Fri arbeidsinnvandring

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Mnjaaaa.... Skeptisk!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vi burde heller fått utført arbeidet der arbeidskraften finnes, enn å få arbeidskraften inn i landet, med de ante følger det vil få framover. Vi ser jo allerede nå hvor vi sliter med tilpasning av kulturelle.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Siden norske politikere setter mesteparten av vår egen befolkning på trygd, er vi nødt til å ta arbeidskraft noensteds fra. I utgangspunktet er det bra at man åpner grensene, men hvis det skal fungere i praksis må man sikre at:

a) Innvandrerne ikke kommer hit for å heve trygd. Dvs. at arbeidsinnvandrere ikke omfattes av våre velferdsordninger og at "Green-card" blir inndratt og de blir sendt tilbake til opprinnelsesstedet hvis de blir arbeidsuføre.

b) At man setter en lovbestemt minstelønn på linje med andre lands ditto og unndrar arbeidsinnvandrerne fra LO-tariffer (sentrale lønnsoppgjør).

c) At man først og fremst tar inn arbeidsinnvandrere fra områder som ikke har en vestlig-fiendtlig kultur, fortrinnsvis Øst-Europa og/eller Sør-Amerika.

Hvis så blir oppfylt, ser jeg nesten utelukkende positive ting med arbeidsinnvandring. Da kan man utvanne LOs politiske styrke, man kan få presset ned kostnadsnivå og fremtvinge større lønnsforskjeller, - kort sagt gjøre "annerledeslandet" mer likt resten av Europa/verden.

Jeg er i utgangspunktet for fri flyt av arbeidskraft, men det lar seg ikke gjennomføre med dagens velferdsordninger, ei heller med dagens kulturmotsetninger. Føringer må legges inn i en evnt. ordning for å komme rundt dette. Hvis Pølse-Hansen vil importere muslimer og sette dem på trygd er han på ville veier, det gjør vi mer enn nok av allerede.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg visste ikke at politikere setter mesteparten av vår egent befolkning på trygd, utover at de har fastsatt pensjonsaldersgrensen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Siden norske politikere setter mesteparten av vår egen befolkning på trygd, er vi nødt til å ta arbeidskraft noensteds fra. I utgangspunktet er det bra at man åpner grensene, men hvis det skal fungere i praksis må man sikre at:

a) Innvandrerne ikke kommer hit for å heve trygd. Dvs. at arbeidsinnvandrere ikke omfattes av våre velferdsordninger og at "Green-card" blir inndratt og de blir sendt tilbake til opprinnelsesstedet hvis de blir arbeidsuføre.

b) At man setter en lovbestemt minstelønn på linje med andre lands ditto og unndrar arbeidsinnvandrerne fra LO-tariffer (sentrale lønnsoppgjør).

c) At man først og fremst tar inn arbeidsinnvandrere fra områder som ikke har en vestlig-fiendtlig kultur, fortrinnsvis Øst-Europa og/eller Sør-Amerika.

Hvis så blir oppfylt, ser jeg nesten utelukkende positive ting med arbeidsinnvandring. Da kan man utvanne LOs politiske styrke, man kan få presset ned kostnadsnivå og fremtvinge større lønnsforskjeller, - kort sagt gjøre "annerledeslandet" mer likt resten av Europa/verden.

Jeg er i utgangspunktet for fri flyt av arbeidskraft, men det lar seg ikke gjennomføre med dagens velferdsordninger, ei heller med dagens kulturmotsetninger. Føringer må legges inn i en evnt. ordning for å komme rundt dette. Hvis Pølse-Hansen vil importere muslimer og sette dem på trygd er han på ville veier, det gjør vi mer enn nok av allerede.
Du har jo humoristisk sans, Løkken. Har du Stutum komplett ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Du har jo humoristisk sans, Løkken.  Har du Stutum komplett ?
Det er vel greit å mene at om man skal importere arbeidskraft, så må man lete etter folk som vil jobbe.
Vestenhatende muslimer har en yrkesdeltagelse på 40- 60%.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det er vel greit å mene at om man skal importere arbeidskraft, så må man lete etter folk som vil jobbe.
Vestenhatende muslimer har en yrkesdeltagelse på 40- 60%.

Og mesteparten av norske arbeidsfolk er på trygd ?
Over 50%. Er ikke det sagt med blink i øyet og sterk humoristisk sans ?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Synes ikke det er greit å importere østeuropeisk arbeidskraft for å tjene mer penger. De blir ofte utnyttet av et næringsliv på jakt etter mere profitt. De blir satt på sultelønn for å fylle en allerede overfylt konto. Skandaløst. Er selv så heldig å jobbe for en av skandinavias største entreprenører. Der er det ordnede forhold for denne type arbeidsinnvandring.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg visste ikke at politikere setter mesteparten av vår egent befolkning på trygd, utover at de har fastsatt pensjonsaldersgrensen.
De kaller det "velferdsstaten". Jeg har ikke sett nøyaktige tall på det, men det vil overraske meg om ikke et betydelig flertall av befolkningen går på en eller annen form for trygd.

Du har jo humoristisk sans, Løkken. Har du Stutum komplett ?
Ser ingen humor i overstående. Arbeidsinnvandring er bra, fri flyt av arbeidskraft er prinsipielt det eneste rettferdige for lik tilgang til muligheter. Imidlertid vil det fungere dårlig hvis ett eller et fåtall land opererer som feriesteder m. lønn.

A

Affa

Gjest
Velferdsordninger må da utelukkende tilfalle norske statsborgere. I tillegg må arbeidsinnvandre kunne forlate landet på kort varsel. Varig opphold, trygderettigheter etc skal ikke innvilges. De må avlegge eksamen som viser at de behersker norsk skriftelig og muntlig og de skal ha godkjent utdanning ved utøvelse av yrke og de skal selvsagt skatte i Norge. Forenklet forelegg medfører utvisning.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Og mesteparten av norske arbeidsfolk er på trygd ?
Over 50%. Er ikke det sagt med blink i øyet og sterk humoristisk sans ?
Det jeg sier er at muslimske innvandrere har en svært lav yrkesdeltagelse, i motsetning til innvandrere med annen religion, som har svært høy yrkesdeltagelse.

For eksempel har indere høyere yrkesdeltagelse enn etniske nordmenn, mens pakistanere og somaliere ligger rundt 50%.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
De kaller det "velferdsstaten". Jeg har ikke sett nøyaktige tall på det, men det vil overraske meg om ikke et betydelig flertall av befolkningen går på en eller annen form for trygd.

Ser ingen humor i overstående. Arbeidsinnvandring er bra, fri flyt av arbeidskraft er prinsipielt det eneste rettferdige for lik tilgang til muligheter. Imidlertid vil det fungere dårlig hvis ett eller et fåtall land opererer som feriesteder m. lønn.
Da må jeg beklage at jeg beskyldte deg for å ha humoristisk sans.
Forøvrig er jeg enig i at i pressa situasjoner er det behov for å importere arbeidsfolk. Der jeg jobber er det polakker, skotter og portugisere. Men de er leid inn for den aktuelle jobben, og reiser hjem når jobben er avslutta.

Men forutsetningen for å bruke utenlandske arbeidsfolk er at de får samme lønnsbbetingelser som vi har her. Hvis ikke vil det være en fare for at det norske lønnsystemet blir uthula. Og da kan vi snakke om norske arbeidsfolk på trygd. Ledighetstrygd, når ikke vi kan konkurere med billig utenlandsk arbeidskraft.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Flertallet går ikke på trygd, men andelen øker, fordi andelen over pensjonsalder øker, og fordi stadig flere blir uføre.

