Hadde Carbon Borderland MK IV på hjemlån en helg for vel 2 år siden.
Ble mektig imponert og var veldig nær på å kjøpe disse. Valgte imidlertid kjøp av innstegsmodellen
Unlimitid MK2 da denne i praksis var veldig lik i kapasitetmessig i mitt rom i forhold til den betydelige større og dyrere Carbon.
Forskjellen på de to er basselementet 8" mot 12 " og størrelsen på kabinettet. I tillegg har Carbon 3 forskjellige
settinger på delefilteret. Jeg prøvde alle tre, men registrerte liten forskjell. HRS 130 som du spør om har jeg ikke hørt, men vil
tro at den den plasserer seg mellom de to jeg nevnte. Felles for alle tre er DDD driveren som etter min mening representerer det viktigste
med denne høytalerer og det som gjør den så unik. For å få mer tyngde i bunn bruker jeg to aktive subber. Dette mer enn nok kompenserer i forhold til
Carbon MK IV. Summert opp etter to års aktiv bruk ( 2-3 timer daglig eller mer ) vil jeg si meg meget godt fornøyd. Spesielt etter at jeg fant en forsterker som matchet.
Skal jeg noen gang oppgradere vil det ble en HRS 130 da denne har et mer forsegjort utseende. Uansett, GP er en anderledes høyttaler i forhold til den store mengden. Jeg er glad for at jeg tok sjansen på GP, og kommer nok ikke til å se andre veier. GP sin DDD driver gir en soudstage som oppleves aldeles live på en måte som jeg aldri har hørt i noen annen høyttaler. Jeg har dog aldri hørt MBL, men kan tenke meg at disse oppleves som nokså like German Physiks, om ikke bedre.....