Gardiner - har de noen nytte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Bor i OBOS-blokk med betongvegger og -tak, parkett på gulvet. Bomberomlyd! Knipser jeg i fingrene smeller lyden som en pingpongball mellom veggene...

    Jeg er på flyttefot (1-2 år) og er ikke klar for omfattende innsats med dyre spesialløsninger og tykke rockwoolplater i taket...

    Mine venner; om jeg går på IKEA og kjøper gardiner og henger på veggene (2-3 cm fra veggen) som per nå ikke er møblert - - - vil det ha en positiv effekt, eller er det meningsløst?

    Rumlebass kan jeg kanskje på sikt ta med romkorreksjon/Tacten (har ikke kjøpt modulen), men de "raske" smellene i øvre del av frekvensområdet blir kanskje litt dempet?

    Andre konkrete og ikke for "krevende" råd?

    MEGET takknemlig for gode råd!
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Stående bølger fjernes ved å dempe annenhver flate. Du kan godt bruke gardiner med litt tykkelse, men for mye blir også feil. Litt tepper på gulvet hjelper også betraktelig. Betong overalt gir ikke nødvendigvis romlebass, det er som regel heller en god ting.
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Annenhver flate? Eh... ...kan du konkretisere litt? Mener du f eks begge langveggene...?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Gardiner hjelper ingenting på stående bølger (i bassområdet), men de kan fjerne ekkelt flutterekko og litt generell "støy" i rommet. Men - til akustisk tuning av et lytterom må man dessverre gå mye hardere til verks for å oppnå GODE resultater.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Annenhver flate? Eh... ...kan du konkretisere litt? Mener du f eks begge langveggene...?
    Motstående flater, altså en langvegg og en kortvegg og gulv. Ellers riktig som theStig sier, stående bassbølger kan ikke fjernes på denne måten, men mye av bomberomlyden blir borte.
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    En slik demping vil gi et non-symmetrisk refleksjonsmønster i rommet. Skal man dempe sideveggene, så demp begge to helst.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    En slik demping vil gi et non-symmetrisk refleksjonsmønster i rommet. Skal man dempe sideveggene, så demp begge to helst.
    Hvis han har tenkt å gjøre dette med gardiner som antydet i det første innlegget (altså dekke alle veggene) vil det bli alt for dødt.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hvis han har tenkt å gjøre dette med gardiner som antydet i det første innlegget (altså dekke alle veggene) vil det bli alt for dødt.
    Det er jeg meget uenig i... dødt vil det aldri bli ved å bruke bare gardiner. Men - det blir uansett en meget ulineær demping av rommet, og det låter bæsj. Da er det bedre å bruke litt demping som heller virker over et bredt område.
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Men kjære Gud, hva skal en stakkar gjøre?! Å kle inn stua i rockwool er IKKE et alternativ...

    Bassboom tas vel uansett på sikt med romkorreksjonen når den er kjøpt inn til Lyngdorfen. Det største problemet er et skarpt ekko... (er det dette dere informerte kaller flutter?).
     
    T

    theStig

    Gjest
    Skarpt ekko er flutter. Låter helt jævlig...

    Hvorfor er ikke skikkelige akustiske tiltak et alternativ? *VIL* du ikke ha god lyd? ;D

    En farbar vei er å legge akustikkplater på vegger og tak i refleksjonspunktene, og så dra gardiner over for å skjule det.
     

    Vedlegg

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Hva med å kjøpe noen akustikkplater, snekre en lekker liten ramme til dem og enten male dem eller kle dem med stoff? Trenger ikke å ta så fryktelig lang tid, og koster ikke allverden heller. Min plan er å kjøpe "stoffplakater" fra allposters.com og kle dem utenpå akustikkplater i en ramme.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Bare husk at akustikkplatene har en overflate stuktur som er designet for god virkning (for det den er konstruert for) andre typer trekk vil svekke denne tiltenkte virkningen noe (jeg aner ikke hvor mye).
    Dette fikk jeg beskjed om da jeg i sin tid kjøpte ei pakke med fire slike.

    Mvh.KW
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Godt poeng. Disse stoffplakatene er imidlertid veldig tynne, og jeg har vanskelig for å tro at de påvirker lyden nevneverdig. Det er ikke noe problem å verken blåse eller se gjennom dem :)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Generelt er vel regelen at tykkelsen på dempematerialet sier noe direkte om frekvensen man kan påvirke. Ved å kle store deler av rommet med et tynt lag absorbent risikerer man å dempe etterklang bare i høye frekvenser. Dette låter generelt ikke bra.

    Hva med en stor tung sofa (absorbent), endel store potteplanter (diffusjon), tykt gulvteppe?

    -k
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Har sofa, og har et teppe (tynt)...

    Vel, hvorfra får man kjøpt BILLIGE akustikkplater da?

    Takk for hjelp og tålmodighet!
     

    Vedlegg

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Godt poeng. Disse stoffplakatene er imidlertid veldig tynne, og jeg har vanskelig for å tro at de påvirker lyden nevneverdig. Det er ikke noe problem å verken blåse eller se gjennom dem :)
    Hvordan ser du at det er stoffplakater og ikke papir? Regner med at de har begge deler?

