Garasje blir til musikkstudio/lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Hei alle, jeg heter Kay og jeg er komplett musikkidiot! Etter mange år i diverse rom med forferdelige akustiske forutsetninger, har jeg bestemt meg for et dedikert lytterom når vi nå har flyttet ut av Oslo.

    I tillegg vil jeg ha et musikkstudio/kontrollrom bak i samme garasje, som tidligere har fungert som bod. Her måtte det pigges endel siden fjellet ikke ble helt fjernet før garasjen i sin tid ble bygget.

    Porten er allerede tettet igjen og alt skal isoleres👍 Jeg har endel idéer, så det er fint å få feedback fra de hyperkompetente hodene her på forumet! Masse bilder kommer fortløpende!
     

    Vedlegg

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Før arbeidet er påbegynt
     

    Vedlegg

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Pigging er i gang og taket heves til 2,55. To av bjelkene rett foran lytteposisjon er faktisk hevet til 2,65 så jeg kan henge opp 3 stk 120x60cm absorbenter uten å miste for mye takhøyde.
     

    Vedlegg

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Er det noen som har erfaring med eikeplater på vegger i lytterom mtp akustikk? Jeg tenkte å kle veggene i eik over f.eks tykk mdf før jeg begynner å putte på akustisk behandling. Et godt fundament er viktig, og jeg føler gipsvegger har blitt gjort i det uendelige.. Bilder for illustrasjon
     

    Vedlegg

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke erfaring med eik, men har mye finerplater i furu og det blir en litt annen lyd enn gips.
    Jeg la gips med finer utenpå på kontoret nede mens oppe i stua har frontveggen bare finer.
    Tror det er lurt å ha mdf bak som du tenker, alternativt gips hvis ikke må du opp i tykkelse på finer, hvis du skal ha det i eik i tillegg da blir det nok veldig dyrt.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Har ikke erfaring med eik, men har mye finerplater i furu og det blir en litt annen lyd enn gips.
    Jeg la gips med finer utenpå på kontoret nede mens oppe i stua har frontveggen bare finer.
    Tror det er lurt å ha mdf bak som du tenker, alternativt gips hvis ikke må du opp i tykkelse på finer, hvis du skal ha det i eik i tillegg da blir det nok veldig dyrt.
    Takk for tips! Jeg ser det er tilbud på 16mm eikefiner nå (2400x1200mm) til rett over tusenlappen per plate, jeg hadde egentlig tenkt 4mm på mdf, burde jeg ha mdf bak 16mm plata uansett? Platene skal rett på dampsperra.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, har selv brukt 9mm finer utenpå gips (er vel 12mm ?) og det funker fint.
    I stua har jeg 12mm finer og det er litt "flex" hvis du dytter i midten, mulig det vibrerer litt når man spiller høyt ?

    16mm eikefiner er vel ganske stivt så holder nok, samtidig er jo kosten for gips eller mdf bak ganske lav. Jeg ville nok ha hatt noe bak for å være sikker.
    Jeg tok også og fuget med tec 7 slik at alt ble tett rundt gipsplatene før finer ble satt på. Dersom du ikke skal sparkle og male (noe jeg antar siden du skal ha eik) så er jo fint å gjøre dette på et lag med mdf som du siden dekker med eik. Nå er jo dette i huset og ikke en frittstående garasje så jeg gjorde det for minst mulig lyd lekkasje innad i huset.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mitt tips er å fore ut fra en gipsvegg, legg 30mm rockwool/rockphon eller hva det heter, deretter en sort duk som ikke kan være vindtett (da blafrer den) og mot rommet skrur du opp 15mm kryssfiner. Kjøp en håndoverfres og fres spor i kryssfineren slik at du får en del åpning mot den sorte duken bak. Da får du både noe diffusjon og en god del absorpsjon. Beise eller lakk overflaten.

    Alternativt kan du kjøpe ferdige spileplater med akustikkplate bak.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Mitt tips er å fore ut fra en gipsvegg, legg 30mm rockwool/rockphon eller hva det heter, deretter en sort duk som ikke kan være vindtett (da blafrer den) og mot rommet skrur du opp 15mm kryssfiner. Kjøp en håndoverfres og fres spor i kryssfineren slik at du får en del åpning mot den sorte duken bak. Da får du både noe diffusjon og en god del absorpsjon. Beise eller lakk overflaten.

