Futterman

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    I 1991-92 laget jeg og en kamerat to kopier hver av New York Audio Laboratories sin Futterman OTL-3. Vi laget kopi av PCB og et mekanisk verksted laget boksen. Transformatorene ble viklet av Ulveco. Jeg ser det har vært varmt på PCBen. Tror det er noen komponenter under.

    NYAL ble drevet av Harvey Rosenberg som var en karakter på 80 og 90-tallet, mulig noen som husker ham.

    Jeg spilte på disse fra 1992 til 98. Kompisen min spilte på sine og brukte opp alle rørene. Jeg har fortsatt et komplett sett med matchende 6LF6 rør til mine forsterkere. Har ikke slått dem på, på 20 år.

    Jeg fulgte samme vei som Harvey Rosenberg og sluttet med OTL. For å finne mer ut om Futterman og NYAL er det bare å google.

    IMG_1875.jpg IMG_1877.jpg IMG_1878.jpg IMG_1880.jpg
     
    Sist redigert:

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Ja han var litt av en fyr. Skrev meget morsomt og godt. Det var denne boka som fikk meg overbevist at Futterman var den riktige veien å gå. Den er umulig å få tak i. Jeg har kun en kopi som jeg fikk av en kamerat som kjøpte den i NY på 80-tallet.

    IMG_1881.jpg IMG_1882.jpg
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.402
    Antall liker
    186
    Danske " High Fidelity " konstruerte en " Moscode " med rør inngang og Hitachi Power Mosfet på utgangen etter å ha hørt den originale NYAL forsterkeren.
    Mellomtonen skulle være helt enormt oppløst selv med flere "feil" i konstruksjonen. ( Pentode, Masse Feedback osv)
    På den tiden hadde jeg en Power Mosfet forsterker og i fjor leste jeg artiklene på nytt.
    De kommer nok tilbake...
    Tør ikke sette rør rett på høyttalerne....VH. Bernt
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Danske " High Fidelity " konstruerte en " Moscode " med rør inngang og Hitachi Power Mosfet på utgangen etter å ha hørt den originale NYAL forsterkeren.
    Mellomtonen skulle være helt enormt oppløst selv med flere "feil" i konstruksjonen. ( Pentode, Masse Feedback osv)
    På den tiden hadde jeg en Power Mosfet forsterker og i fjor leste jeg artiklene på nytt.
    De kommer nok tilbake...
    Tør ikke sette rør rett på høyttalerne....VH. Bernt
    Vær nå litt tøff Bernt.
    Livet er for kort til å safe hele veien.
    Min OTL oppfører seg eksemplarisk.
    Om det utenkelige skulle skje har jeg såpass mye sikkerhet innebygd at dramatikken begrenser seg til et kaputt rør eller to.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    20.597
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Danske " High Fidelity " konstruerte en " Moscode " med rør inngang og Hitachi Power Mosfet på utgangen etter å ha hørt den originale NYAL forsterkeren.
    Mellomtonen skulle være helt enormt oppløst selv med flere "feil" i konstruksjonen. ( Pentode, Masse Feedback osv)
    Det var ingen pentode i High Fidelity´s "Moscode", som de btw kaldte "Mostube" :)
    Byggde den selv, da den kom frem, og solgte den til en, som spiller på den stadig den dag i dag.
    De forsøkte seg med "kopisikring", ved å vaske røret av for fabriksstempel, å kaldte det EV21. Det tok
    5 min. å finne ut av, at det var et 6CG7/6FQ7 😁
    Har btw stadig et originalt PCB fra High-Fidelity av Mostube. Desværre ingen 2SJ50/2SK135 :(

    EDIT: Feilinfo rettet i #8 + #9 :giggle:
     
    Sist redigert:

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    115
    Antall liker
    116
    Det var ingen pentode i High Fidelity´s "Moscode".
    Tror der er lidt forvirring her.

    Brinck Elektronik lavede ganske rigtigt forstærker som de kaldte Mostube. I følge det diagram jeg har set må den siges at være stærkt inspireret af NYAL's Moscode. High-Fidelity testede den kun.

    High-Fidelity bragte en bygge beskrivelse på en rør-mosfet konstruktion. Den hed DC-300 og var designet af Hans-Jørgen Klarskov som også har bygget Futterman OTL'er. Den brugte ganske rigtig EF86 pentoden i indgangen, som dog var triode-koblet, og ellers ECC82 i resten af konstruktionen. Den har 4 rør i hver kanal.

    Senilix (som har lidt 2SJ50/2SK135 på lager)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    20.597
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror der er lidt forvirring her.

    Brinck Elektronik lavede ganske rigtigt forstærker som de kaldte Mostube. I følge det diagram jeg har set må den siges at være stærkt inspireret af NYAL's Moscode. High-Fidelity testede den kun.

    High-Fidelity bragte en bygge beskrivelse på en rør-mosfet konstruktion. Den hed DC-300 og var designet af Hans-Jørgen Klarskov som også har bygget Futterman OTL'er. Den brugte ganske rigtig EF86 pentoden i indgangen, som dog var triode-koblet, og ellers ECC82 i resten af konstruktionen. Den har 4 rør i hver kanal.

    Senilix (som har lidt 2SJ50/2SK135 på lager)
    Ja, det er s´gu nok min gamle hjerne, der blander tingene sammen (selvom det er dig, der har nick´et Senilix) :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Ganske rigtigt Brinck´s DIY Mostube, jeg tænkte på. My Bad :giggle:
    Tak for rettelsen Senilix (som blærer sig med, at han har lidt 2SJ50/2SK135 på lager) :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Ja han var litt av en fyr. Skrev meget morsomt og godt. Det var denne boka som fikk meg overbevist at Futterman var den riktige veien å gå. Den er umulig å få tak i. Jeg har kun en kopi som jeg fikk av en kamerat som kjøpte den i NY på 80-tallet.

    Vis vedlegget 794722 Vis vedlegget 794723
    Jeg har originalen samt samtlige TubeGod-publikasjoner. Var helt hekta på 80-tallet. Kjøpte den første NYAL Moscode modellen direkte fra fabrikken. Mener å huske at jeg solgte den til en skribent i Fidelity. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.721
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Høyrde ein 100W OTL-forsterkar, DIY i Bergen for ca 30 år sidan. Hugsar spesielt oppløysinga, og varmen (minst eit dusin utgangsrør, trur eg det var)
    Kvifor finnest det ikkje fleire? Og kva med Atmas-Sphere, nokon som har vore bort i dei? http://atma-sphere.com/en/index.html, Litt dyrt, og ikkje ideelt saman med tungdrivne 4 Ohms høgtalarar som eg har, elles hadde det vorte eit alternativ.
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Danske " High Fidelity " konstruerte en " Moscode " med rør inngang og Hitachi Power Mosfet på utgangen etter å ha hørt den originale NYAL forsterkeren.
    Mellomtonen skulle være helt enormt oppløst selv med flere "feil" i konstruksjonen. ( Pentode, Masse Feedback osv)
    På den tiden hadde jeg en Power Mosfet forsterker og i fjor leste jeg artiklene på nytt.
    De kommer nok tilbake...
    Tør ikke sette rør rett på høyttalerne....VH. Bernt
    NYAL OTL-3 har kondensator på utgangen. Det gjør den litt sikrere mot at man får en DC på høyttaleren. Jeg hadde aldri noen problemer med forsterkerne så lenge jeg brukte dem.
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har originalen samt samtlige TubeGod-publikasjoner. Var helt hekta på 80-tallet. Kjøpte den første NYAL Moscode modellen direkte fra fabrikken. Mener å huske at jeg solgte den til en skribent i Fidelity. :)
    Interessant at andre også leste dette på 80-tallet. For dem som ønsker å lese noe av Mr. NYAL kan boken under fortsatt kjøpes. Den gir deg svar på enkelte ting du aldri har lurt på. Jeg må advare mot at det er en ganske rar bok men mye er lesverdig.

    IMG_1883.jpg IMG_1884.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn