Frekvensrespons plunder

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Vi har brukt et par kvelder på å finne årsaken til en noe underlig frekvensrespons.
To nesten like forsterkere, men med forskjellig inngangstrinn:

Det øverste har en flat frekvensrespons opp til ca 25 kHz.

Den under har omtrent det samme, men det avhenger av volumkontrollen.
Ved lavt volum og opp til kl 9 er den flat.
Ved kl 12 er den -3dB ved 14 kHz.
Ved kl 2 er den -3dB ved 8 kHz.
Ved kl 3 er den -3dB ved 9 kHz.
Ved kl 5 er den -3dB ved 17 kHz.
Ved max (ca kl 6) er den flat igjen.

Vi forsøkte med forskjellige verdier ned til 50k for volumkontrollen. Kondensatoren på 0.022µF og motstanden på 270k ble forsøkt fjernet.
Samme snodige frekvensrespons.
Disse inngangstrinnene driver et 6C33. Den øverste har neg feedback. Den nederse har ikke.
Endringen i frekvensrespons er tilnærmet lik gjennom forsterkeren. Ved gitteret på inngangsrøret er feilen der allerede.
???

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Snodig problem dette. . Kan det være en kapasitans ett sted ved gitteret på inngangsrøret som gir deg ett lavpassfilter ?
Har du prøvd å koble vekk alt fra pinnen til gitteret på rørsokkelen og koble måleutstyr direkte inn på rørsokkelen ?
Sjekke/bytte rørsokkel ? Byttet rør ?

R

Ronny_D

Gjest
Gedigen inngangskondis med bøtter og spann med strøkapasitans?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Takker for innspill!
Det må være en kapasitans som er årsaken. Ikke så liten heller. Det pussige er at størrelsen på volumpotmeteret ikke ser ut til å spille noen rolle. Kun settingen. Ved måling direkte på gitterpinnen er frekvensgangen den samme. Nå spiller begge forsterkerene musikk. De dukker sikkert opp igjen når regnvær, mørkere kvelder og bedre tid kommer.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Jeg skal ikke prøve meg på å forklare fenomenet, men kanskje løsningen kan være å flytte inngangskondensatoren til samme posisjon som den har i øverste eksempel. Altså før volumkontrollen.

Lykke tl,

Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.070
Sted
Østfold
Hvorfor ikke bare måle frekvensresponsen over enkelte nøkkelkomponenter?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Snickers-is skrev:
Hvorfor ikke bare måle frekvensresponsen over enkelte nøkkelkomponenter?
I den enkleste formen er det bare volumkontrollen foran gitter på første rør. Pluss inngangsvelger og noe kabel. De to siste er identiske på de to forsterkerne.
Den snodige responsen er allerede på gitteret.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.599
Røret etter volumkontrollen i den nederste koblingen vil ha mye større forsterkning...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
slowmotion skrev:
Røret etter volumkontrollen i den nederste koblingen vil ha mye større forsterkning...
Som forklarer fenomenet?

Med en volumkontroll på 250k vil worst case seriemotstand inn til røret gi -3dB ved ca 8kHz i følge Tube CAD. Det stemmer ganske bra og er ganske ubrukelig.
Et potmeter på 50k, som vi testet med, burde gi -3dB ved godt over 20kHz. Det fikk vi ikke til å stemme.
Kan en konkludere med at en slik krets er ganske ubrukelig dersom kildeimpedansen ikke er spesielt lav og kravet til båndbredde er >25kHz?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.599
Jeg tenkte høyt ... Miller effekt og så videre.
Men jeg har ikke regnet på det.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jo da. Han Miller lager krøll. Det jeg ikke skjønner er at impedansen (volumpotmeteret) ikke gjør noen forskjell. Bortsett fra når den nærmer seg null.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.070
Sted
Østfold
Vil det ikke være interessant å måle spenningsfallet vs frekvens over volumkontrollen for å se om samspillet mellom kilde og det påfølgende røret spiller en trille?

Jeg regner med jordpotensialet og matningsspenningen er stabile osv? Altså, slike faktorer som man fort glemmer fordi man er detaljfokusert.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kildeimpedansen er 600 ohm. Den kan vi vel se bort i fra som noe problem?
Hvis signalet dempes avhengig av frekvensen allerede på gitteret, vil jeg anta at det som ikke kommer fram blir liggende over den seriemotstanden som volumkontrollen representerer. Andre motstander / induktanser er så små at vi kan se bort i fra de.
Enig?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.070
Sted
Østfold
Jeg er selvsagt enig, men siden du har med å gjøre et ukjent problem ville jeg målt mer enn det som ellers er logisk å måle. For eksempel signalspenninger ift jord, signalstrømmer (spenningsfall) osv i området rundt potmeteret. Ellers blir det litt som om politiet ikke skulle avhørt vitner som KAN sitte med informasjon med den begrunnelse at de mener å vite at vitnet selv ikke er skyldig.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Kommet noe nærmere en løsning på dette?

Mvh

L

Lydarne

Gjest
Der er ikke noget mærkeligt i at diagramet gør som det gør, der dannes et lavpas filter, med volumen modstanden som serie modstand og indgangskapaciten til stel, når der er skruet helt op vil serie modstanden være lille og f3 bliver høj, sættes volumen i midte stilling er det værste tilfælde, stor serie modstand og let afkobling af indgangs kapaciteten og der bliver mindst f3, skruer du helt ned kortslutter du nærmest indgangskapaciteten og den vil ingen betydning have mere og der vil være høj f3 igen.

Sådan burde det også være på det øverste diagram, men du sagde at der var modkobling, hvor sætter du den ind?

Løsningen kunne være at flytte kondensatoren til indgangen, og bruge en shunt volumen i stedet for, det vil så give en varierende nedre grænsefrekvens, men er overførings kondensatoren stor nok burde det ikke være et problem.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.191
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lydarne skrev:
Der er ikke noget mærkeligt i at diagramet gør som det gør, der dannes et lavpas filter, med volumen modstanden som serie modstand og indgangskapaciten til stel, når der er skruet helt op vil serie modstanden være lille og f3 bliver høj, sættes volumen i midte stilling er det værste tilfælde, stor serie modstand og let afkobling af indgang kapaciteten og der bliver mindst f3, skruer du helt kortslutter du nærmest indkapaciteten og den vil ingen betydning have mere og der vil være høj f3 igen.

Sådan burde det også være på det øverste diagram, men du sagde at der var modkobling, hvor sætter du den ind?

Løsningen kunne være at flytte kondensatoren til indgangen, og bruge en shunt volumen i stedet for, det vil så give en varierende nedre grænsefrekvens, men er overførings kondensatoren stor nok burde det ikke være et problem.
Du har rett i alt du skriver. Tipper det finnes en del forsterkere som har dette problemet. Tipper også at det er få (ingen) som måler frekvensrespons utenom fullt volum.
Feedback (øverste skjema) kommer fra utganstrafo (HT viklingen) og går til punktet mellom 22 ohm og 3k katodemotstand på første rør.
Feddback vil ikke ha innvirkning på dette siden avrullingen skjer ved g1 på første rør.
Jeg tror ikke kretsen er bra slik den er her.
Nå har jeg forsterkeren på benken. Skal sjekke litt. Ender med en ombygging...................

Topp Bunn