    Men det var jo helt genialt. Man får kjøpt ferdige rammer på f.eks Clas Olson eller andre hobbyforetninger, evt ramme m/lerret så man har en bakvegg til akustikkplaten.
    Med stoffplakat på framsiden blir det jo dekorativt å ha på veggen! :)
     

    net2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2005
    Innlegg
    156
    Antall liker
    1
    Er en svensk leverandør som leverer ferdige design-bilder med ramme som fungerer som akustikkplater, men det er ganske dyre.

    Får selv ny leilighet der "lytterommet" blir en del av stuen. Problemet blir at jeg får et vindu som dekker både venstre sidevegg og bakvegg av sweetspot. Her er det naturlig nok umulig å ha noe demping, men jeg har vurdert sort scenemolton for lysdemping. Dette er vel en tykk gardin, så den demper litt av de harde glassflatene og burde gi meg bedre lyd. Skal ha et par store akustikkplater på veggen bak anlegget også, kanskje en slik poster-løsning. Et tykt teppe på gulvet håper jeg også hjelper, samt romkorreksjon i de laveste frekvensene. :)

    Man må bare gjøre det beste ut av det man har.
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Et eller annet sted må jo noen ha slike akustikkplater BILLIG?

    Polen?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Du får en pakke med 3 10cm tykke hvite Rockwool akustikkplater for 300,- hos din lokale byggvarehandel. Bestillingsvare.
    Med to slike pakker har du det du trenger. Er det DYRT?
     
    T

    theStig

    Gjest
    En pakke med 5 cm plater inneholder 6 plater, og mer enn det trenger man neppe til regulering av et normalt rom. 10 cm er selvsagt bedre til å kontrollere nedover i mellomtonen, og kan således være en "high end" løsning... Uansett er DIY akustikkregulering nesten gratis hvis man måler effekten av det opp mot kostnaden, spesielt sammenlignet med kabler og "tweaks".
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Du får en pakke med 3 10cm tykke hvite Rockwool akustikkplater for 300,- hos din lokale byggvarehandel. Bestillingsvare.
    Med to slike pakker har du det du trenger. Er det DYRT?
    Dette er jo egentlig himlingsplater så vidt jeg har skjønt..?
    Hvis man skal ha plater på veggene for å dempe 1 refleksjon, er det da det samme om man bruker disse akustikkplatene eller gjør vanlige "lydplater" (isolasjon) samme nytten?

    Ser for meg at det er annen overflate på en akustikkplate enn ren lydisolajonsplate som ikke er overflatebehandlet, der den siste er mykere = bedre absorbasjon? Eller var det helt feil?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Akustikkplater, himlingsplater... what ever. De demper lyd i hvertfall, og kan brukes over alt. Lydplater er ikke så godt egnet til refleksjonsdemping, de er for harde til det. Lydplater brukes primært til trinnlydsisolering av gulv, og må derfor være harde slik at gulvet ikke fjærer for mye. For harde og for løse plater demper mindre.

    Akustikkplater er egentlig vanlig isolasjon som er litt hardere enn normal bygningsisolasjon, og så er de trukket med duk for å unngå støv. Noen akustikkplater er tilpasset tøffere miljøer, og tåler vann bla.. Disse har tettere duk, og mye dårligere akustiske egenskaper.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Jeg kjenner ikke til Rockwool, men Glava har et sortiment av slike plater til forskjellig bruk.
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    OK - så Rockwool akustikkplater, og de er trukket med stoff fra fabrikken?

    Byggmakker?
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    OK - så Rockwool akustikkplater, og de er trukket med stoff fra fabrikken?

    Byggmakker?
    Hvertfall ingen maxbo som har dem på lager (har vært på jakt i dag), de må bestilles - noe som tar fra 2 dager til 2 uker..
     
    T

    theStig

    Gjest
    OK - så Rockwool akustikkplater, og de er trukket med stoff fra fabrikken?

    Byggmakker?
    Ja, de er trukket foran og bak, men ikke på kantene.

    Maxbo, Byggmakker, Monter, osv. Normalt er det bestillingsvare.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Det er riktig som theStig sier, de er trukket foran og bak og ikke på kantene.

    Jeg vil likevel anbefale å trekke disse på nytt med mindre de står plassert slik at man ikke kommer i kontakt med dem. De er veldig porøse i forhold til vekt. Feks kan ikke platene henges opp uten at de settes i ramme eller kles på noe vis. Vær i tilfelle obs på å kle med stoff som er løsvevd slik at det ikke forringer platenes akustiske egenskaper.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Da jeg leste tittelen på denne tråden tenkte jeg at selvfølgelig hjelper John Eliot Gardiner! Han har reddet mye musikk ut av Karajan-gjørma.

    Gardinene tråden handler om er kastet fortår jeg og det er bra. OBS! Bygg leverer også Rockwoolplatene.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg bestilte 4stykker 75x1200x600 på fredag Maxbo.
    345.- for de, og ramma som de skal ligge i oppunder taket er så godt som ferdig (skal bare skrues i sammen i hjørnene med vinkeljern innvendig)
    Det blir da ei ramme på 120x240, som jeg kommer til å henge ned fra taket i kjetting (gullenke ;) ).
    Kommer til å henge ca. 8-10 cm fra tak + at den for egen del er ca. 10 cm.

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn