Hei,Ny eller brukt, pris 20-30k tusen?
Klarer dere den?
Full range som i "trenger ikke sub".
B&W 802/803 serie fra ca 2010 +/- et par år. ikke de gamle.
Gjerne noe som ligger på finn.
Så det du ønsker er en vanlig gulvstående høyttaler som spiller bra. Ingen spesielle behov om å spille spesielt høyt eller dypt.Hei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Mange gode forslag så langt,la dem komme.
Hvordan havner jeg ut med disse:
Wharfedale EVO 4.4 pris under 20k nye.
Canton Smart Vento 9 aktive HT til 35k hos ing. Njål Hansson.
Quadral Aurum nevnt over brukt til 20k virker interessante. Piega 80.2 gjør nok jobben, men dyre til 100k.
Ja de er fine høyttalere, men som du sier er jeg nok enig i att prisen er noe stiv.de 1038be holdt jeg på å slå til på... men syns kanskje prisen er litt stiv kontra alderen, da dette er Mk1 utgaven med mindre diskant. Men veldig flotte høyttalere uansett da .
Bassen i Aurum (Quadral), oppleves virkelig som noe eget. De har sine egne løsninger, og resultatet er en råskap av en annen verden. I tillegg er de en rimelig grei forsterkerlast, så de lar seg drive uten å stjele for mye ressurser. Burde være mulig å få tak i Aurum Vulkan V8R ned mot 30 000,- nå, se f.eks: https://www.marche.fr/petite_annonc...-ecouteurs-quadral-aurum-8-r-ref61306496.htmlHei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Quadral Aurum nevnt over brukt til 20k virker interessante. Piega 80.2 gjør nok jobben, men dyre til 100k.
Ojsann & takk - veldig interessant - gjelder ikke akkurat alle høyttalere den øvelsen derBassen i Aurum (Quadral), oppleves virkelig som noe eget. De har sine egne løsninger, og resultatet er en råskap av en annen verden.
Ingen tvil om at Quadral Aurum serien er noe helt utenom det vanlige. Bare å studere litt i Stereoplay testene, der finner man ut hva som bor i produktene. (tyskerne tester alltid toppfart på bilene) Quadral utmerker seg med saftig dyp bass og ekstrem evne til å spille høyt uten forvrengning, langt utover toppmodellene til B&W og KEF. Til veldig sympatiske priser.Bassen i Aurum (Quadral), oppleves virkelig som noe eget. De har sine egne løsninger, og resultatet er en råskap av en annen verden. I tillegg er de en rimelig grei forsterkerlast, så de lar seg drive uten å stjele for mye ressurser. Burde være mulig å få tak i Aurum Vulkan V8R ned mot 30 000,- nå, se f.eks: https://www.marche.fr/petite_annonc...-ecouteurs-quadral-aurum-8-r-ref61306496.htmlHei,ja man kan få mer bass selvsagt,men jeg opplever ikke at nevnte HT gjør at jeg savner bass ved helt ordinær musikk og tv/film lytting.
Ellers vil jeg tro at Tannoy DC 10 T nå kan finnes innenfor budsjett. Lett last, fantastiske høyttalere til både musikk og film.
Jeg har i lange tider hatt 802 eller 803. Har bestandig likt lydbildet på disse. Men problemet er at de må sinnsvakt store effektrinn av god kvalitet for å få kontroll og full utnyttelse av dem. Man får ikke kontroll på bassen med dem uten det. Kjører man ikke tilstrekkelig med effektrinn på dem, så får man ikke nok kontroll på bassen samtidig som man får ett anstrengt lydbilde i resten av registeret.
Jeg har prøvd mye annet for å prøve å slippe tungdrevne BWer. Tannoy var lenge ett alternativ.
Til slutt så har jeg endt opp med PMC Twenty5.23. Disse små 'rakkerne' gir meg ett ekstremt åpent, detaljert og behagelig lyd på all type material. Hjemme hos meg har jeg målt at de går flatt ned til 28hz før de brått ruller av, så veldig god dyp og rask bass på disse, som er nesten naturstridig på en høyttaler på 15kg og 5,5 tommer element. Og disse trenger ikke noen beist av effektrinn for å spille bra. En bra 100 watter har full kontroll på de.