Man har S/N for anlegget i seg selv inkludert omgivelser, S/N for formatene, og S/N for selve innspillingen.
1) CD har et dynamikkspenn på 96db men kan ved dither utvides til rundt 120db, som tilsvarer 20bit. Nok til enhver innspilling som noen gang er laget med, t.o.m 1812 overtyren.
2) Videre så har de beste digitale kilder i dag under 19bit analog oppløsning (DCS Scarlatti), men kilden kan fortsatt gjengi musikktoner under støynivået, ned mot -120db (20bit) (Min egen DAC har rundt 18bits-oppløsning, men ville kunne utfordret Scarlatti på S/N hvis det var toppmodellen av selve DAC-chipen som ble brukt istedetfor en litt rimeligere sak)
Altså allerede HER skjønner man at det ikke bare kan være forskjellen på S/N som forklarer forskjell på lydoppfattelsen mellom standard og hi-rez. En Scarlatti Dac til 400000,- har ikke oppløsning nok til selv å gjengi dynamikkspennet til 16bits med dither uten å legge til egenstøy.
3) At man kan høre -50db under støy var en overdrevet greie fra min side for å fram et poeng. Det er rundt -20-30db som er konsensus her.
At du påstår å klare å høre en sinustonse som ligger mellom en 100 000 og milliondels under db-nivået til hvitt støy v.h.a ditt low-end (no offense, du har sikkert no hi-end i boden for alt jeg vet) laptop/headset-oppsett tar jeg dessverre ikke som noen fasit, og det håper jeg jo du skjønner. Det blir nesten (overdrevet) som å påstå at du klarer å føre en normal samtale mens Rammstein spiller live rett bak dere, og videre påstå snakkingen dere imellom har noen som helst innvirkning i lydkvaliteten på konserten å gjøre.
4) For ørtende gang, I en sammenligning mellom standard-hirez er det ikke (nødvendigvis) i store dynamiske utsving forskjellen utarter seg, så du kan se vekk fra disse 20db peakene som du tviholder på. (HDCD kodet med peak extension (opptil +24db) benytter seg av dette faktum, og man kan ha nærmest reell 16bit oppløsning ned mot -24db rms (slik som "ekte 20bit), mens ukodene plater vil kun ha reell 12bit oppløsning)
5) Og (for ørtende dette også) det finnes en hel del godt komprimerte hi-rez-innspillinger med nesten ingen peaks, disse låter likevel bedre enn standard-versjonen. Også når jeg bruker hi-rez som utgangspunkt for 16bit dither. (slik at det virkelig blir apples to apples).
6) Det er også mange gamle innspillinger som har tydelig støy, båndsus og annet. Ikke det helt store S/N i disse innspillingene akkurat. Disse låter likeledes bedre i hi-rez versjonen.
7) La oss si man har 8ohm høyttalere med 90db følsomhet ved 1w.
Videre har vi en elektronikkjede som samlet har S/N på 85db ved 1w. (Dette er jo jævlig bra tall, jeg tror jeg ligger ca rundt der der men mistenker at jeg egentlig ligger på -80db) Da vil man I et helt ekkofritt og stille rom (laboratorium) kunne oppnå S/N på 85db ved 90db RMS, 75db ved 80db RMS. Dette er helt ufravikelig. Med 20db peaks fra 90db RMS, vil høyeste peak gi en S/N på 105db. Dette overgår S/N til CD-formatet. men fremdeles være et stykke unna det dynamiske spennet som som dither kan tilføre 16bit. Ved peaks på 20db ved 80db RMS er systemets maks S/N ved høyeste peak være lavere enn S/N til 16bit. (75db+20db=95db vs 96db for 16bit). Med din tankegang måtte man vært i et ekkofritt laboritorium, med det dyreste utstyret på kloden, og perfekte innspillinger for å i det hele tatt hatt teoretisk sjangs på å høre noen forskjell.
Iogmed S/N går "motsatt" i en elektronikkjede, da man ved lavere nivåer vil man nærme seg egenstøyen til komponentene. Ved et gitt volum er det altså systemets totale S/N for dette eksakte volumet som gjelder, og således har det ingenting å si om det skulle være 20db peaker i tilleg. Høres man forskjell på et gitt volum, så kan ikke disse peakene forklare utfallet ved lavere volum. Men om man har en innspilling med slike voldsomme peaker, så vil RMS nivået tilsvare mellom 12 og 13bit i en 16bit innspilling, men ved riktig bruk av dither og noiseshaping så mener jeg man kan se bort ifra dette. Dette bekreftes også av at sammenligninger av høykomprimerte innspillinger av standard/hi rez gir samme resultat.
Så till real life-oppsettet mitt:
a) Ambient støy på rundt 40-50db , (+ en støyende plasma som står på ved PL-kamper)
b) 80db RMS på en mellomgang i musikken uten særlige dynamikkvariasjoner. (Vel egentlig hører jeg jo fortsatt forskjell på 70db RMS, men la gå)
c) Se vekk fra 20db peaker. Det skjer ikke.
d) Gammel innspilling som er langtifra audiofil.
e) 16bit-versjonen er nedkonvertert direkte fra 24bit-versjonen med m-bit dither. Både default fasekorrekt, og minimum fase (dette låter bedre IMHO).
f) DAC'en operer alltid i 24bit-modus.
Så hvorfor hører jeg fremdeles tydelig forskjell? Jeg er ikke i nærheten av å utfordre hverken S/N ratio eller dynamikkspennet til 16bit.