TEK
Overivrig entusiast
Heisann
Sitter her og virker å ha blitt bitt av oppgraderingsbasillen. Noe av årsaken er nok at ungdommene i huset har stjålet kjellerstua med anlegget mitt, og at jeg vil ha noe bra å høre på mens jeg for eks. jobber.
Har ett gammelt par grado sr60 (fra 2000?) og ett par nye Bose Q25 eller Q35 som jeg bruker på jobb og reise. Tror faktisk jeg liker lyden fra sr60 best... og de fungerer fortsatt upåklagelig etter alle disse årene!
Uansett, tenker på å oppgradere til ett par bedre «open back» «over ear» hodetelefoner og en dedikert hodetelefonforsterker.
Jeg har egentlig kommet fram til at jeg har veldig stor tro på Grado SR325e. De virker å ha riktig pris/ytelse/kvalitets-nivå for meg. Jeg er villig til å bruke litt på dette, men merker at jeg nok ikke føler for å legge så mye over 3-4k i hodetelefonene, og tenker vel samtidig at da er man oppe i et nivå hvor pris begynner å øke eksponensielt med bedre ytelse.
Det er to ting jeg veldig gjerne kunne tenke meg innspill rundt.
1) er det noen andre merker/modeller jeg bør vurdere?
Viktige faktorer så langt er:
- Kun «Open back» og «over ear» er aktuelle
- Jeg liker designet på Grado
- Jeg opplever at de leverer kvalitet (både på lyd og byggekvalitet)
- De har en tiltalende bakgrunnshistorie
- Jeg går ut fra at de har en god annenhåndsverdi
- Har sett litt på HiFiMan men er litt «put-off» av ryktene om stadig nye modeller og rykter om feil og svakheter
- Liker utseende med treverk eller litt retro look
- Har sansen for tradisjonsbærere, som for eks. sonus faber
- Har aldri likt Denon (tror det går langt tilbake til en opplevelse av at receiverene deres låt tynt og metallisk ;-)
- Trådløst er ikke aktuelt
Det er absolutt aktuelt å kjøpe brukt!
2) Jeg vil ha en hodetelefonforsterker også
- vet lite om disse
- kilden min vil være Tidal, så jeg tenker MQA støtte er en fin ting!
- eleganse/utseende har noe å si
- trenger ikke være bitteliten (vil ikke bli brukt på reise)
- kan ikke være for stor (må kunne fraktes til/fra jobb i PC sekk for eks hver helg)
Ettersom jeg har tilnærmet ingen erfaring med hodetelefonutstyr vil jeg sette stor pris på tilbakemeldinger og innspill!
PS: må vel innrømme at fristelsen til å hoppe opp noen hakk, til for eks reference serien (og dermed prisklassen 5-10k stadig vekk kommer, men så langt har fornuft/gjerrighet slått de tankene tilbakenhver gang...
Sitter her og virker å ha blitt bitt av oppgraderingsbasillen. Noe av årsaken er nok at ungdommene i huset har stjålet kjellerstua med anlegget mitt, og at jeg vil ha noe bra å høre på mens jeg for eks. jobber.
Har ett gammelt par grado sr60 (fra 2000?) og ett par nye Bose Q25 eller Q35 som jeg bruker på jobb og reise. Tror faktisk jeg liker lyden fra sr60 best... og de fungerer fortsatt upåklagelig etter alle disse årene!
Uansett, tenker på å oppgradere til ett par bedre «open back» «over ear» hodetelefoner og en dedikert hodetelefonforsterker.
Jeg har egentlig kommet fram til at jeg har veldig stor tro på Grado SR325e. De virker å ha riktig pris/ytelse/kvalitets-nivå for meg. Jeg er villig til å bruke litt på dette, men merker at jeg nok ikke føler for å legge så mye over 3-4k i hodetelefonene, og tenker vel samtidig at da er man oppe i et nivå hvor pris begynner å øke eksponensielt med bedre ytelse.
Det er to ting jeg veldig gjerne kunne tenke meg innspill rundt.
1) er det noen andre merker/modeller jeg bør vurdere?
Viktige faktorer så langt er:
- Kun «Open back» og «over ear» er aktuelle
- Jeg liker designet på Grado
- Jeg opplever at de leverer kvalitet (både på lyd og byggekvalitet)
- De har en tiltalende bakgrunnshistorie
- Jeg går ut fra at de har en god annenhåndsverdi
- Har sett litt på HiFiMan men er litt «put-off» av ryktene om stadig nye modeller og rykter om feil og svakheter
- Liker utseende med treverk eller litt retro look
- Har sansen for tradisjonsbærere, som for eks. sonus faber
- Har aldri likt Denon (tror det går langt tilbake til en opplevelse av at receiverene deres låt tynt og metallisk ;-)
- Trådløst er ikke aktuelt
Det er absolutt aktuelt å kjøpe brukt!
2) Jeg vil ha en hodetelefonforsterker også
- vet lite om disse
- kilden min vil være Tidal, så jeg tenker MQA støtte er en fin ting!
- eleganse/utseende har noe å si
- trenger ikke være bitteliten (vil ikke bli brukt på reise)
- kan ikke være for stor (må kunne fraktes til/fra jobb i PC sekk for eks hver helg)
Ettersom jeg har tilnærmet ingen erfaring med hodetelefonutstyr vil jeg sette stor pris på tilbakemeldinger og innspill!
PS: må vel innrømme at fristelsen til å hoppe opp noen hakk, til for eks reference serien (og dermed prisklassen 5-10k stadig vekk kommer, men så langt har fornuft/gjerrighet slått de tankene tilbakenhver gang...
Sist redigert: