Gamle og spennende hotell på vestlandet

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Skal noen dager på ferie oppover vestlandet. Noen som har anbefalinger til spennede gamle hotell for overnatting på vegen. Helst hotell med litt historie, og som ligger i spesiellt vakre naturomgivelser.
Er svært takknemlig for svar :)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Gå for det beste likesågreit.
http://www.kviknes.no/

Knall-hotell i Balestrand. Det var i dette hotellet Keiser willhelm var når det smallt løs før ww1.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.307
Antall liker
11.150
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Litt lengre inn i Hardangerfjorden finner du lille Utne Hotell
http://www.utnehotel.no/





For historie: Hardanger Folkemuseum ligger på Utne, og det unike Agatunet ikke langt unna.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.581
Antall liker
9.769
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dessverre synes jeg at Fleischers er så ødelagt av utbygging, og visstnok heller ikke drives så bra for tiden, at jeg valgte å ikke anbefale dette. Spis lunsj i den fantastiske spisesalen deres, og kjør til Hardanger.....
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.647
Antall liker
28.094
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2


Artig lite hotell i Øvre Eidfjord. Flotte omgivelser. Fine og skinnende rene rom.

mvh
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
erato skrev:
Dessverre synes jeg at Fleischers er så ødelagt av utbygging, og visstnok heller ikke drives så bra for tiden, at jeg valgte å ikke anbefale dette. Spis lunsj i den fantastiske spisesalen deres, og kjør til Hardanger.....
Uffda. Synd isåfall. Det hadde fortjent bedre.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.192
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Rosendal turisthotell. Merk ikke fjordhotellet kan virkelig anbefales. Kanske det beste hotell jeg har vært på i Norge. Gammelt nyoppusset Koslig og veldig personlig og god service. God mat etc.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.586
Antall liker
7.137
Gjestemedlem skrev:
Hotel Ullensvang er et glimrende konferansehotell i vakre omgivelser. For en mer autentisk opplevelse av et gammelt, erværdig vestlandshotell ville jeg nok heller gått for Utne Hotell. Kommer man sørfra, så er jo dette en glimrende sted å overnatte før en tur opp til Folgefonnen, før man eventuelt tar turen videre.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.581
Antall liker
9.769
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det så ikke så gammelt ut, men det virket definitivt spennende!
 
N

nb

Gjest
Visnes i Stryn. Har en ny og en gammel bygning som ligger adskilt. Dog en del trafikkstøy i gamledelen.

Var der for noen år siden, de skulle etter sigende ha en dyktig kokk - noe som er mangelvare i hotell-Norge. Jeg bestillte treretteren deres for 400 kroner og ble massivt skuffet. Det fremkom etter hvert at kokken hadde fallt ut av sengen og brukket hånden, så dama som driver hotellet lagde maten selv. Og det til en prestasjon som på ingen måte rettferdiggjorde 400 kroner for menyen. Påpekte dette på en høflig måte og fikk halvert matprisen. Sånn sett var oppholdet en liten skuffelse, men selve hotellet er ganske fint. Beliggenheten svært nærme riksveien er dog ikke optimal. Ta med ørepropper om man er var for støy.

http://www.visnes.no/
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Helt utrolig historie! Snakker om tulling som ikke skjønner sitt eget og bedriftens beste. Slik er det når småligheten tar overhånd. Det er direkte pinlig hvis han også gjør slikt overfor utenlandske turister, men de kan jo uten risiko gi blaffen i bøtene hans. Han har jo ingen juridiske rettigheter til å skrive ut bøter, så han kan ikke inndrive noe utenlands uten at det koster mye mer enn det bringer inn.

Jeg bodde på Fleischers før jul i fjor, og kan bekrefte at hotellet skuffet på noen områder. Ikke det samme som det en gang var.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.586
Antall liker
7.137
Gjestemedlem skrev:
Jeg finner det fullstending legitimt for næringsdrivende å ta betalt for både parkering av bil og ræv på privat eiendom, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må da være ulovlig for alle andre enn ordensmakt og sertifiserte næringer til å utstede eller inndrive bøter?
 
N

nb

Gjest
noruego skrev:
Jeg finner det fullstending legitimt for næringsdrivende å ta betalt for både parkering av bil og ræv på privat eiendom, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må da være ulovlig for alle andre enn ordensmakt og sertifiserte næringer til å utstede eller inndrive bøter?
Kun ordensmakten kan gi bot. Gebyrer derimot kan utstedes av andre. Liten praktisk forskjell for den som skal ut med pengene, men det er kun bot som regnes som en straffereaksjon.

Jeg tror for øvrig det aktuelle hotellet er ett av de der de - forståelig nok - er ganske leie av at folk stikker innom for å låne dassen. I dette tilfelle før eller etter kjøring av gamleveien over Strynefjellet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg finner det fullstending legitimt for næringsdrivende å ta betalt for både parkering av bil og ræv på privat eiendom, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må da være ulovlig for alle andre enn ordensmakt og sertifiserte næringer til å utstede eller inndrive bøter?
Smålig nok å ta betalt på parkeringsplassen for gjester langt ute i ødemarken, men det blir bare tragikomisk når kan ikler seg kostyme før han tar bøterunden kler seg om igjen før han møter de samme menneskene som resepsjonist. Minner mer enn litt om Basil Fawlty. :)
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Og det kan da vel ikke være noe annet enn en kjempegrunn til å ta en tur dit imho :) lol

Gjestemedlem skrev:
noruego skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg finner det fullstending legitimt for næringsdrivende å ta betalt for både parkering av bil og ræv på privat eiendom, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må da være ulovlig for alle andre enn ordensmakt og sertifiserte næringer til å utstede eller inndrive bøter?
Smålig nok å ta betalt på parkeringsplassen for gjester langt ute i ødemarken, men det blir bare tragikomisk når kan ikler seg kostyme før han tar bøterunden kler seg om igjen før han møter de samme menneskene som resepsjonist. Minner mer enn litt om Basil Fawlty. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg veit ikkje korleis det er med opningstider, men Mundal i Fjærland er eit av dei flottaste hotella av gamlesorten eg har vore på. No er det 20 år sidan besøket mitt, men det var fullstendig urøyrt av ombyggingskåtskap den gongen. "Bokbyen" er lokalisert til same bygda, så er du litteraturinteressert i tillegg, er dette eit brukbart val. (Lat deg ikkje skremme av det arkitektprisa bremuseet som ligg der du tek av frå hovudvegen. Sjølv om dette liknar på noko tyskerane lot etter seg i 1945, har det hausta mykje lovord. Dette syner tydeleg at ein treng forståsegpåarar for å forstå at noko er bra.)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.307
Antall liker
11.150
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva med Stalheim Hotel ?
Relativt nye bygninger, men stint av historie.
Omgivelsene er spektakulære.
Det er lenge siden jeg var der, så jeg vet ingenting om kvaliteten og servicen idag, men det er verdt å få med seg uansett.
http://www.stalheim.com/

En tidligere versjon av hotellet:
 

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.633
Antall liker
1.333
Skulle man befinne seg i nærheten av det beste vestlandet kan det være verdt å legge turen om Walaker.
Annekset kan man hoppe elegant bukk over, men rommene i hovedhuset og tingstova er knall. Hagen er suveren på en solskinnsdag, det samme er lystige spaserturer i Solvorn. På sensommeren er det fantastiske muligheter for epleslang.
http://walaker.com/
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.581
Antall liker
9.769
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og tidligere omtalte Sandven i Nordheimsund:

 
Topp Bunn