Gir opp (?) Volumio - erfaringer med streamer ønskes

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.527
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Drittlei Volumioproblemer, snuser på en ekstern streamer (har en innebygget Raspberry PI i min Bladelius Ask) og håper på deres kloke ørers erfaringer:

Jeg har ikke mulighet til å bruke mer enn 10-15 000,- brukt eller ny og trenger egentlig ikke DAC (Bladelius DAC er fantastisk).
Må i så fall ha digital utgang. Vil ha en stabil tjeneste med god app - ikke noe som krever fullført NTNU.
Er det liksom opp og avgjort nå, at man ikke gjør noe annet enn å kjøpe en Eversolo? Sikler jo på den, må innrømmes
Matrix? Lumin U2 mini eller D2 (brukt)? Auralic Aries G1 (brukt)?
Vet jo med meg selv at en Eversolo blir en Master hvis jeg skal ha det, og så tilkommer etter hvert strømkabel for nevrosenes skyld og en habil coaxkabel. M.a.o. er vi vel på nærmere 20 000,- i løpet av kort tid. Mye penger men vel verdt det, hvis jeg kan få lyttestunder uten hjerneblødning av brukeropplevelsen.
Jeg er ikke avhengig av touchscreen eller remote, hvis appen er god.

Er det noen med med EGENERFARING med streamer som er betalbar, har et enkelt brukergrensesnitt/app og låter godt nok til ikke å hemme et anlegg til en håndfull hundre tusen?

Jeg har erfaring med Ifi Zen, Wiim mini og Bluenote. Streamere i den (budsett-)klassen utgår.
Meningsytringer som at "streamere låter likt", "Wiim mini er mer enn godt nok" etc., kan gjerne forbli upostet for min del :)

1692538266332.png
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
522
Antall liker
819
Torget vurderinger
8
Du bruker ikke ROON til streaming..? Du trenger vel strengt tatt ikke Master utgaven av Eversolo når du ikke vil bruke den innebygde dac'en i denne. Tror jeg nå hadde sterkt vurdert Eversolo (som rein digital transport) selv om jeg er nå på min tredje streamer løsning fra Auralic og har vært veldig fornøyd med disse, ikke minst lydmessig. Så lenge jeg bruker ROON til 95% av all streaming er det ROON app for iPad /iPhone /Mac som gjelder her. Fungerer bare helt supert.
Lumin har vel alltid fått bra kritikk, også for app/styring , men manglende innebygd wifi har vært en turn off for meg. Min Auralic Altair G2.1 låter faktisk minst like bra med wifi vs. kablet nettverk og jeg har foretrukket wifi til alle mine Auralic streamere selv om jeg har muligheter for kablet løsning
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.527
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Nei, ikke noe Roon her. Enda mer stasj med PC som skal stå og kjøre et eller annet sted i huset og et kostbart abo....... Var derfor jeg jeg var besnæret av en alt-i-ett-løsning, for å minimere mest mulig greier :)
Ørene trenger nok ikke Master, men kjenner jeg meg selv rett, så gjør nevrosene det (hva hvis... 😂 ).
Manglende WiFi er et poeng, så Lumin antagelig ikke aktuelt. Auralic blir for dyrt, hvis jeg ikke finner en Aries G1 brukt).

Ser en Cambridge og en Ifi Neo på Finn.no, som begge er betalbare og angivelig gode, men da er vi i samme prisklasse som Eversolo.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.597
Antall liker
8.184
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har brukt en Cambridge CXN V2 i lang tid nå og den holder absolutt høy nok kvalitet i forhold til resten av anlegget.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.099
Antall liker
3.590
Torget vurderinger
8
Jeg føler jeg er litt i samme båt som deg. Leter etter noe med bra brukervennlighet for meg som ikke er interessert i edb-faget. Kommer til å følge med her.
mvh
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.094
Antall liker
2.572
Drittlei Volumioproblemer
Mulig om du er mer spesefikk hva problemer du har unngår betale for noe som kanskje har samme problemer? Ingen av streamerne i markedet er perfekte selv om man betaler ut av nesen for dem. Ofte skyldes det 3. part programvare de alle er avhenging av på et eller annet vis, — inklusiv din nåværende løsning. Ofte finner man at større brukergrupper for et gitt produkt har andre prioriteringer enn man selv vektlegger* og man da blir aldri fornøyd med app/kontroller/funksjonalitet.


(*) eksempler kan være prioritering av hvilke strømmeplatformer får mest oppmerksomhet. Eller et merke har DSD som fokusområde og man selv skulle ønske seg DSP funksjonlaitet som en god EQ.


EDIT: Ser du må ha WiFi. Som i seg selv kan være kilde til ustabelitet fra annen feilkilde enn streameren selv. F.eks. har jeg en Touch som kun brukes som en av flere fjernstyringer til LMS systemet. Den vil ikke holde seg på mitt nye trådløse meshnet. Som endte med at jeg måtte starte opp en gammel wifi ruter for å betjene denne sammen med trådløse stikkontakter på varmekilder som kun kjører 2.4GHz.
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.527
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Problemet er 100% i Volumio og leverandør/produsent er på saken. Volumio fryser fullstendig etter siste oppdatering og krever omstart, for deretter å låse seg raskt igjen etter et par låter. Jeg overlater all feilsøking til til de som vet hva de driver med :)
Spørsmålet her er hva jeg skal velge, dersom jeg vil ha en ekstern streamer.
Jeg krever ikke annet enn at jeg kan spille fra de store strømmetjenestene Spotify, Tidal og Qobus, samt fra tilkoblet HD
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
26.005
Antall liker
51.674
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har brukt både LuminT-1, U1mini og D2. Hifi Rose RS250 men mest fornøyd med eversolo, både app og brukervenligheten.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Brukt U1 Mini og bruker nå Lindemann Limetree Bridge. Liker bedre sistnevntes app. Synes også den er på høyde lydmessig med Lumin. Ville prøvd denne var jeg deg. Godt innenfor ditt budsjett.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.527
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Brukt U1 Mini og bruker nå Lindemann Limetree Bridge. Liker bedre sistnevntes app. Synes også den er på høyde lydmessig med Lumin. Ville prøvd denne var jeg deg. Godt innenfor ditt budsjett.
En sånn boks er passe enkel for min smak - må sjekkes ut.
Men kan man kjøpe og holde ut å høre på noe som Amir ikke har anbefalt da??? 😂
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har flere streamere men enig med Atle. Limetree Bridge virker alltid og har god lyd.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.597
Antall liker
8.184
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg krever ikke annet enn at jeg kan spille fra de store strømmetjenestene Spotify, Tidal og Qobus, samt fra tilkoblet HD

Har testet Tidal og Qobus med CXN V2 uten problemer og bruker Spotify til vanlig. Spiller også fra USB og egen medieserver over kablet nett via DLNA. Alt bare funker og jeg har aldri opplevd problemer av noe slag. Hvordan appen (Cambridge StreamMagic) er i forhold til andre har jeg ingen formening om, siden det er den eneste streameren jeg kjenner, men den gjør i alle fall alt det jeg er interessert i at den skal gjøre.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.527
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Ga opp å vente på Volumiofix.
Bestilt.
Spent!
Takk for innspill!
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.527
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Lot meg, mot egne utsagn og kanskje bedre viten, fascinere av bling, HFS trend og et par medlemmer som jeg har inntrykk av deler min smak. Venter nå på at Høvdingen går en tur på postkontoret i morgen :)
Kjenner at det er greit å kjøpe nytt når man er ganske uinteressert i å finne ut av alt for mye digitalteknisk feilsøking bare via nettinfo.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
379
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Master eller standard? Regner med at det ble en Eversolo DMP-6A
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.094
Antall liker
2.572
Lindemann Limetree Bridge som ble anbefalt reklokker alt før den oppsampler. Vet vi hvor i kjeden DMP-6A Master har plassert den mer påkostede klokken? Er det kun DAC chip'n som har glede av den? Eller klokker den også DSP delen (XMOS kretsen) fra samme krets? Slik at når brukt som ren streamer er det en teoretisk fordel med Master versjonen om man har eldre DAC uten reklokking.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.757
Antall liker
36.023
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ble det ja, og måtte bli en Master. Om ikke annet, så for sjelefreden. Skal se dacen er så god at den kan bli brukt litt innimellom også.
Tror du kommer til å bli imponert over dacen i den 👍
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
522
Antall liker
819
Torget vurderinger
8
Ble det ja, og måtte bli en Master. Om ikke annet, så for sjelefreden. Skal se dacen er så god at den kan bli brukt litt innimellom også.
Spennende dette. 👍Gratulerer, regner med at vi etter hvert får en oppdatering på hvordan dette låter vs. den innebygde streameren i Ask. Også dac'en i DMP-6A Master vs. dac'en i Ask forsterkeren når du har fått lyttet på dette.

Når jeg en stund brukte Hegel H390 forsterkeren på Marten Parker Duo ble den innebygde streaming muligheten i denne (fra ROON) fort valgt vekk vs min 5 år gamle Auralic Aries G2 streaming transport (som ROON endpoint). Digitalt inn i den innebygde dac'en i H390 låt dette bedre med et større lydbilde med mer luft mellom utøvere/instrumenter, bedre 3D og mer pondus nedover i registeret.
 
Sist redigert:
Topp Bunn