Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Hjemme igjen etter flott kveld med OVK folket, i regi av den alltid like perfekte vert Woodrand med frue. En av årets definitive højdare - uansett hva som måtte lomme av andre evenementer herfra og ut! Dette var andre året på rad at Woody sto for arrangementet i heimen, og sannelig klarte de to å toppe fjoråret også! Fantastisk god mat, stemning, musikk, anlegg og ikke minst lyd - fra de for anledningen innkjøpte monster Eggleston høyttalere.... Surrealistisk å sitte ute på terrassen og oppleve diverse konserter fra stua... gjennom to åpne terassedører! En enstemmig gruppe OVK'ere vedtok at arrangementet var basert på åremål med fem år av gangen :cool: - hvorav dagens og fjorårets gikk til fradrag, slik at det nå er tre år igjen av "kontrakten" :D:D Stor takk til vertskap og selvsagt også alle oss andre somgjør stemningen til noe stort, hver gang! Hjemmesitterne får bare skylde seg selv. Regner med at sjefspapparassen Grumpy kommer med fyldigere omtale og ikke minst bilder (gulp.... svelge..) annet sted! Stay tuned.

Nå er det godstolen og Le Mans som venter!! Helt til man ramler av krakken.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.310
    Torget vurderinger
    96
    Blått lys hører utrykningskjøretøyer til.
    Liker du svæære pupper, kjøp deg ku.
    Vil du ha gress - dra på Ekeberg.
    Det finnes et antall slike udiskutable "sannheter" her i livet.
    Plen er fantastisk trivelig mener nå jeg. Når sola treffer dugget en sen morgen, og det skimrer i nydelig grønt... det kan ingen heller, stein eller trekasser erstatte, selv om slikt og mye annet kan være meget flott. Epletre og grønn plen.... ren idyll. Men smak og behag :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Min gode mann - jeg er den lykkelige eier av ca.10 m2 plen og ett stk. epletre så kom ikke her og snakk om smak og behag! Jeg har store gressarealer rundt meg på naboeiendommene, det får holde. Og morgenduggen på rød viftelønn, japansk hjertetre (hvor vannet ligger som perler på bladene) og intenst mørk blå Verbena.... det er enda mer forførerisk og vakkert enn ditto på gresset. Heldigvis har jeg alle variantene.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Som om jeg skulle satt ord på det selv. Vintage utstyr hadde lamper, ikke led - og gjerne displays med bakbelysning etc. Ikke slike grelle lysblå fæle led som brukes ukritisk av fargeblinde og dårlige designere. Hifibransjen har jo tatt helt av - fradet billigste ræl som er å oppdrive til svindyre "high end" produkter. Fysj og pføy. Og noe av det verste er når de helt bevisstløst blander to-tre forskjellige blåfarger som er ille nok hver for seg!
    My blue leds are nice, but you haven't seen them yet :cool:

Mvh.
    Johnny

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    På vår adresse finnes det faktisk ikke mer plen en det som får plass i en terracottapotte. Men vi går jo glipp av litt morro ...vi som ikke har plen altså :
    IMG_2635.JPG

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Min gode mann - jeg er den lykkelige eier av ca.10 m2 plen og ett stk. epletre så kom ikke her og snakk om smak og behag! Jeg har store gressarealer rundt meg på naboeiendommene, det får holde. Og morgenduggen på rød viftelønn, japansk hjertetre (hvor vannet ligger som perler på bladene) og intenst mørk blå Verbena.... det er enda mer forførerisk og vakkert enn ditto på gresset. Heldigvis har jeg alle variantene.
    Fordelen med borettslag er at all plenen er kollektiv, og da har man en vaktmester/gartner som står for vedlikeholdet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    En liten utpakningstråd...

Matgleder, musikk, mennesker - ting som passer samen og kan kombineres i det uendelige.
    Det eneste man trenger er en dash kunnskap. Her er seneste tilskudd til livsgledesamlingen;

boc1.jpg

boc2.jpg

boc4.jpg

En av mine absolutte favoritter, Paul Bocuse. En mann etter mitt hode (og mage) Begynner dagen med en halvkilo smør. Mannen som startet verdensmesterskapet i kokekunst. En av de tidligste tv-kokkene dessuten, på den tiden da kanalutvalget ikke var så voldsomt som nå.

Meget praktisk bok, med mengder av praktiske beskrivelser og illustrasjoner i tillegg til siste del som er viet vasskjeftfremlokkende oppskrifter som faktisk er laseggjørbare. Anbefales. SlukApprobert så det holder.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hold deg til sjømat sidene så kan du stappe i deg til du sprekker.
    Blir ikke fet av det. Bare forferdelig mett etter noen kilo med havets delikatesser.
    Så kan du smile resten av livet:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Alt med måte som hu sa, brura...

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du er jo ikke akkurat noen "Heavy Rocker", så da er det vel greit å tenke på tungmetallene i fisken også:)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.870
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser at du ikke "liker" mitt iherdige bidrag til folkeopplysning, med sikte på å sikre deg et langt og vitalt liv, Sluket!:mad:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.310
    Torget vurderinger
    96
    Aldri skjønt dette med sjømat, den jævlige saltvannsmaken som sitter i alt, og den fryktelig skvisj skvasj konsistensen. Har sikkert fått servert og tillaget feil da... men tror nok slik mat er noe man må spise fra man er ung, hvis man skal bli glad i det.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aldri skjønt dette med sjømat, den jævlige saltvannsmaken som sitter i alt, og den fryktelig skvisj skvasj konsistensen. Fysj.
    Har du bare spist sei i ditt liv? Hverken torsk eller lyr har en skvisj skvasj-konsistens hvis den ikke er totalt kokt ihjel, men jeg kan være enig i at sei og tildels lysing har det. Sistnevnte er likevel en svært god fisk med smak av skalldyr, men jeg foretrekker den i hjemmelagde fiskekaker framfor filet.

Vi har forresten hatt besøk av folk i huset som uttaler "er det slik kokt fisk skal smake". De har som så mange andre nordmenn vokst opp med ihjelkokt fisk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Neivel, Polka. Mer sjømat til oss andre!
    Å slurpe i seg nysprettet østers er som å slurpe i seg selve livet!;)
    Å så enig.
    Østers er rå, og bare deilig.
    Og så har du noe så enkelt som dampet blåskjell. Kan ikke gå feil, så lenge du har vin og hvitløk i.
    Fisk liker jeg å steke, og jeg går mer og mer over til å kjøre den raskt på høy temperatur, både i oven og på panne.
    Hvis stykkene er tjukke kan du oppnå gjennomkoking bare med varmen som utlignes når fisken hviler etter steking.
    På panne kan det stekes fileter med skinn på, kjør på det du tør av varme, steke bare skinnsiden skikkelig mørkebrun og fort, og la resten av fileten bli kokt gjennom på ettervarme. Da får du en fast, sprø konsistens med solid stekesmak.
    Her stekte jeg ørretfileter i ovn på 225 grader igår, med urter og løk fra hagen. Gressløk og løk er brunsvidd, fisken er gyllen og fast med deilig steikesmak. Og det går kjapt.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.872
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lagde en herlig øret middag i helgen.
    2 stk chilly 3 hele kina hvitløk finhakket. Frest i panna, hell over 7,5 dl fløte. Kok opp legge en haug av filer i en form hell over fløteavkoke.
    Sett i ovnen på 180 grader i noen minutter.
    på slutten legg i en god porsjon med paprika og sukkererter.
    fersk pasta og litt salat.
    NYDELIG.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Pussig - jeg skal ha grønnskjell i dag, ovnsbakt, med egen sjalottløk/urteblanding, olivenolje og selvsagt reven Parmesan over. Utrolig godt, særlig litt utpå en slik flott sommeraften og med en god hvit Bordeaux (!) til... Må bare jobbe noen timer først, men da smaker belønningen desto bedre!

Så blir det en runde i kjelleren, kjølig og god samt dørgende stille. Etter at jeg kom i eget hus med hifi i kjeller under bakken har jeg sikkert doblet antall musikktimer i året. Nå er musisering blitt en helårsidrett hos meg og det ønsker jeg bare at jeg hadde prioritert 10-15 år tidligere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    De har begynt med østers på den lokale Meny, 15,- / stk. er ikke gæli faktisk. Hmmm..... rekker jeg..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag blir det hjemmelaget lyrkake fra fryseren. Enkelt og greit, sannsynligvis pasta som side dish. Og dette er ikke fiskekaker med ynkelige 80% fisk, dette er fiskekaker og ikke kaker med fisk. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Lyr er godt, nesten all fisk er god. Min lokale pusher har nå også tilgang på dagsfersk gjedde og abbor, alliert seg med en som frekventerer vann & innsjø på Østlandet. De flotteste gjeddefiletene jeg har sett... Og de nystekte gjeddekakene er sanseløst gode! Ta en tur ditt i morgen tenker jeg. Belønning etter å ha gått over og befølt og skiftet litt coole deler på min RX-1500.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Glad to be of service, Sir! Hehe...
    Du så omtrent slik ut på forrige bilde...​

giphy.gif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Kan forøvrig godt komme innom med blomster, konfekt og slikt, men tror du det hjelper?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Gode østers er uhyggelig godt, spiste en gang over tredve stk. på det som for mange år siden var "Skalldyrbåten" på Aker Brygge. En sånn aften da alt liksom satt som det skulle! Sammen med kona og en meget god venn, som nå er borte dessverre. Men de kan ikke østersen lastes for.

BTW, østers er faktisk uspiselig til Cola - den smakskombinasjonen fungerer ikke.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn