Det gjelder å lære av sine feil. Musikk blir brukt positivt i mange sammenhenger.
Galakse skrev:
Kabler skal bli min spesialitet, så det stresser jeg ikke med. Spesialist blir man ikke over natten.
Nei, spesialist blir man ikke over natten. Nye kabeluttrykk jeg har blitt fortrolig med:
Material & materialegenskaper: Polyetylen (PE), PEX (XLPE), PVC, papirisolering, gummikabel, oljefylte kabler, treeing, isolasjonsmotstand, ledningsevne.
Konstruksjon: Slaglengde, tverrsnitt, leder, isolasjon, innerkappe, skjerming, ytterkappe.
Prosess: Ekstrudering, sentrering av lederen, isolasjonstykkelse.
Elektriske felter i kabler er foreløpig ikke helt forstått. Interessant at termineringen er spesielt viktig for å unngå lekkasje av elektrisk felt. Ser at det brukes en halvleder rundt lederen for å glatte ut de elektriske feltene rundt lederen - men nå studerer jeg kabler fra lavspent til høyspent, så får det bli hifi-relevant når kunnskapen er god nok.
Mest hifi-relevant foreløpig:
- Kabler er ikke kabler, men hver kabel har en mengde egenskaper - mekaniske, elektriske, branntekniske. Svært mange parametre kan varieres i kabelproduksjonen, og det viktigste blir å detektere de avgjørende parametrene for hifi.
- Materialvalg har stor innflytelse på elektriske egenskaper.
- Konstruksjonen har stor innflytelse på støy.
- Prosessen med å ekstrudere på isolasjonen kan påvirke egenskapene (temperatur i leder ved ekstrudering, temperatursoner i skruen og hodet på ekstruderen, trykk, verktøyvalg i ekstruderhodet...)
- Kabler kan i praksis produseres forholdsvis rimelig per meter. Spørsmålet er om hifi-kabler kan lages både billig og optimalt rent hifi-teknisk og elektrisk.
Ekspert kan man bli i fremtiden, nå er det tid for synsing og kabelstudium!