Górecki Symhony No.3

O

om.s

Gjest
Ohh hildrandre du!!! for en musikk, dette har vært en av mine favoritt symfonier noen år, men dette opptaket med komponisten selv ved taktstokken er helt enkelt makeløst betagende....
Sorgelig vakkert!!!......

SACD LR 105
Gorecki, Symphony No. 3, "Symphony of Sorrowful Songs"

One the most famous classical music masterpieces ever written, conducted by the composer himself during his 70th birthday gala concert. A world premiere recording under composer’s direction for surround as well as stereo in gorgeous acoustics of an all-wooden Holy Cross Church situated in the composers hometown, Zakopane.

Bestilles over nettet for 30$ +5$ i frakt hjem i post kassa, det er det verdt!.....

http://www.lipinskirecords.com/catalogue.php

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.897
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
One the most famous classical music masterpieces ever written - det synes jeg nå er å ta litt hardt i. ;)

Ellers er det lov å la seg begeistre - for min egen del synes jeg kanskje at etter noen gjennomlyttinger blir dette verket litt i overkant statisk. Bare som et synspunkt - synes det er flott at folk poster på ting man lar seg begeistre av.

Mvh

O

om.s

Gjest
erato skrev:
One the most famous classical music masterpieces ever written - det synes jeg nå er å ta litt hardt i. ;)

Ellers er det lov å la seg begeistre - for min egen del synes jeg kanskje at etter noen gjennomlyttinger blir dette verket litt i overkant statisk. Bare som et synspunkt - synes det er flott at folk poster på ting man lar seg begeistre av.

Mvh
Kanskje man burde tillagt " i moderne tid" men statisk? da tror jeg nesten man har mistet tråden i noe av det sterke følelsesmessige og sensitive aspektet ved dette verket, dette er ren følelsesmessig musikalsk nytelse av meget meget høy klasse, personlig kan jeg vel legge til at ingen annen klassiskmusikk, verken nyere el eldre, tar meg så følelsesmessig sterkt som denne symfonien, av det lille jeg foreløbig har rukket høre av Górecki/Kilanowicz (Live 2003), så vil denne tangere Zinman/Upshaw innspillingen fra 91, kanskje man kan si det er mer, musikk for hjertet enn hjernen, imho ;) :) :)....

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
All den tid jeg har spilt ihjel min Zinman/Upshaw-kopi så har jeg satt dette verket høyt. Litt merkelig at jeg aldri har sett denne utgivelsen nevnt i Gramophone eller BBC MM, faktisk hadde sistnevnte en No3-gjennomgang for en liten tid tilbake, og jeg kan ikke huske Gorecki selv som dirigent i noen av innspillingene....?

Er dette noe helt nytt, en helt nylig utgivelse? Jeg har vidåpen pengebok for tipset, og venter med glede på at mdt.co.uk (som forresten har eminent salg på Naxos Historical med en "væla" toppartister for tiden) skal legge den til i rullene sine!

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Vidar P skrev:
All den tid jeg har spilt ihjel min Zinman/Upshaw-kopi så har jeg satt dette verket høyt. Litt merkelig at jeg aldri har sett denne utgivelsen nevnt i Gramophone eller BBC MM, faktisk hadde sistnevnte en No3-gjennomgang for en liten tid tilbake, og jeg kan ikke huske Gorecki selv som dirigent i noen av innspillingene....?

Er dette noe helt nytt, en helt nylig utgivelse? Jeg har vidåpen pengebok for tipset, og venter med glede på at mdt.co.uk (som forresten har eminent salg på Naxos Historical med en "væla" toppartister for tiden) skal legge den til i rullene sine!

Mvh Vidar P
Jeg fant mitt tips på skiva i HiFi+ #49.

Hi-Fi Plus Magazine - Issue 49 - Richard S. Foster

"The performance is hypnotic, the sound is simply stunning."

"For many years "the" performance of this work was the David Zinman recording on Nonesuch with the London Sinfonieta and Dawn Upshaw. While the Zinman/Upshaw recording is a superb reading, I believe this version, with the composer conducting will supercede it."

Upshaw/Zinman er uendelig vakkert!, men jeg aner meg en litt annen nerve i denne Górecki/Kilanowicz innspillingen, samt at det er en sacd hybrid for de som ønsker det!

Link til deres katalog, send de en mail med ref nr og navn så kommer den på posten tot 35$.
http://www.lipinskirecords.com/catalogue.php

Naxos 8.550822 har en innspilling ev 3 symfonien med samme Zofia Kilanowich, her med Polish National Symphony Orchestra/Wit, fra 94, jeg har ikke spillt den så mye som Upshaw/Zinman, men det er jo interresant at Kilanowich ikke er noen nybegynner på Górecki og foretrekker henne når han selv svinger stokken......

mvh

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
71
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Hei alle musikkelskere!

Górecki Symhony No.3 er bare vakker nær musikk.
Jeg har Naxos 8.550822 med Zofia Kilanowich, vakker den men jeg foretrekker Upshaw/Zinman, men det er jo interresant at Górecki har gjort sitt eget mesterverk på plate. Skulle gjerne hatt den må vinyl, hadde bare blitt enda vakrere tørr jeg påstå.

mvh.

O

om.s

Gjest
erato skrev:
På side 97 i denne trååden er det en rekke postinger om Gorecki 3 og innspillinger av den:

http://www.good-music-guide.com/community/index.php/topic,13.1920.html
Min lille kommentar om den foretrukne Upshaw/ Kilanowicz, samstemmer litt med ham Mark på det henviste forumet, Upshaw synger meget vakkert mens Kilanowich har her noe jeg kalte en xtra nerve i sin fremførelse som for meg bringer dette verket videre, på dette nivået av utøvelse er det vel muligens mer snakk om smak og fordrag enn dyktig, ikke dyktig, imho....

Nevnte innspilling med Górecki/Kilanowicz selv har som nevnt løftet det hele litt til for meg....

mvh

O

om.s

Gjest
erato skrev:
Legg merke til at det nå er kommet en kritikerrost DVD om denne - mer info på denne linken:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/DVDTP102.htm

Ett mesterverk som egner seg for de sterkeste stunder, fikk det triste budskapet at min far døde idag, og når det er noen mil mellom en så passer dette musikkstykket vel å sette uttrykk på alle de følelser som trenger på i stunden......

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.897
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kondolerer. Min far er 84 og syk og 60 mil unna......jeg har en liten ide om hvordan du føler det. Tror en Bachkantate gir mer trøst enn Gorecki som er svært trist, i Bach er det alltid et håp, selv hedningen erato merker det.

O

om.s

Gjest
erato skrev:
Kondolerer. Min far er 84 og syk og 60 mil unna......jeg har en liten ide om hvordan du føler det. Tror en Bachkantate gir mer trøst enn Gorecki som er svært trist, i Bach er det alltid et håp, selv hedningen erato merker det.
Takker! han ble 64,hvilket er for tidlig....

mvh

Topp Bunn