    Alternativt kan du kjøpe ferdige spileplater med akustikkplate bak.
    Dette har jeg faktisk vurdert i hjørnene for å integrere noen «pene» bassfeller👍
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gjorde mye endringer på en gang så vanskelig å si.
    Men skulle ha en vegg der så tenkte at dette hjelper mer enn ingenting.

    Båten kan jeg ta ut så er det plass til 2 1210 og et mixebord for fest :)
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Litt fremgang! Det skal snart avrettingsmasse på og det begynner å bli på tide å ringe elektriker.. Alle erfaringer mtp kurser og antall stikk osv tas imot med åpne armer👍
     

    Vedlegg

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Hei alle, er det noen som har lagt vindsperre fra innsiden av en garasje? Egne papplater el.? Å fjerne kledning og legge ny vindsperre på utsiden, blir ikke prioritert i denne runden. Bildet viser delvis veggene der det skal vindsperres.
     

    Vedlegg

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vil du ikke få trøbbel med fuktsperre da?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ettermonterte vindsperreduk fra innsiden, med en lektes avstand mellom duk og kledning (ca 3 cm). Var pirkejobb så gikk over til å legge vindsperren på stendern og fore ut med 2x4 for isolasjonslaget. Deretter diffusjonssperre og gips.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Vil du ikke få trøbbel med fuktsperre da?
    Jeg må vel isolere så tykt jeg kan for så å sette på dampsperre på stenderen?
    Jeg ettermonterte vindsperreduk fra innsiden, med en lektes avstand mellom duk og kledning (ca 3 cm). Var pirkejobb så gikk over til å legge vindsperren på stendern og fore ut med 2x4 for isolasjonslaget. Deretter diffusjonssperre og gips.
    Jeg ønsker å bevare så mye av bredden i rommet som mulig, så mye mulig det er en pirkejobb jeg må ta! Garasjeporten og stedene det tidligere har vært en dør og et vindu, har uansett fått ny vindsperre og ny kledning utenpå. Så det er ca. 60% av veggen jeg må legge innvendig. Jeg tror vi uansett skal bytte kledning på hele huset inkl. garasje om ett år eller to, da kan jeg jo også etterisolere garasjen utvendig samt legge fersk vindsperre hele veien. Så mulig denne løsningen får funke enn så lenge👍
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    76ABBE82-DD96-427E-A6D3-405348CC4710.jpeg


    Er det noen som har erfaring med disse? Jeg må legge et tak i nytt lytterom uansett, så tanken var å ha disse som base. Jeg har lagt opp til å bruke 10cm absorbenter over lytteposisjon i tillegg. Rommet vil bli kledd med eikeplater på alle vegger i tillegg til eikegulv. Vil det bidra positivt, eller overdempe rommet?
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    IMG_9114.jpeg





    IMG_9077.jpeg


    Her har det endelig skjedd endel! Dampsperre kommer på ila helgen og studiodelen vil også være klar for lekter innen søndag🥂 Målet er å spille den aller første plata innen 1.november!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Stilig prosjekt. 🙂
    Et lite tips: sjekk med kommunen rundt reguleringsforhold og bestemmelser. Dersom det er bestemmelser om garasjeplass på eiendommen så må det være potensial for mer bebygget areal (BYA) for å kunne bygge en ny garasje et annet sted på tomta.
    Om dette er i orden, og det er plass til ny garasje, så er det lurt å søke bruksendring fra tilleggsdel (garasjer er tilleggsdel uten rom for varig opphold) til hoveddel med rom for varig opphold. Dette kan du søke om selv uten krav til ansvarsrett. Se dibk.no.
    Oppholdsrom defineres som 'rom for varig opphold', og i ditt tilfelle ville jeg kalt ex-garasjen for anneks til bolig.
    Jeg vet at enkelte saksbehandlere i kommunen tror at anneks ikke kan innredes og tas i bruk som frittliggende del av boligen som du skal her, men dét beror evt på saksbehandlers uvitenhet. (bare som en fotnote. Jeg har jobbet i kommune med bygningsjuss i 25 år, og vet at det er mye mangel på kunnskap blant saksbehandlere, og at når saksbehandler ikke vet, så velger de utfall som gjør det vanskelig/ugunstig for tiltakshaver. Men, han/hun kan ikke definere annerledes enn hva departementet har gjort rundt anneks til bolig.)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Interessant.
    Hvis en søker om anneks til bolig, må da annekset ligge 4 meter fra grense / 8 meter fra hovedhuset (?)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Interessant.
    Hvis en søker om anneks til bolig, må da annekset ligge 4 meter fra grense / 8 meter fra hovedhuset (?)
    Skal svare på dette etterpå. Dama maser om å gå lørdagstur.... Hva man må gjøre for å bevare stemningen...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal svare på dette etterpå. Dama maser om å gå lørdagstur.... Hva man må gjøre for å bevare stemningen...
    Ta det gjerne på pm, er ikke sikkert trådeier er interessert.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Stilig prosjekt. 🙂
    Et lite tips: sjekk med kommunen rundt reguleringsforhold og bestemmelser. Dersom det er bestemmelser om garasjeplass på eiendommen så må det være potensial for mer bebygget areal (BYA) for å kunne bygge en ny garasje et annet sted på tomta.
    Om dette er i orden, og det er plass til ny garasje, så er det lurt å søke bruksendring fra tilleggsdel (garasjer er tilleggsdel uten rom for varig opphold) til hoveddel med rom for varig opphold. Dette kan du søke om selv uten krav til ansvarsrett. Se dibk.no.
    Oppholdsrom defineres som 'rom for varig opphold', og i ditt tilfelle ville jeg kalt ex-garasjen for anneks til bolig.
    Jeg vet at enkelte saksbehandlere i kommunen tror at anneks ikke kan innredes og tas i bruk som frittliggende del av boligen som du skal her, men dét beror evt på saksbehandlers uvitenhet. (bare som en fotnote. Jeg har jobbet i kommune med bygningsjuss i 25 år, og vet at det er mye mangel på kunnskap blant saksbehandlere, og at når saksbehandler ikke vet, så velger de utfall som gjør det vanskelig/ugunstig for tiltakshaver. Men, han/hun kan ikke definere annerledes enn hva departementet har gjort rundt anneks til bolig.)
    Hei! Denne så jeg skammelig sent.. Takk for tips, det er planen på sikt. Gleder meg til samtalene med saksbehandlerne ja!
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Nå har lytterommet fått eikevegger! Nå mangler kun takplater og legging av gulv, så blir det lytting til jul! Noen som vet om snekkere i Fetsund/Lillestrømsområdet?
     

    Vedlegg

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Er du helt overbevist om at du skal ha et «ordentlig» tak? Jeg skyter fra hofta uten reell kompetanse, men har selv opplevd forskjellen på rom med og uten takplater, og jeg forestiller meg at det i lydsammenheng vil være en fordel om du heller trekker en duk over isolasjonen i taket, og så skrur opp spiler eller lignende. Da får du færre refleksjoner og mer absorberes i isolasjonen i taket.
    Som sagt skutt fra hofta!
    Hvego
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Er du helt overbevist om at du skal ha et «ordentlig» tak? Jeg skyter fra hofta uten reell kompetanse, men har selv opplevd forskjellen på rom med og uten takplater, og jeg forestiller meg at det i lydsammenheng vil være en fordel om du heller trekker en duk over isolasjonen i taket, og så skrur opp spiler eller lignende. Da får du færre refleksjoner og mer absorberes i isolasjonen i taket.
    Som sagt skutt fra hofta!
    Hvego
    Tanken er å skru opp plater av trebetong, de demper noe klang osv. Jeg skal uansett ha absorbenter over lytteposisjon. Men forslaget er jaggu ikke dumt..
     

    christofferh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.10.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    28
    Sted
    Møre og Romsdal
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på @hvego her! Trekk med et lydtransparent stoff og skyt opp spiler over, gjerne i forskjellig størrelse og med forskjellig mellomrom så får du både absorpsjon og diffusjon og slipper å ha tiltak utenpå takplatene igjen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    skal det ikke være fuktsperre i vegg/tak?
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Henger meg på @hvego her! Trekk med et lydtransparent stoff og skyt opp spiler over, gjerne i forskjellig størrelse og med forskjellig mellomrom så får du både absorpsjon og diffusjon og slipper å ha tiltak utenpå takplatene igjen.
    Men blir vel et slit å feste downlights?
     

    christofferh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.10.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    28
    Sted
    Møre og Romsdal
    Torget vurderinger
    1
    Det burde la seg ordne på et vis, eventuelt kan du jo vurdere spotskinner, det fins mye lekre alternativer idag.

    Hadde vært enda mer effektivt om du fikk mer enn 5cm!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dampsperra må du ha, og så kan du evt vurdere å ha isloasjon på begge sider av dampsperre men da må du ha ca 3x så mye isolasjon på utsiden av sperra som på innsiden ellers blir det fort fukt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn