Fyne Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    255
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Her en test av Fyne F704
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    255
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Hei
    Jeg fikk sjokk her en dag, grunnet prisvarsling på Fyne F704 høytalere. Vi snakker om en prisøkning på rundt 60 tusen. Dette minner meg mye om feilen Klipsch gjorde for noen år siden. En prisøkning er helt ok, men dette er å overdrive.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener de har kostet 149995,- en stund, aøtså en prisøkning på 40000,- Likevel 26% i en sleng, som er mye. Inflasjon kombinert med håpløs kronekurs. Bare vent, dette er bare starten og vil gjelde de fleste merker etterhvert.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Jeg fikk sjokk her en dag, grunnet prisvarsling på Fyne F704 høytalere. Vi snakker om en prisøkning på rundt 60 tusen. Dette minner meg mye om feilen Klipsch gjorde for noen år siden. En prisøkning er helt ok, men dette er å overdrive.
    F704 har vel kostet 149.990,- i et par år så det skulle vel tilsi 40 tusen i økning. Fortsatt kjipt, synes det meste av hifi stiger mye.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    NOK har svekket seg 15-20% mot en rekke valuta de siste månedene. Inflasjonen er enda høyere i mange andre land enn i Norge. For små prosusenter/butikker kommer dette raskt til syne i form av markant økte priser på ting som må bestilles. Man kan være heldig og få tak i noe lagervare til gammel pris fremdeles.
    For større produsenter og kjeder tar det noen ganger lenger tid før dette blir synlig, men om den norske krona forblir veldig svak og inflasjonen ender høyere hos de vi handler hos enn hos oss selv...ja, da blir alt mye dyrere. Og det gjelder ikke bare hifi...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skal også sies at 700 serien ikke ble satt opp forrige gang "alt" gikk opp i pris.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Var å hørte på de nå, fanken for en smekk det er i de😱. Hentes på lørdag🥳🥳.
    Dynamik i dem ja ;). Tror de kan fungere fint med McIntosh :D. Faktisk funker dem veldig bra med det meste jeg har testa på dem.. alt ifra det fantastiske Accuphase oppsettet jeg hadde, til rimelig integrert.

    Moro med noe nytt, du har jo levd med Sonus Faber lenge nå, og de er jo fantastiske til sitt bruk :).

    Nydelig finish du får. Mine er svarte, med serienummer 1 og 2 ;).
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.429
    Antall liker
    53.834
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Dynamik i dem ja ;). Tror de kan fungere fint med McIntosh :D. Faktisk funker dem veldig bra med det meste jeg har testa på dem.. alt ifra det fantastiske Accuphase oppsettet jeg hadde, til rimelig integrert.

    Moro med noe nytt, du har jo levd med Sonus Faber lenge nå, og de er jo fantastiske til sitt bruk :).

    Nydelig finish du får. Mine er svarte, med serienummer 1 og 2 ;).
    Har hatt SF siden 2016, tror 704 passer godt med McIntosh Mc-2000🥳
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk flotte høyttalere!
    Hos meg koblet ikke bassen til rommet og det ble for tamt dessverre.
    Under riktige forutsetninger/rom spiller dette meget bra vil jeg tro 👍
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    255
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk flotte høyttalere!
    Hos meg koblet ikke bassen til rommet og det ble for tamt dessverre.
    Under riktige forutsetninger/rom spiller dette meget bra vil jeg tro 👍
    Kan du utdype dette litt mer Lars?
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    54
    Antall liker
    15
    Heisann!
    Vurderer kjøp av Fine F501 eller F502. Hvor stor forskjell er det mellom disse to?
    Brukes til alt mulig av musikk, men mest akustisk musikk. Klassisk, orkester, korps, ellers en del jazz og greier. Brukes også til å se mye film og serier også :)

    Hvilke forsterkere har vært suksess? Stor forskjell i mengden watt man trenger på disse to? Ser ut som de ikke er så fryktelig tungdrevne :)
     

    Goodfidelity

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Hei!

    Jeg har en spørsmål som sikker kan besvares i denne tråd.

    Tidligere har jeg hatt ett par WLM DIVA, og likte disse veldig godt siden lydbilden var veldig-veldig bra.
    Men bassen i disse var veldig tynn i bunn og mellombassen var ikke helt bra.
    Jeg hadde også ett par JBL Studio 590 i en periode, med helt fantastisk bass - tenk disco feeling.

    Etter det har jeg ønsket meg ett par høytallere med lydbildet fra WLM og bassen fra JBL.

    Kiket litt på Fyne men er usikker, mange skriver bassen er tynn i Fyne, kontra tidligere Tannoy.

    Vil Fyne bli en besvikelse for min lydideal?

    Er det mulig å kompensere for eventuelle svakheter i bassen med DSP og bi-amp på ett par Fyne, eller er det bare feil vei å gå?

    Tusen takk for synspunkter her.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det er klart du kan tune med DSP ut fra egne ønsker. Har nå så vidt fått testet 502SP og synes ikke de har tynn bass. Vil mer kalle den detaljert på det lille jeg har hørt i mitt, foreløpig, umøblerte rom.
    Forøvrig kan du vel også tune bass i rommet med en sub.
     

    Goodfidelity

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Det er klart du kan tune med DSP ut fra egne ønsker. Har nå så vidt fått testet 502SP og synes ikke de har tynn bass. Vil mer kalle den detaljert på det lille jeg har hørt i mitt, foreløpig, umøblerte rom.
    Forøvrig kan du vel også tune bass i rommet med en sub.
    Skjønner!

    Fyne er jo litt skjelden, så jeg har ikke finnet noe å lytte på. Hadde gjerne lyttet på502SP eller F704.

    WLM var jo veldig veldig fine, trur det er grunnet oppsettet med diskant i center av bass/mellomregister, sikkert det som lagte lydet jeg liker.
    Men samtidig liker jeg den punsh som JBL 590 og for eksempel RF7 har, men liker ikke helt lydbildet og resten av lyden disse to modeller.
    De var veldig gøy å ha en kort periode, og laget abstinense etter den bassen.

    Så jeg ser etter noe som ligner på WLMs evne til å lage en god lydbilde men med vesentlig mye mer bunn. Ikke nødvendighvis en helt "korrekt" gjengivelse, men gøy å lytte til.

    Så spørsmålet er hvis de større Fyne kanskje er hva jeg er på jakt etter?
    Håper noen skjønner hva jeg mener selv om jeg mangler ord til å beskreve det korrekt.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg skjønner. 502SP slår ikke hardt i magen/mellomgulvet, men man kjenner dem på kroppen.
    Større høyttalere må nok til om du vil ha skikkelig «slam». Har hørt Tannoy Canterbury og tilsvarende og det kjennes ganske annerledes, men så spiller jeg aldri så høyt som under slike lyttesesjoner hjemme at det ville føltes likt.
     

    Goodfidelity

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Tror jeg skjønner. 502SP slår ikke hardt i magen/mellomgulvet, men man kjenner dem på kroppen.
    Større høyttalere må nok til om du vil ha skikkelig «slam». Har hørt Tannoy Canterbury og tilsvarende og det kjennes ganske annerledes, men så spiller jeg aldri så høyt som under slike lyttesesjoner hjemme at det ville føltes likt.
    Ok.

    Jeg lurer på hvis denne JBL/Klipsch bass er mulig å tune til med EQ? Slik at man kan ta rosinene ut av ett par fine høytallere men beholde den morro bassen? Eller ligger det i noe som ikke er mulig å tune til?
     

    DerekD

    Fersking
    Ble medlem
    24.04.2024
    Innlegg
    2
    Antall liker
    5
    Sted
    Moelv
    Ny her på forumet 😁
    Kjøpt meg noe høytaler fra hjemlandet fyne Audio F502SP og LM 88IA rør forsterker. Gleder meg til disse har fått noe timer på innspillingen.
    Hva kjøre andre av forsterker her på sin F502SP?
    20240617_144215.jpg
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Atoll SDA200 Signature på mine F502SP. Bruker mest optisk fra TV og streaming tjenester som kilde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn