Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Friday Night Blow Job

Lån litt øre til denne damen! Moroa starter ved 5:30 sånn ca....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    miljøpartiet de gærne må dø.
    togstans idag tidlig, tok bilen, stengte og enveiskjørte gater, måtte sirkle rundt i en halvtime før jeg fant et halvveis lovlig sted å sette fra seg bilen, kom for sent til avtalen.
    ikke steng av byen før dere får skikk på kollektivtilbudet, ffs.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.607
    Sted
    Smurfeland

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Downtown Oslo ser ut som a War Zone for tiden - stengt, enveiskjørt, midlertidig stengt, byggeplass, veiarbeide, tunnellarbeide, gigantomaniarbeide (under Stortinget :mad::mad:) KUL i helvete å komme seg frem noe sted t.o.m. til fots! Og daue butikker, forlatte lokaler, søppel og møkk over alt. En stor skam.

2

2xJ

Gjest
    Handle mer i nettbutikker... så slipper dere/vi og ha sentrum i det hele tatt .......... :'(>:D

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.423
    Torget vurderinger
    2
    To mennesker som er glade, velkledde og aktive ute i frisk luft. Nei dummere enn det blir det vel neppe.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Sunndalsøra
    Selvfølgelig er det dumt - alle vet jo at å gifte seg er direkte ødeleggende for hobbyen vår...
    Du er inne på noe der. En kammerat av meg har aldri handlet så mye highend som nå siden det ble slutt. Ha må gjort seg fornøyd med et kompakt anlegg kjøpt på elkjøp:rolleyes:rolleyes:
    Når det gjelder elbil, så ender jeg heller opp med en rullator:( I Sverige og Danmark så var det noen få å se. Norge skal liksom være så stolt over at vi har flest elbiler. De må ha en jorfeilbryter type B og overspenningvern for ladder. En kunde spurte meg om han kunne bruke lader før overspenningsvern ble montert. Får du overspenninger inn, kan du risikere at både lader og bil brenner opp ble det sagt:) Da ble det stille!

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.423
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig er det dumt - alle vet jo at å gifte seg er direkte ødeleggende for hobbyen vår...
    Joda. Men jeg er redd for at stua ville sett ut som verkstedet mitt hvis jeg ikke hadde hatt en viss korreks.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    To mennesker som er glade, velkledde og aktive ute i frisk luft. Nei dummere enn det blir det vel neppe.
    Om det hadde høljeregnet den dagen, så ville det underliggende "motivet" om ikke annet hatt litt substans

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    FUCK... sovna på sofaen - igjen :mad: Med fullt program for kvelden. Hm.
    Da er det ikke noe annet å gjøre enn å fyre opp noe skikkelig shitkickin' metal for å få sukaten ut av øya!!!

beavis-butthead-1.gif

Monsterbra solo LP fra John Petrucci (of Dream Theatre fame) fra 2005. Skivas beste kutt.

Åpningssporet fra samme skive SUSPENDED ANIMATION er også en skikkelig luftgitartrigger :D:D:D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Spec på TV

Har tilfeldigvis snappet opp i heimen at det er planlagt TV til far... julegave :cool: Lurer i den forbindelse på hva jeg skal sette på ønskelista av features?
    Eneste som er viktig er at TV må kunne kobles til preamp slik at lyden kan kjøres gjennom hovedanlegget. Er det dette som kalles AUDIO ut på TV språket? ser at en del TV ikke har dette. Hva sier ekspertene? Har nett der også, både kabel og wifi. Hva er beste løsning på betjening av youtube etc.? TV med innebygget mulighet eller kjøre via ekstern pc?

For øvrig er bruken tenkt til å være musikk/videoer/youtube. Har tejpet opp mal for 65" hhv. 75" og svaret er gitt. Det må bli 75" Og nok en gang, - nei... prsjektør er IKKE tema av mange årsaker. TV trenger ikke være værsting, har ikke behov for ultra fine bilder, endeløs sorthet. 180 grader view etc.
    Skal sitte i et mørkt rom, ikke noe strølys og ingen vinkel.

OBS; KUN Power amps og filter som blir stående mellom ht, under TV. Resten flyttes til motstående vegg.

1539791169060_PART_1539791169010.jpg

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Jeg koblet tv anlegget på hodetelefonutgangen på tv`n - fungerer ok og lyden er alltid der uansett om jeg bytter kilde etc. Om det er optimalt er usikkert, men fungerer fint her. Forsøkte ta digitalsignalet direkte fra apple3 boksen, men ble ikke noe bedre det.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg nylig har kjøpt en 75" så har jeg gjort meg noen erfaringer.

- Digital lyd ut er kjekt. Da kan man hekte på egen dac og få høykvalitets lyd ut.
    - De fleste tv’er har i dag apper for youtube, spotify, NRK TV etc. Disse fungerer glimrende på min Samsung. Og utrolig nok fungerer tale funksjonen også, slik at det er kjapt å søke på youtube.
    - Det er bare å kjøre på med stor tv. Man venner seg fort til størrelsen og kunne i grunnen tenkt seg enda større :)

Edit. 4K sendinger krever stor båndbredde. Så man må enten ha kablet internett eller god wifi for at dette skal fungere. Vil tro at alle 75" har både wifi og ethernet i dag.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Takk for nyttig info. 4K er ikke et must, ei heller OLED osv. Hadde håpet å slippe innblanding av andre eksterne komponenter, helst.

wizardm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Antall liker
    165
    Sted
    Tromsø
    Good day ! Mr Sluk .

Jeg benytter Lyslederen ut fra tv'n og rett i min primare dac , bruker dette både til tv lyd og film lyd

enkelt og greit , eneste aberet jeg kan komme på i farten er at enkelte filmer må du jenke volumet opp

ganske så mye for at det skal bli bra , ellers så er det en no nonsens løsning. Lyd og bilde kommer

synkront .

Mvh

Morten.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slik har jeg det:
    :)

Først så trenger du en telefon eller nettbrett som har youtube app.

Så har du en chromecast.
    Den kobles til på en av HDMI inngangene på TVen og ser slik ut:

Chromecast.jpg

Et alternativ til Chromecast er AppleTV, den er bra dersom en har Iphone og/eller Ipad.

TVene i dag har som regel optisk ut. For å få lyd i anlegget må en da ha en DAC som står mellom TV og preamp.
    Her er bare et rimelig eksempel:

Argon DAC1.jpg

Argon DAC2.jpg

Årsak til at jeg anbefaler chromecast eller apple TV er brukervennlighet. Det er veldig enkelt å sitte med mobil eller nettbrett og leite frem det en vil se på TVen.
    Mobil/nettbrett fungerer da rett og slett som en fjernkontroll.
    Jeg har enda til gode å se TV med innebygd youtube som er enkel å bruke, det er knotete å bruke fjernkontrollen for å søke etter det en vil se.

Men verden går fort fremover, kanskje det fins tver som er mer brukervennlig i dag på dette? :)
    Jeg har ikke for vane å følge med på alt som kommer på tv fronten.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Sunndalsøra

Litt info de fleste av oss har innsett for maaange år siden - til ettertanke :p:p:p

Vis vedlegget 508584

Her er litt av materialet brukt i undersøkelsen.

Tenk dere disse punktene overført i en vilkårlig tråd om kabler her på sentralen
    - så skjønner en hvor landet ligger! Fyll inn etter beste evne..

Vis vedlegget 508585

Nå er dessverre både Jackie og Burt borte - men vi kan fortsatt humre ved tanken på karakterene i Banditfilmene..

Særlig på en fredag!

Vis vedlegget 508583

Man får lyst å se igjen den første Bandit filmen, når Buford T Justise hektet hele toalett rullen etter å ha pusset brillene på toalettet:)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de fleste tv av nyere dato har kun optisk digitalt ut (folk flest bortsett fra oss på hfs lever i 2018 og har digitalforsterkere), så man må enten ha en ledig optisk inngang på dacen, eller kjøpe enda en dac.
    markedet florere av små dingser for nettopp dette behovet.
    nylig brukte jeg hele to timer på å lese meg opp på hvilken minidac som er best ifht pris, og endte opp med denne tassen:

FiiO_D03K_Feature-620x500.jpg

etter EN film slang jeg den ut igjen.
    svelget tapet og nærmest tryglet en fyr på finn om å overta den for en pakke tyggis.
    til og med jentene var misfornøyd med lyden.
    elendig dynamikk og kanalseparasjon, livet forsvant fra lydsporet.
    tror det er kun er brødhoder som lever i 2018 og har digitalamp fra elkjøp som ville vært fornøyd med dette.

nå har jeg ryddet og omorganisert baki der, og tv-lyd går via den optiske inngangen til oppoen, og det var andre boller, gitt.
    lenge leve oppoen, som har og kan ALT.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.302
    Torget vurderinger
    96
    Sluket, skal ikke du ha en Oppo 105? Da kan du jo bare tappe signalet fra digitalutgangen på tv, og inn i Oppo. Som igjen skal kobles til preamp, ikke sant?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Samsung har en grei ordning på en del av sine TVer. Alle tilkoplinger til TV-skjerm går gjennom en svært tynn optisk ledning til en egen boks (følger med). Dermed er det lett å komme til alle inngangene til TVen og boksen kan legges i hylla eller stues bort. Boksen har Toslink ut, samt HDMI for spesielle behov (f.eks. multikanalsprosessor). Jeg bruker Apple TV til alt nå, og da går det HDMI fra Apple TV til Samsung-boksen.

Jeg har sjekket litt mer om TV i det siste og Samsungs eksterne tilkoplingsboks er den mest praktiske løsningen i mine øyne.

YMMV.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Samsung har en grei ordning på en del av sine TVer. Alle tilkoplinger til TV-skjerm går gjennom en svært tynn optisk ledning til en egen boks (følger med). Dermed er det lett å komme til alle inngangene til TVen og boksen kan legges i hylla eller stues bort. Boksen har Toslink ut, samt HDMI for spesielle behov (f.eks. multikanalsprosessor). Jeg bruker Apple TV til alt nå, og da går det HDMI fra Apple TV til Samsung-boksen.

Jeg har sjekket litt mer om TV i det siste og Samsungs eksterne tilkoplingsboks er den mest praktiske løsningen i mine øyne.

YMMV.
    Det fulgte en slik boks med min Samsung og den fungerer glimrende. Det blir mindre kabelsalat med en slik løsning. Og med dagens smart tv’er så er det heller ikke behov for apple tv eller chromecast. Og hvis Sluket får seg en Oppo 205 så er det jo bare å kjøre optisk til den så er problemet løst.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

YMMV.

enig, opplegget til samsung er overlegent.
    var faktisk en avgjørende grunn til at jeg valgte samsung.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Det sert som det blir Samsung ja - og Oppo har jeg vel bestemt meg for for lang tid siden men er ikke å få tak i! :mad::mad: Litt av greia er jo å kunne spille BluRay og DVD musikkvideoer også, og gjerne ha en backup mulighet på SACD. Der er OPPO selvsagt suveren med fokus på audio.

Applefree zone i Slukoteket - kun innehaveren som er eplekjekk! Men kona har alt av Iphone, pad, Mac etc.

Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Joiner de siste skribenter her, Optisk ut til et eller annet er veien å gå. Husk at denne digitalstrømmen er fixed men regner med du har fjernis på pre. Betjening mht youtube f.eks er grei, fyr opp ønsket video på din telefon, se etter nedenstående symbol øverst på skjermen (på dingsen du holder i hånden) trykk og vips så har du overført videoen til TV'n. Så slipper du å sitte og trykke frem en og en bokstav i smart-tv'ns søkefelt. (Stemmekontroll fungerer brukbart også som nevnt tidligere.)

T4N4GIi.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Voldsomt mye matnyttig her - takker så langt! Ser ut som det blir en Samsung 75" :) Ikke lett å vite hva som er forskjellen på de forskjellige utgavene.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Q-serie er Samsungs forsøk på å nærme seg OLED i bildekvalitet mht bla. sortnivå men i mine øyne er de ikke helt der. Selv om 2018/19-modellene er en god del bedre enn fjoråret. OLED sliter fortsatt litt med lysstyrke til daytime-tv men det er ikke problem i ditt tilfelle.Prissjiktet under er f.eks Samsung NU8005 som har tradisjonell LED men som sikkert funker fint i mørk kjeller.

Selv benytter jeg Sony rimelig modell (8-serie) da jeg liker grønn/brun fargene bedre. (Jordfarger)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn