Digitale avspillere Gammel cd spiller utfordrer Aurender streamer.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.053
    Sted
    Sortland
    ....

Dette er akkurat det jeg også opplever i mitt system. Mine rippede cd'er avspilt fra Auralic Aries G2 låter generelt bedre enn cd platene fa Oppo 105 digitalt ut til samme d/a konverter.

Det er over 5 års erfaring med rippede CD'er og bruk av div. streamerer i forskjellige prisklasser, sammelignet med de originale gamle gode referanse CD'ene i samlingen min, kombinert med lang fartstid (les "lytte erfaring") i denne hobbyen fra før cd'en kom på markedet som gjør at jeg er temmelig sikker i min sak her.
    Spiller det ikke en stor rolle hvor cd'ene er rippet fra? De rippes til og spilles fra Auralic, men hva var kilden når de ble rippet?
    Hvis de ble rippet fra et cd' drivverk til 100 000,- burde vel lyden være bedre enn om den ble avspilt fra en Oppo cd spiller?

Eller har jeg misforstått totalt - at drivverk spiller ingen rolle? - Dac og buffring er det viktigste?

Hilsen en undrende Hans

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.573
    Jeg tror det blir litt forvirring av at streaming brukes om både avspilling fra harddisk og streaming fra Tidal og Spotify. Når folk sier at CD låter bedre enn streaming henviser de nok til streaming i betydningen Tidal/Spotify, ikke avspilling fra NAS.

Jeg har en Aurender 100H, som brukes både til å spille Tidal HiFI og lokalt lagrede fier, som i hovedsak er rippete CD'er.
    En rippet CD fra Aurender låter merkbart bedre enn nøyaktig samme CD avspilt fra min Oppo 103 inn i samme DAC. Men den låter også bedre enn samme utgivelse avspilt fra Tidal.
    Det blir litt mer tyngde nederst og en litt større ro i lydbildet. Noen detaljer kan stå tydeligere definert frem.

Men sammenligningen er jo ikke helt rettferdig, siden Aurender er en dedikert musikkavspiller til 30k mot enn Oppo som skal gjøre alt mulig for en fjerdedel av prisen. Kanskje en ren CD-transport av ypperste klasse hadde gitt like godt resultat som Aurender.
    Dette er akkurat det jeg også opplever i mitt system. Mine rippede cd'er avspilt fra Auralic Aries G2 låter generelt bedre enn cd platene fa Oppo 105 digitalt ut til samme d/a konverter.
    Kanskje misforstod jeg utsagnet "Peter Quatrup mener at lyden av cd er bedre enn streaming." Hvis med streaming menes kun musikk fra Spotify og Tidal kan kanskje Peter Quatrup ha belegg for sine noe bombastiske påstander om cd spillere kontra boksene med felles benevnelsen "streamere".

Det er over 5 års erfaring med rippede CD'er og bruk av div. streamerer i forskjellige prisklasser, sammelignet med de originale gamle gode referanse CD'ene i samlingen min, kombinert med lang fartstid (les "lytte erfaring") i denne hobbyen fra før cd'en kom på markedet som gjør at jeg er temmelig sikker i min sak her.
    Oppoen som drev er en dårlig reference så længe den benytter SMPS tl digitaldel. En lineær forsyning gjør en verden til forskel.

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    ....

Spiller det ikke en stor rolle hvor cd'ene er rippet fra? De rippes til og spilles fra Auralic, men hva var kilden når de ble rippet?
    Hvis de ble rippet fra et cd' drivverk til 100 000,- burde vel lyden være bedre enn om den ble avspilt fra en Oppo cd spiller?

Eller har jeg misforstått totalt - at drivverk spiller ingen rolle? - Dac og buffring er det viktigste?

Hilsen en undrende Hans
    Drivverket vil egentlig ikke ha noe å si når man ripper en cd, hvis man bruker et godt dataprogram. Det er bare dataene som er lagret på cd'en som kopieres. De fleste gjør dette ved at man har en PC med et program for CD-ripping. Programmet matcher dataene den leser mot en referanse den har av samme CD, og kan lese et spor eller deler av et spor på nytt dersom det den har lest har avvik mot referansen. Man ender med en såkalt 'bit perfekt' rip, en fil som er 100% identisk som referansen.
    Dette er altså en helt annerledes prosess enn når man f.eks. lager en digital fil av en vinylplate. Da er det selve lyden av avspillingen som blir lagret, og drivverk, pickup osv er avgjørende for resultatet.

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    På seint 80-tall testet jeg Technics(1bit) mot Marantz og Rotel cdspillere. Alle i den rimelige klassen(3-5k).
    Kort oppsummert:
    Den jeg likte minst var Technics. Fin topp, men dårlig dynamikk og pløsete bunn. Tilbaketrukket mellomtone..
    Marantz hadde flott mellomtone og brukbar dynamikk, men opplevdes litt "rund" i begge ytterendene.
    Rotel var oppløst og klar, godt definert og med trykk i bunn og sterk dynamikk i hele spekteret.
    Den fikk bli...

:)

M

M

MarkusH

Gjest
    Dette forbauser ikke meg, jeg har stort sett hatt streaming via DAC (rotel RDD-1580) som primærkilde de siste 2-3 årene, etter at jeg fikk cd-spiller i hus (selv billige) har DACen stort sett stått ubrukt. Etter siste oppgradering til opera cdp 5.0 ser jeg ingen grunn til å bruke DAC som primær, opera låter betraktelig bedre i tillegg til at jeg bruker rør-utgangen, DAC (streaming) er bare sorgen her om dagen. Skulle gjerne hørt min spiller hos deg musicman, skulle for så vidt gjerne hørt anlegget ditt igjen også. Du får kose deg med musikken. ;)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    På seint 80-tall testet jeg Technics(1bit) mot Marantz og Rotel cdspillere. Alle i den rimelige klassen(3-5k).
    Kort oppsummert:
    Den jeg likte minst var Technics. Fin topp, men dårlig dynamikk og pløsete bunn. Tilbaketrukket mellomtone..
    Marantz hadde flott mellomtone og brukbar dynamikk, men opplevdes litt "rund" i begge ytterendene.
    Rotel var oppløst og klar, godt definert og med trykk i bunn og sterk dynamikk i hele spekteret.
    Den fikk bli...

:)

M

Dt du skriver her stemmer på en prikk slik jeg selv lærte meg å kjenne Technics spilleren etterhvert som diverse andre kom i hus. Marantz ,Pioneer osv..

Kan det være så enkelt at denne rimelige spilleren dengang ikke fikk vist sitt fulle potensiale ? I dag spiller den sammen med komponentr som er i en helt annen klasse lydmessig enn dengang. Uansett skal det bli spennende å teste blindt senere i dag.

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har en Marantz SA-14S1 cdp, streamer tidal hifi fra Bluesound Node 2 via dacen i denne og har problemer å høre forskjell mellom cd plater og samme musikk streamet. Hvis jeg spiller direkte fra bluesound til amp analogt blir resultatet dårligere en via dac i cdp.

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en gammel Technics cd-spiller, en Bluesound Node og en Marantz NA 6005 og har (semi)blindtestet litt ved innkjøp. Min erfaring på vårt anlegg er at Technicsen gir bedre lyd enn Bluesounden alene, men at Bluesound via DAC i Marantzen er like god eller bedre enn Technicsen (sammenlignet CD og rippet versjon av samme CD streamet fra lokal pc, volum-matchet etter beste evne med decibel-måler. Utstyr brukt i sammenligningen ellers: Marantz PM11S3 og Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn