Mat, drikke og røyk Fryse premium ribbe

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Jeg flesket til med en dyr ribbe til julaften. Dato 23.12. Normalt synes jeg frossent kjøtt funker like bra, men ville jo helst sluppet å fryse ned et ferskt og dyrt stykke. Hva er beste opptiningsmetode? I kjøleskap først og så en stund på benken før steking? Den vil bli langtidstekt over 7 timer, sånn ca.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.026
Antall liker
11.435
Sted
Ytterst i havgapet...
Tining i kjøleskap over minst ett døgn er nå noe som ofte blir anbefalt... bør nå likevel få et døgn eller to med salt og krydder etter tining..
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Tining i kjøleskap over minst ett døgn er nå noe som ofte blir anbefalt... bør nå likevel få et døgn eller to med salt og krydder etter tining..
Den er ferdig krydret. Men kommer til å gni inn litt ekstra salt. Regnet med at kjøleskap var tingen.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.364
Antall liker
8.471
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En av de bedre Premium ribbene er denne. Den får du kun kjøpt fryst her på østlandet.
Er folk her på sentralen som kjenner godt til hvordan disse blir fremstilt/ foret og behandlet.
Nå tar ikke jeg pris med i beregningene de få gangene jeg kjøper ribbe.
1639563922224.png
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Premium ribbe som er ferdig krydra?!?
Ja. Ikke av de aller dyreste men en del dyrere enn Gilde f.eks. Det jeg ser etter på ribba er fordelingen mellom kjøtt og fett. Denne så veldig fin ut. Hvordan man steker den er helt avgjørende også. Jeg går aldri tilbake til normal oppskrift med 1 time pr kilo og grill element på slutten. Jeg damper den med vann i panna, dekket med folie, 240 grader i 40 min. Skrur ned til 90-100 grader, viktig å vente til temperaturen har sunket, setter den inn og lar stå i timevis. Skrur gradvis opp på slutten til svoren er sprø. Tar 6 til 8 timer, spørs hvor travelt jeg har det. Blir en helt annen mørhet og saftig resultat. Faen, nå ble jeg sulten.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.936
Antall liker
38.954
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg gjør det på samme måte :) blir perfekt ribbe hver gang

mvh
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Premium ribbe som er ferdig krydra?!?
Hva er problemet med at produsenten krydrer et ferskt stykke kjøtt? Beklager om spørsmålet er dumt, jeg er ingen kokk. Men gris, det pleier jeg å få til :p
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Jepp, tine i kjöleskap og så noen timer for å nå romtemperatur för steking

Et hot tips er å la den ligge et dögn i saltlake (10%salt). Det gir bortimot garanti for perfekt svor og en fantastisk homogen smak av kjötte
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Jeg gjør det på samme måte :) blir perfekt ribbe hver gang

mvh
Amen! Fettet smelter sammen med kjøttet på en helt annen måte enn om man "hurtigsteker" over 2-3 timer på høyere temperatur. Funker på skinkestek og ribbenstek også. Eller nesten alt av "steker", og fint til billig kjøtt også. Selvsagt med justeringer avhengig av det man steker. Juks vil kanskje noen si men..
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Jepp, tine i kjöleskap og så noen timer for å nå romtemperatur för steking

Et hot tips er å la den ligge et dögn i saltlake (10%salt). Det gir bortimot garanti for perfekt svor og en fantastisk homogen smak av kjötte
Jeg tipper at det ville gått bra på morran den 24. men tar ikke sjansen på surt kjøtt. Tiner i kjøleskap eller kjøper en til nærmere jul :D
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.282
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Men det blir nok bra med din og. Har kjørt tynnribbe de senere år da den er sunnere, men ikke alltid så enkel å få sprø svor på. Det sies at det er mye letter å få sprø svor om man har et tykt fettlag under - det har ikke tynnribbe. Det bekymrer meg ikke, men hun som lager den stresser 😀
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.716
Antall liker
15.863
Torget vurderinger
2
Du får ikke surt kjøtt om du går én dag over datoen. Og ikke noe problem om den er fryst.

God ribbeoppskrift. Min kone briljerer med denne og er snill nok til å gi folk linken. Tilsvarer hva som er nevnt over. Vi tjuvstartet her om dagen, med en ribbe fra Heinrich Jung, som hadde fett mellom det sprø svoret og kjøttet som var som å tygge en skydott. Usedvanlig fin opplevelse.

 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.812
Antall liker
13.306
Jeg tipper at det ville gått bra på morran den 24. men tar ikke sjansen på surt kjøtt. Tiner i kjøleskap eller kjøper en til nærmere jul :D
De lærde strides sikkert om hva som er best, men det er også kurant å tine i kaldt vann. Det går mye raskere enn i kjøleskap.

Det er ikke noe problem at noe er fryst, det er tross alt eneste måten det er mulig å forholde seg til mengder som et helt eller et halvt slakt på med mindre man skal ha jævlig mange gjester på grillparty .
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
De lærde strides sikkert om hva som er best, men det er også kurant å tine i kaldt vann. Det går mye raskere enn i kjøleskap.

Det er ikke noe problem at noe er fryst, det er tross alt eneste måten det er mulig å forholde seg til mengder som et helt eller et halvt slakt på med mindre man skal ha jævlig mange gjester på grillparty .
Nå har jeg vært i butikk da og ikke kjøpt en halv gris fra gården. Men jeg er vokst opp nær besteforeldre, med et bittelite småbruk. Blodstenkt snø, innvoller på bakken og bøtta med blod var synonymt med at nå var det snart jul. Og den maten...oi oi, men den jævla blodklubben kan de ha for seg selv.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Du får ikke surt kjøtt om du går én dag over datoen. Og ikke noe problem om den er fryst.

God ribbeoppskrift. Min kone briljerer med denne og er snill nok til å gi folk linken. Tilsvarer hva som er nevnt over. Vi tjuvstartet her om dagen, med en ribbe fra Heinrich Jung, som hadde fett mellom det sprø svoret og kjøttet som var som å tygge en skydott. Usedvanlig fin opplevelse.

Nam nam. Den framgangsmåten er ikke helt ulik min, men svorsida ned den første steketida har jeg aldri prøvd. 8 timer, høres bra ut! Takker for link, den oppskriften skal muligens prøves.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Det går opp og ned for First Price, fra sekser i en test til ener her. Generelt har man nok mer variasjon i kvaliteten på billig kjøtt, det er nok tryggest å betale litt mer.

 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.096
Antall liker
2.550
Skulle nesten tro griser var forskjellige, makan!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Imponerende, ikke en eneste svorrute som ikke poppet. :D
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.347
Antall liker
1.845
Popp med varmluft på full blås.
Alle rekker å poppe før noen blir svidd.
 
Topp Bunn