Garrard 301

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
At alle burde ha en! (eller 401)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
At det er en engelsk mellomhjulsspiller fra 60-tallet som har sine store tilhengerskarer, og at enkelte slike spillere går for astronomiske priser på eBay, særlig de i grå hammerlakk med greaselager.
Tung solid sak som sikkert trenger mye pleie og stell, og som med rett innsats blir en veldig bra spiller.

mvh trondkj

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
At det er en engelsk mellomhjulsspiller fra 60-tallet som har sine store tilhengerskarer, og at enkelte slike spillere går for astronomiske priser på eBay, særlig de i grå hammerlakk med greaselager.
Tung solid sak som sikkert trenger mye pleie og stell, og som med rett innsats blir en veldig bra spiller.

mvh trondkj
Har ikke 301, men 401 (som fundamentalt sett er lik) har et vanvittig driv i bass og mellomtone. Ulempen er at diskanten ikke holder moderne standard. For øvrig trenger ikke en 301 være så dyr, vil anta at du får et greitt eksemplar på eBay for £ 700-800, i tillegg bør kalkulere inn kasse og en service hos Loricraft: http://www.garrard501.com/.
Og ja, en viss sportsånd kommer godt med for en Garrard-eier! :-/

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det blir vel fort en ganske heftig seddelbunke likevel, Pesquera..Service hos Loricraft er vel ikke akkurat rimelig, og et fungerende kabinett koster endel det også.. Dessuten er det jo dette med arm,da...

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det blir vel fort en ganske heftig seddelbunke likevel, Pesquera..Service hos Loricraft er vel ikke akkurat rimelig, og et fungerende kabinett koster endel det også.. Dessuten er det jo dette med arm,da...
Er riktig enig i at 301 ikke er veien å gå dersom man skal spare penger, men et eksemplar til 700-800 bør klare seg med en mindre overhaling, og jeg betalte under 300 for servicen på en velholdt 401. Når det gjelder arm, så er et opplagt valg SME 3009 eller noe annet "vintage" og disse koster ikke all verden. Som sagt, det blir penger av det, men så har man også en utrolig morsom grammofon som gir utrolig mye. En 401 koster for øvrig betraktelig mindre, men så er det dette med utseende da..... :-/

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg for min del går heller for en Thorens TD 124. Det ligger f.ø. en 301 på ebay nå som går ut innen et døgn, ligger på 216 pund nå.

mvh Trond Kjetil

J

jukes

Gjest
Jeg for min del går heller for en Thorens TD 124. Det ligger f.ø. en 301 på ebay nå som går ut innen et døgn, ligger på 216 pund nå.

mvh Trond Kjetil

Thorensen er en klasse over drivverkmessig i forhold til denne Garrarden. 301 imponerer overhodet ikke drivverkmessig. Minner meg om 100s.

Mvh Roar

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

mvh Trond Kjetil
TD 124 er utvilsomt en flott sak, men å sammenligne den med 301 (eller 401 for den saks skyld) blir litt litt på siden. Som du ser av billedene, så er mellomhjulet remdrevet fremfor direktedrevet som på Garrard. Har aldri hørt TD 124, men den skal etter sigende ha en bedre diskantgengivelse, men mangler det vanvittige bunndraget til Garrard.

Du skal for øvrig være klar over at TD 124 I har magnetisk tallerken med de problemer det innebærer, med 124 II unngår du dette. ::)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
TD 124 er utvilsomt en flott sak, men å sammenligne den med 301 (eller 401 for den saks skyld) blir litt litt på siden. Som du ser av billedene, så er mellomhjulet remdrevet fremfor direktedrevet som på Garrard. Har aldri hørt TD 124, men den skal etter sigende ha en bedre diskantgengivelse, men mangler det vanvittige bunndraget til Garrard.

Du skal for øvrig være klar over at TD 124 I har magnetisk tallerken med de problemer det innebærer, med 124 II unngår du dette. ::)
Vel, aluminiumstallerken var en opsjon på mkII, den ble ikke levert som standard. Finner jeg ut at magnetismen blir problematisk, kan jeg alltids gå for en ny tallerken fra Schopper i Sveits, de lager en umagnetisk tallerken som er like tung som den opprinnelige fra Thorens. Men vi begynner da å nærme oss Loricraftpriser ::)
Tror forøvrig at bunndraget blir nok så det holder :)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Spennende! Regner med en liten rapport når du har fått den i tjeneste.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Garrarden jeg nevnte er nå oppe i 385 pund, skal bli spennende å se hva den går for til slutt, går ut om vel 5 timer.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Jeg har en Garrard 301 på hånden for 4000,-. Ser ut til å være i meget god stand. Kassen er ny og laget av en snekker. Ser meget flott ut.

Bør jeg slå til?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Du skal bare slå til :). Er den i god stand, og er det arm med?
Den i går gikk for 565 pund.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøpte inn en 401 for en stund siden som jeg har stående hos en kompis i England inntil videre.
Hadde jo tenkt å få den overhalt hos Loricraft, men har ikke gjort noe enda.
Ny plint bør jeg vel også ha, men jeg har fått med meg at det finnes opptil flere som lager slike plinter.
Er det noen som aner noen om (har lest noe om) hvordan de forskjellige plintene lyder i forhold til hverandre?

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Du skal bare slå til :). Er den i god stand, og er det arm med?
Den i går gikk for 565 pund.
Den er i god stand. Men uten arm.
Tenkte å sette på en SME, men vet ikke eventuelt hvilken.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Den er i god stand. Men uten arm.
Tenkte å sette på en SME, men vet ikke eventuelt hvilken.
Sett på en 3009 eller 3012 så får du den temmelig tidsriktig. Og god lyd så det holder. Hvis du ikke blir plaget med utidig rumble, da 8)

Her er et alternativ for plint til disse: http://www.world-designs.co.uk/slatedeck.html
God skifer må jo være topp, og ikke så dyrt å bearbeide som marmor og granitt ;D

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
370
Torget vurderinger
10
Lenco l75 og eller l78. Ny plint og ny arm. Større og sterkere motor enn 301 og 401. Prøv og dere vil bli overrasket.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Lenco l75 og eller l78. Ny plint og ny arm. Større og sterkere motor enn 301 og 401. Prøv og dere vil bli overrasket.
Vel, Garrards motor: 16W, Lencos 10W, er ikke helt sikker, jeg, eller egentlig så er jeg jo det ::)

Hva angår Lenco så har jeg fått bakoversveis av en: Lenco L70 med sin originale arm. Den har parkert de andre Lencoene. Helt utrolig maskin.
Men: Jeg har en Thorens 135, den parkerer Lencoen igjen. Nå er ingen av disse i gode plint. Det vil si at Lenco L70 står i en enkel heltre ramme, chassiet hviler på 4 gummiklosser. Det funker bra.
Du kan følge min Lencokonvertering på AA om du vil. En B52 får tung tallerken, tungt plint og ny arm etterhvert. Sannsynligvis tangential. Vi får se.

mvh trondkj

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Den store & sterke motoren er både en velsignelse og forbannelse; velsignelse da den gir musikken et enormt driv - forbannelse da den vibrerer (rister!) så sterkt at det er vanskelig å unngå en viss grad av motorstøy. Disse spillerne gir ikke ved dørene og du får ganske enkelt ikke i pose og sekk. :(

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
370
Torget vurderinger
10
Motoren på min L75 er stemplet "15w".

dagb

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
På en remdrevet platespiller betyr motorkraften lite, det er massen i platetallerkenen som betyr noe for jevn drift. Mellomhjul og stor motor ble foretrukket bl.a. i radiosammenheng fordi den startet fort, remdrift og tung tallerken starter langsomt men låter bedre fordi gummireima + massen i tallerkenen virker som et filter og fjerner vibrasjoner fra motoren. I tillegg er det vanskelig å få mellomhjul i gummi helt runde, så mellomhjulspillere måler som regel dårligere på wow og flutter.

Jeg går for Thorens drivverk.

DagB

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
På en remdrevet platespiller betyr motorkraften lite, det er massen i platetallerkenen som betyr noe for jevn drift. Mellomhjul og stor motor ble foretrukket bl.a. i radiosammenheng fordi den startet fort, remdrift og tung tallerken starter langsomt men låter bedre fordi gummireima + massen i tallerkenen virker som et filter og fjerner vibrasjoner fra motoren. I tillegg er det vanskelig å få mellomhjul i gummi helt runde, så mellomhjulspillere måler som regel dårligere på wow og flutter.
Jeg går for Thorens drivverk.
DagB
Tror du, som jeg, at gummireima og tung platetallerken langt på vei gjør avanserte motorstyringer, om ikke overflødige, så i alle fall overvurderte? Eller er dette fattigmannstrøst fra en som finner Lingo powersupply til LP12 svært kostbar?

mvh.
Ketil

dagb

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
"Tror du, som jeg, at gummireima og tung platetallerken langt på vei gjør avanserte motorstyringer, om ikke overflødige, så i alle fall overvurderte?"
Ja!

"Regner med at du mener Th 124 drivverket da. "
Ja!

:) Mvh DagB

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Her er en del lekkerier for Garrard fans. (Spol fram til ca. 1:60)

Topp Bunn