Funk Firm Achromat Universal Record Mat på LP12?

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Re: Funk Firm Achromat Universal Record Mat på LP1

Jeg har en slik(5mm) på min PT Anniversary Vector.
Annbefales på det sterkeste, det er den billigste og effektiveste oppgradering man kan gjøre. Større plass mellom instrumentene samt en mye større ro i lydbildet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Angivelig er 3mm variant utgått. Maxwell venter disse inn, i 5mm tror jeg.
Et UK magasin skrøt av Achromat på akkurat LP12, jeg håper på å få min snarlig, og gleder meg.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Et UK magasin skrøt av Achromat på akkurat LP12, jeg håper på å få min snarlig, og gleder meg.

Mvh Vidar P
Du poster vel erfaringene?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Du poster vel erfaringene?
Naturligvis.. men jeg vet ikke når jeg får min. Det fine med platespillermatter er at det neppe trengs innspillingstid :)

...eller trengs det...?

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Tror nok denne matta funker som en kule på LP 12, ja...En kamerat av meg kjøpte sin i England, fortalte henrykt at det var som å oppgradere til en mye mer raffinert vrsjon av samme p.u. Samme signatur, men mer av alt, og en ro og et overblikk som kun kunne sammenliknes med mastertape. Dette er en nøktern fyr med uhyre mye erfaring, og han er ikke kjent for å ta helt av. Det kan virke som om dere har noe å glede dere til, ja...

B

break_out

Gjest

Naturligvis.. men jeg vet ikke når jeg får min. Det fine med platespillermatter er at det neppe trengs innspillingstid :)

...eller trengs det...?

Mvh Vidar P
Klart det krever innspilling. Vil anta at fibrene på overflaten må få samme kobling mot underlaget for å få den rette synergien liksom. Blir som en ny pakning i vaskemaskinen det... Dette er så klart vås, men det skulle ikke forundre meg om denne saken også skal ha oppvarming- eller har en gradvis forbedring. Har troen på innkjøring av visse saker, men slike ting bør prestere rett utav innpakkning..

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

...eller trengs det...?

Mvh Vidar P
Vet ikke innspilling akkurat - men har fått med meg at det er viktig at rett side vender riktig vei - hva det måtte være...

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

Mvh Vidar P
Nå venter vi i stor spenning på fyldig rapport! ;)
Har du fått Achromat'en, eller er den rett rundt et eller annet hjørne........?

Mvh

B

break_out

Gjest

Nå venter vi i stor spenning på fyldig rapport!  ;)
Har du fått Achromat'en, eller er den rett rundt et eller annet hjørne........?

Mvh
Jeg sitter på gjerde og venter med penger i hånden..

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Jeg sitter på gjerde og venter med penger i hånden..
Hvor mange penger har du i hånden da?
Kan vel benyttes på en Opus3 kanskje...........

B

break_out

Gjest

Hvor mange penger har du i hånden da?
Kan vel benyttes på en Opus3 kanskje...........
Husker ikke helt hva den kostet, men det var i underkant av 800.. tror jeg. Om den passer på Opus3 spilleren din kan jeg ikke svare på, men den har fått bra omtale på flere spillere.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Husker ikke helt hva den kostet, men det var i underkant av 800.. tror jeg. Om den passer på Opus3 spilleren din kan jeg ikke svare på, men den har fått bra omtale på flere spillere.
Ja, for åttehundre kroner bør det bli bra, vi får vente å se hva Vidar sier. :)

B

break_out

Gjest

Klarte ikke å vente så jeg bestilte like greit en 5 mm Acromat fra Needledoctor NOK 780 inkl. frakt.

Dollaren er nå NOK 6,14 ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

Klarte ikke å vente så jeg bestilte like greit en 5 mm Acromat fra Needledoctor NOK 780 inkl. frakt.

Dollaren er nå NOK 6,14  ;D
Magefølelsen min sier meg at dét er en god investering!

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4

Dollaren er nå NOK 6,14  ;D
Blir den billigere av en tur over dammen og tilbake?? Hva koster den fra England hvor den blir produsert?

B

break_out

Gjest

Det ble et impuls kjøp av en viss art. Ikke hva jeg kjøpte men fra hvor.. Gjorde et søk på nettet og var innom funk sin egen side, men der var det lite å hente. Uansett så blir det en bereist matte jeg får.. Får det innvirkning på eventuell tilpassnings tid, en vrien matte med for mange inpulser.. ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4

Spørs om du ikke får en matte med jet-lag. Du får la den slappe av et par dager og komme seg etter turen før du plager den på karusellen........

S

slowmotion

Gjest

Jeg har en splitter ny Achromat til overs hvis noen er interessert.
Send en PM...

;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Send en PM...

;)
Hvordan kan du ha den til overs? Kjøpte du to? Eller bruker du den ikke? Hva er dine erfaringer da?

B

break_out

Gjest

Send en PM...

;)
Du har PM

B

break_out

Gjest

Nåledoktoren hadde gått tom for matter.. Fikk mail av Mallory i natt.. Hun truet med opp mot 10+ dager ventetid...

S

slowmotion

Gjest

Hvordan kan du ha den til overs? Kjøpte du to? Eller bruker du den ikke? Hva er dine erfaringer da?
Kjøpte 1, men det var et impulskjøp.
Var og henta den på posten i forgårs sammen med diverse LPer,
men har bare pakket den opp og prøvd den i 10 minutter.
Bruker vanligvis ikke platestrammer, så en bløt gummimatte passer bedre til mitt bruk...

