[
Jo da
Det er sant at vi har høy moms og en del høye særavgifter. Vi kunne gjerne fjerne disse, men det vil kun endre konsumet av de ulike varene. Fjerner man særavgiften på alkohol så vil man konsumere litt mer alkohol, men til en totalt lavere pris, slik at man også konsumerer litt mer av andre varer.
Det samme med momsen reduserer man momsen, blir det det samme som at staten subsidierer alle momsbelagte varer alle i Norge blir litt rikere og kan kjøpe litt mer. Noe som ikke er spesielt lurt i den konjunktursituasjonen vi er i nå. Spesielt ikke hvis vi ønsker å bevare konkurransekraften til tidene som skal komme.
50-70% av bilutgiftene er særavgifter, en bil koster 1/3 i England eller Tyskland.
Samme som for de andre varene
..billigere biler. Litt bedre biler på veiene og litt bedre stereoanlegg i stua.
Den kjøper jeg ikke uten videre. Eksportindustri, oljebransje o.l. er avhengig av høykompetent, godt utdannet arbeidskraft. Denne har gjerne høyere lønn i utlandet enn i Norge, mange arbeidsgrupper blir dårlig lønnet i Norge fordi man skal fremtvinge sosial utjevning.
.
OK. For det første er det ikke slik at det er fri flyt av arbeidskraft. Folk vil gjerne jobbe i nærheten av der de bor. Jeg må også minne deg på at det du skriver her går litt i mot det vanlige bildet du tegner av Norge som et teknologisk U-land og råvareprodusent.
Bransjen har faktisk hatt problemer med å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft derfor jobber det mange briter i oljebransjen, og nå henter vi også inn russiske ingeniører. Dette tyder ikke på at ytelsene man får for sitt arbeide er lavere i Norge enn andre steder, selv om lønnen kanskje kan være det. Jeg tror de fleste er enig i at det ikke er industriarbeidere med rundt 400 000,- eller oljearbeidere med rundt 600 000,- i lønn som er dårlig betalt i Norge. Derimot de som jobber i butikker, renhold, kommune, helsesektoren, som faktisk i dag ikke har mye over 200 000,- i lønn. Så i mine øyne er det at konkurranseutsatt sektor har råd til å betale sine arbeidere godt over gjennomsnittslønn en tegn på at konkurranseevner er god i Norge.
Hvorfor vi skulle ønske dette?.
Jeg trodde det, når du lenger opp skrev dette: Prisene følger av lønnsnivået. Hvis bygningsarbeidere tjener mindre blir det billigere å bygge hus, hvis servitører tjener mindre blir det billigere å spise ute. Det høye kostnadsnivået er en direkte funksjon av lønnsnivået. I tillegg drives kostnadsnivået opp av høye avgifter, som er nødvendig for å støtte en overvektig velferdsstat. Skattenivået driver også opp lønningene, som igjen driver opp kostnadene. Dette er ikke isolerte faktorer, alt henger sammen og vi må tilpasse oss verden omkring.
Oljen tar som sagt slutt, da må vi også ha ben å stå på økonomisk, å kunne leve på rentene ser jeg på som en utopi (hva skjer med handelsbalanse og inflasjon da?).
Synes vi har fantastisk gode ben å stå på jeg. Knapt nok arbeidsledighet, enormt overskudd på handelsbalansen, lav inflasjon, stabile politiske forhold, edruelig finanspolitikk
.er ikke mye å bekymre seg for her i tiden som kommer.
Vi vil nok kunne leve av renter
i dag faser vi inn ca 60 MRD NOK hvert år av oljepengene
..Det å leve på renter medfører nok et underskudd på handelsbalansen, mens driftsbalansen mot utlandet vil kunne være positiv eller nøytral. Det er den som betyr noe Det blir jo liksom ikke den helt store forskjellen om pengene vi kjøper spanske appelsiner for kommer fra oljeskatter eller aksjeavkastning. Oljefondet (Eller pensjonsfond utland) er investert i utlandet, og gir avkastning i utenlandsk valuta. Disse pengene kan vi bruke til å kjøpe utenlandske varer uten å ha en negativ innvirkning på driftsbalansen. Inflasjonen påvirkes av presset i økonomien. Hvis disse oljepengene brukes til velferd i utlandet (kjøp av sykehustjenester, omsorgsboliger, medisiner, sykehusutstyr, militært materiell, utenlandske entreprenører som gjør arbeid i Norge) så kommer jo aldri disse pengene inn i norsk økonomi, og kan heller ikke skape press og inflasjon.
Hvis vi sylter ned produksjonskapasiteten i offentlig sektor vil den forvitre, vi vil bli teknologisk og infrastrukturelt akterutseilt fordi vi pga oljen ikke "trenger" å holde følge. Da blir mageplasket desto større når oljen tar slutt. Man skulle tro at det vil være mer gunstig for Norge å møte fremtiden med en solid og produktiv fastlandsøkonomi enn med en befolkning som går på trygd.
Det du sier her er riktig, men ikke som et slikt dommedagsprofeti.
Vi er rike, bruker vi pengene på å få det bedre blir vi bortskjemt, og blir vi bortskjemt så er det noen i klassen som vil være flinkere enn oss. Men dette gjør jo ikke noe fordi vi ønsker å ha en stor skjermet sektor som sørger for at vi har en høy levestandard. Og da er det bare de absolutt beste igjen som skal konkurrere med de andre, og det viser seg at de er bedre enn de dårligste hos de andre. Så da går det bra
.
Altså
..i verdenssammenheng er vel Norge det landet som har absolutt minst å frykte når det gjelder eldrebølgen, fremtidig velstand og levestandard. Det er allikevel viktig å poengtere at det er flere forhold som har stor innvirkning på hvordan disse forholdene vil utvikle seg:
Økonomisk vekst (forskning, beskatning, tilgang på arbeidskraft)
Yrkesdeltagelse (trygder og alderspensjoner)
Finanspolitikk (Edrulig finanspolitkkk, holde seg til handlingsregelen)
Oljepris (skyter oljeprisen i været som en rakett så går det meste greit!)
Verdensøkonomen (Er kanskje den viktigste)
Skattesystem (Insentiver til å skape verdier)
Mvh
OMF