Men fortsatt er det vel leger som gjør uførevedtak, og vi som blir eldre.

Politikerne prøver jo nå å heve pensjonsalderen.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Da må jeg beklage at jeg beskyldte deg for å ha humoristisk sans.
Intet er bedre enn å fremstå som humoristisk når man ikke engang prøver, beklagelse godtatt og vel så det.

Men forutsetningen for å bruke utenlandske arbeidsfolk er at de får samme lønnsbbetingelser som vi har her. Hvis ikke vil det være en fare for at det norske lønnsystemet blir uthula. Og da kan vi snakke om norske arbeidsfolk på trygd. Ledighetstrygd, når ikke vi kan konkurere med billig utenlandsk arbeidskraft.
Fri flyt av arbeidskraft vil utvilsomt føre til en konvergering av lønns- og kostnadsnivå i det aktuelle området, det er slik jeg ser det mye av hensikten med ordningen i EU, å homogenisere unionen økonomisk. De som vil beskytte det ultrahøye særnorske kostnadsnivået ser selvsagt med forferdelse på alt slik. Jeg er antinasjonalist og håper det kommer før vi isolerer oss selv ihjel. Hvis vi ikke kan konkurrere med utlandet så er det fordi vår politikk er feilslått, man kan ikke isolere seg vekk fra det problemet.

Flertallet går ikke på trygd, men andelen øker, fordi andelen over pensjonsalder øker, og fordi stadig flere blir uføre.
Definisjon av trygd: Offentlig forsikrings- el. stønadsordning som gir økonomisk tilskudd.

Trygd omfavner mao:

- Pensjonister
- Studenter
- Uføre
- Sykmeldte
- Mottagere av distriktsstøtte
- Mottagere av næringsstøtte
- Permitterte
etc.

Legg sammen alle disse, det blir ganske så mange.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Skjønner det, Løkken. Men skal det norske lønnsnivået ned, må også prisene ned. Vi kan ikke ta med en neve zloty på Rema og tro vi kan handle inn mat til en familie for det. Og at de norske prisene vil gå ned og tilpasse seg resten av Europa, det er utopi. Ikke engang Sverige som er EU medlem har klart det.

W

wurst

Gjest
Siden norske politikere setter mesteparten av vår egen befolkning på trygd, er vi nødt til å ta arbeidskraft noensteds fra.
For ordens skyld (tall fra 2005):
- 35% av Norges innbyggere har hovedinntekten sin fra trygd, 700 000 av disse er i arbeidsdyktig alder
- ca. 1 million befinner seg i pedagogiske institusjoner (fra barnehage til universitet), også betalt av samfunnet
- ca. 1/3 av arbeidstakerne er ansatt i det offentlige

Ivars antagelse var kanskje ikke så gal likevel?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Skjønner det, Løkken. Men skal det norske lønnsnivået ned, må også prisene ned. Vi kan ikke ta med en neve zloty på Rema og tro vi kan handle inn mat til en familie for det. Og at de norske prisene vil gå ned og tilpasse seg resten av Europa, det er utopi. Ikke engang Sverige som er EU medlem har klart det.
Prisene følger av lønnsnivået. Hvis bygningsarbeidere tjener mindre blir det billigere å bygge hus, hvis servitører tjener mindre blir det billigere å spise ute. Det høye kostnadsnivået er en direkte funksjon av lønnsnivået. I tillegg drives kostnadsnivået opp av høye avgifter, som er nødvendig for å støtte en overvektig velferdsstat. Skattenivået driver også opp lønningene, som igjen driver opp kostnadene. Dette er ikke isolerte faktorer, alt henger sammen og vi må tilpasse oss verden omkring.

Så lenge Sverige har en svært overvektig velferdsstat, så vil de ha problemer med å følge prisnivået til resten av Europa, det samme gjelder Norge.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kanskje vi burde gi det et annet navn en arbeidsINNVANDRING?

Hva vi trenger er ekstra arbeidskraft for en periode. Akkurat nå er der et oppsving, bortimot null arbeidsledighet. Men det varer ikke for evig.
Hvis vi tenker oss at de som kommer for å arbeide her, kommer som prosjektarbeidere, de ansettes for å gjøre en jobb. Når de er ferdig med den, er kontrakten oppfyllt, hjemreise neste. Evt. ansettelse i nytt prosjekt.
Staten vil som vanlig kontrollere innkvarteringsforhold, minstelønninger etc.

Når vi snakker innvandring, snakker vi jo om mennesker som vil fortsette å bo her når konjunktuerene endres (det svinger jo opp og ned med noen års mellomrom). Da er vi i en situasjon at når mange blir arbeidsledige, Norge sliter med økonomien, så må vi fø på alle våre nye landsmenn.

Vi bør heller leie inn "proffesjonell" arbeidskraft, betale dem for hva de gjør. Her er lønna, takk for innsatsen, kom gjerne tilbake når vi trenger ekstern hjelp en annen gang.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Alt henger sammen. Men du starter i feil ende. Det har bestandig vært slik at vi må forhandle fram bedre lønn, for å holde følge med prisene.

Det du kaller en overvektig velferdsstat er ikke et onde, det er et gode for de som har behov for det. Dette er sykhustilbud, skole og utdanning og denslags. Og trygdeordninger for de som har behov for det.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Kanskje vi burde gi det et annet navn en arbeidsINNVANDRING?

Hva vi trenger er ekstra arbeidskraft for en periode. Akkurat nå er der et oppsving, bortimot null arbeidsledighet. Men det varer ikke for evig.
Hvis vi tenker oss at de som kommer for å arbeide her, kommer som prosjektarbeidere, de ansettes for å gjøre en jobb. Når de er ferdig med den, er kontrakten oppfyllt, hjemreise neste. Evt. ansettelse i nytt prosjekt.
Staten vil som vanlig kontrollere innkvarteringsforhold, minstelønninger etc.

Når vi snakker innvandring, snakker vi jo om mennesker som vil fortsette å bo her når konjunktuerene endres (det svinger jo opp og ned med noen års mellomrom). Da er vi i en situasjon at når mange blir arbeidsledige, Norge sliter med økonomien, så må vi fø på alle våre nye landsmenn.

Vi bør heller leie inn "proffesjonell" arbeidskraft, betale dem for hva de gjør. Her er lønna, takk for innsatsen, kom gjerne tilbake når vi trenger ekstern hjelp en annen gang.
Det er jo sånn det er.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Alt henger sammen. Men du starter i feil ende. Det har bestandig vært slik at vi må forhandle fram bedre lønn, for å holde følge med prisene.
Ikke hvis vi går i utakt med resten av verden. Det du her beskriver er drevet inflasjon. Med overstående som eneste aksiom blir nasjonaløkonomien en boble eller et luftslott. Igjen, vi kan ikke isolere oss selv. Ikke i dagens moderne og globaliserte verden.

Det du kaller en overvektig velferdsstat er ikke et onde, det er et gode for de som har behov for det. Dette er sykhustilbud, skole og utdanning og denslags. Og trygdeordninger for de som har behov for det.
Den er ikke et gode hvis den legger beslag på arbeidskraften, driver opp kostnadsnivået (gjennom skatter og avgifter), underminerer produktiviteten og ødelegger vår konkurransekraft. Da vil den knekke under sin egen vekt. Det største praktiske problemet med velferdsstaten er at den ikke er bærekraftig. Jeg mener i tillegg at rettferdighet betyr like muligheter og ikke likt utfall, så jeg har få moralske kvaler med at den tilpasses verden omkring.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Prisene følger av lønnsnivået. Hvis bygningsarbeidere tjener mindre blir det billigere å bygge hus, hvis servitører tjener mindre blir det billigere å spise ute. Det høye kostnadsnivået er en direkte funksjon av lønnsnivået. I tillegg drives kostnadsnivået opp av høye avgifter, som er nødvendig for å støtte en overvektig velferdsstat. Skattenivået driver også opp lønningene, som igjen driver opp kostnadene. Dette er ikke isolerte faktorer, alt henger sammen og vi må tilpasse oss verden omkring.
.
Nå er det en gang slik at Norge er tilpasset verden rundt oss. Vi har et høyt kostnadsnivå, det skyldes ikke lønnen i Norge, men at velferden er høy. Mange er bekymret for at det høye lønnsnivået skal redusere konkurranseevnen - det vil det gjøre. Men foreløpig er det slik at det største problemet til konkurranseutsatt sektorer å skaffe tilstrekkelig arbeidskraft.

Hvis vi skal ha en forstatt økning i levestandarden - så vil konsumentene etterspørre flere varer og tjenester, en del av disse vil være fra såkalt skjermet sektor (hudpleie, personlig trener, hjemmehjelp, vaskehjelp, pedikyr osv). Økt etterspørsel i denne sektoren vil presse lønningene opp, konkurranseutsatt sektor må da følge etter med lønningene for å være konkurransedyktige på lønn. Dersom de ikke tjener penger da, så må de legge ned driften og firgjøre arbeidskraft til skjermet sektor.

Det er ikke mulig med en fortsatt økning i levestandard uten å bygge ned konkurranseutsatt sektoren (industrien). Det er forøvrig ingen grunn til at vi skal tviholde på industrien heller.....

For Norge vil det være en stor fordel å få arbeidsinnvandring. Selvsagt er det bedre å få friske nyutdannede leger og ingeniører, men synes det lukter litt ille av å være veldig selektiv her. Dere som sitter med tallene på dette.....hvordan ser sysselsettingstallen ut for 2. generasjon innvandrere....

Mvh
OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ser ikke nødvendigvis noe galt i å ta inn arbeidere fra andre land, så lenge de faktisk kommer her for å jobbe. Jeg har dyktige og arbeissomme kolleger fra mange land, noen har bosatt seg her, andre pendler mellom jobb hjemme og her.
Men det er jo endel land man ikke bør hente velutdannede folk i fra, rett og slett fordi man tapper fattige land for arbeidskraft de sårt trenger selv. Å importere velutdannede mennesker fra land som sliter er ganske kortsiktig tenking, om man faktisk ønsker at land som ligger dårligere ann enn vi gjør skal ha mulighet til å bygge seg opp på egenhånd.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Men det er sånn det fungerer, og det har vært liten inflasjon i Norge.
Velferd og trygdeordninger er vel det som kjennetegner et velferdsland.

Folk ber ikke om å bli permittert eller oppsagt. Skal de seile sin egen sjø. Folk ber ikke om å bli syke og havne på attføring og uføretrygd. (Folk flest, jeg vet det fins et mindretall som utnytter systemet for hva det er verdt).

Og disse har krav på de støtteordningene som fins. Det ser jeg på som et rettmessig gode de har krav på.

I andre land som tydeligvis ikke har trygdesystemer og velferdsgoder blir de tiggere. Jeg var i Roma tidligere i høst, og der så jeg folk som lå krølla rundt trafikkskilt iført søplesekker. Vi ønsker vel ikke å ha det sånn ? Det kan vel ikke være det vi skal unne våre eldre ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Den er ikke et gode hvis den legger beslag på arbeidskraften, driver opp kostnadsnivået (gjennom skatter og avgifter), underminerer produktiviteten og ødelegger vår konkurransekraft.
Interessang observasjon.....Dette er relativt lett å motbevise.....hvis du sammenligner arbeidsledigheten i Norge (Som er en god indikator på konkurranseevnen) med andre land med mindre statlig sektor....så tror jeg du finner at Norge har eksepsjonell lav arbeidsledighet. Konkurranseevnen er trolig veldig god.

Hvis du sammenligner den økonomiske veksten i Norge (som er en grei indikator på produktivitetsveksten) så tror jeg heller ikke du finner så mange land som slår oss....

Så tror ikke den store offentlige sektoren påvirker konkurranseevne og produktivitet i negativ forstand.

Mvh
OMF

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Men foreløpig er det slik at det største problemet til konkurranseutsatt sektorer å skaffe tilstrekkelig arbeidskraft.
Selvsagt, siden mesteparten av arbeidsstokken enten er sysselsatt i velferdsstaten eller går på trygd. Det vil nødvendigvis føre til at ethvert oppsving i økonomien vil gi press på et arbeidsmarked med lite produktiv kapasitet og følgelig drive opp lønninger og inflasjon. Nå har vi hva? 3% økonomisk vekst, og ikke nok ledig produktiv kapasitet til å understøtte dette, økonomien er allerede "overopphetet". Hva om tyve år, når en enda større andel av befolkningen går på trygd eller er sysselsatt av velferdsstaten, hvor mye produktiv kapasitet vil vi sitte igjen med da? Vil 0% vekst da være nok til å "overopphete" økonomien? -5% kanskje? -10%? I så fall får vi trøbbel.

Velferdsstaten og klientifiseringen av befolkningen binder opp et lands produktive kapasitet, jeg evner ikke å hverken tro eller forstå at en uforholdsmessig stor (som i vesentlig større enn andre lands) velferdsstat kan være bærekraftig på lengre sikt. Oljen varer ikke evig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Selvsagt, siden mesteparten av arbeidsstokken enten er sysselsatt i velferdsstaten eller går på trygd. Det vil nødvendigvis føre til at ethvert oppsving i økonomien vil gi press på et arbeidsmarked med lite produktiv kapasitet og følgelig drive opp lønninger og inflasjon. Nå har vi hva? 3% økonomisk vekst, og ikke nok ledig produktiv kapasitet til å understøtte dette, økonomien er allerede "overopphetet". Hva om tyve år, når en enda større andel av befolkningen går på trygd eller er sysselsatt av velferdsstaten, hvor mye produktiv kapasitet vil vi sitte igjen med da? Vil 0% vekst da være nok til å "overopphete" økonomien? -5% kanskje? -10%? I så fall får vi trøbbel.

Velferdsstaten og klientifiseringen av befolkningen binder opp et lands produktive kapasitet, jeg evner ikke å hverken tro eller forstå at en uforholdsmessig stor (som i vesentlig større enn andre lands) velferdsstat kan være bærekraftig på lengre sikt. Oljen varer ikke evig.
Først og fremst må jeg spørre deg om hvorfor vi trenger konkurranseutsatt sektor? For de fleste land, så er denne viktig for å skaffe landet inntekter i annen valuta, som igjen kan brukes for å kjøpe varer fra andre land. Norge har et overskudd på handelsbalansen med utlandet på ca 300 MRD NOK/år. I prosentandel av BNP, helt uten sidestykke det største overskuddet på handelsbalansen noen land i verden har.

Det er ingen så direkte sammenheng mellom økonomisk vekst og behov for arbeidskraft. Den økonomiske veksten er produktet av økt arbeidsinnsats, økt kapitalinnsats og teknologisk fremgang. Vi debatterte jo dette i en tidligere tråd, hvor jeg også da påpekte at vi de siste 50 årene har hatt en dramatisk reduksjon i arbeidsstokken, med en tilsvarende vekst i folk som blir forsørget av staten – allikevel har vi opprettholdt en svært høy økonomisk vekst. At vi mangler arbeidskraft nå er et utslag av konjunktursvingningene. 3% økonomisk vekst er for øvrig veldig bra.

Det er ingen ting som tyder på at Norge får trøbbel med velferd, produksjon eller økonomisk vekst i fremtiden – vel og merke hvis vi sammenligner oss med andre land da….

Velferdsstaten og klientifiseringen av befolkningen binder opp et lands produktive kapasitet
Dette er riktig. Men den gjør det kun fordi vi kan og ønsker det. Vi kunne selvsagt kuttet ut veldferdstjenester, helsetjenester, eldretjenester, hele byråkratiet….satt alle til å produsere varer for eksport, og tjent enda mer penger (Mens lønninger hadde falt, veldferdstilbudene hadde blitt borte, osv). Men hva skal du med penger når det ikke er andre ting å bruke dem på enn importerte varer. Hele poenget med at vi har en stor skjermet sektor og offentlig sektor er at vi ønsker å ha det slik.

jeg evner ikke å hverken tro eller forstå at en uforholdsmessig stor (som i vesentlig større enn andre lands) velferdsstat kan være bærekraftig på lengre sikt. Oljen varer ikke evig.
Det er jo en ærlig sak.

Oljen varer ikke evig nei. …..Oljefondet er planlagt å vare en stund lenger da…..

Kan prøve å fortelle det på en enkel og grei måte.
To familier – Norge og andre land.
Begge familiene består av 5 personer, 1 barn, 3 arbeidere og en pensjonist.
”Andre land” må ha 1 arbeider i skjermet sektor og 2 arbeidere for å produsere varer de kan selge/bytte med utlandet.
”Norge” har 6000 MRD på bok, og får dermed litt renteinntekter, slik at den ene arbeideren slipper å jobbe med eksportvarer, men kan jobbe innenlands med å tilby velferdstilbud til resten av familien….

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vi burde eksportere pensjonister til land med behagelig klima og overskudd på omsorgsarbeidskraft av god kvalitet, i stedet for å importere arbeidskraft.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi burde eksportere pensjonister til land med behagelig klima og overskudd på omsorgsarbeidskraft av god kvalitet, i stedet for å importere arbeidskraft.
Dette er en god ide! Noe vi også har begynt med i det små.... (ordningen må selvsagt baserer på frivillighet)

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Frivillige demente...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Prisene følger av lønnsnivået. Hvis bygningsarbeidere tjener mindre blir det billigere å bygge hus, hvis servitører tjener mindre blir det billigere å spise ute. Det høye kostnadsnivået er en direkte funksjon av lønnsnivået.
Enig. Men hvem skal først redusere? Du? Meg?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Enig. Men hvem skal først redusere? Du? Meg?
Unnskyld at jeg spør.....men hva er problemet med et høyt kostnadsnivå.....?

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Unnskyld at jeg spør.....men hva er problemet med et høyt kostnadsnivå.....?

Mvh
OMF
Svekket konkurranseevne for eksportrettet industri.

Press på lønnsnivået, som kan gi økt inflasjon, handelslekkasje ut av landet. osv, osv.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Svekket konkurranseevne for eksportrettet industri.

Press på lønnsnivået, som kan gi økt inflasjon, handelslekkasje ut av landet. osv, osv.
Spørsmålet er jo det samme

Pengene fosser inn fra olje og fisk, vi bruker for lite i forhold til hva vi håver inn

Mye gammel industri er borte, ny industri er vokst fram (deler og pateneterte løsninger som benyttes verden over til blant annet oljeleting)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spørsmålet er jo det samme

Pengene fosser inn fra olje og fisk, vi bruker for lite i forhold til hva vi håver inn

Mye gammel industri er borte, ny industri er vokst fram (deler og pateneterte løsninger som benyttes verden over til blant annet oljeleting)
Jeg forstår ikke hva du mener.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Det kommer an på hva våre kolleger i utlandet tjener...
Neida, alle i Norge tjener for mye i forhold til utlandet. Hvem først? Jeg som vareleverandør eller du som lønnsmottager?

Topp Bunn