;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Kjøpte 1, men det var et impulskjøp.
Var og henta den på posten i forgårs sammen med diverse LPer,
men har bare pakket den opp og prøvd den i 10 minutter.
Bruker vanligvis ikke platestrammer, så en bløt gummimatte passer bedre til mitt bruk...

;)
Visste ikke at Achromaten krevde platestrammer, da funker den jo ikke noe særlig til LP12

S

slowmotion

Gjest

Det er jo en "hard" matte....

;)

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11

Den fungerer meget bra uten platestrammer. Jeg har brukt den i et år uten platestrammer og det fungerte utmerket.

B

break_out

Gjest

Da blir det Achromat fra Mr. Slowmotion. Inntrykk fra bruk i min rigg kommer når de er klar.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

Den fungerer meget bra uten platestrammer. Jeg har brukt den i et år uten platestrammer og det fungerte utmerket.
Selvsagt funker den flott uten starmmer, men forutsetter en plan tallerken.
Og jeg vil ANTA at den har aller størst forbedringspotensiale på en ikke-akryl tallerken.

Mvh

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11

Selvsagt funker den flott uten starmmer, men forutsetter en plan tallerken.
Og jeg vil ANTA at den har aller størst forbedringspotensiale på en ikke-akryl tallerken.

Mvh
Jeg brukte den på PT sin tallerken og der gjorde den en betydelig forbedring. Men du har nok rett i at den vil gjøre enda større nytte på en ikke-akryl tallerken. Uansett tallerken achromat holder hva den lover, det er min klare oppfatning.

B

break_out

Gjest

Hvor hard er den egentlig, som en vinylplate? Hvor stor vektøkning i forhold til en ordinær filt matte?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4

Hvor hard er den egentlig, som en vinylplate? Hvor stor vektøkning i forhold til en ordinær filt matte?
Det er et poeng med vekta hvis den skal brukes på en LP12. Med den gamle gummimatta som Linn leverte langt inn i forrige århundre vil ikke fjærene gynge skikkelig. Bevegelsen dør ut mye raskere........

B

break_out

Gjest

Må mest sannsynlig en liten justering til på fjørene. Får håpe jeg får den rette spretten tilbake, slik den er nå med filten. VTA må jeg også se på da det blir 2 mm høyere en det jeg har.

Det er et poeng med vekta hvis den skal brukes på en LP12. Med den gamle gummimatta som Linn leverte langt inn i forrige århundre vil ikke fjærene gynge skikkelig. Bevegelsen dør ut mye raskere........

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4

Må mest sannsynlig en liten justering til på fjørene. Får håpe jeg får den rette spretten tilbake, slik den er nå med filten. VTA må jeg også se på da det blir 2 mm høyere en det jeg har.
Så du mistet "spretten" du også med tyngre matte. Vi prøvde ikke så lenge, men klarte ikke få tilbake den rette bounchinga med gummimatte...... Med filt + opptil 200 grams plate bouncher den som bare det..

B

break_out

Gjest

Jeg har ikke prøvd med tyngre matte da ringmat har rundt samme vekt som filten. Håper å slippe unna justering av fjørene, men den Achromaten ser tyngre ut.

Så du mistet "spretten" du også med tyngre matte. Vi prøvde ikke så lenge, men klarte ikke få tilbake den rette bounchinga med gummimatte...... Med filt + opptil 200 grams plate bouncher den som bare det..

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4

Jeg har ikke prøvd med tyngre matte da ringmat har rundt samme vekt som filten. Håper å slippe unna justering av fjørene, men den Achromaten ser tyngre ut.
Den spilleren vi prøvde gummimatta på hadde jeg akkurat skiftet fjærer og pakninger + alle skruer, skiver og muttere. Den virket perfekt uten filt, med filt og med filt + plate. Med gummimatta forsvant mye av gyngingen som en riktig justert LP12 skal ha.

Fjærene vil jo bli mere sammenpresset jo tyngre last de skal bære og det vil helt klart påvirke karakteristikken til fjæra. Det eneste du kan justere er forholdet mellom de 3 fjærene som vil få en anderledes vektfordeling når matta blir tyngre.

B

break_out

Gjest

Den spilleren vi prøvde gummimatta på hadde jeg akkurat skiftet fjærer og pakninger + alle skruer, skiver og muttere. Den virket perfekt uten filt, med filt og med filt + plate. Med gummimatta forsvant mye av gyngingen som en riktig justert LP12 skal ha.

Fjærene vil jo bli mere sammenpresset jo tyngre last de skal bære og det vil helt klart påvirke karakteristikken til fjæra. Det eneste du kan justere er forholdet mellom de 3 fjærene som vil få en anderledes vektfordeling når matta blir tyngre.
Satser på at det går greit med innstillinger siden den fikk så bra review. Noe riktig gjør den, og det virker logisk det som Funk skriver. Ila uken vil jeg vite da den går i posten til meg på tirsdag :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4

Satser på at det går greit med innstillinger siden den fikk så bra review. Noe riktig gjør den, og det virker logisk det som Funk skriver. Ila uken vil jeg vite da den går i posten til meg på tirsdag :)
Du får komme med en omtale. Ser ikke bort fra at jeg vil prøve denne før eller siden selv....

Topp Bunn