Gir rørforsterkere mer glede?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.407
Antall liker
3.201
SaltyDog skrev:
slowmotion skrev:
Man kan sikkert få til et greit lydmessig resultat med transeforsterkere også,
hvis man ikke er voksen nok til å bruke ordentlige forsterkere.
Hehe. Jeg er ihvertfall voksen nok til ikke å la meg trekke opp av den der... :D
Søren og! Og jeg som håpet på litt mer fart og fres i debatten! ;D

;)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Gir rørforsterkere meg meir glede?


Nope. Tjafsete, sprakete, søtt og tamt.
Men veldig trivelig altså.

:-*
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
For meg er det ytelse og byggekvalitet som gir meg glede, hvilken teknologi som er benytet er underordnet.

Jeg har hørt flere meget gode rørforsterkere.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.082
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
12
Audiomix skrev:
tkr skrev:
Er italienske biler bedre enn tyske?
Akkurat som med rør.
Det / de er bedre når en gir dem en smule pleie.
Passer du på en italiensk bil og en rørforsterker (kan godt være italiensk den også), er det ingen vei tilbake.
Det er dette jeg kaller engasjement. Produkter laget av engasjerte mennesker og som har særpreg. Meget god analogi forresten. Rørforsterkete og italienske biler :)
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Brasse skrev:
Gir rørforsterkere meg meir glede?


Nope. Tjafsete, sprakete, søtt og tamt.
Men veldig trivelig altså.

:-*
Sier vel mest om akkurat den forsterkeren du brukte. ;)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, den var jo veldig hyggelig, men det blei aldri igjenkjøp. Verken av teknologien eller merket. ;)
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Brasse skrev:
Ja, den var jo veldig hyggelig, men det blei aldri igjenkjøp. Verken av teknologien eller merket. ;)
Var det ikke den som døde?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.082
Antall liker
8.003
Torget vurderinger
12
Det er bra. Det virker ikke som du er typen for å ha rør. Det ville vært det samme som om jeg skulle kjøpt en xxxxxxxx. Skjer ikke :). Skrevet i beste mening.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gir rørforsterkere mer glede?

Kanskje visuelt for mange, men har selv hørt så mange bra forsterkere som er enten rør eller transistor basert i oppbyggingen at jeg må konsekvent si nei lydmessigst. Det finnes fantastisk produkter fra begge leirene :)

Noen liker mora, andre liker dattera. Transistor må jo da regnes som dattera etter min smak ;D
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Jeg vet jo at jeg er litt "uttafor", men hos meg er det først og fremst musikken som gir glede..

Men det er utvilsomt en ting som rørforsterkere gir mer av, og det er varme. Det er vel kanskje ikke så dumt i disse istider?

Personlig eier jeg dog kun kalde klasse D forsterkere, og må heller satse på at selve musikken evner å varme meg i tillegg til å glede meg..

;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hearing is beliving...Osv osv... Styrker og svakheter med ulike merker, ikke nødvendigvis topologi... Finnes gode ting av transer..og rør 8)..Men tråden holder jo liv i oss på denne tiden av året.. ;)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
shaunv skrev:
Brasse skrev:
Ja, den var jo veldig hyggelig, men det blei aldri igjenkjøp. Verken av teknologien eller merket. ;)
Var det ikke den som døde?
Jovisst, så kjøpte eg transistor, og så døde den også. 1-1. Så kjøpte eg transistor ein gang til :)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Har hatt en hybrid forsterker engang. Rør i pre og transistor i power.
Var fin den også ;)
 
M

musicus

Gjest
Ja takk begge deler her med, mosfet i pre og 300BXLS på utgangen er ikke helt feil det heller :)...

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.623
Antall liker
27.911
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har begge deler i same oppsett...
Rør over 500 Hz, transistor under. M.a.o. ett bein trygt plassert i hver leir.

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man kan få "rørlys" av transistor også.

Lyser bra opp i mørket.


Men det låter nok neppe som mange rørforsterkere.

Sitatet under er friskt og veldig interessant. Jeg tror han er inne på noe. Ikke bli sint nå folkens. Vi er vel her for å finne ut hvordan forbedre lyden og ikke forsvare våre investeringer?

Do I need expensive vacuum tube power amplifiers?
No!!!!! AUDIO SPLENDOR can save you a lot of money by equalizing your speakers much better than using the high output impedance of expensive,
low-feedback, vacuum tube amplifiers. Instead buy low distortion semiconductor amplifiers that have a lot of feedback and far more power output.

During my 60 years of designing circuits I designed a lot of vacuum tube, transistor, and switching power amplifiers and know how each performs. In the
1950's I designed the lowest distortion vacuum tube amplifier ever, the Krohn-Hite UF-101. It was rated at 50 Watts, 0.005% total harmonic distortion, 50
dB of negative feedback, and it sold in small quantities as a laboratory instrument for 20 years. Today I wouldn't take a vacuum tube amplifier as a gift.
Why?

What you are really buying is not quality amplification but a high distortion equalizer. The lack of feedback in many of today's tube amplifiers gives theamplifier high distortion and a high internal output impedance, typically in the range of 1 to 5 ohms. At some frequencies such as the fundamental coneresonance, and crossover frequencies between drivers, the load impedance of the speaker rises. The voltage divider effect delivers more signal to thespeaker terminals at these frequencies. With some amplifier-speaker combinations the effect on frequency response is very pleasing.

This load impedance effect was epitomized in the July, 2004 Stereophile review of the world's most expensive amplifier, the $350,000/pair Wavac SH-833,by Michael Fremer with measurements by John Atkinson, page 73. The curves clearly show up to 2 to10 dB of bass boost at 80 Hz depending upon theload impedance. The measured distortion is shameful for even the cheapest amplifier. A vacuum tube amplifier should really be regarded as a nice pieceof furniture with wires, that glows in the dark. Use a real equalizer to improve the frequency response of your speakers!

Equalizing your speakers is not enough. Any fixed frequency response system may optimally balance the tone on about 1 in 500 pieces of availableprogram material. You need really flexible multichannel program equalization to balance all the rest.

In my own sound system for 30 years I used Phase Linear 400 power amplifiers that I redesigned for lower noise, -115 dB re 200 watts, and reduced biasdrift. The 34 channels each drive 1 woofer, 1 mid-range horn, or 9 or 12 of the 30 tweeters in each 13 foot speaker horn. With the 4-way electroniccrossover the equivalent sound level available is that of a single 20,000 watt monoblock. Before purchasing these amplifiers I compared one with myKrohn-Hite UF-101 Ultra-Low Distortion Power Amplifier. The sounds were identical except that the Phase Linear 400 played louder before clipping.

In 2004 after tiring of repairing the Phase Linears whose transistors suffered thermal fatigue, I replaced them all, purchasing 19 QSC SRA1222 dual 200 watt amplifiers. I chose these amplifiers, after measuring one unit, for their 200 watts/channel, (all my speakers can handle), low internal impedance dueto high feedback, flat frequency response, low distortion, low noise (6 dB worse than my Phase Linears), high slew rate, switching power supply,automatic gain reduction during clipping for reduced distortion, 3.5 inch rack panel size, 22 lb. weight, very low fan noise, and 3-year warranty. They costunder $1000 each and for somewhat more money QSC offered up to 1800 watts/channel into 2 ohms in the same size. I cannot detect any change in thesound. In 6 years of operation at 70 hrs/week, none have failed.

That is the sort of amplifier I suggest for you and there are plenty of other good amplifiers from other manufacturers in the professional area. And forgetexpensive cables. They are inaudible furniture.
Kilde: http://www.burwenaudio.com/Questions_and_Answers.html
 

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.407
Antall liker
3.201
Mange her som ikke har skjønt det, ser jeg.
Det er greit ....


;)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
God transistor og godt nytt rør (til alle)
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Hei Stein
Har du blitt klokere og fått svar på spørsmålene dine?
Jeg var på samme sted som deg for to år siden. fikk min første rørforsterker, en MA i posten.
Stor glede og overraskelse, og for meg en ny verden.
MA er billig og ypperlig som teaser, men det finnes så mye godteri der ute som har bedre byggekvalitet, er mer stabile og naturligvis bedre lydmessig. For min del ble det begynnelsen på en planløs oppgradering som har vart i 2 år. Prisen pr komponent har mangedoblet seg, effektressurser har tredoblet seg og hver gang jeg får noe nytt føler jeg at jeg er i mål. Sansynligvis er jeg ikke det nå heller...
Bruksgleden og interessen er større med røranlegg enn transistoranlegg, men som det blir nevnt - noen vil ha driftssikkerhet og ikke tenke på om forsterker starter eller ikke.
Jeg har ikke erfaring nok til å kunne anbefale merker opp mot hverandre, men med dagens bruktpriser tror jeg det er mulig å gjøre gode kjøp som lett matcher MA på de fleste områder.

Stein

Stein 99 skrev:
Jeg har i 30 år brukt transistoropplegg, div. Japanske for lenge siden, og så Doxa og Electrocompaniet og annet og nå Anthem 225 og Martin Logan CLS + subber.
En sjelden gang har jeg også fått anledning til å høre på meget dyr hifi.
Jeg husker ennå at jeg stod med vidåpne øyne og så og hørte på Electrocompaniet, The Two Chanel Pre - and Power Amplifire + Quad electrostater i 1977. 25 w og kunne skru på full guffe uten ulyder.
Det meste har vært bra og gitt meg mye glede og mange gode stunder som musikk-lytter.

I høst ville jeg prøve noe nytt og kjøpte meg en Music Angel rørforsterker + Sonus Faber Minuetto.
Dette kostet lite penger og jeg har dette på mitt landsted.
Jeg byttet rør til Svetlana K88 og Phillips + General Electric smårør.
Dette billige anlegg ble en helt ny opplevelse for meg og er mye morsommere og spennende å høre og se på, enn det jeg har hørt tidligere.
Jeg har vært ute og saget ved og så tenkt at nå må jeg gå inn igjen å sette på ei plate, og jeg gleder meg til helgen for å dra på landet og spille litt musikk.
Jeg spiller gitar også og gamle Vox AC 30 og Fender rørforsterker har en annen klang enn transistorforsterkere. Mer liv.

Mulig flere kjenner seg igjen i dette?
Og da melder tanken seg.Music Angel er den billigste rørforsterkeren på markedet tror jeg
Tror noen at den tyske Twin Sound er mye bedre, ca 14 ooo,-
Ønsker forslag til bedre rørfosterker enn Music Angel. Er alle bedre? mvh Stein
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det denne tråden mangler, er at en eller annen gjøk linker til et eller annet sted på nettet som støtter opp om hans syn.

edit:
åfan, orso har jo allerede gjort det... sorry.
 
T

timc

Gjest
Har brukt mye tid sammen med både rør og transistor.

ser ikke noen prinsippell forskjell.

Noen rørforsterkere låter fantastisk. Andre helt elendig. Samme med transistor.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.638
Antall liker
941
Ja, jeg skjønner litt mer i kveld enn for 2 dager siden.
Når denne billige rørforsterker ga meg så mye så vil jeg sikkert prøve å finne noe bedre og det er lett etter hva jeg forstår. Det vil skje.Det er bare denne MA jeg har hørt, til nå, etter 30 år så jeg har vært sen og tungnem.
Det har vært mange innlegg her på denne linjen og jeg tror ikke det er hensiktsmessig å prøve og bestemme hva som er best, det ene eller det andre.
De fleste av oss blir etter ei stund lysten på å prøve noe nytt og høre noe annet enn før og det er vår interesse og hobby.(veien er målet )
Men jeg må si en gang til at selv med en billig rørforsterker, kan jeg fornemme musikk litt annerledes og bedre enn tidligere og det er jeg glad for.Jeg liker også retro design og vil se rørene. Ikke en firkantet boks.
Det man sitter og ser på har også betydning for gleden og opplevelsen, men smaksak det også.

God jul. Stein
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
timc skrev:
Har brukt mye tid sammen med både rør og transistor.

ser ikke noen prinsippell forskjell.

Noen rørforsterkere låter fantastisk. Andre helt elendig. Samme med transistor.
Er det her den yngre generasjon taster "+1"? Da prøver jeg meg med det, jeg også: +1

Som andre har skrevet: "Glede" er ikke bare lyden - det har noe med å se på utstyret - og kan hende sitte der i en mørk stue og se på anlegget. Enten det er glødende rør eller andre lysende prikker i det fjerne. Eiergleden - som kan angripe noen og hver av oss. Enten vi er transistor- eller røreiere.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.623
Antall liker
27.911
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tiltredes, Ulf-B. Det er sikkert like mange motiver for aa holde paa med denne hobbyen som det er medlemmer her inne, og like mange veier til audio nirvana. Mvh
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Ulf-B skrev:
timc skrev:
Har brukt mye tid sammen med både rør og transistor.

ser ikke noen prinsippell forskjell.

Noen rørforsterkere låter fantastisk. Andre helt elendig. Samme med transistor.
Er det her den yngre generasjon taster "+1"? Da prøver jeg meg med det, jeg også: +1

Som andre har skrevet: "Glede" er ikke bare lyden - det har noe med å se på utstyret - og kan hende sitte der i en mørk stue og se på anlegget. Enten det er glødende rør eller andre lysende prikker i det fjerne. Eiergleden - som kan angripe noen og hver av oss. Enten vi er transistor- eller røreiere.


Joda, må bare kommentere at endelig har jeg fått meg noen sorte bokser man kan dimme lyset helt ned på slik at jeg ikke behøver irritere meg over unødvendig belysning. Smak og behag...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.584
Antall liker
2.787
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå har jeg skummet kjapt gjennom trådstarters og andres innlegg her, og det er mange fornuftige tanker... :eek: ;D

Selv tenker jeg at en fornuftig ting å gjøre, er å bli seriøst bevisst sine egne lydmessige preferenser; dvs finne ut hvordan en ønsker at oppsettet skal lyde.
Deretter tenker jeg at det er lurt å dra/invitere seg selv på besøk til folk som har både transistor og rør, for å høre musikk gjengitt på ulike måter. På den måten blir en gjerne kjent med nytt utstyr.
Deretter kan en gjerne tråle hifiasylene og nettsidene på jakt etter det en tror kan være ens egen "cup of tea".

Har selv hatt både transistor og rør, og har vel igrunnen slått meg til ro med at rør er min tekopp. MEN; ikke alle rørforsterkere og rørtyper har passet meg like godt. 300B og 6550 har gitt/gir meg ofte ståpels, mens KT88 og EL34 ikke helt gir meg verken ståpels eller fot... Derfor har jeg idag 300B i monoblokkene...
En annen sak er jo at rørforsterkeri gir en mulighet til å tweake lyden ganske så mye frem og tilbake vha ulike rør, at det i seg selv kan være moro å utforske.

Til slutt blir det likevel ikke bare snakk om rør- eller transistorforsterkeri! Det handler vel i minst like stor grad om å være heldig/dyktig nok til å matche utstyr som passer som ..k i husmor... ;D Her bør en kanskje spes være obs på match mellom forsterkeri og høytalere, men også match mellom for- og effektforsterkeri, mellom kilder og forsterkeri spiller inn. Og til slutt kommer jo den evinnelige kampen om kablers innvirkning på lyd/matching osv... Vi trenger IKKE gjøre dette til en kabeltråd (til)! ::) ;D ;D ;D

mvh
Proffen
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Klasse A har ingen crossover forvrengning og det finnes studier som viser at dette er den forvrengningen vi reagerer mest på. Kunne tenke meg å prøve en skikkelig klasse A forsterker. Bare synd de blir så varme.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Klasse A har ingen crossover forvrengning og det finnes studier som viser at dette er den forvrengningen vi reagerer mest på. Kunne tenke meg å prøve en skikkelig klasse A forsterker. Bare synd de blir så varme.
sett den på toppen av rack/benk så er det ikke noe problem
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
orso skrev:
Klasse A har ingen crossover forvrengning og det finnes studier som viser at dette er den forvrengningen vi reagerer mest på. Kunne tenke meg å prøve en skikkelig klasse A forsterker. Bare synd de blir så varme.
sett den på toppen av rack/benk så er det ikke noe problem
Joda, men i og med at det går så mye vekk i varme så blir de upraktisk store og dyre når de skal ha en del krefter.
Gode klasse D konstruksjoner er heller ikke beslektet med den crossover forvrengningen AB forsterkere har.
Uansett, så kan alle topologier lages bra og låte deretter. Chip amper som brukes i f.eks i en Pioneer receivere, skal visstnok måle knakende godt.....
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
65finger skrev:
orso skrev:
Klasse A har ingen crossover forvrengning og det finnes studier som viser at dette er den forvrengningen vi reagerer mest på. Kunne tenke meg å prøve en skikkelig klasse A forsterker. Bare synd de blir så varme.
sett den på toppen av rack/benk så er det ikke noe problem
Joda, men i og med at det går så mye vekk i varme så blir de upraktisk store og dyre når de skal ha en del krefter.
Gode klasse D konstruksjoner er heller ikke beslektet med den crossover forvrengningen AB forsterkere har.
Uansett, så kan alle topologier lages bra og låte deretter. Chip amper som brukes i f.eks i en Pioneer receivere, skal visstnok måle knakende godt.....
jeg tror ikke man skal la teknologien (rør, transistor osv) være begrensende. å forelske seg i en teknologi tror jeg er begrensende
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.681
Antall liker
103.442
Torget vurderinger
23
Dette har jeg gnålet om til det kjedsommelige, og nå får det være siste gang:

- rør og transistor kan gjøre jobben begge, kun spørsmål om kvalitet og match
- har snart 40 års fartstid med hornhøyttalere, har ennå ikke funnet bevis for at hverken rør eller transistor er
det endelige. Myten sier horn + rør = sant. I say BULL. Kan være glimrende match, MEN det kan også transistor!
- Jeg har i det alt vesentligste spilt på kl. A forsterkere, og må nok si at det virker som det er det optimale ihvertfall på
høyeffektive høyttalere (og nei, ikke nødvendigvis horn)
- Har hørt bassløsninger med utrolig bra lyd, klasse D transistor

For ordens skyld, jeg har absolutt ingen ting i mot rør, tvert i mot, har hatt og har flere produkter som er rørbasert.

Har ingen spesielle foretrukne lydsignaturer, kun opptatt av Illusjonsgjenskapning (c) Sluket med høyest kommunikasjonsfaktor.

Har ingen ting i mot CD/PC-basert etc. selv om jeg har brakka full av LP. Er ingen formatfanatiker, alt lever side om side i beste velgående, alt i den gode opplevelsens navn.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pengesluk skrev:
Dette har jeg gnålet om til det kjedsommelige, og nå får det være siste gang:

- rør og transistor kan gjøre jobben begge, kun spørsmål om kvalitet og match
- har snart 40 års fartstid med hornhøyttalere, har ennå ikke funnet bevis for at hverken rør eller transistor er
det endelige. Myten sier horn + rør = sant. I say BULL. Kan være glimrende match, MEN det kan også transistor!
- Jeg har i det alt vesentligste spilt på kl. A forsterkere, og må nok si at det virker som det er det optimale ihvertfall på
høyeffektive høyttalere (og nei, ikke nødvendigvis horn)
- Har hørt bassløsninger med utrolig bra lyd, klasse D transistor

For ordens skyld, jeg har absolutt ingen ting i mot rør, tvert i mot, har hatt og har flere produkter som er rørbasert.

Har ingen spesielle foretrukne lydsignaturer, kun opptatt av Illusjonsgjenskapning (c) Sluket med høyest kommunikasjonsfaktor.

Har ingen ting i mot CD/PC-basert etc. selv om jeg har brakka full av LP. Er ingen formatfanatiker, alt lever side om side i beste velgående, alt i den gode opplevelsens navn.
+1
 
Topp Bunn