Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    HEL skrev:
    Jeg har såvidt begynt å skjønne "vanlige" delefiltre. Har fått meg lydkort og målemic er på handlelisten. Det er litt over huet på meg enda.

Men si meg, hvis dette er så bra i forhold til ordinære filtre, hvorfor bruker ikke flere det?
    Hvis kaviar er så godt, hvorfor spiser ikke flere det? Seriefilter er mer komplekse saker, særlig ved flerveissystemer. Dessuten, seriefilter er noe som hører hjemme sammen med 6 dB, som igjen legger føringer for elementene... som igjen koster penger... Den vanlige karusellen, HEL.

Når du ikke er hemmet av prishensyn men vil ha det beste, da kan du gå på seriefilter, 6 dB, virkelig gode drivere (og nok av de) osv. Forøvrig finnes det sikkert også kommersielle høyttalere med seriefilter, men det er ikke sikkert alle kjefter opp om det..

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    SF extrema har vel et seriefilter mener jeg. Er jo ikke rent få som skryter av de ...

Mistenker at Joseph Audio også har XO i den retningen....

Anyway - blir veldig spennende å følge dette prosjektet

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Jo takk, kanskje litt vel mye spenning... hehe.. Mange elementer som skal klaffe, million biter som skal designes, tegnes, produseres osv. Men det er jo halve morroa!

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    JENO skrev:
    Dette blir spennende!

Men horn bare ned til 800-1000 Hz?!? Blir det slot ob i midbassen også da?
    Er vel det som hornene står på, en gjeng "slotta" 12" ser det ut til....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    JENO skrev:
    Dette blir spennende!

Yessir! Fire av verdens råeste mellomtoneelementer pr. side borger for "smekket"... TAD TM-1201 - eneste dynamiske elementet som matcher kompresjonsdrivere. Jeg er ikke glad i rektangulære horn, og skulle jeg kjøre med rundt JMLC-profil ned til 200 Hz så ble det stort og ikke minst dypt, ca. 150 cm. pluss 40 cm. driver. Forsåvidt ikke noe stort problem dersom du har god takhøyde og kan sitte 5-7 m. unna. Det har jeg ikke muligheten til nå, så da er denne løsningen smoothere. Fase/tidsproblemer blir også minimalisert med denne løsningen. 4 x 12" elementer med en følsomhet på 100 dB hver blir en grisediger kompresjonsdriver!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    du mannen der.
    Når tråden engang avrundes, hva med en smørbrødliste til oss lottobøger. Noe jeg er trygg på lenge før jeg mistet tråden, et eller annet rocknrollusjonært er det hente innimellom all kåtskapen. Seriøst, sitter i skrivende stund i et klamt platerom og lukter etter "luft", får nøyes med "Meanie Geanie" i påvente av månelyset.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Hei selv, Eros! Hyggelig at du stikker innom! Blir nok en stund til denne tråden rundes av... too many projects, too much fun... Smørbrødliste er jeg ikke god på - er nok mer a la carte i så henseende! Ingen jævel på Lotto heller, har aldri prøvd. Men føler at jeg har fått uttelling i livets Lotto, på så mange måter.

Men jeg skal nok klare å klemme ut en handleliste dersom du insisterer...

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.030
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Spennende greier Sluket, og jeg som trodde høyttalere var den tingen du HADDE på plass,
    har visst ikke fulgt med i timen.... :-\

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Lagga skrev:
    Spennende greier Sluket, og jeg som trodde høyttalere var den tingen du HADDE på plass,
    har visst ikke fulgt med i timen.... :-\

/ Morten
    Mnjo.... det som var på plass var vel en slags bekreftelsesversjon på div. konsepter etc., men nå gjør jeg som pokergutta og går for "all in"
    - og det i ordets rette forstand også - og satser på at dette blir det siste (hovedsystemet.. 8)) i overskuelig fremtid. Poenget med dette er bl.a. i tillegg til optimal lyd å få en enda enklere hverdag m.h.t. filtre, effektforsterkere osv. Det nye systemet kan drives av kun EN poweramp, da belastningen er så smooth og systemfølsomheten vil ligge i området 110-112 dB. Da kan enhver variant av forsterker benyttes.

Maks. fleksibilitet med andre ord, og jeg vil kunne bypasse filterets bass del og benytte egen power til bassen dersom dette er ønskelig.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.981
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da ville jeg lagt inn bud på KNBs DIY BP blokker! ;D
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Tror mannen har andre ting med "stivt power" i sikte ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Ludo skrev:
    Godt å høre at du velger et system som kun trenger én amp - endelig kommer Whister Audio Cerise kabelen du kjøpte av meg for noen år siden til nytte :)
    Vet du hva - den har jeg helt glemt!! Er den bra? Var det XLR eller RCA på den?

Edit; har den en slags ubestemmelig mellombrun farge?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.981
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    drit i den; kjør sølv i bomull/vt4c i HK har tom "silkestrømper" !
    du fortjener såpass ! ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    hifiguru skrev:
    JENO skrev:
    Dette blir spennende!

Er vel det som hornene står på, en gjeng "slotta" 12" ser det ut til....
    Her er en "Röntget" versjon...

Vedlegg

O

Oblivion

Gjest
    bambadoo skrev:
    http://arhifi.dk/store/product.php?id_product=22

testet ut den versjonen for endel år siden med noen scanspeak elementer. Helt supert. Vet ikke om Sluket har akkurat den topologien i tankene ?

Diaural hadde også noe
    http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/diaural.html
    Ikke helt...
    Slukets system får en spole i parallel med alle elementer som både fungerer som filter og samtidig kortslutter resonans impedans peaken på de forskjellige elementene.
    Unntaket er de bass elementene som spiller heeeelt i bunn...
    De spiller kun I resonans, men slot loaded (de skal jo spille 20Hz under til 20Hz over resonans) ;D
    OB system Sluket spiller på nå fungerer også på den samme måten..
    Og det er et 6 veis system, og selv om filteret som er komplekst, men alikevel enkelt - er alt ikke beskrevet her...
    Beregning av filteret gjøres i et excel regneark som er laget etter mange års erfaring, måling, simulering og lytting..
    Om det er slot loading, TL, horn, OB eller trykkammer eller kombinasjoner så får jeg ut komponent verdier og kabinett / baffel mål som fungerer i praksis og ikke kun i teori slik som de "kalkulatorene" som ellers finnes,

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.012
    Sted
    Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Ludo skrev:
    Godt å høre at du velger et system som kun trenger én amp - endelig kommer Whister Audio Cerise kabelen du kjøpte av meg for noen år siden til nytte :)
    Vet du hva - den har jeg helt glemt!! Er den bra? Var det XLR eller RCA på den?

Edit; har den en slags ubestemmelig mellombrun farge?
    Det var en RCA-sak med lys beige strømpe rundt... Den er bra, prøv å grave den frem - kanskje du liker den. Om ikke så kjøper jeg den tilbake ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Joda, har funnet den, lå i en fin pappeske med merke på og det hele...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Oblivion skrev:
    bambadoo skrev:
    http://arhifi.dk/store/product.php?id_product=22

testet ut den versjonen for endel år siden med noen scanspeak elementer. Helt supert. Vet ikke om Sluket har akkurat den topologien i tankene ?

Diaural hadde også noe
    http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/diaural.html
    Ikke helt...
    Slukets system får en spole i parallel med alle elementer som både fungerer som filter og samtidig kortslutter resonans impedans peaken på de forskjellige elementene.
    Unntaket er de bass elementene som spiller heeeelt i bunn...
    De spiller kun I resonans, men slot loaded (de skal jo spille 20Hz under til 20Hz over resonans) ;D
    OB system Sluket spiller på nå fungerer også på den samme måten..
    Og det er et 6 veis system, og selv om filteret som er komplekst, men alikevel enkelt - er alt ikke beskrevet her...
    Beregning av filteret gjøres i et excel regneark som er laget etter mange års erfaring, måling, simulering og lytting..
    Om det er slot loading, TL, horn, OB eller trykkammer eller kombinasjoner så får jeg ut komponent verdier og kabinett / baffel mål som fungerer i praksis og ikke kun i teori slik som de "kalkulatorene" som ellers finnes,
    De filterkalkulatorene som finnes er stort sett brukbare til en ting, som et vagt UTGANGSPUNKT og som et middel til å forstå hvordan et delefilter virker. Men så begynner det egentlige arbeidet, og da må fler variabler og parametre tas med. Der kommer erfaringen inn, ikke minst hva gjelder totaltenking og komponentkunnskap. Det samme gjelder beregningsprogrammer for kabinetter, bafler, horn etc. - - noe er greit nok, men så fort det begynner å bli litt avansert og i ytterpunkter (hvor vi liker å være, hehe..) da fungerer disse programmene dårligere, og MÅ suppleres med fritenking og mer kunnskap. Igjen, no free lunch.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hva blir følsomheten på sånn ca på herligheten?

Mvh
    Jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Et eller annet mellom 109-112 dB, i følge kalkyler og delvis erfaring/spec. på drivere.

UTEN noen form for eq eller annet galematias i forkant av poweramps.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    Et eller annet mellom 109-112 dB, i følge kalkyler og delvis erfaring/spec. på drivere.

UTEN noen form for eq eller annet galematias i forkant av poweramps.
    NICE ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Ventepølser er jo så populært... her er ekvivalenten "ventehorn" mens prosjekt Grande skrider frem....

OB/JMLC-200/Fostex FE203/T500AmkII

(ide og ill. Emo)​

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Nå synes jeg du blar fært i Emokatalogen, Sluk ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    If you got any dreams, we want'em too!! (Slob's er ikke frigitt enda..)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Konseptet er FOR bra, og brakka er stinn av deler, inkl. NextelRass for "Stealth Mode" utgave 8) 8)

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    pengesluk skrev:
    JENO skrev:
    Dette blir spennende!

Yessir! Fire av verdens råeste mellomtoneelementer pr. side borger for "smekket"... TAD TM-1201 - eneste dynamiske elementet som matcher kompresjonsdrivere. Jeg er ikke glad i rektangulære horn, og skulle jeg kjøre med rundt JMLC-profil ned til 200 Hz så ble det stort og ikke minst dypt, ca. 150 cm. pluss 40 cm. driver. Forsåvidt ikke noe stort problem dersom du har god takhøyde og kan sitte 5-7 m. unna. Det har jeg ikke muligheten til nå, så da er denne løsningen smoothere. Fase/tidsproblemer blir også minimalisert med denne løsningen. 4 x 12" elementer med en følsomhet på 100 dB hver blir en grisediger kompresjonsdriver!
    Ikke for å være festbrems, men i følge Papa Nelson kan det by på problemer å bruke så store elementer slot loaded så høyt i frekvens.

When you build a slot loaded cavity like this, you will run into a cancellation frequency that occurs when the wavelength is twice the depth, where the pressure from the part of the woofer which is deepest in the slot is one half the wavelength and cancels out the pressure from the portion of the woofer near the slot opening. Here the cancellation occurs at 500 Hz.

http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/slot_loaded_open_baffle_speaker.htm

Dvs at sloten ikke kan være dypere enn 17 cm for å fungere opp til 1000 Hz uten å få kansellasjon (2 x 17 cm = 34 cm = 1000 Hz). Men Sluket og Oblivion har kanskje en løsning på dette?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    We have WAYS of dealing with items like that... dessuten er 1000 Hz en eksperimentell frekvens og ikke endelig. Lagt inn for å prøve ut elementene også UTEN slot, med elementet foroverrettet. Lagde testbafler i kveld, med avtagbar slot-vegg.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.394
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    pengesluk skrev:
    We have WAYS of dealing with items like that... dessuten er 1000 Hz en eksperimentell frekvens og ikke endelig. Lagt inn for å prøve ut elementene også UTEN slot, med elementet foroverrettet. Lagde testbafler i kveld, med avtagbar slot-vegg.
    Jeg har ikke regnet med noe annet enn at dere fikser dette på et eller annet vis. Skulle du forholdt deg til max 17 cm dybde, ville du jo endt opp med (Gud forby) stilkhøyttalere...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Stilk no alternative..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Takker så meget for middag og kjøring. Ser frem til Plutoniumsoppsettet

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    We aim to please! Plutoniumet er i farta. FFI på Kjeller er orientert. 8)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.023
    Torget vurderinger
    10
    Nå får du testa noe?

Mvh

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.884
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    We aim to please! Plutoniumet er i farta. FFI på Kjeller er orientert. 8)
    Alle som kommer på besøk vil bli utstyrt med et dosimeter for å ungå overeksponering ;D

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    :D Dosimeter er standard effekt som deles ut ved ingangen, sammen med ansvarsfraskrivelsesskjema som skal kvitteres på før adgang.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    :D Dosimeter er standard effekt som deles ut ved ingangen, sammen med ansvarsfraskrivelsesskjema som skal kvitteres på før adgang.
    glem ikke bleier og spyposer

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn