Fredagsører...

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Antall liker
203
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
En litt masete arbeidsuke er over. Vel hjemme i sofaen strømmer noen av perlene på filserveren mot meg. Lydvolumet må opp. 100 db tipper jeg...

Lydopplevelsen er på lavmål. Typisk fredag med litt stress i kroppen. Mister jeg hørsel i denne delen av uka, tenker jeg. Hva skjer egentlig? Deler av lyden oppleves å være borte. Høye toner fra Chris Bottis ellers nydelige trompet plager øra eller hjernen eller jeg vet ikke hva.

Hvis jeg inntar en flaske vin i kveld, blir lydopplevelsen i morgen kveld helt motsatt. Da er plutselig hørselen tilbake. Bakrus gir full funksjon i ørene. De skrikende, høye tonene blir til et nirvana av lyd og musikalsk genialitet.

Har du det sånn, også? Kan en eller annen psykolog eller øre-nesehals-spesialist her forklare meg hva dette handler om?

Gunnar

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dette er et typisk tilfelle hvor dr Lund forordner to flasker vin. Ta dem på styrten nå, så rekker du en kjapp bakrus i kveld, med medfølgende godlyd. Sørg så for at du står først i polkøen i morgen tidlig, og gjenta prosedyren - gjerne med større dose vin.
Måtte du virkelig få dette forklart? ;)

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Antall liker
203
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Nja, du er veldig smart som foreslår å øke dosen :D

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor så store doser må til... Og i et helt spesielt dagsmønster!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Steinar_Lund skrev:
Dette er et typisk tilfelle hvor dr Lund forordner to flasker vin. Ta dem på styrten nå, så rekker du en kjapp bakrus i kveld, med medfølgende godlyd. Sørg så for at du står først i polkøen i morgen tidlig, og gjenta prosedyren - gjerne med større dose vin.
Måtte du virkelig få dette forklart? ;)
;D

/jan

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Jeg tror du mener dagsform, ikke fredagsører spesielt. Mange kvelder jeg ikke orker å lytte til noe som helst, alt låter flatt og kjedelig. Da er jeg ofte veldig sliten i hodet. I kveld dupet jeg av 10 minutter, satte på youn Sun Nah, og plutselig, Nirvana! Sansene våknet, hodet har nok en døsighet i seg, som forsterker opplevelsen av sangerens herlige stemme. :)

Sett på en film i kveld, og kos deg med musikken i morgen.

J

J.J

Gjest
rumath skrev:
Jeg tror du mener dagsform, ikke fredagsører spesielt. Mange kvelder jeg ikke orker å lytte til noe som helst, alt låter flatt og kjedelig. Da er jeg ofte veldig sliten i hodet. I kveld dupet jeg av 10 minutter, satte på youn Sun Nah, og plutselig, Nirvana! Sansene våknet, hodet har nok en døsighet i seg, som forsterker opplevelsen av sangerens herlige stemme. :)

Sett på en film i kveld, og kos deg med musikken i morgen.

Pffff....... Du bruker Cognac for god lyd .... ikke argumenter imot ;D

Selv så foretrekker jeg Singe Malt ;D ;D

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
For at denne tråden ikke parkeres i OT: Hørselen påvirkes uomtvistelig av svingninger gjennom uka. Alkohol er ikke det interessante, men som du selv sier - stress. Enkelte ganger kan en og flere sanger høres magiske ut og andre ganger bare så der. Ørene påvirkes og lever i symbiose med resten av kroppen. For enkelte er fredag peak på stress og andre kan andre dager være det samme.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.040
Sted
Oslo
To flaskar raud vin gjer lytte glede, i bakrus vert alt sjenerande støy. T.om. nyhetane ;).

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.040
Sted
Oslo
Tiltredas :). Har jo ennå ein raud :).

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Fullstendig enig i at dagsformen avgjør hvordan musikken/lyden låter fra anlegget (og mye annet for så vidt). Fra det kjedelige og nærmest grusomme, til engaskjerende og nydelige toner.

Ikke for å starte en kabeldebatt.... men det overasker meg at de som beskriver betydelige forskjeller på kabler, ikke tar mer i betrakting det som beskrives i denne tråden. Ja, eg sikter til dagsformen o.l. er ikke i tvil om at eg kunne hørt til dels store forskjeller på utstyr, men hvor resultatet faktisk er avhengig av dagsformen og ikke utstyret.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.761
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Audiophile-Arve skrev:
Lytt om morgonen, og helst i helgene. Resten av vekedagane brukar du anlegget til musikalsk rekreasjon.
Min favoritt tid er nå, en sen lørdags kveld etter at alle de andre i huset har lagt seg. Magisk!

På fredagene vil jeg i seng litt tidligere ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.925
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det beste tweaket for god lyd er selvsagt: Single malt!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kalle Klovn skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Lytt om morgonen, og helst i helgene. Resten av vekedagane brukar du anlegget til musikalsk rekreasjon.
Min favoritt tid er nå, en sen lørdags kveld etter at alle de andre i huset har lagt seg. Magisk!

Enig med disse observasjonene. De beste musikkstundene har jeg enkelte ganger i sene nattetimer der leggetiden bare blir utsatt på ubestemt tid, eller hvis jeg skulle være heldig å våkne uthvilt ekstra tidlig på morgenen med flere timer ledig før dagens kjas og mas begynner. Her snakker jeg ikke om at lyden oppleves som bedre, men om at musikken har en virkning på sjelen. Fredagskvelden preges derimot ofte av store forventninger som ikke innfris.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.508
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Kalle Klovn skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Enig med disse observasjonene. De beste musikkstundene har jeg enkelte ganger i sene nattetimer der leggetiden bare blir utsatt på ubestemt tid, eller hvis jeg skulle være heldig å våkne uthvilt ekstra tidlig på morgenen med flere timer ledig før dagens kjas og mas begynner. Her snakker jeg ikke om at lyden oppleves som bedre, men om at musikken har en virkning på sjelen. Fredagskvelden preges derimot ofte av store forventninger som ikke innfris.
Eg har iallfall to stille på min lyttebias. "Rekreasjon"brukar eg nesten kvar dag, gjerne med både Spotify og det som verre er. Den kritiske lyttinga, "analyse", driv eg nesten berre i helgane, tidleg om morgonen, etter at hovudet har vore i ro på puta nokre timar, sjela og kroppen har funne kvarandre att, og det er heilt stille i huset.
Eit tredje stille: Har fått litt utfordringar med blodtrykket, men held det i sjakk ved å mosjonere relativt hardt, men kort. Etter turen er det å sette seg framfor anlegget, sette på noko halv-engasjerande, fredeleg musikk, og lytte til denne medan eg systematisk spenner musiklane i kroppen etter tur. Køyrer dette om lag fem minuttar, og kan deretter risikere å ta ein liten lur. Eg har skulka litt denne øvinga no i vinterhalvåret, men skal ta det opp att når det vert litt lysare, og det er lettare å røre seg utandørs.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.532
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Prøv Yoga........ :)

Jeg har reflektert mye over det samme, ikke nødvendigvis fredager, men det at samme anlegg noen ganger spiller så du nesten "ser lyset". Andre ganger blir du svett i øra uansett hva du setter på av musikk. De gangene er det nok kanskje best å gjøre noe helt annet.

M

Mr-T

Gjest
teddyh skrev:
Fullstendig enig i at dagsformen avgjør hvordan musikken/lyden låter fra anlegget (og mye annet for så vidt). Fra det kjedelige og nærmest grusomme, til engaskjerende og nydelige toner.

Ikke for å starte en kabeldebatt.... men det overasker meg at de som beskriver betydelige forskjeller på kabler, ikke tar mer i betrakting det som beskrives i denne tråden. Ja, eg sikter til dagsformen o.l. er ikke i tvil om at eg kunne hørt til dels store forskjeller på utstyr, men hvor resultatet faktisk er avhengig av dagsformen og ikke utstyret.
Bingo.

Og det som mange setter på kontoen for "nettstøy" er i realiteten bare ens egen psyke. De samme folka er i grunn flinke til å erklære seg selv for idioter med utsagnet "JEG VET hva jeg hører".

C

Cyber

Gjest
Mr-T skrev:
teddyh skrev:

Bingo.

Og det som mange setter på kontoen for "nettstøy" er i realiteten bare ens egen psyke. De samme folka er i grunn flinke til å erklære seg selv for idioter med utsagnet "JEG VET hva jeg hører".
Bingo lotto. Har sagt dette i mang en tråd selv. Det er jo klart kablene låter bedre fredagskveld når man har gledet seg til å sprette sjampisen med en god kabeltest og synker avslappet ned i godstolen, enn om man kommer halvstressa hjem fra jobb en tirsdag og bare skal presse inn to sanger før unga skal på trening.

Topp Bunn