Gammel Technichs

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Hei!

Jeg har en direktedrevet Technichs SL 1410 MKII fra rundt 1980. Spilleren er en "sivil" versjon av den kjente 1210 er jeg blitt fortalt. Den ble pensjonert for 10-12 år siden p.g.a. ustabil hastighet. Forsøkte den gangen å få den reparert, men ingen i nærområdet klarte/tok på seg jobben.

Selv om jeg har anskaffet meg ny spiller siden da, kunne jeg tenke meg å få den i drift i gjen. Jeg mener den er så god at den fortjener en bedre skjebne enn nedstøving.

Noen som vet om noen som kan reparere vinylspillere? Gjerne i området Drammen/Oslo.

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Spilleren var riktig bra den selv om armen ikke står i stil. Problemet med Technichs og en rekke andre 80-talls DD'er er at styreelektronikken er tidvis svært komplisert og ofte involverer chips og IC'er som ikke er i produksjon lenger. For så vidt som det kan være noe trivielt tviler jeg på at det er hensiktsmessig å spandere verkstedtimer på den. Prøv deg frem med rens/smøring/justering og se hva du får til!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1410 er den "halvautomatiske", der du må plassere stiften i rilla manuelt, men som har automatisk retur av armen når plata er slutt. Ein spelar som absolutt kan måle seg med 1200.
Reparasjonar er det få som kan ta seg av no for tida. www.audio-media.no var forhandlar av SL 1200 ei lang stund (hadde dessutan reservedelar m.m.), men spelaren har no vorte erstatta av eit anna merke. Men det kan kanskje tenkjast at det er hjelp å få?

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.250
Sted
Siggerud
Hovedproblemet med denne ellers ganske solide spilleren er halvautomatikken, nærmere bestemt mekanismen for armliften. Min fungerer utmerket, som manuell spiller. Men stilt inn på auto-retur subber den stiften langs plateoverflata fordi den ikke løfter armen. Det GÅR an å reparere det, men det er mye jobb. Veldig mye jobb. Masse demontering, for å komme til en plastdel, som man nok må få laget en erstatning for, da det er overveiende sannsynlig at det ikke er noe å få kjøpt. Legger man litt ressurser i det, tar jobben og får lagd noe i f.eks. aluminium, har man en grei spiller. I stockarmen passer en Denon DL103 godt ( prøvde på min, og det spilte kjempefint! ), er man kåt spanderer man en annen arm og har en manuell spiller.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Takker for alle innspill. Det virker nå mest sannsynlig at jeg skroter den. Med mine manglende kunnskaper og ferdigheter på det tekniske så tror jeg neppe at jeg prøver meg på noen former for reparasjoner/justeringer.
Justering av arm og pickup fikser jeg, men alt utover det er ukjent område for meg.

Men på den annen side, når den likevel skal skrotes kan jeg kanskje prøve meg. Da gjør det jo ingenting om jeg kommer i skade for å avlive den.

mvh

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Om det er samme innmaten i slq 303, har jeg en sånn stående på loftet. Den er produsert 80/81 ?

Mvh Tom-Erik

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.750
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sjekk med josef svalander på svalander.se
mvh
Leif

tebe

Fersking
Ble medlem
20.11.2008
Antall liker
0
Hei,gi ikke opp.
Har selv samme spiller og hadde samme problem som deg. Fikk ikke til riktig hastighet og den ble plassert vekk. Så kom sønnen og en kamerat og ville forsøke seg som DJ's - kunne de få låne den gamle platespiller? Dette er godt over 10 år siden. De kjøpte ny passende PU og startet scratchingen. Når de var fornøyd og hadde utprøvd dette leverte de tilbake spilleren. Etter dette har den gått som en klokke. Helt fin og ingen problem med hastigheten. Muligens kan en del rigging frem og tilbake av platetallerkenen gjøre underverker. Mener å huske at det fulgte med en liten flaske med olje til å smøre sentertappen etter at talerkenen var løftet av. Kan ikke lenger finne nevnte olje så det er ikke blitt smurt på mange år, men det synes ikke som dette er nødvendig.

Start å scratche og muligens du får vekket liv i en god spiller.

Tor B

Topp Bunn