Fylle søyler med isolasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Hei. Jeg har den siste tiden blitt mer bevist på akustikk og ønsker å forbedre den, men ikke på bekostning av hva som helst . Bak sofaen/lytteposisjon er det 2 søyler 29x29. Jeg har vurdert å slisse i søylene , fylle dem med isolasjon og felle en stål rist inn. Vil dette gi litt den samme effekten som en bass felle eller er ideen bortkastet 🙈
    IMG_0469.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.027
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har dessverre ikke troen. For lite til at det utgjør rare forskjellen. Men jeg kan ta feil🙄
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hva er de søylene der for i utgangspunktet?

    Tenker det er smart å la de stå..
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er mulig å lekte ned taket/himling (til samme høyde) og fylle på med isolasjon, så skulle vel det hjelpe en god del?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Hvis det er mulig å lekte ned taket/himling (til samme høyde) og fylle på med isolasjon, så skulle vel det hjelpe en god del?
    Dessverre går det sprinkel ut fra vegg på den veggen , blir plutselig en del mer jobb ut av det mtp det
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Vil ikke fungere når den står langt uti rommet. Det er ikke en trykksone.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Har du lokalisert problemet ?
    Jeg har noen dipper på 40-50,hz . Men jeg har ikke fått tatt målinger fra andre steder en lytte posisjon, blir litt lide tid til å styre med disse tingene , akuratt blitt far 😄 men har mye ekko og gjenklang ifra hjørner i front vegg så jeg lurer på om jeg skal starte der først


    montere 2 meter høye bass feller i hjørnene
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Jeg har noen dipper på 40-50,hz .
    Er nok bedre å prøve å flytte lytteposisjonen ut fra det området om mulig. Eller bruke en subwoofer til å fylle det ut. Og behandle dipper så lavt i frekvens vil kreve veldig mye arealet som må dekkes.
    Men jeg har ikke fått tatt målinger fra andre steder en lytte posisjon, blir litt lide tid til å styre med disse tingene , akuratt blitt far 😄 men har mye ekko og gjenklang ifra hjørner i front vegg så jeg lurer på om jeg skal starte der først

    montere 2 meter høye bass feller i hjørnene
    Det er lytteposisjonen som er interessant selvsagt. Flutterekko og "gjengklang" løser man med absorbenter og diffusorer plassert i refleksjonspunktene. Bruker ikke bassfeller til det.

    Refleksjonspunktene kan avhengig noe av spredningsmønster fra høyttalerne, men som regel er de punktene under de viktigste. Kan enten gjøre noe med alle eller noen av de.

    Refleksjoner.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har noen dipper på 40-50,hz . Men jeg har ikke fått tatt målinger fra andre steder en lytte posisjon, blir litt lide tid til å styre med disse tingene , akuratt blitt far 😄 men har mye ekko og gjenklang ifra hjørner i front vegg så jeg lurer på om jeg skal starte der først


    montere 2 meter høye bass feller i hjørnene
    Gratulerer så mye! Viktig å legge til rette for at den nye sjefen skal få god lyd. Fantorangen og Poppiloppane gjør seg best i et godt dempet rom.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Er nok bedre å prøve å flytte lytteposisjonen ut fra det området om mulig. Eller bruke en subwoofer til å fylle det ut. Og behandle dipper så lavt i frekvens vil kreve veldig mye arealet som må dekkes.

    Det er lytteposisjonen som er interessant selvsagt. Flutterekko og "gjengklang" løser man med absorbenter og diffusorer plassert i refleksjonspunktene. Bruker ikke bassfeller til det.

    Refleksjonspunktene kan avhengig noe av spredningsmønster fra høyttalerne, men som regel er de punktene under de viktigste. Kan enten gjøre noe med alle eller noen av de.

    Vis vedlegget 999692
    IMG_0472.png
    IMG_0473.png
    IMG_0474.png
    IMG_0475.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn