Göteborg HiFi & Musicfest 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Første dag kun på Scandic Europa. Ikke så veldig mange rom og ikke så mye som skilte seg ut. Men Lundahl Live Sound System (aktiv deling) var et nytt og veldig positivt bekjentskap. Det låt veldig åpent, engasjerene og musikerne sto veldig tydelig frem i lydbildet. Perlisten med Krell(?) skuffet veldig til å være en rigg til én million.

To andre hoteller i morgen. Håper det blir bedre.

DSC_5632.jpeg
    DSC_5633.jpeg
    DSC_5620.jpeg
    DSC_5625.jpeg
    DSC_5626.jpeg
    DSC_5629.jpeg
    DSC_5631.jpeg
    DSC_5638.jpeg
    DSC_5639.jpeg
    DSC_5641.jpeg
    DSC_5642.jpeg
    DSC_5643.jpeg
    DSC_5646.jpeg
    DSC_5647.jpeg
    DSC_5649.jpeg
    DSC_5651.jpeg
    DSC_5669.jpeg
    DSC_5673.jpeg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Artig å se at Rauna er representert! 👍😉

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.975
    Sted
    Polen
    De litt smålubne Canton-høyttalerne med trefinér var ganske fine, synes jeg. Lundahl var heller ikke verst. Ellers var det mye grell høyttalerdesign.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Artig å se at Rauna er representert! 👍😉
    Ja, jeg hadde Opus Chorus med Mission Cyrus en gang i tiden. Rauna fint og musikalsk. Er det han til høyre som driver Rauna?

DSC_5667.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    De litt smålubne Canton-høyttalerne med trefinér var ganske fine, synes jeg. Lundahl var heller ikke verst. Ellers var det mye grell høyttalerdesign.
    Ja, spesielt de hvite (før Heco) var ikke akkurat pene og de låt heller ikke spesielt bra. Storgaard & Westskov låt bra til tross for bassproblemer i rommet.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Er usikker, men tror det er to brødre som drver dette nå.
    har og har hatt flere par at modellene fra 80 tallet. 😉
    Jo, det er Martin Niklasson. Den ene broren som også driver HiFi punkten.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Dag 2, to hoteller. Jeg vet ikke om det er bare meg, men jeg hadde klart bedre opplevelse når jeg var her for 2 år siden. Jeg synes det var lite som imponerte og som virkelig dro frem smilet. I fjor kåret jeg Martin Logan/Bladelius som messens beste lyd, men i år så manglet det litt. Som om noen burde sparke litt liv i dem da jeg vet det bor mer i dem. QLM spilte veldig fint. De spilte dessverre ikke på Piega da jeg var der. Totem låt bra som vanlig og syntes nok Signature1 hadde best value for money. Audionec Evo 2 var kanskje de som låt best i dag. Aldri hørt m dem før. Electrocompaniet synes jeg låt litt for sedat på Wilson Audio. Oephi låt for lyst og bassfattig. Nytt bekjentskap. Flere merker jeg ikke har hørt før. Tidal låt meget bra, men så var prislappen deretter. Avantgarde Cobri låt for lukket. Endel andre er allerede glemt. Og så en standard klage som alltid. Musikken! Hvorfor så kjedelig musikk overalt??? Det var en som spilte rock, men høyttalerne hans leverte dessverre ikke. Det blir vel det samme i Horten? Går det ikke an å spille annet en kjedelige syngefolk med pling plong?

DSC_5676.jpeg
    DSC_5685.jpeg
    DSC_5690.jpeg
    DSC_5691.jpeg
    DSC_5692.jpeg
    DSC_5693.jpeg
    DSC_5694.jpeg
    DSC_5701.jpeg
    DSC_5705.jpeg
    DSC_5706.jpeg
    DSC_5710.jpeg
    DSC_5711.jpeg
    DSC_5712.jpeg
    DSC_5713.jpeg
    DSC_5714.jpeg
    DSC_5715.jpeg
    DSC_5716.jpeg
    DSC_5717.jpeg
    DSC_5719.jpeg
    DSC_5721.jpeg
    DSC_5722.jpeg
    DSC_5726.jpeg
    DSC_5729.jpeg
    DSC_5732.jpeg
    DSC_5733.jpeg
    DSC_5734.jpeg
    DSC_5737.jpeg
    DSC_5739.jpeg
    DSC_5740.jpeg
    DSC_5741.jpeg
    DSC_5744.jpeg
    DSC_5746.jpeg
    DSC_5749.jpeg
    DSC_5751.jpeg
    DSC_5754.jpeg
    DSC_5757.jpeg

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Mye dårlig lyd. Så vel ingen som hadde gjort noe som helst akustikktiltak i førsterefleksjoner side.. qln skråstilte anlegget. Det hjalp noe.
    Hva likte du best og hva skuffet deg mest?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Langesund
    Hva likte du best og hva skuffet deg mest?
    Det som skuffer er at det er liten innsats på rommene for å få anstendig lyd. For meg holder det ikke med blanke komponenter med flotte farger, eller ørten lag klarlakk.
    Er jo ikke så glad i forfinet hifi-lyd, så hadde vel tatt med meg de slitne (utseende)70år gamle Altec lansing hornhøyttalerne. Satt meg aldri ned å finlyttet til de, men det lille jeg hørte gjorde mye riktig i forhold til få fram energien i musikken på en troverdig måte. Så og si alt annet blir liksom bare det å høre på et stereoanlegg som lager litt lyd. Hjelper ikke med en troverdig pling eller plong i ny og ne.
    Men fortsatt er det noe jeg liker med messer, og det er å treffe folket i hobbyen, prate mye piss, gå ut og ta noen øl og spise god mat.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.923
    Torget vurderinger
    1
    Jepp Altec var bra de, så man må jo spørre seg hvorfor utviklingen ser ut til å ha uteblitt i disse årene og når man leser all halleluja om liksomoppgraderinger får man jo et hint om hvorfor stillstand.

Ellers var jo ikke svenskene så verst på hjemmebane, Rauna, Lundahl Live Sound System og QLM var jo noe av det bedre.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    På 70 tallet så hørte vi mye på Altec 17 og flere JBL monitorer. Da var et mere frempå lyd og mere realistisk lydtrykk som ble mere live. Ikke noe tilbaketrukket lydbilde som disse såkalte HIfi ''highend'' som har fått et stempel blant en jungel av merker. På den tiden var kabler ikke noe tema, men var mere opptatt å høre mere på musikken. Var innom hifiasylet og Ståle Krapyl på den tiden og nevnte hva jeg hørte på. Da fikk jeg svar på at Altec 17 var noen skrikekasser:confused: Da hadde den såkaldte forfinet hifi-lyden gjort sin entre.
    Hvis man har godt utstyr da trenger man ikke å bruke hundre tusener på kabler. De gamle Høyttaler kablene er minst 30 år gamle:) Bryr meg ikke å prøve noe annet. De er sikkert ''innspilt'':D Kommer frem det meste.

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.491
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vi rakk en lytt på Lundahl systemet idag, det var rent og friskt
    Mark. Knopflers strenger var det riv i, kunne bli litt for mye oppover i det rommet men sikkert mye potensial det systemet.
    Mener det var ca 300k for høytalere og bokser.
    20240922_103420.jpg

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Sjeldent man ser Lumen White - hvem viste de?
    CH Audio. De samme som demonstrerte Tidal. Jeg gikk tilbake for å høre på dem, men de spilte Tidal da også dessverre. Aldri hørt om merket før.

Sgt Pepper

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Antall liker
    406
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    CH Audio. De samme som demonstrerte Tidal. Jeg gikk tilbake for å høre på dem, men de spilte Tidal da også dessverre. Aldri hørt om merket før.
    De blir som regel vist på Audioshowet i Warszava hvor de har imponert meg stort. Altid blandt de beste. Høyt priset - naturligvis. sjekk lumenwhite.com

Markedsføring tilnermet ikke-eksisterende.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Man blir ganske kresen når man driver med DIY.
    Det tror jeg så gjerne, men du skal se du også kan høre mye bra andre steder hvis du har en positiv innstilling og ikke bare leter etter feil. Men jeg må si, denne badingen i egen fortreffelighet ved å alltid komme gnålende om dine egne DIY kreasjoner i en hver sammenheng gjør meg rett og slett drita lei! 😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Langesund
    Det tror jeg så gjerne, men du skal se du også kan høre mye bra andre steder hvis du har en positiv innstilling og ikke bare leter etter feil. Men jeg må si, denne badingen i egen fortreffelighet ved å alltid komme gnålende om dine egne DIY kreasjoner i en hver sammenheng gjør meg rett og slett drita lei! 😊
    Ja jeg tror vi DIY'ere er minst like høye på oss selv i blant, som for eksempel de som har svidd av noe millioner på utstyr. "Svår balansgång" som Ebba Forsberg sier.
    Var selv mer negativ over denne messen enn jeg har vært på lenge, om det var humør eller andre ting vet jeg ikke. Prøver å ha et edruelig forhold til dette og lete etter gode ting. Ikke alltid like flink jeg heller, men er blitt mye flinkere til å ikke dra skrotet hjemme fram som fasit for andre.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.904
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Blir vel ikke bedt på kaffe med det første der i gården du nå🤔😂men enig med deg, det går på repeat dette😤.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du kan være så lei du vil.
    Jeg prøver å være positive, men synes ærlighet kommer først.
    Desuten gnåler jeg ikke i en hver sammenheng.
    Hørte noe bra også, men det var ikke i den prisklassen.
    leter ikke etter feil, men finner de ganske fort, når ting ikke er på stell.
    Er det slik att det er gnål når noen spør om løsninger?
    Ser det heller som svar på hva de kan gjøre for å få ting enda bedre.
    Men det har seg nå slik att vi kan velge i drivere på like høyt plan, om ikke bedre.
    Lage det selv blir prisen langt lavere. Lage kasser er ikke en stor jobb.
    Prøver så godt jeg kan å se det positive i ferdige produkter, men det faller fort igjennom. Er vel ett tegn på att vi DIY gutta gjør en god jobb.
    Jeg snakker helt sikkert for mange av oss i DIY miljøet.
    Til slutt så er det ikke hva det står på prislappen som forteller hvor bra det ting er. Handler mer om øynene som ser. Jeg hører med ørene ikke øynene.
    Men ikke kall det gnål, mer ærlighet.
    Att du og jeg ikke er enige klarer jeg fint å leve med.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Hvordan låt Levinson og Audiovector? :)
    Med 3 hoteller måtte jeg gjøre noen valg med å bruke kort tid enkelte steder som med dette oppsettet. Jeg syntes det låt helt greit uten at det skilte seg ut så jeg ventet ikke til det var ledig sitteplass.

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Martens låt jo som en katastrofe.
    Pistrete og skrikende.
    De dyre Marten opplever jeg å være analytisk i den form at svakheter før i kjeden høres god (i mindre grad med innstegsmodellene). Jeg brukte ikke så mye tid på dem nå siden jeg har hørt dem flere ganger før. Marten i seg selv opplever ikke jeg som pistrete og skrikende. Men opplevelsen av "skrikete" varierer åpenbart mye fra person til person. Jeg tåler det ganske bra og blir sjelden lyttetrøtt. Jeg vil helt klar si at det er betydelig flere "myke" anlegg på messen enn "harde". Oephi hadde skrikete lyd. Nesten ubehagelig å sitte der tett på den ene høyttaleren.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Hvordan låter 1 mill sammenlignet mot ett 200k anlegg?😉

Jeg bemerket som tidligere at det er høyttalere et sted mellom 100-200k som gir mest lyd for pengene. Det er i allefall min subjektive mening. Ja, det er mye penger :cautious:. Sånn har det blitt. Utover det er det ikke all verdens mye å hente ut i normale rom synes jeg. Å høre høyttalere under dette blir klart dårligere. Som f.eks Sonetto hos Sonus Faber på messa, Bison hos Totem, Aria hos Focal. Og Neat.. Lyngdorfs nye stativhøyttaler Radiant Acoustics Clarity 6.2hørtes lovende ut til å koste 48k. Jeg trodde vi hørte på en klart dyrere høyttalere.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du kan være så lei du vil.
    Jeg prøver å være positive, men synes ærlighet kommer først.
    Desuten gnåler jeg ikke i en hver sammenheng.
    Hørte noe bra også, men det var ikke i den prisklassen.
    leter ikke etter feil, men finner de ganske fort, når ting ikke er på stell.
    Er det slik att det er gnål når noen spør om løsninger?
    Ser det heller som svar på hva de kan gjøre for å få ting enda bedre.
    Men det har seg nå slik att vi kan velge i drivere på like høyt plan, om ikke bedre.
    Lage det selv blir prisen langt lavere. Lage kasser er ikke en stor jobb.
    Prøver så godt jeg kan å se det positive i ferdige produkter, men det faller fort igjennom. Er vel ett tegn på att vi DIY gutta gjør en god jobb.
    Jeg snakker helt sikkert for mange av oss i DIY miljøet.
    Til slutt så er det ikke hva det står på prislappen som forteller hvor bra det ting er. Handler mer om øynene som ser. Jeg hører med ørene ikke øynene.
    Men ikke kall det gnål, mer ærlighet.
    Att du og jeg ikke er enige klarer jeg fint å leve med.
    Spennende at du gjør deg til talsmann for DIY miljøet 😊

Å generalisere DIYs fortreffelighet blir like patetisk for meg som å generalisere såkalte kjøpehøyttalere. Det finnes fantastiske DIY oppsett og sikkert tilsvarende ræva, på samme måte som hva som er tilfelle med høyttalere man kan kjøpe på vanlig måte.

Problemet er at du til stadighet latterliggjør og fordummer vanlige oppsett, og svaret er som alltid fortreffeligheten av DIY på generelt grunnlag. Du kan jo eksempelvis utfordre deg selv med å være litt mer nyansert når du opplever noe som dårlig ift ditt eget oppsett……..og jeg snakker ikke da om pris! Eksempelvis; hvilke preferanser er det du har satt target etter og som låter best for deg i ditt rom, i den grad du har gjort dette selv, og hvis du har gjort det etter egne målinger, ører og preferanser, hva er da eksempelvis forskjellene som gjør at alle disse kjøpehøyttalerne faller igjennom hos deg? Da vil det bli litt mer interessant for meg å lese, og jeg vil skjønner mer av synspunktene dine, enn bare det ensidige GNÅLET om DIYs fortreffelighet.

Jeg synes også det blir et sidespor å klage for mye på rommene på messen. For meg på messer handler det litt om å forsøke å lytte «forbi» rommet og forsøke å danne seg et bilde av potensialet til utstyret i mer optimale omgivelser. Skal ikke påstå at jeg klarer det alltid, men jeg forsøker. Meg bekjent har i hvert fall to av hotellene i Gøteborg ikke vært benyttet til hifi-demoer tidligere, og det er ikke gitt at en forhandler har kompetanse, utstyret og/eller tid til å få det beste ut av rommet…….og jaffal ikke få gjort noe med lydlekkasjene mellom rommene.

Så derfor; det er helt greit å synes lyden på mange rom kan være dårlig og/eller ikke treffer egne preferanser, men å alltid ende opp med at svaret er alle DIYeres fortreffelighet………..Bollocks! 😊

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    886
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    På Horten messa i fjor var det en konstruktør som fikk mye skryt og ros for sin åpen baffel konstruksjon - det låt seriøst bra. Han sa at når DIY'erne godkjente lyden han hadde fått til så var det noe som stod høyt i hans bok - de pleier ofte å være kresne når det gjelder ferdige produkter. Så tydelig at begge sider har noe å bidra med :)

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Det finnes fantastiske DIY oppsett og sikkert tilsvarende ræva, på samme måte som hva som er tilfelle med høyttalere man kan kjøpe på vanlig måte.
    Jeg tenker det samme :).

Jeg synes også det blir et sidespor å klage for mye på rommene på messen. For meg på messer handler det litt om å forsøke å lytte «forbi» rommet og forsøke å danne seg et bilde av potensialet til utstyret i mer optimale omgivelser. Skal ikke påstå at jeg klarer det alltid, men jeg forsøker.
    Kunne ikke vært mer enig!

Meg bekjent har i hvert fall to av hotellene i Gøteborg ikke vært benyttet til hifi-demoer tidligere, og det er ikke gitt at en forhandler har kompetanse, utstyret og/eller tid til å få det beste ut av rommet…….og jaffal ikke få gjort noe med lydlekkasjene mellom rommene.
    Heden som ble benyttet sist synes jeg var lite egnet til HiFi messe, mens Park Line savnet jeg denne gangen (best av alle imo). De tre som var benyttet nå synes jeg var helt greie. Og synes det var lite romproblemer, men jeg også prøver å høre forbi dette.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Langesund
    På Horten messa i fjor var det en konstruktør som fikk mye skryt og ros for sin åpen baffel konstruksjon - det låt seriøst bra. Han sa at når DIY'erne godkjente lyden han hadde fått til så var det noe som stod høyt i hans bok - de pleier ofte å være kresne når det gjelder ferdige produkter. Så tydelig at begge sider har noe å bidra med :)
    Ja og det beste er jo å oppføre seg voksent og ikke nødvendigvis drite på motparten så fort en har en sjans.
    Audioaktøren synes faktisk det var veldig synd at det ikke stilte noe DIY på Horten i år

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn