de "kalkulatorene" som ellers finnes,
NICE ;Dpengesluk skrev:Et eller annet mellom 109-112 dB, i følge kalkyler og delvis erfaring/spec. på drivere.
UTEN noen form for eq eller annet galematias i forkant av poweramps.
Ikke for å være festbrems, men i følge Papa Nelson kan det by på problemer å bruke så store elementer slot loaded så høyt i frekvens.pengesluk skrev:Yessir! Fire av verdens råeste mellomtoneelementer pr. side borger for "smekket"... TAD TM-1201 - eneste dynamiske elementet som matcher kompresjonsdrivere. Jeg er ikke glad i rektangulære horn, og skulle jeg kjøre med rundt JMLC-profil ned til 200 Hz så ble det stort og ikke minst dypt, ca. 150 cm. pluss 40 cm. driver. Forsåvidt ikke noe stort problem dersom du har god takhøyde og kan sitte 5-7 m. unna. Det har jeg ikke muligheten til nå, så da er denne løsningen smoothere. Fase/tidsproblemer blir også minimalisert med denne løsningen. 4 x 12" elementer med en følsomhet på 100 dB hver blir en grisediger kompresjonsdriver!JENO skrev:Dette blir spennende!
Jeg har ikke regnet med noe annet enn at dere fikser dette på et eller annet vis. Skulle du forholdt deg til max 17 cm dybde, ville du jo endt opp med (Gud forby) stilkhøyttalere...pengesluk skrev:We have WAYS of dealing with items like that... dessuten er 1000 Hz en eksperimentell frekvens og ikke endelig. Lagt inn for å prøve ut elementene også UTEN slot, med elementet foroverrettet. Lagde testbafler i kveld, med avtagbar slot-vegg.
Alle som kommer på besøk vil bli utstyrt med et dosimeter for å ungå overeksponering ;Dpengesluk skrev:We aim to please! Plutoniumet er i farta. FFI på Kjeller er orientert. 8)
glem ikke bleier og spyposerpengesluk skrev:Dosimeter er standard effekt som deles ut ved ingangen, sammen med ansvarsfraskrivelsesskjema som skal kvitteres på før adgang.