Frustrasjoner over kresne ører

Chartan

Fersking
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei folkens.

Here's the situation:

Flyttet nylig inn i eget hus med en liten kjellerstue. Nå er vi ingen millionærer, så huset trenger litt stell og shining og sånt. Men av og til må man jo også slappe av litt. Hva passer vel da bedre enn å sette seg i kjellerstua med en kald øl og en spennende film?

Men så var det lyden da: Har nemlig noen gamle høytalere som var rimelig greie for noen år siden. Men så ble de først fuktskadet slik at treet i kassene (heltre) har slått seg. vel vel. De spilte jo fremdeles. Så gikk det litt tid før ei katt fant det for godt å kvesse klørne. Huff da. Den diskanten hørtes ikke så bra ut etter å ha blitt spjæret på midten. Vel, den siste diskanten spilte jo. Men så var det noen som ble litt ivrige på en fest, og sannelig tok de knekken på den andre diskanten også.

Så lyd kommer for tiden fra tv'n og det er ikke allverden.

Men jeg sitter jo med en gammel rundtomkringforsterker (Yamaha dsp-a 2070) og en DVD spiller (Cambridge dvd57). Derfor tenkte jeg: Det er vel bare å finne noen kurante høytalere så kan jeg vel leve med resten av utstyret til Lotto casher inn.

Stakk innom noen HiFi sjapper. Høytalere ja! Masse å velge i. Leste i et eller annet blad at Klipsch spilte bra, og høyt. Ergo fikk jeg lånt med meg noen Klipsch rf 35. Litt dyrt, men ok.
Høytalerne spilte høyt og kraftig de. Skikkelig gøy å spille playstation også. Men jeg ble da så sliten i hodet av dem!
Så tilbake i butikken. Dette passet ikke helt. Kanskje jeg kunne prøve noe annet?
Fikk ordnet med lån av Patos lyric 402 noen dager. Fikk også med et sett signalkabler i tusenkronersklassen. Gikk da videre til HiFiklubben og fikk låne et par B&W dm 604.
Samtidig handlet jeg Tara høytalerkabler til 1250,- for tre meter.
Vel hjemme: Tja... Begge høytalersettene spilte jo greit. Men hvorfor ble jeg aldri engasjert av musikken? Samme hva jeg satte på av musikk så ble det aldri noen frysninger nedover ryggen.
Kanskje var spilleren for dårlig? Fikk derfor en kamerat til å ta med en Pioneer dvd-spiller. Kanskje den spilte bedre? Joda det gjorde den. Men frysninger og engasjement? Niks.
Var forsterkeren for dårlig?
Fikk lånt en Denon forsterker av en kamerat.
Tja. Spilte jo bedre. Men frysninger nedover ryggen ble det ikke av dette heller. Ikke i nærheten engang.

Tilbake i butikken med høytalerne. Joda, B&W spilte muligens best. Men ikke bra nok.
For dårlig forsterker konkluderte selgeren. Dermed koblet han opp høytalerne og en Thule-forsterker til ca.7000,- med en CD-spiller i 30k klassen. Satte i CD. OK Anne Sophie og Trondheimsoloistene spilte så jeg nesten fikk en antydning til innlevelse. Men Muse etterpå ble litt slitsomt igjen. Klokere? Nja. Må vel kanskje bytte ut både forsterker og høytalere da.

Vel tilbake å levere Patos også da.
Var jeg fornøyd? Nei... og B&W var en anelse bedre.
Da satte en svært hyggelig selger igang med å finne noe jeg kunne like bedre hos dem. Inn og ut med høytalere og forsterkere. Rotel og Marantz - Patos og Tannoy osv.
Nei, nei og nei. Fint ja. Engasjement nei.

Bli med ned da sa selgeren. Hør på et skikkelig annlegg!

Så ble jeg med ned i kjelleren og hørte da. Satte Gåte i spilleren. Å herre min hatt. Full ståpels, tåre i øyekroken og klump i halsen. Dette var saker det. Sånn vil jeg ha!

"mye koster dette da?"
- "nei, sånn det står nå..... ca. 400.000,-"

Ehhhh. Takk, men nei takk.


Så til sakens kjerne:

Hvor mye må man bruke for å få skikkelig god lyd? Det kan da vel ikke koste 400.000,-? Og er det noe galt med ørene mine siden jeg ikke blir fornøyd med utstyr i den prisklassen jeg har sett på?

Om jeg så øker budsjettet til 40.000,- Er det mulig å finne noe som spiller bra, og samtidig kan være morsomt på film?

Musikals er jeg altetende, men forberedt på kompromisser.

Help? ???
 
R

Rojoh

Gjest
Velkommen! Jo, ved å gjøre gode valg/prioriteringer kan man nok få tak i et anlegg til prisen som spiller engasjerende. Men direkte lett er det ikke. Mange feller å gå i underveis.

Mvh. Johan
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hva bestod det dyre anlegget av?
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg tror vi kanskje har mye av de samme preferansene. Men det er viktig å tenke på rommet ditt først. Slitsomt leser jeg som gnagsår i øret og rot i hodet som følge av skarp diskant. Hvordan ser rommet ditt ut. Er det teppe på gulv, bokhyller langs veggene, bilder osv? Om det er nakne vegger og gulv vil det 400k anlegget (som sannsynligvis var B&W og Classè) spille horibelt.

Er det stereo eller surround du er på jakt etter?

Om du har svar på dette kan jeg kanskje henvise til utstyr som kan spille slik du er på jakt etter.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Om jeg så øker budsjettet til 40.000,- Er det mulig å finne noe som spiller bra, og samtidig kan være morsomt på film?

Musikals er jeg altetende, men forberedt på kompromisser.

Help? ???
Har du hørt et anlegg du liker til kr 400000,- som du liker og du skal du bruke mye mindre en kr 400000,-, må man man huske på at man må inngå kompromisser! Unntak er f.eks kjøpe ting brukt, bedre maching, bedre tilpasset rom, plassering, muikk og bedre tilpasset dine de egenskapene som er viktigst for deg. Hvilke er kun opp til deg og dine ører.. Det er viktig at du finner ut hvilke musikalske egenskaper du perfererer fremfor andre og finner ut hvor viktig de forskjellige egenskapene er for deg. Si at du f.eks elsker dynamikk:
Kombinasjonen rør og horn (Klipsch) gir masse dynamikk som er veldig morsomt på film, samtidig som det med riktig maching kan bli veldig behaglig å høre på. Lykke til ;)
 

Chartan

Fersking
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Hva bestod det dyre anlegget av?
McIntosh forsterker (mulig C-2200) og cd-spiller. Ekstern dac og høytalerne er jeg usikre på (Norskbygde med Seas bass og mellomtone mener jeg å huske).

Står hos Ton-Art i Trondheim
 

Chartan

Fersking
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Jeg tror vi kanskje har mye av de samme preferansene. Men det er viktig å tenke på rommet ditt først. Slitsomt leser jeg som gnagsår i øret og rot i hodet som følge av skarp diskant. Hvordan ser rommet ditt ut. Er det teppe på gulv, bokhyller langs veggene, bilder osv? Om det er nakne vegger og gulv vil det 400k anlegget (som sannsynligvis var B&W og Classè) spille horibelt.

Er det stereo eller surround du er på jakt etter?

Om du har svar på dette kan jeg kanskje henvise til utstyr som kan spille slik du er på jakt etter.
Slitsomt leser du helt riktig :)
Rommet er betonggulv med varmekabler og laminat. Noen tepper over. Vegger og tak er trepanel pluss noen meter mur. Vinduer og verandadør på en side. Lavt under taket. Sikkert mye som kunne blitt gjort for å bedre akustikken men slikt kan jeg lite om.

Var egenlig på jakt etter suround. Men lurer på om jeg like godt må nøye med med stereo.

ps! Takk så langt for hjelpen til de som har tatt seg tid å svare ;D
 
R

Ronny_D

Gjest
Slitsomt leser du helt riktig :)
Rommet er betonggulv med varmekabler og laminat. Noen tepper over. Vegger og tak er trepanel pluss noen meter mur. Vinduer og verandadør på en side. Lavt under taket. Sikkert mye som kunne blitt gjort for å bedre akustikken men slikt kan jeg lite om.

Var egenlig på jakt etter suround. Men lurer på om jeg like godt må nøye med med stereo.

ps! Takk så langt for hjelpen til de som har tatt seg tid å svare ;D
Tja hvorfor legge bort planene om surround ( og romkorreksjon ) ?
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Var det Nordic Tone du hørte...?

En høyttaler som vil gi deg frysninger igjen, om jeg har rett mtp sammenfallende preferanser er Martin Logan Aeon eller Clarity. Sistnevnte bør være oppnåelig på bruktbørsen for 15.000, om du finner de til salgs. Svært få som bytter ut denne høyttaleren. Etter min mening noe av det beste som er laget i prisklassen.

Parrer du Clarity med f.eks en integrert sak, f. eks Hegel H200, og en Vincent CD-S6 som du kan finne på bruktmarkedet til ca 6.000 vil dette spille fantastisk. Dette vil da koste deg, om du klarer å finne dette på bruktmarkedet, ca 41.000,-
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
En god rørforsterker koster mye penger, og er 40k målet kommer han ikke langt! Rør er definitivt ikke veien til evig lykke om det ikke legges omtanke i matchingen. Jeg har hørt rør i 100k-klassen spille tragisk, og jeg har hørt transistor til under 10k spille himmelsk. Kom heller med forslag, ikke bare bilde av et rør...
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hei folkens.


Help? ???
jeg tror det var pappkasser alt sammen (satt på spissen) det du har hørt på.

Fenomenet har jeg merket selv, mine tidligere høytalere (eltek selvbygg med vekt på 150 kg tilsammen), spilte minst like bra som det beste de hadde å by på hos hifiklubben, ble ihvertfall ikke imponert av de dyreste snell høytalerne dems da..Det er mange år siden, og nå har de nok dyrere utstyr i hyllene. Men det er ikke rart at de selvbygg høytalerne låt bedre, komponentmessig, og på alle måter var de overlegne, bortsett fra at kanskje Gunnar Brekke ikke hadde hatt de samme ressurser, som Snell til å utvikle, så kanskje det var enkelte skavanker, men timingmessig, så var de helt supre. .

Så du trenger ikke bruke mye penger for å få god lyd. Jeg vil si 10 tusen er mer enn nok hvis du handler smart.
Finn noen som har bygd en gedigen utgave av noen selvbygghøytalere, tatt den helt ut, gått for sandfylling, doble kabinettvegger, ekstra bra delefilter, osv.


Jeg er ikke noe glad i denon forsterkere, det jeg har hørt har vært dårlige saker, har mistanke om at du kanskje har noe å hente på å bruke en forsterker som er mer musikalsk, som slipper musikken mer løs.
 
C

cosmos

Gjest
vil gjerne høre om denne 100k rørampen som spilte så tragisk.

det er utrolig simpelt å få en billig rørforsterker til å spille bra, langt mer enn en like enkel transistor.
et par el84, en håndfull motstander og et par kondensatorer -vips har du en utrolig musikalsk liten sak med overlegen sammenheng, oppløsning og klang. forbeholdt rett høyttaler.
 

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Sjekk Lyric ,dei hadde gode tilbud på Creek med
forskjellige høgtalarar.

Lyric har og mykje brukt,mykje brukt har og Hi fi huset Bærum.
 
K

kbwh

Gjest
Les trådene under akustikk, lytterom og plassering. Fiks rommet. Kjør stereo. Glem rør.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
En god rørforsterker koster mye penger, og er 40k målet kommer han ikke langt! Rør er definitivt ikke veien til evig lykke om det ikke legges omtanke i matchingen. Jeg har hørt rør i 100k-klassen spille tragisk, og jeg har hørt transistor til under 10k spille himmelsk. Kom heller med forslag, ikke bare bilde av et rør...
Hva slags transistor forsterker er det du mener spiller himmelsk(til under 10k)? Og hva slags rørforsterker var det du mente i 100k klassen ?! Har egentlig til gode å høre en dårlig rørforsterker i den klassen.

Men selvfølgelig har dette med smak og behag å gjøre da. Jeg vet om mange transistor forsterkere som spiller bra til under 10k, men ikke himmelsk.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Det du hørte var Nordic tone høytalere, McIntosh MCD 201 CD-spiller med dCS-Delius dac. Var selv å hørte dette oppsettet, og "magien" kom da delius dacen ble koblet til!! Nå er selvfølgelig alle disse komponentene meget gode, men den dacen gjorde hvirkelig susen i mine ører.....om det er så fint med sus i ørene da..... Uansett så er det nok mulig å få til noe med mindre budsjett. Det er mange entusiaster i Trondheims området, som helt sikkert er åpne for besøk. Send noen en PM og sjekk om det er mulig med en prøve lytt!! Er du intressert er det bare å ta en tur hit også!!

Mvh
Odder!
Trondheim.
 
T

timc

Gjest
Ja, for du Odder har jo en slik "budsjettløsning" ;)

PS: Jeg tar også imot hifibesøk dersom noen er interessert :)

Mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Ja, for du Odder har jo en slik "budsjettløsning" ;)

PS: Jeg tar også imot hifibesøk dersom noen er interessert :)

Mvh
Ja, det er en busjettløsning!!! Problemet er bare at budsjettet sprakk...... ::)
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Et element til i dette er hvor usansynlig godt en slik "sprekk" kan låte......
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Fra bruktmarkedet for tiden;
Hva med
Audio Physic Virgo 2 for 17000 på børsen her.
Krell kav300il for 16000 på OHC.
Billig drivverk med brukt Benchmark Dac 1 (har vært noen siste tiden på børsen her)

Da skulle du ligge på rundt 40000, meget høy WAF, minuset er at du mangler kabler, men det tar du på julelønna:)

Dette burde matche bra (uten at jeg har hørt akkurat dette), og Krellen gir vel muligheter for balansering om det er ønskelig.

Bjarte
 

Claus

Medlem
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Hei folkens.

Here's the situation:

Flyttet nylig inn i eget hus med en liten kjellerstue. Nå er vi ingen millionærer, så huset trenger litt stell og shining og sånt. Men av og til må man jo også slappe av litt. Hva passer vel da bedre enn å sette seg i kjellerstua med en kald øl og en spennende film?

Men så var det lyden da: Har nemlig noen gamle høytalere som var rimelig greie for noen år siden. Men så ble de først fuktskadet slik at treet i kassene (heltre) har slått seg. vel vel. De spilte jo fremdeles. Så gikk det litt tid før ei katt fant det for godt å kvesse klørne. Huff da. Den diskanten hørtes ikke så bra ut etter å ha blitt spjæret på midten. Vel, den siste diskanten spilte jo. Men så var det noen som ble litt ivrige på en fest, og sannelig tok de knekken på den andre diskanten også.

Så lyd kommer for tiden fra tv'n og det er ikke allverden.

Men jeg sitter jo med en gammel rundtomkringforsterker (Yamaha dsp-a 2070) og en DVD spiller (Cambridge dvd57). Derfor tenkte jeg: Det er vel bare å finne noen kurante høytalere så kan jeg vel leve med resten av utstyret til Lotto casher inn.

Stakk innom noen HiFi sjapper. Høytalere ja! Masse å velge i. Leste i et eller annet blad at Klipsch spilte bra, og høyt. Ergo fikk jeg lånt med meg noen Klipsch rf 35. Litt dyrt, men ok.
Høytalerne spilte høyt og kraftig de. Skikkelig gøy å spille playstation også. Men jeg ble da så sliten i hodet av dem!
Så tilbake i butikken. Dette passet ikke helt. Kanskje jeg kunne prøve noe annet?
Fikk ordnet med lån av Patos lyric 402 noen dager. Fikk også med et sett signalkabler i tusenkronersklassen. Gikk da videre til HiFiklubben og fikk låne et par B&W dm 604.
Samtidig handlet jeg Tara høytalerkabler til 1250,- for tre meter.
Vel hjemme: Tja... Begge høytalersettene spilte jo greit. Men hvorfor ble jeg aldri engasjert av musikken? Samme hva jeg satte på av musikk så ble det aldri noen frysninger nedover ryggen.
Kanskje var spilleren for dårlig? Fikk derfor en kamerat til å ta med en Pioneer dvd-spiller. Kanskje den spilte bedre? Joda det gjorde den. Men frysninger og engasjement? Niks.
Var forsterkeren for dårlig?
Fikk lånt en Denon forsterker av en kamerat.
Tja. Spilte jo bedre. Men frysninger nedover ryggen ble det ikke av dette heller. Ikke i nærheten engang.

Tilbake i butikken med høytalerne. Joda, B&W spilte muligens best. Men ikke bra nok.
For dårlig forsterker konkluderte selgeren. Dermed koblet han opp høytalerne og en Thule-forsterker til ca.7000,- med en CD-spiller i 30k klassen. Satte i CD. OK Anne Sophie og Trondheimsoloistene spilte så jeg nesten fikk en antydning til innlevelse. Men Muse etterpå ble litt slitsomt igjen. Klokere? Nja. Må vel kanskje bytte ut både forsterker og høytalere da.

Vel tilbake å levere Patos også da.
Var jeg fornøyd? Nei... og B&W var en anelse bedre.
Da satte en svært hyggelig selger igang med å finne noe jeg kunne like bedre hos dem. Inn og ut med høytalere og forsterkere. Rotel og Marantz - Patos og Tannoy osv.
Nei, nei og nei. Fint ja. Engasjement nei.

Bli med ned da sa selgeren. Hør på et skikkelig annlegg!

Så ble jeg med ned i kjelleren og hørte da. Satte Gåte i spilleren. Å herre min hatt. Full ståpels, tåre i øyekroken og klump i halsen. Dette var saker det. Sånn vil jeg ha!

"mye koster dette da?"
- "nei, sånn det står nå..... ca. 400.000,-"

Ehhhh. Takk, men nei takk.


Så til sakens kjerne:

Hvor mye må man bruke for å få skikkelig god lyd? Det kan da vel ikke koste 400.000,-? Og er det noe galt med ørene mine siden jeg ikke blir fornøyd med utstyr i den prisklassen jeg har sett på?

Om jeg så øker budsjettet til 40.000,- Er det mulig å finne noe som spiller bra, og samtidig kan være morsomt på film?

Musikals er jeg altetende, men forberedt på kompromisser.

Help? ???


HAr jaktet på de samme følelsene som deg til en overkommelig pris. Når jeg spiller musikk nå forteller ryggmargen meg at jeg er på riktig spor...
 

Claus

Medlem
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
HAr jaktet på de samme følelsene som deg til en overkommelig pris. Når jeg spiller musikk nå forteller ryggmargen meg at jeg er på riktig spor...

Også utstyret da:



Kilde: Denon DCD S10/Cambridge Azur 640C
Forsterker: XTZ Class A-100D
Høyttalere: Epos M5 på Atacama Nexus 6 stativer, ELS sub
 
Topp Bunn