Garrard SP 25 MK IV

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Skulle du få PM fra noen her - som vil ha din SP 25 - liksom for å ha gjort deg en tjeneste - så si nei!

Gi bare det svaret at - evig eies kun det tapte -:rolleyes:
 

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Jeg får si som en av Raid Lederene fra min tid som World of Warcraft spiller: "I fail to understad changeing something that aldready Works!" :D
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Hei, det var jeg som arrangerte blindtesten. Og selv om sp25 ikke vant var det ikke mange som klarte å luke den ut fra de andre. Ja, den er litt mere 'traktor' enn de andre, mere rumble, dårligere tonearm osv. Men med samme picku så er forskjellen ikke så enorm som man skulle tro ut ifra forumlesing. Sp25 er ikke min favoritt, men bedre enn sitt rykte i forhold til andre spillere fra den prisklassen og tida.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du finjusterer ein SP25 med Pickeringpickup kan det hende du kan drive avspeling på ein måte som ikkje øydelegg platene umiddelbart. Ein god spelar er det definitivt ikkje. Alt av Dual, Philipps, Thorens frå den tida er betre. Eg har vel også sett eit par armar som har vore i ustand, noko som ikkje roar meg ned såpass at eg vil spandere å spele ei av referanseplatene mine på ein SP 25 for å avdekkje eventuelle (manglande) kvalitetar. Skal du ha god lyd, kan du prøve ein Thorens 150 eller så. Klart betre, og ikkje akkurat dyr, den heller. Likevel, det er andre grunnar enn lydkvalitet som kan få folk til å halde på ein platespelar.

Eg veit likevel om vinylplater som kjem frå "dårlege heimar med SP25" som er i dårleg stand (eig nokre slike, faktisk). Det kan sjølvsagt hende at det kjem av at eigarane ikkje brydde seg. I så fall er SP 25 ein indikator, men ikkje ein årsak, til dårleg platehygiene.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Som om jeg skulle sagt det selv, Arve.
Men som du sier, det er andre grunner til at folk holder på ting.
At SP25 er bedre enn sitt rykte er jeg usedvanlig uenig i, men selvfølgelig, om folk er villige til å tilgi rumble, motorstøy, ekstremt dårlig lager, en arm som er av svært lemfeldig kvalitet og et kabinett som har dårlige isolerende egenskaper bare for å ha noe i hus de kan kale platespiller, så bevare meg vel. Derimot er det sånn at før man investerer i dyr riaa, evt ny pickup , nye plater og sånt som platespillere ofte fører med seg, kan det være greitt å starte med noe som er bedre, og som låter anstendig. Og som du er inne på, alkkurat DET er ikke vanskelig å finne.
 
Sist redigert:

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Jeg skjønner ikke en meter av hva dere diskuterer jeg. Eneste forskjellen på denne spilleren ut på HT er at det suser i forhold til en CD plate - som er naturlig for en gammel LP plate. Ikke kommer det traktorlyd og ikke ser det ut til å være noe galt med stiften heller. Så her må jeg ha litt mer info. Hva oppnår jeg med å bytte stift? Hvordan oppdager jeg at platespilleren ødelegger LP platene? Jeg har ikke spilt LP siden 82' så dere får ha meg unnskyldt for uvitenhet :)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Etter å ha grublet og tenkt i det sene og lange - om hvorfor denne Garrard SP 25 MK IV har fått ett så dårlig omdømme blandt enkelte, tror jeg at jeg har funnet årsaken/e....

Jeg ser for meg ukyndig bruk av disse platespillere på 70-tallet, ja sågar uvøren bruk, kanskje til tider hardhendt bruk.

Ord som treskverk har blitt brukt om SP 25 - nei SP 25 kan ikke håndteres som landbruksutstyr, gjør man det går det gæli - uansett platespiller.

I så måte - tenker jeg på de ganger jeg og andre da vi var 10 - 13 år gamle og heiv i fra oss luftgevær.
Mainskjitt ble de benevnt som, uansett fabrikat.

Mainsjitt fordi de ikke kunne brukes lengre når løpet var proppet med piperensere og sugerør, brukt til løpspussing.
Nå i dag - vet jeg at dette var ukyndig bruk, opp i mot uvøren bruk.

Selv den dyreste rifle i dag hadde ikke overlevd X antall piperensere, stålstreng og sugerør stappet i løpet.
Men hvem hadde vel råd til ett pussesett som 12 åring?

Hos meg skal Ferguson 3434 / Garrard SP 25 MKIV få herdersplassen i stua etterhvert - ;)

Nei, har ikke tro på at Garrard ødela plater, bare ei unskyldning.
Hadde man ikke hatt Garrard å skylde på, ville det høyst sannsynlig vært en søster eller bror som hadde fått skylda.
( Tviler ikke på at skadeverk oppsto - men som Uriah Heep sa det - look at yourself - ):rolleyes:

Det eneste som retter opp ett gammelt sårt eierskap og vonde drømmer angående SP 25 - er å bli den glade eier av en slik spiller på ny.
Hvis man tør....
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.941
Antall liker
726
Ja, kanskje dette må erfares og ikke forklares.

Lykke til!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg skjønner ikke en meter av hva dere diskuterer jeg. Eneste forskjellen på denne spilleren ut på HT er at det suser i forhold til en CD plate - som er naturlig for en gammel LP plate. Ikke kommer det traktorlyd og ikke ser det ut til å være noe galt med stiften heller. Så her må jeg ha litt mer info. Hva oppnår jeg med å bytte stift? Hvordan oppdager jeg at platespilleren ødelegger LP platene? Jeg har ikke spilt LP siden 82' så dere får ha meg unnskyldt for uvitenhet :)
Det er skilnadar mellom platespelarar. Den "susinga" du høyrer kan vere to ting, ei litt slita plate, eller støy frå platespelaren. Det fyrste kan ein dyr pickup gjere litt med (brukar du stift med anna sliping og mindre diameter, går han djupare ned i rilla, til eit nivå der slitasjen er mindre. Det andre kan ein betre platespelar forbetre ved å ha betre lagring, motor som støyar mindre, tallerken som er meir dempande for vinylplata, og ved at pickupen ikkje så lett fangar opp støy frå drivverk, eller let seg provosere til feedback. Det heng gjerne saman med armvalet. Eit kvalitetsarm, som helst skal passe til pickupen, får bort ein masse problem om ting er gjort rett.
Så har vi endeleg pickupen sin eigenlyd. Det finnest hundrevis av pickupar med kvar sin "signatur" lydmessig. Desse som les av platerilla, har kanskje aller mest å seie for korleis lyden vert. Men signalet herifrå må forsterkast opp, og då treng du ein eigen forsterkar (Phonoforsterkar) til dette. Slike kan ha varierande kvalitet, dei også, og dei kan skaffast frå nokre hundrelappar til iallfall 100 000, og det er etter måten lett å høyre skilnad på desse også.

Meir kunne og burde vore sagt om dette, men no må eg på jobb...
 

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Tusen takk, Audiophile-Arve - det var meget oppklarende. Jeg skal kjøpe meg Bare Egil sin siste skive til helgen - så skal vi se om susingen forsvinner. Tror jeg holder ann å kjøpe noe ny riaa enn så lenge. Jeg bruker nå Behringer Podcast studio inn/ut AUX - hvilket fungerer helt utmerket. Får se når jeg har riggen klar om det blir å oppgradere noe mer. Det er offisielt satt av plass for Vinyl-treskeverk-mannskjit-porselendisplay-etc-etc-Gerrard spilleren min til manges forargelse og andres glede. En tager hva man haver - men kjenner jeg må spe på LP samlingen noe. Oldefars bedehus musikk tror jeg kanskje har forspilt sin sak :D

Bilde kommer uansett i min hjemmekino/lytterom's tråd.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom susinga opplevast som kontinuerleg støy (dur), kan det vere manglande jording. Sjekk med ein leidningsstubb frå chassiset til platespelaren mot chassiset på phonoforsterkaren. Ei slik leidning er til vanleg på plass, men er ein ganske vanleg feil.
 

hifibjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
57
Antall liker
8
Sted
Østlandet
Hm, kan ikke finne noe slik ledning ut av spilleren jeg da. Kan det være at dette skulle vært men har falt av? Hvor skal den egentlig være? Forsøkte å se på en pratsom engelskmann på youtube, men fikk ikke helt tak i hvor Det evt. skulle ha vært :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur skjermen på DIN-pluggen er jordinga på slike spelarar. Men for å finne ut om dette er problemet, tek du ganske enkelt ei leidning som er avisolert i endane (eller ei vanleg phonoleidning), og pressar den eine enden mot metallchassiset nær armfestet til platespelaren, og den andre mot metallet i forsterkaren der platespelarpluggen er festa (phonoforsterkaren, eller forsterkaren du brukar). Dersom støyen forsvinn, har du manglande jording av platespelaren. Sjekk ut om dette er problemet, så får vi finne ein kur dersom det er nødvendig.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Garrard SP 25 MK IV MÅ bare prøves.

Gir ett sjelsettende inntrykk, og de som har eid en - glemmer den aldri.....................
Noe flere her på forumet har bekreftet.

Akkurat som sin første forelskelse eller kyss............

Min SP blir aldri solgt, ingen greier å lure den fra meg.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Vi hadde Mk III og vi hadde aldri problemer med denne spilleren.Så mye plater som vi spillet på denne kommer jeg antagelig vis aldri til å spille på noen andre
spillere.Jeg mener at Garrard er langt bedre enn sitt rykte.
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn