Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    Bør trafikerte veier også deles med små barn med hest og sulky?
    Ser man på den nå mye omtalte Bjerkelangen ulykken så var bilisten problemet.
    Det er godt mulig, men vil påstå at levende dyr kan være mer krevende å kontrolere enn f.eks en moped som man må være 16 for å føre

Har en smule erfaring fra hestemiljøet og min helt personlige mening er at barn, dvs. under 18 IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET bør få lov til å ferdes på vei, trafikkert av biler, med hest! Det burde likeledes ære et krav at vedkommende som rir eller kjører hest og vogn på trafikkert vei skal ha førerkort for bil.

Det folk uten kjennskap til hest oftest ikke vet er at disse dyrene er meget skvetne og mange av dem er redd sin egen skygge! Ren uforstand fører derfor til farlige situasjoner.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.601
    Torget vurderinger
    4
    Her i området hvor jeg sykler på markaveiene er det mye hest. Som syklist har man plutselig rollen som bilistene vanligvis har ift. oss. Dvs. man undervurderer lett ens egen fart og posisjon ift. hest/rytter.
    Jeg fikk en gang reprimande av en voksen og svært så myndig dame til hest for å sykle for fort og for nære da jeg passerte. Selv syntes jeg å ha bremset kraftig ned og lå godt unna. Det tar imidlertid litt mer tid for 2 ryttere ved siden av hverandre å gi plass, og hestene blir lett skremte når de hører (men ikke ser) noen bak seg, noe damen ga sterkt og klart uttrykk for. I overkant sterkt for undertegnede som svarte like skarpt tilbake. En mil senere, da jeg tok 3 minutter pust i bakken før hjemveien, gikk det opp for meg at vi begge oppfattet den andres posisjon like feil. Det jeg oppfattet som nedbremsing var fortsatt fort for dem som lutet gåtempo og hvilepuls. Det hun oppfattet som en berettiget og saklig irettesettelse oppfattet jeg ganske annerledes der jeg ventet utålmodig på å komme forbi med 150 i puls, begynnende melkesyre og adrenalinet i flommende. På hjemveien traff jeg de samme igjen, jeg unnskyldte og forklarte. De forstod mer av reaksjonen og jeg passerer nå hester saaaakte. Det er fortsatt lov å bruke hodet, for begge parter.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.676
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Her i området hvor jeg sykler på markaveiene er det mye hest. Som syklist har man plutselig rollen som bilistene vanligvis har ift. oss. Dvs. man undervurderer lett ens egen fart og posisjon ift. hest/rytter.
    Jeg fikk en gang reprimande av en voksen og svært så myndig dame til hest for å sykle for fort og for nære da jeg passerte. Selv syntes jeg å ha bremset kraftig ned og lå godt unna. Det tar imidlertid litt mer tid for 2 ryttere ved siden av hverandre å gi plass, og hestene blir lett skremte når de hører (men ikke ser) noen bak seg, noe damen ga sterkt og klart uttrykk for. I overkant sterkt for undertegnede som svarte like skarpt tilbake. En mil senere, da jeg tok 3 minutter pust i bakken før hjemveien, gikk det opp for meg at vi begge oppfattet den andres posisjon like feil. Det jeg oppfattet som nedbremsing var fortsatt fort for dem som lutet gåtempo og hvilepuls. Det hun oppfattet som en berettiget og saklig irettesettelse oppfattet jeg ganske annerledes der jeg ventet utålmodig på å komme forbi med 150 i puls, begynnende melkesyre og adrenalinet i flommende. På hjemveien traff jeg de samme igjen, jeg unnskyldte og forklarte. De forstod mer av reaksjonen og jeg passerer nå hester saaaakte. Det er fortsatt lov å bruke hodet, for begge parter.
    Tenker vi er litt i samme området og sykler vi Trane? For jeg pleier også få slike usynkroniserte firbente skapelser på veien iblandt :rolleyes: passer da svært stille og sakte så de ikke blir skremt og overfaller min hest:eek:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor sykler vi noen ganger i veien....

Tok sykkel på jobb i dag, prøver å få dette til 2-3 ganger i uke når været er bra, men har ikke blitt så mange turene enda i år. Bor på Tranby og skal til Høvik, tur retur.

Forsøker å holde meg til sykkelstiene eller gangveien som er det riktige navnet. Når jeg satt og humpet meg frem rundt de verste hullene, grusen som er på vei tilbake når man klipper gresset på siden, over alle steinsatte fortauskanter og rundt parkerte biler, funderte jeg på om bilistene ville godtatt en slik vei standard - neppe. Mens bilister får ny asfalt med noen års mellomrom, er det mange steder her ikke asfaltert på mer enn 20år - det vet jeg for så lenge har jeg syklet på disse veien i Asker og Bærum.

Vel å bra, en kommer seg jo fram ved å krysse fra den ene siden til den - blir godt kjent slik. Men, så kommer jeg til sykkelfeltet over Sandvikselva og hva møter meg. Store deler av veibanen i flere titalls meter er dekket av glass. Kommer meg over med dekkene i behold, men F.. er det glass mannen som har vært ute igjen eller går det an å være så full av F på en 17 mai ? Garantert noe vi syklister må ta hand om selv ellers skjer det ikke noe. Blir vel kost i sekken neste tur - for gud vet hvilken gang... Glass mannen sier du - ja for en slik finnes som knuser glasset fint og strør det ut på de samme plassen nesten hvert år....

På vei hjem tok jeg veibanen over samme bro, man da jeg ble våt her om dagen, valgte jeg å avspaser en time og reise hjem før bygene begynte. Da er det noe annet som møter meg - skole unger i flokk på vei hjem. De reagerer verken på rop eller sykkelbjelle og eneste som duger er å komme seg ned i gangfart, selv da er de livsfarlig å passer. Dermed tok det sin tid - dobbel så lang tid, minst....

Så, om du irritere deg over syklister i Slemmestad veien, selv om det går en gangvei på siden, så er det kanskje meg :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Konseptet Sykkel- og gangsti er komplett idiotisk. Det finnes intet annet å si om det.

D

Desillusjonert

Gjest
    Her er en som ikke vil dele veien ihvertfall.
    Lurer på hvordan denne personen reagerer på sykkelister jeg?

Her står bilførerne front mot front - og ingen vil flytte seg
    Som hentet ut av den klassiske Fleksnes-sketsjen Trafikk og panikk, nektet bilførerne å flytte seg for hverandre.

"Fædrelandsvennen har vært i kontakt med begge bilførerne. Føreren av den blå bilen, som på bildet ligger midt i veien, sier at to biler ikke kan passere på veien, og at den andre bilen måtte vike.
    Han legger på da Fædrelandsvennen spør om ikke han kunne bidratt til å løse situasjonen med litt smidighet."

n247.jpg

Dersom vedkommende i blå bil ikke klarer å møte noen der, så bør han snarest ta seg noen kjørekurs!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På vei hjem fra Spania og igjen har forskjellen mellom norske og spanske bilister vist seg. Selv når man legger seg på skulderen og selv synes det er greit at bilen bak kommer forbi så venter den til den kan legge seg over i motsatt kjørebane. Den aggressive/demonstrative akselerasjonen under/etter forbikjøring finnes ikke, ogsåbortetter. Å sykle på store veier med massiv og rask trafikk er helt ok. Været er også å foretrekke.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Flytt da, for faen! Goodriddance... :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Knallgodt poeng! Derfor jeg aldri tar ferie - stadig ute og sykler, i alle slags betydninger av begrepet!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.610
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du vet, jeg kan ikke gjete alle norges syklister.
    Noen ganger må vi bytte ut de to foran, og da blir vi tre i bredden et minutt eller så. Videre: Om vi er tre på tur er det ikke uvanlig at tredje rytter finner et spor bak de to som kjører side om side foran. Uforstående i blikkbokser kan tolke dette som tre i bredden men det er ikke det.

Definer kø.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.601
    Torget vurderinger
    4
    Noen ganger må vi bytte ut de to foran, og da blir vi tre i bredden et minutt eller så. Videre: Om vi er tre på tur er det ikke uvanlig at tredje rytter finner et spor bak de to som kjører side om side foran. Uforstående i blikkbokser kan tolke dette som tre i bredden men det er ikke det.

Definer kø.
    Nå er ikke jeg vant med gjengsykling, men hvorfor sykler man to i bredden om man er kun tre på tur ? Sånn bortsett fra når man rullerer plassene.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.015
    Her om dagen lå det en fyr i kondomdress og racer i Ekebergveien. Han i 35 - fartsgrensen er 50. Sykkelfeltet var åpenbart ikke fint nok for fyren så han insisterte på å sinke trafikken ved å ligge en meter utenfor sykkelfeltet. Forbikjøring vanskelig grunnet ganske tett trafikk begge veier. Sint ble han da jeg - med god avstand - aksellererte forbi.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Her om dagen lå det en fyr i kondomdress og racer i Ekebergveien. Han i 35 - fartsgrensen er 50. Sykkelfeltet var åpenbart ikke fint nok for fyren så han insisterte på å sinke trafikken ved å ligge en meter utenfor sykkelfeltet. Forbikjøring vanskelig grunnet ganske tett trafikk begge veier. Sint ble han da jeg - med god avstand - aksellererte forbi.
    Det å være idiot enten på sykkel eller i bil virker å være symptomatisk i Oslo. Egoismen råder både blant de på 2 og 4 hjul. Med tanke på alle parkeringsgebyrene som blir delt ut i Oslo så forundrer det meg ikke om flere må sykle i sikk sakk blandt biler som står parkert i sykkelfeltene. Den eneste sykkelen jeg ville satt meg på i Oslo er enten inne på et treningsstudio eller trygt plassert i butikklokalet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.015
    Nja jeg sykler daglig til og fra jobb. Går helt fint, men mitt ambisjonsnivå er begrenset og sykler på terrengsykkel så småstein og slikt er ikke til hinder for meg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Om man har en bred vei uten sykkelfelt bruker bilene hele slik at det ikke blir oppsamlingsfelt for grus og glasskår til høyre. Da kan man som syklist ligge til høyre og bilene har plass til å kjøre forbi når det er syklister der. Dessuten kan man som syklist svinge til venstre unna hindringer uten å gjøre et feltskifte. Bilene på sin side kan lovlig bruke høyre del av filen til å passere biler foran som plassert nær midtstripen venter på å svinge av til venstre.
    Når man maler opp sykkelfelt fungerer alt mye dårligere og veibredden, den egentlige begrensingen, øker ikke med å male litt. Om man hadde sagt opp alle i Sykkelprosjektet i Oslo, sluttet helt med tilrettelegging for sykling og brent pengene man sparer så hadde det vært et solid fremskritt.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.743
    Hvorfor får vi ikke lov til å akselerere forbi syklistene?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor får vi ikke lov til å akselerere forbi syklistene?
    Ingenting i veien med akselerasjon, og det akselereres nok ved forbikjøringer også i utlandet. Den lesekyndige vil ha sett at det sto "Den aggressive/demonstrative akselerasjonen under/etter forbikjøring finnes ikke", og ikke at forbikjøringer bør foretas uten fartsøkning. Det jeg bemerker er at den lite nyttige, men dog helt harmløse, "dra på til 5000rpm etter at man er forbi fordi man har gremmet seg og det vil man demonstrere"-greia ikke finnes en del steder utenfor Norge. Nå har jeg ingen problemer med at vi mennesker markerer at vi misliker hverandre, jeg bare registrerer at folk ter seg ulikt ulike steder.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Definer kø.
    Nå er ikke jeg vant med gjengsykling, men hvorfor sykler man to i bredden om man er kun tre på tur ? Sånn bortsett fra når man rullerer plassene.
    #1. Det er ganske sjelden man egentlig får noen reell hjelp til forbikjøring av at det kun er en syklist i bredden. For det meste, med veibredden der det er attraktivt å trene på sykkel, så må bilister over i motgående uansett.

#2. To syklister ved siden av hverandre gir en kortere forbikjøring enn to etter hverandre. Dette stiller mindre krav til tilgjengelig avstand mot bakketopper, svinger og møtende trafikk.

Med mindre man har lagt seg til vanen med uforsvarlig liten avstand til syklister under forbikjøring, eller tar sjanser mot bakketopper og svinger fordi man synes man godt kan legge seg (evt. litt) tilbake før man er helt forbi, så kommer man seg stort sett lettere fra det.

Rutinerte og hensynfulle syklister vil gjerne legge seg på en rekke hvis de ligger i lav hastighet i oppoverbakker eller lignende. Da synes i det minste jeg at det er greit å kjøre forbi med lav fart, og relativt lite avstand.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    OK da forstår jeg deg bedre.:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…