Frokost

Midgard

Medlem
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
Begynte å føle meg litt "off topic" i tråden for morgenfugler, så jeg lar den ligge til i morgen tidlig og fortsetter her.

Kjenner det er på tide med litt frokost, én kopp kaffe holdt ikke, må brygge meg en til mens jeg finner noe i kjøleskapet.


God frokost alle sammen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.572
Antall liker
7.897
Torget vurderinger
0
Havrgrøt til forkost er på gang om et øyeblikk. Det ble sen morgen i dag. :-\ , nei foresten ikke trist det. :D :D

Etterpå er det ut og legge om til piggdekk! :eek:
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Egg, bacon, tomatbønner, ristet brød. Det hele ledsaget av en eller annen luguber pølse. Og bælsterk kaffe.
Dette er min drømmefrokost - som jeg aldri får. Kanskje like greit :-\
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.572
Antall liker
7.897
Torget vurderinger
0
Steinar det er bare å ta en liten førhjulstur til England eller Scotland det. Hos skottene får du "Black pudding" i tillegg!

Det er sinnsykt godt med en slik engelsk frokost faktisk ;D Det bør bare ikke bli en vane for da blir du feit!!!! :-[

En oval weekend der borte og så tar du med en julegave til deg selv i form av en flaske god lokal drikke også! :D :D

Go for it man!!
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Steinar det er bare å ta en liten førhjulstur til England eller Scotland det. Hos skottene får du "Black pudding" i tillegg! Fysj & Føy!

Det er sinnsykt godt med en slik engelsk frokost faktisk ;D Det bør bare ikke bli en vane for da blir du feit!!!! :-[ Det er jeg fra før.

En oval weekend der borte og så tar du med en julegave til deg selv i form av en flaske god lokal drikke også! :D :D Endelig noe fornuftig

Go for it man!! Veel, det var dette med WAF da. Serru.
Men du har helt rett. En sjelden gang er det deilig med en slik rølpefrokost. Og så sparer du utgifter til lunsj! ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Har en venn som sverger til fransk frokost.




Kaffe må jeg ha om morgenen, men sigarettene står jeg over. Til vanlig Müsli (og da uten rosinsukker, med tanke på en annen tråd), men gjerne en croissant.
 
N

nb

Gjest
Den franske klassikeren Croque Monsieur. To skifer loff, skinke, ost, sennep pepper. Stekt i olivenolje og smør med hvitløk i panna og gratinert i ovnen.

Eneste som kan matche egg og bacon en helgemorgen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
I dag ble det kokt egg, ansjos fra Engelsviken, brie, torskerogn og earl grey. I tillegg til andre brød- og meierivarer naturligvis. Frokosten ser vi på med det aller største alvor her i huset.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Steinar_Lund skrev:
Egg, bacon, tomatbønner, ristet brød. Det hele ledsaget av en eller annen luguber pølse. Og bælsterk kaffe.
Dette er min drømmefrokost - som jeg aldri får. Kanskje like greit :-\
Støttes! Innfør skikkelige sausages i norsk matkultur nå!
 
N

nb

Gjest
Tuxflux skrev:
Støttes! Innfør skikkelige sausages i norsk matkultur nå!
Da må man i alle fall ikke se til de britiske øyer for inspirasjon, det som gjerne serves til frokost der er det laveste det er mulig å komme i pølsehierearkiet. Rent avfallsprodukt og knapt nok kjøtt i.

Det er mengder av gode pølser å få tak i her til lands, for folk i Oslo har Strøm-Larsen mye snadder.
 
N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Norsk kjem langt bak. slik mi gane er tilpassa.
En merkelig påstand - en pølse består av tarm, kjøtt og krydder. Ikke noe problem å lage gode pølser, noe som også gjøres her i landet. Det står ikke Gilde eller Finsbråten på pakken, men leverandører som Strøm-Larsen, Grøstad Gård, Brødrene Brubakken og Annies Pølsemakeri leverer alle meget gode varer.

At "norsk pølse" ikke er godt er på linje med "norsk mat er ikke god". Det kommer an på kokken.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
De britiske øyer har mange gode pølser som er langt bedre enn de man får som typisk frokost pølse. Kan ikke basere en hel pølsekultur basert på standard frokost pølse.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Norsk kjem langt bak. slik mi gane er tilpassa.
En merkelig påstand - en pølse består av tarm, kjøtt og krydder. Ikke noe problem å lage gode pølser, noe som også gjøres her i landet. Det ikke Gilde eller Finsbråten på pakken, men leverandører som Strøm-Larsen, Grøstad Gård, Brødrene Brubakken og Annies Pølsemakeri leverer alle meget gode varer.

At "norsk pølse" ikke er godt er på linje med "norsk mat er ikke god". Det kommer an på kokken.
I går spiste jeg to slags pølser fra Grøstad Gård. Ikke til frokost riktignok, men.. Den ene var Provencepølse, den andre var Ungarsk Pølse. So much for "norsk pølse" ;D Men gode var de!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Norsk kjem langt bak. slik mi gane er tilpassa.
En merkelig påstand - en pølse består av tarm, kjøtt og krydder. Ikke noe problem å lage gode pølser, noe som også gjøres her i landet. Det ikke Gilde eller Finsbråten på pakken, men leverandører som Strøm-Larsen, Grøstad Gård, Brødrene Brubakken og Annies Pølsemakeri leverer alle meget gode varer.

At "norsk pølse" ikke er godt er på linje med "norsk mat er ikke god". Det kommer an på kokken.
Dei pølsene som omsetjast gjennom dei største kjedene har fellestrekka: manglande smak og manglande konsistens. Visst finnest det gode norske pølser, men dei eg kjenner til av slaget, lagast i små kvanta og er vanskelege tilgjengelege. Og dei aller beste lagast anten av folk eg kjenner eller meg sjølv.....men då konkurrerer dei gjerne med dei utanlandske. Når eg blandar geite-, hjortekjøt, svinespekk og pepar/fjellmynte og kvitlauk vert det faktisk ganske greie.
Problemet er ikkje å lage gode pølser. Det er viljen det står på. Her skal det vere billeg, slik at ein unngår svenske-handel (du veit, der flesket er så billeg)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Å stå opp tidlig er en selvfølge
i det monotone livet ditt.
Å spise frokost er en middelaldersk skikk,
du ha'kke tid til den slags dritt.
Hei folkens, her kommer Smith
Og gjett om han er tørst idag.
Hei folkens ikke bare litt.
Han spanderer sikkert hvis vi henger oss på
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Problemet er ikkje å lage gode pølser. Det er viljen det står på. Her skal det vere billeg, slik at ein unngår svenske-handel (du veit, der flesket er så billeg)
Så kan man jo undres på en søndags formiddag, hvorfor det er så til de grader ønskelig at butikkene våre skal være full av svineri fra Gilde i stedet for de kroatiske pølsene som sikkert kunne vært solgt her til samme pris om det var tillatt og ønskelig... :-\

Nuvel.

Baguette med stilton og litt salat, god appelsinjuice (heldigvis ikke dyrket her), samt halvgod ALI traktekaffe. Ikke så aller værst start på dagen. Lutefisk til middag. :)
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Grøstad Gårds pølser er et friskt pust blant de norske standard pølsene, men har smakt mange andre varianter fra England og Italia som banker disse ned i grusen. Men det er klart et steg i riktig retning!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Gjestemedlem skrev:
. Lutefisk til middag. :)
Nå skjønner jeg hvorfor du klager på norsk mat. :)
Mye god Norsk mat, og lutefisk er snadder det. Mine utspill mot den norske handelsblokkaden av mat fra verden forøvrig er ikke rettet mot alt det gode her hjemme. Men folk læres opp til på spise søppelmat i Norge, god mat er en luksus for de rike eller de som er kreative på kjøkkenet. De fleste eter det de får beskjed om.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.185
Antall liker
6.907
Torget vurderinger
4
Fast helgefrokost er råstekte poteter, 2-3 speilegg (her brukes kun egg fra Ek Gård, bacon (tørrsaltet, gjerne fra Grøstad Gård...ikkno vanninfisert dritt), melk, ferskpresset appelsinjuice og til slutt et par espresso og en coockie.

Ellers i uken tvinges jo vi B-mennesker kriminelt tidlig opp så da duger kun svart kaffe !
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.316
Antall liker
11.184
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Frokost? Ja takk!
Spesielt på en søndag. Da er det fest fra morgenen av.
Jeg spiser stort sett frokost alene på søndag, og bruker tre steikepanner. Da er det 3 stekte egg, en pakke bacon og 3 stekte tomater. Pluss den beste appelsinjuicen jeg får tak i, og nymalt kaffe. Minst mulig brød.
Det holder fint fram til middag.

Til hverdags blir det selvfølgelig noe annet, da er det 4-korn med skummet melk og en banan til. Det må til for at helgen skal føles som helg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Standard søndagsfrokost her idag, som de fleste andre søndager;

- forrett; et glass drikkeyoghurt
- speilegg sunny side up (to stk til meg takk)
- 2-4 remser stekt bacon (helst fra den lokale slakteren)
- stekt champignon
- stekt tomat
- ferskpresset appelsinjuice (eller i det minste Tine/Tropicana ikke fra konsentrat)
- etterrett; 1-2 toast med margarin og engelsk appelsinmarmelade med et glass melk
- nymalt kaffe

Idag ble det også en øse med bønner i tomat sammen med eggene.

Lørdag er noe annet, da er det følgende standard;

- et glass drikkeyoghurt
- kokt egg, helst med Abba ansjos evt med litt bordsalt
- ferskt brød fra Leif Sevaldsen (lokal superbaker)
- ferskpresset eplejuice (eller i det minste ikke fra konsentrat)
- et glass Tine druejuice eller Mana druejuice
- en brødskive eller to med f.eks fersk lammerull fra den lokale slakteren (kortreist kjøtt)
- nymalt kaffe

Joda, helgene er en fest helt fra morgenen av!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I helgene blir det ofte egg og bacon, servert med godt brød eller gode rundstykker. Ikke noe Rema 1000 eller lignende. Det er tragisk hvilken brødkvalitet vi får servert av de store matkjedene. På Karmøy er det litt høyere standard på brødene som selges på Rimi, og Lundberg i Kopervik har knallgode rundstykker. Men nå bor jo ikke jeg der, så hjemme i Bergen må jeg andre steder for å handle godt brød.

Full engelsk frokost er noe av det beste jeg vet, men det spiser jeg kun når jeg er i et land der slikt serveres på kafé. Forøvrig blir jeg ganske irritert når jeg ser at britiske kjeder som Ponti's kalle pølsene for bangers, og ikke sausages. Det amerikanske språk er i ferd med å ødelegge the Queens english også i opprinnelseslandet etterhvert. Skremmende.

Ukedager tilbringes stort sett i Bergen. Frokosten fortoner seg ganske annerledes der når jeg jobber. Er jeg spesielt sulten om morgenen, stort sett fordi jeg har nektet meg selv en sen kvelds, så må jeg ha en skive med noe godt oppå før jeg forlater huset. Jeg går ikke til jobb i sulten tilstand. Men det hører til sjeldenhetene.

Ukedagsfrokosten fortæres stort sett på jobben, og den er som følger:

* 1 pære eller banan, hvis bananene er skikkelig modne.
* 2 kiwi
* 1 glass isvann

Kiwiene spises som egg, det vil si kuttet i to og med teskje. Fyller gjerne på med en kopp varm sjokolade, hvis hjernen trenger litt ekstra sukker. Hvis ikke tar jeg meg en cappuchino etter en times arbeid, sammen med dagens første røyk sammen med en musikkelskende (kvinnelig) kollega.

Lunch fortsetter i samme stil, men da helst banan istedenfor pære. Jeg er overbevist om at det at jeg nesten utelukkende spiser frukt fram til klokken et har en stor betydning for at jeg nå veier under 100 kilo for første gang på tre, fire år.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.747
Antall liker
3.954
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Forøvrig blir jeg ganske irritert når jeg ser at britiske kjeder som Ponti's kalle pølsene for bangers, og ikke sausages. Det amerikanske språk er i ferd med å ødelegge the Queens english også i opprinnelseslandet etterhvert. Skremmende.
bang·er (bngr)
n. Chiefly British
1. A sausage.
2. A noisy old car.
3. A firework that explodes with a sudden loud noise

banger [?bæ??]
n Brit
1. (Cookery) Slang a sausage

8)
 
Topp Bunn