FUNK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Her er en skikkelig klassiker fra Parliament Give up the Funk

T

TT.

Gjest
    Og denne (Hvit Funk) :eek: fra Wild Cherry - Play That Funky Misic ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Prince sammen med Maceo Parker: det er ekte saker 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Defunkt er j**** bra! Kim Clarke og Melvin Gibbs på bass, Vernon Reid på gitar. Wow!

Med det samme vi er i gang med å utvide begrepet: Ohio Players, mer i retning disco, men bæltøft. Contradiction og Skin tight er et bra sted å begynne.

Ellers krangles det ikke på JB rundt 1970 eller Parliament/funkadelic herfra. Husk Bootsy Collins/ Rubber band også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Defunkt er j**** bra! Kim Clarke og Melvin Gibbs på bass, Vernon Reid på gitar. Wow!
    Det var Defunkt jeg også skulle nevne nå, men nå slipper jeg det. Da kan jeg heller legge inn et godt ord for Gap Band. Av en eller annen grunn nevnes de sjelden når slike lister settes opp her i Norge, men de var jo megastore andre steder. Denne låten er superfunky. Bassisten Robert Wilson (rest in peace) var enorm. At det går an å gjøre så mye ut av så få toner er utrolig.

gormj skrev:
    EDIT: Må øve mer på youtube-lenker.
    Det er ikke mye å øve på. Under rekken av knapper for formatering av tekst (kursiv, bold etc) finner du en knapperad som starter med en Youtube-knapp. Du bruker bare den knappen til å lime inn Youtube-url-en. Bare kopier url til Youtube fra adresselinjen, og limer den inn mellom klammene du får fram med Youtube-knappen. Enklere kan det ikke bli.

Vedlegg

T

TT.

Gjest
    Jeg var på nippet til å legge ut The Gap Band i sta, men som mye av popmusikken rundt 1980 så er den veldig funkinspirert. Jeg personlig synes at ooops upside your head er funky, men det er mest disco ala 1980. Samme gjelder the Kool & The Gang,SOS Band, Leon Haywood osv... Men dette er KUN min mening.

Kool & the Gang

The SOS Band

Leon Haywood

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    TTmania skrev:
    Jeg var på nippet til å legge ut The Gap Band i sta, men som mye av popmusikken rundt 1980 så er den veldig funkinspirert. Jeg personlig synes at ooops upside your head er funky, men det er mest disco ala 1980. Samme gjelder the Kool & The Gang,SOS Band, Leon Haywood osv... Men dette er KUN min mening.
    Jeg er redd jeg ikke helt skjønner hva du mener nå, men det er som du skriver kun din mening. Jeg mistenker deg litt for å sette skillet mellom om det var en låt som var vanlig å høre på et norsk diskotek i 1980 (Kool), eller om det var noe som ble spilt på alternative klubber (Material, Parliament). Det mest vanlige dansegulvtrekkplasteret som de streite A4-kidsa likte forbindes mer med begrepet disco enn funk. Det som jeg vil kalle (rendyrket/definerbar) disco er både mer upbeat, og ikke så dyp. Men det er nå kun min mening, fram til jeg får tvunget alle andre til å samtykke. ;)

T

TT.

Gjest
    baluba skrev:
    TTmania skrev:
    Jeg er redd jeg ikke helt skjønner hva du mener nå, men det er som du skriver kun din mening. Jeg mistenker deg litt for å sette skillet mellom om det var en låt som var vanlig å høre på et norsk diskotek i 1980 (Kool), eller om det var noe som ble spilt på alternative klubber (Material, Parliament). Det mest vanlige dansegulvtrekkplasteret som de streite A4-kidsa likte forbindes mer med begrepet disco enn funk. Det som jeg vil kalle (rendyrket/definerbar) disco er både mer upbeat, og ikke så dyp. Men det er nå kun min mening, fram til jeg får tvunget alle andre til å samtykke. ;)
    Du har jo skjønt det. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    TTmania skrev:
    baluba skrev:
    TTmania skrev:
    Du har jo skjønt det. ;)
    Da feirer jeg det med litt rendyrket, definerbar disco. Meget bra sådan, og disco er vel egentlig en undergenre av funken. 8)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.876
    Torget vurderinger
    1
    Herbie Hancocks Chameleon fra Headhunters er funky så det holder... ;D

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.730
    Sted
    Hus
    Instant Funk er meget bra, og i særs denne med grom bassgang og skikkelig Hammond i bakgrunnen.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.730
    Sted
    Hus
    MFSB med Love is the message i en annen mix. Mye mere jazz her :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    TTmania skrev:
    baluba skrev:
    TTmania skrev:
    Du har jo skjønt det. ;)
    Dette er en herlig tråd ;D Jeg holder med TTmania, og som baluba så fint utdyper, at det er forskjell på disco-funk og "rendyrket" funk. Personlig "hørt", så har jeg ikke så mye til overs for disco-funk. Det kan "funke", ::), men er også en sjanger jeg er ambivalent til. Jeg er ikke mer raus i min musikkinteresse enn at det plager meg når jeg er på fest og ber om at det spilles funk, og det spilles noe disco med sløye rytmer. Jeg gremmes. Nå ser jeg at trådstarter ba om funktips i det brede, altså også disco-funk, men personlig sett synes jeg vi burde holde oss til "rendyrket" funk ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener helt klart at Gap Band er funk, ekte funk. Å se dem beskrevet som discofunk er nytt for meg, men utover det er jeg enig i at vi skal forholde oss til rotekte funk. Funky fusion og funky rock er på sidelinjen, og det samme er nok Bee Gees, uansett om det er et knallbra band. De blir nok for mye disco, pop og west coast til å passe inn i det trådstarter ber om. Men igjen, Gap Band hører absolutt til blant de banda trådstarter bør sjekke ut hvis de ikke allerede befinner seg i samlingen.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Spilte denne før jobb i dag. Funk så det holder (GO GO, visstnok en Washington DC-dialekt/variasjon). Dama kan dessuten spille bass, synge, skrive gode låter, og har en hel del fornuftig å melde tekstmessig. Det flere av skivene hennes som er knallbra, kanskje bedre (Plantation lullabies, Peace beyond passion). Men dette er den mest utpreget funky av dem. Fet cover av Better by the pound, forresten.

T

TT.

Gjest
    Herlig 80-talls Brothers Johnson- STOMP! produsert av selveste Quincy Jones.

T

TT.

Gjest
    Mer Quincy Jones - The Dude (1981) Mer funky pop skal man lete lenge etter

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Var på James Brown konsert i Molde da han var der på 90-tallet; det svingte utrolig!!

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.387
    Har muligens sett litt for fort igjennom denne tråden, når jeg ikke finner igjen Stanley Clarke. Også Clarke/Duke project har en del bra saker. Ellers er det godt å se at mange gamle helter er nevnt. Og, enkelte som kanskje ikke gjennomgående kan regnes som funky - har jo også låter som sitter som ei kule. Tenker blant annet på Johnny Guitar Watson. For meg er noen artister også både disco og funk, og kan på en og samme skive flyte litt mellom disse sjangre - tenker vel særlig på Brothers Johnson.
    Gleder meg til å gå igjennom flere av tipsene i denne tråden - både med tanke på gjenopplevelse og nye opplevelser.
    Mvh
    JMK

T

TT.

Gjest
    Noen har prøvd å sette dette i system og laget et en topp 100 liste

1. Get Up (I Feel Like Being a Sex Machine) Part I - James Brown
    2. Papa's Got a Brand New Bag - James Brown & The Famous Flames
    3. Thank You (Falletinme Be Mice Elf Agin) - Sly & The Family Stone
    4. Tear the Roof Off the Sucker/Give Up the Funk - Parliament
    5. Theme from "Shaft" - Isaac Hayes
    6. Superfly - Curtis Mayfield
    7. Superstition - Stevie Wonder
    8. Papa Was a Rollin' Stone - The Temptations
    9. When Doves Cry - Prince & The Revolution
    10. One Nation Under a Groove - Funkadelic
    11. Cold Sweat Part I - James Brown & The Famous Flames
    12. Out of Sight - James Brown & The Famous Flames
    13. Funky Broadway - Dyke & The Blazers
    14. Cissy Strut - Meters
    15. Chameleon - Herbie Hancock
    16. It's Your Thing - Isley Brothers
    17. Flash Light - Parliament
    18. War - Edwin Starr
    19. Super Freak Part I - Rick James
    20. Little Red Corvette - Prince & The Revolution
    21. Don't Stop ('Til You Get Enough) - Michael Jackson
    22. Family Affair - Sly & The Family Stone
    23. Living for the City - Stevie Wonder
    24. I'll Take You There - Staple Singers
    25. That Lady Part I - Isley Brothers
    26. Mr. Big Stuff - Jean Knight
    27. Tell Me Something Good - Rufus
    28. Kiss - Prince & The Revolution
    29. Higher Ground - Stevie Wonder
    30. Play That Funky Music (White Boy) - Wild Cherry
    31. Car Wash - Rose Royce
    32. Brick House - Commodores
    33. Fire - Ohio Players
    34. Low Rider - War
    35. Pick Up the Pieces - Average White Band
    36. Got to Give It Up Part I - Marvin Gaye
    37. More Bounce to the Ounce Part I - Zapp & Roger
    38. Jungle Boogie - Kool & The Gang
    39. Funky Drummer Parts I and II - James Brown
    40. Amen, Brother - Winstons
    41. Apache - Incredible Bongo Band
    42. The Payback - James Brown
    43. Think (About It) - Lyn Collins
    44. Word Up - Cameo
    45. Express Yourself - Charles Wright & The Watts 103rd Street Rhythm Band
    46. Atomic Dog - George Clinton
    47. You Sexy Thing - Hot Chocolate
    48. Funky Stuff - Kool & The Gang
    49. Dazz - Brick
    50. Shining Star - Earth, Wind & Fire
    51. Hollywood Swinging - Kool & The Gang
    52. Do It ('Til You're Satisfied) - B.T. Express
    53. For the Love of Money - O'Jays
    54. Give It to Me Baby - Rick James
    55. Clean Up Woman - Betty Wright
    56. Groove Me - King Floyd
    57. Ain't Nobody - Rufus & Chaka Khan
    58. Rock Steady - Aretha Franklin
    59. What is Hip? - Tower of Power
    60. You Dropped a Bomb on Me - Gap Band
    61. I Can't Stand the Rain - Ann Peebles
    62. Genius of Love - Tom Tom Club
    63. (Not Just) Knee Deep Part I - Funkadelic
    64. Get Down On It - Kool & The Gang
    65. Love Rollercoaster - Ohio Players
    66. It's Just Begun - Jimmy Castor Bunch
    67. Slide - Slave
    68. P-Funk (Wants to Get Funked Up) - Parliament
    69. I Don't Believe You Want To Get Up and Dance (Oops, Up Side Your Head) - Gap Band
    70. Keep on Truckin' Part I - Eddie Kendricks
    71. Fight the Power Parts I and II - Isley Brothers
    72. Say It Loud - I'm Black and Proud Part I - James Brown
    73. Give It Up or Turnit a Loose (In the Jungle Groove remix) - James Brown
    74. Kung Fu Fighting - Carl Douglas
    75. Bustin' Loose - Chuck Brown & The Soul Searchers
    76. Hot Fun in the Summertime - Sly & The Family Stone
    77. Sign O' the Times - Prince
    78. Cloud Nine - Temptations
    79. Ball of Confusion (That's What the World is Today) - Temptations
    80. Funkin' for Jamaica - Tom Browne
    81. Heartbeat - Taana Gardner