Funk Firm Achromat Universal Record Mat på LP12?

B

break_out

Gjest
Re: Funk Firm Achromat Universal Record Mat på LP1

Du får komme med en omtale. Ser ikke bort fra at jeg vil prøve denne før eller siden selv....
Jepp tilbakemelding kommer

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Har vel sikkert sagt det før, men venter på 5mm-utgaven selv; etter glimrende omtale i UK presse (spesifikt på LP12) så har jeg litt forventninger til den.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Hvilken UK-presse?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Hvilken UK-presse?
Jeg abonnerer på alle, så det er litt vanskelig å huske; men jeg leste da definitivt en omtale i HiFi World.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest

Jeg abonnerer på alle, så det er litt vanskelig å huske; men jeg leste da definitivt en omtale i HiFi World.

Mvh Vidar P
Husker du om det var nevnt noe vedr. innstillinger på LP12'en utenom VTA ved bruk av Achromat?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Husker du om det var nevnt noe vedr. innstillinger på LP12'en utenom VTA ved bruk av Achromat?  
Nei, det var ikke nevnt. VTA er vel egentlig naturlig, da den alltid må settes ift den pu du bruker allikevel.
Når det gjelder fjærer; er denne Achromat virkelig så tung da? Jeg har ikke en selv (men har en i bestilling, når Maxwell får de inn), så det gjenstår å se.

Mvh Vidar P

S

slowmotion

Gjest

Achromatten veier ikke stort,
så det skulle ikke være noe problem...

;)

B

break_out

Gjest

Achromatten veier ikke stort,
så det skulle ikke være noe problem...

;)
Skal inn i spilleren uansett.. har en Lingo også på vei i posten ser du ;D.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Skal inn i spilleren uansett.. har en Lingo også på vei i posten ser du ;D.
Strengt tatt trenger du ikke så mye inne i spilleren for å stille VTA da. Hvor fikk du Lingoen fra? Tør jeg gjette på EBay?

B

break_out

Gjest

Strengt tatt trenger du ikke så mye inne i spilleren for å stille VTA da. Hvor fikk du Lingoen fra? Tør jeg gjette på EBay?
Nå var det ikke for VTA’en jeg skulle justere, men dersom Funk matten var betydelig tyngre en felt matten. Lingoen kommer fra Kontrapunkt. Det var en som hadde oppgradert til Lingo2 som byttet den inn. Jeg har følgt med på eBay, og det har blitt solgt eldre litt slitne eksteriør messig Lingoer til rundt Kr. 4000,-.
Men da kommer frakt samt MVA på toppen... Jeg ga Kr. 5000 for min Lingo som skal være i god stand. Skal skifte til noen nye kraftigere PU skruer med unbraco (er det slik det staves??) i samme slengen så jeg tar nokk en gjennomgang på PU innstillinger også. Samt hastighetsinnstilling, litt rensing med sprit etc. Dette blir digg ;D.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Kan godt hende det er min gamle Lingo du har da.. jeg byttet inn hos Kontrapunkt mot en Lingo 2 i høst :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest

Kan godt hende det er min gamle Lingo du har da.. jeg byttet inn hos Kontrapunkt mot en Lingo 2 i høst :)

Mvh Vidar P
Det er jeg ganske sikker på faktisk. Det var Kim som tipset meg om denne, og han nevnte i PM’en at det mest sannsynlig var din gamle. Vil anta at dersom det er din gamle at den er godt tatt hånd om, og veltrent?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Det interessante spørsmålet er da, hva fikk Vidar P for sin Lingo? Fikk han 5000,-? Eller driver man på å fyller lommene til Kontrapunkt noe unødvendig. Ikke det at jeg har noe med det :)

Forøvrig skrives unbraco uncbraco, derimot er det nok med en k i nok.

K

kbwh

Gjest

Men det skal være to k'er i nåkk:
"-Nå er det nok! NÅKK!" som sauen sa i den totalabsurde tegneserien Ullkorn.

Venter spent på tilbakemeldinger om matten.

B

break_out

Gjest

Det interessante spørsmålet er da, hva fikk Vidar P for sin Lingo? Fikk han 5000,-? Eller driver man på å fyller lommene til Kontrapunkt noe unødvendig. Ikke det at jeg har noe med det  :)

Jeg er såpass raus med k'ene at jeg slenger på en ekstra ;).

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Jeg er såpass raus med k'ene at jeg slenger på en ekstra ;).
Okei, men i dag er det torsdag. Har Lingo kommet? Sikkert ikke for da hadde du vel sagt noe om det.

B

break_out

Gjest

Okei, men i dag er det torsdag. Har Lingo kommet? Sikkert ikke for da hadde du vel sagt noe om det.
Har ikke kommet som jeg vet, men spilleren må på operasjonsbodet i dag uansett. Har lovet å sende Hercules kortet før helgen... Var ikke det avtalen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Det er jeg ganske sikker på faktisk. Det var Kim som tipset meg om denne, og han nevnte i PM’en at det mest sannsynlig var din gamle. Vil anta at dersom det er din gamle at den er godt tatt hånd om, og veltrent?
Jeg kjøpte min ny på Kontrapunkt hos Odd Rune i '95 (kunne ha vært '96). Samme år oppsto det en fatal feil i den, og den ble sendt til Skottland og hele innmaten byttet til ny. Siden da har den hovedsaklig stått påslått og det har aldri vært noen feil eller problemer.

Kan trøste toriamos med at Kontrapunkt ikke tar mye rart i avanse dersom den ble montert inn med ny av-/på-knapp, internkabel osv og solgt videre for 5k... da var de overraskende billige vil jeg si.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Har ikke kommet som jeg vet, men spilleren må på operasjonsbodet i dag uansett. Har lovet å sende Hercules kortet før helgen... Var ikke det avtalen?
Torsdag, slik jeg forsto deg. Sånn at jeg får den TIL helga :) Men for all del, venting øker spenningen.
Går vel kjapt om du sender som brev.

B

break_out

Gjest

Jeg kjøpte min ny på Kontrapunkt hos Odd Rune i '95 (kunne ha vært '96). Samme år oppsto det en fatal feil i den, og den ble sendt til Skottland og hele innmaten byttet til ny. Siden da har den hovedsaklig stått påslått og det har aldri vært noen feil eller problemer.

Kan trøste toriamos med at Kontrapunkt ikke tar mye rart i avanse dersom den ble montert inn med ny av-/på-knapp, internkabel osv og solgt videre for 5k... da var de overraskende billige vil jeg si.

Mvh Vidar P
Stemmer det, alt som monteres i spiller blir nytt. Fikk Achromaten i dag, men det blir ingen testing... dette pga andige toriamos ;)

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17

Siden vi snakker om Linn så er jeg helt sikker på at det skrives med k: Unbrako :)

B

break_out

Gjest

Torsdag, slik jeg forsto deg. Sånn at jeg får den TIL helga :) Men for all del, venting øker spenningen.
Går vel kjapt om du sender som brev.
Jeg sender med brev. God ide, så slipper jeg billigere unna og den polstringen er uansett overkill..

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Jeg sender med brev. God ide, så slipper jeg billigere unna og den polstringen er uansett overkill..
Nei nei nei - bruk polstring mann! VET du hvordan posten behandler pakker? Lenge siden de i den bransjen hadde noe yrkesstolthet.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17

Subtility is lost on you, eh?

Vel, den var for de innvidde :)

B

break_out

Gjest

Blir godt pakket og levert direkte på sentralen i morgen ;)

Nei nei nei - bruk polstring mann! VET du hvordan posten behandler pakker? Lenge siden de i den bransjen hadde noe yrkesstolthet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Subtility is lost on you, eh?

Vel, den var for de innvidde  :)
Kanskje skjønner Kontinuo den etterhvert ... :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Kanskje skjønner Kontinuo den etterhvert ... :)

Mvh Vidar P
Synes ikke man skal vær alt for inside heller. For de som ikke vet det - Ivor Teifen -et eller annet har problem med bokstaven C - han liker den visstnok ikke. Alle produktene til Linn der det hadde vært naturlig å benytte bokstaven C, bruker Linn istedet K.
Om alt dette er sant kan man godt diskutere. Uten at jeg sitter inne med rett kunnskapen så mener jeg å ha lest noe om at Linn og Ivor tar navnene sine fra Gælisk eller noe annet mystisk og det er jo mulig at de før i tiden ikke brukte bokstaven C. Alt dette kunne jeg ha sjekka opp før jeg posta, men trives med synsing for tiden.

K

kbwh

Gjest

Fra en som også er utenfor the cirkle:
Jeg tror at Continuo skjønte spøken. På den annen side trodde jeg at "Alle liker Knuski Knaski" var en Linn-referanse også, så...

:)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Blir godt pakket og levert direkte på sentralen i morgen ;)
Oki, da er det en svak teoretisk mulighet for at den ligger i postkassa lørdag. Den ER svak altså.
Vi gleder oss. Skal bli artig å høre om Hercules klarer å gjøre noe positivt med lyden. Uansett er det et must å har muligheten for 45rpm. At linn produserer platespillere som kun spiller 33 1/3 burde de hatt en smekk for.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Fra en som også er utenfor the cirkle:
Jeg tror at Continuo skjønte spøken. På den annen side trodde jeg at "Alle liker Knuski Knaski" var en Linn-referanse også, så...

:)
Jeg må knise litt... Klart Knuski Knaski har med Linn å gjøre. Ellers hadde det hett Cnusci Cnasci.

K

kbwh

Gjest

Da cniser jeg med.

P

Parelius

Gjest

Er det noen som sitter og drikker malt her, uten å si fra? Jeg også vil ha. Taliscer kanskje...

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5

Er det noen som sitter og drikker malt her, uten å si fra? Jeg også vil ha. Taliscer kanskje...
Nei, jeg drikker kaffe. Men siden du kommer inn på emnet så kommer jeg på at jeg har ei flaske med Jameson, nå er de forsåvidt Irsk jentewhiskey men den duger på en torsdag. Smatt smatt.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Tok litt tid, men Kontinuo forstod spøken! ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Tok litt tid, men Kontinuo forstod spøken! ;D
SondeK, Klimax, IsobariK, BasiK, Klyde, TroiKa, K20, K400, Kan, TuKan, LK140, SeismiK, EKos, IttoK, ArKiv, AKiva, Klyde, Knekt, MajiK etc etc... mye K'er i Linn-navn :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Sv: Funk Firm Achromat Universal Record Mat på LP12?

Hvordan går det så med dere som har forsøkt Achromat på LP12. Det ble da så tyst. Funker den dårlig?

B

break_out

Gjest

toriamos skrev:
Hvordan går det så med dere som har forsøkt Achromat på LP12. Det ble da så tyst. Funker den dårlig?
Jeg spilte.. (er igjen uten vital del riaa) med matten og ja den er der fremdeles. Blir feil for meg å utale meg da jeg fikk Lingo og matten samtidig. Skal gjøre en test etter hvert, men det jeg kan si er at den ikke henger fast på vinylen slik som filten og ringmat til tider gjør.. Estetisk så er den 100 hakk bedre en ringmat og det virker som den gjør en god jobb. Det var ikke problem å få den riktige spretten i spilleren (matten er en lett sak). Et lite varsku er avstanden fra topplåkket og armlodd, hos meg med en Rohman PU og Ekos rundt 3-5 mm klaring… Armbordet mitt er ca 1-2 mm lavere en plint. Ta millimeterne med en klype salt, for heldigvis er dette noe jeg ikke har i hodet.

Jeg mistenker at noe av den såkalte ”boggi faktoren" som lever i LP12’eren kommer fra Lingoen, det føles i hvert fall slik da det engasjerer mer liksom.. på en måte?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11

Merket du noen videre stor forskjell på Lingo I og Lngo II da, Vidar?

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

McLaren skrev:
Merket du noen videre stor forskjell på Lingo I og Lngo II da, Vidar?

McLaren
Absolutt. For meg, som er veldig opptatt av systemets evne til å gi innsikt, så synes jeg Lingo 2 var en betydelig oppgradering, ja faktisk billig ift resultatet. Som sagt i tidligere tråder, så har den tydeligvis en motorstyring som gir et lavere støygulv, slik at små detaljer omkring toner åpnes bedre opp, og ikke begraves i støygulvet. Alle slags instrumenter og stemmer blir mer nyanserte og fargerike, med bedre definisjon og innsikt.

For andre, som kanskje er mer opptatt av frekvensrespons, makrodynamikk etc enn meg, så vil jeg anta at de er nesten like godt tjent med Lingo 1.

Mvh Vidar P

Topp Bunn