Fuglene har landet...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Da er det offisielt,....fuglene har landet, og de flyr ikke igjen med det første :D.

Legger ut noen bilder i første omgang, og kommer med flere etter hvert (dette er jo en bildetråd ;)).

Mvh. Birdman

B

break_out

Gjest
Imponerende oppsett med tilhørende dempet rom :). Liker spesielt finish på høytalerne, hvilket merke er dette?

Hva har du brukt av dempemateriale i rommet?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.413
Torget vurderinger
12
Jeg tror de heter Morten Parker (men de er vel bedre kjent som Marten design Bird)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
break_out skrev:
Imponerende oppsett med tilhørende dempet rom :). Liker spesielt finish på høytalerne, hvilket merke er dette?

Hva har du brukt av dempemateriale i rommet?
Takker! Dette er Marten Bird; "Bird is the latest, and greatest model that completes the Heritage series from Marten.
Made in Sweden."

Dempematerialet er 5 cm akustikkplater fra Rockwool. Det funker!

Mvh. Birdman

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Se der ja. Der kom du ut av skapet, som nyklekket fugle entusiast ;D

Gratulerer!

Og så slik en fantastisk finish da mann ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
FallenA skrev:
Se der ja. Der kom du ut av skapet, som nyklekket fugle entusiast ;D

Gratulerer!

Og så slik en fantastisk finish da mann ;)
Har gjemt meg en måneds tid i skapet. Nå var det deilig å komme ut ;D.

Har aldri tidligere skjønt meg helt på fugletitting. Nå både titter og lytter jeg, og elsker det :D.

Mvh. Birdman

O

om.s

Gjest
Nydelige skapninger!! og grattis så mye (har du endret nick? hva var evnt det gamle) :) ....

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
om.s skrev:
Nydelige skapninger!! og grattis så mye (har du endret nick? hva var evnt det gamle) :) ....

mvh
Takker!

Det passet bra å bytte nick nå ja. Det gamle var fonavnet mitt ;).

Mvh. Birdman

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis!!!

Med slike høytalere er det ingen vei utenom å sette seg inn i jazzens historie og spille av musikken på slike deilige høytalere.
Nå er det bare å få tak i rørforsterkeri. ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
emotikon skrev:
Grattis!!!

Med slike høytalere er det ingen vei utenom å sette seg inn i jazzens historie og spille av musikken på slike deilige høytalere.
Nå er det bare å få tak i rørforsterkeri. ;)
Takk!

Disse fuglene kan brukes til mer enn jazz. "Gammel" Marillion har f.eks. fått en aldri så liten renessanse her i gården.

Ang. rør så tror jeg at jeg skal ta en ting av gangen, men det er vel kanskje den veien det bærer med oss alle til slutt ::). Med alderen kommer nostalgien, og savnet etter lys og varme.

Mvh. Birdman

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Gratulere, gratulere - dette var flotte saker! Legg gjerne ut flere bilder, vi tåler det...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
En liten detaljbetraktning:

Diskantmodulen er rund på fuglen, firkantet på andre modeller.

"Diamonds are a mans best friends" :-*.

Mvh. Birdman

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Bird er utstyrt med diamant diskant tilsvarende Coltrane og Coltrane Supreme. De andre modellene er utstyrt med Keramiske elementer også i diskanten ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
FallenA skrev:
Bird er utstyrt med diamant diskant tilsvarende Coltrane og Coltrane Supreme. De andre modellene er utstyrt med Keramiske elementer også i diskanten ;)
Jepp, men hva er grunnen til at modulen på f.eks. Coltrane er firkantet? Så vidt jeg har sett er det kun Bird som er rund i kanten.

Coltrane:

Mvh.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Bare gjetting, for jeg vet ikke sikkert, men det kan være en nytutviklet sak.

http://www.marten.se/base.html

Bird employs ceramic membranes with the hardness of Sapphire. Ceramic membranes (Corundum) have extreme cone rigidity and hardness. The distortion free sound reproduction Bird produces is exceptionally detailed and transparent, with a large, attractive soundstage.

Bird relationship with Marten reference series Coltrane is obvious, both in appearance and virtuous musicality.

New developed, custom made, 26 mm diamond tweeter.

Refined high quality crossover with components like copper foil and silver foil in oil capacitors.

Bird can easily be integrated into your living environment, as they are not overly sensitive to placement. The double down-firing bass reflex port makes it possible to place it near to a back wall.

Newly developed bass drivers with refined, increased air flow baskets, make the sonic performance more dynamic and less distorted.

Newly developed midrange drivers, have resonance damping and laser-drilled holes in the ceramic cone. This simplifies the crossover and gets even lower distortion, in the important midrange frequency area.

The new Bird cabinet is optimised, both in appearance and acoustic design. Non-parallel sides, heavy bracing and special selected 26mm MDF make it extremely resonance free.

Bird is delivered in an exclusive piano lacquer finish, in either: Walnut, Cherry, Maple or Black.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har nå fått forklaring på hvorfor diskanten på Bird er rund.

Diskanten på Bird er ikke et element fra Thiel & partner, som resten av elementene. Marten ønsket å bruke diamant i denne høyttaleren, men Thiel-elementet ville høynet prisen på høyttaleren for mye. Diamantene fra Thiel koster ca. 70 000,-. Så for å oppgradere høyttaleren fra Thiel sine keramiske diskanter, blir det brukt rimeligere diamanter fra en annen tysk produsent. Tviler på at de er merkbart dårligere for vanlige folk ;D.

Mvh. Birdman

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spennende ;)

Hmmm.... Kjenner jeg konstruktøren rett, så er det ikke noe dårlig løsning han har valgt.
Leif Mårten er jo kjent for å kun velge toppkomponenter i sine kreasjoner, så jeg har på følelsen av at denne "gjør jobben" ;D
(70 K!! :eek: Grøss!! 8) Får håpe ingen opplever havari på de elementene da ;))

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
FallenA skrev:
Får håpe ingen opplever havari på de elementene da ;)
Jeg har i alle fall levd mine siste dager uten "idiot-forsikring" på innbo (les: stereo).

Mvh.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Og hva heter en sik idiotofrsikring? Hadde vært interessant å høre hva du måtte betale for den også!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
gut_man skrev:
Og hva heter en sik idiotofrsikring? Hadde vært interessant å høre hva du måtte betale for den også!
Jeg har min gjennom IF. Jeg mener den kalles "super innbo". I tillegg til det en vanlig innboforsikring dekker, dekker den også skade etter uhell,på innbo, for inntil 100 000,-. Tror det står i papirene at forsikringen dekker skader oppstått etter uforutsett ytre påvirkning. Et akk så fryktet eksempel blant mange er småbarn som trykker sine søte små fingre inn i diskantelementene. Husker også en hendelse omtalt her på sentralen der katter hadde kloret i stykker flere basselementer.

Prisen avhenger selvfølgelig av kundeforholdet. For meg som har alle mine forsikringer i IF, og er vel plusskunde eller noe slikt, koster det ca. 800-900 kroner i året. Vel anvendte kroner for å kunne puste litt roligere ;).

Mvh.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Så det var "fuglemann" det ble av deg ja.. ;D

Må få stille meg i rekken av gratulanter, og ja, dette er jo "bærre lækkert". Kan vel gå ut fra att eiergleden er forholdsvis høy med disse smykkene i huset ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Takk G-K :). Høyttalerne er nydelige og eiergleden står i forhold. Skal bli deilig å komme seg hjem fra Oslo, hvor jeg har tilbragt vinterferien. Tar med meg en god bunke vinyl jeg skal kose meg med den neste uken.

Mvh.

Topp Bunn