Gir vi for lett opp?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Sentralen her har over 13 000 medlemmer, men nå er det slik at neppe alle er innom for å skrive innlegg på Hifi generelt. Den klare årsaken slik jeg oppfatter det er at sentralen er den ledende plassen for kjøp og salg av hifi utstyr. Siden det tydeligvis omsettes så mye og så raskt med utstyr får det meg til å stille spørsmålstegnet ved om mange gir seg for lett i forhold til det å få det maksimale potensiale ut av det utstyret de anskaffer seg. En komponent kjøpes inn og hvis man ikke er fornøyd etter en viss tid er det ut på bruktmarkedet og inn med nytt utstyr. Jeg stiller spørsmålstegnet fordi jeg selv har erfaring med at å gi anlegget best mulig arbeidsbetingelser faktisk kan telle opp mot 50% av lydkvaliteten.

De tingene jeg selv har arbeidet med er demping, strøm og rom. I tillegg vil både signal- og høyttaler-kabler ha stor innvirkning på lyden.

Siden det faktisk er ganske mange erfarne medlemmer inne på forumet her kunne jeg nesten hatt lyst til å foreslå at man kunne ha en egen avdeling der de som er litt "ferske i faget" kunne fått gode råd av de som har hatt denne hobbyen i lengre tid.

Hva synes dere, gir vi for lett opp?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tjaaa... Si det....?
Det kan nok gjelde noen, men ikke alle.
Derimot tenker jeg at noe kunnskap og det å ta seg tid til å kjenne etter og tenke over hva man vil, og hvordan man vil ha lyden, er svært viktig. Herunder kommer også et viktig element som kalles matching....
Heldigvis er jeg medlem av et Laug fullt av medlemmer som kommer med gode råd, deler av erfaringer og ellers er behjelpelig på veien mot Nirvana. DET er ikke helt feil, for å si det slik............ ;D

mvh
Proffen

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Proffen skrev:
Tjaaa... Si det....?
Derimot tenker jeg at noe kunnskap og det å ta seg tid til å kjenne etter og tenke over hva man vil, og hvordan man vil ha lyden, er svært viktig. Herunder kommer også et viktig element som kalles matching....
Heldigvis er jeg medlem av et Laug fullt av medlemmer som kommer med gode råd, deler av erfaringer og ellers er behjelpelig på veien mot Nirvana. DET er ikke helt feil, for å si det slik............ ;D
Til en viss grad er det nok slik at gjennom innkjøp av utstyr så finner man ut hvilken lyd man liker. Og kanskje dette er en nødvendig prosess. Men det kan jo óg bli en dyr en. Kunne det vært mulig å utdanne de uinnvidde ;) litt slik at hver ny hifi generasjon ikke behøvde å gå i de samme fellene?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Om vi gir opp for lett? Tja – jeg kan bare svare for meg selv.

For min del er det ikke snakk om å gi opp. En stor årsaksforklaring til mine aktiviteter på oppgraderingsfronten og – som en følge av det – min store aktivitet på bruktbørsen, er at forutsetningene forandrer seg.

Jeg kjøpte meg f.eks. ganske kraftig opp på CDspillere og tunere overalt i huset for en to, tre år siden. Det var før jeg hadde hørt om DAC – og før jeg hadde hørt om Squeezebox. I og for seg før jeg hadde internett og PC hjemme også – så det hadde ikke hjulpet så mye å vite om Squeezebox før tiden var moden. Men da ”revolusjonen” kom, kom den til gagns. Inn med det nye og ut med det gamle. I og med ”ut med det gamle”, ble det plutselig bedre plass og større frihet til andre vitale hifi-komponenter. M.a.o. en ny låvedør på vidt gap, som jeg ikke kunne la stå uprøvd.

En annen uforutsett utvikling var at da barna flyttet hjemmenfra, var min tanke at jeg skulle spille musikk i stuen på MITT anlegg - og så skulle vi ha et lite, greit anlegg til å dekke behovet for grei film- og TV-lyd i TVstuen. Så da startet vi med det. Dessverre syntes ikke kona at det var like stas at jeg spilte musikk i stuen hele tiden. Fair enough – jeg har stor forståelse for det – og dermed kastet jeg ut alt som tidligere sto i TVstuen – forholdsvis nyinnkjøpt og lite brukt – og fylte opp med noe som skulle gi en godlyd nærmere opp til det stueanlegget kunne levere. Men TVstue-anlegget nøyde seg ikke med det – det spilte bedre enn nr. 1 anlegget mitt der nede i underetasjen. Slikt krøll i ”systemet” mitt var like uforutsett som uakseptabelt. Ny runde i stuen for å rette på det.

Innimellom hovedlinjene har de tre barna mine byttet utstyr og bokser. Dels p.g.a. en naturlig utvikling fra nybegynneranlegg til noe mer sofistikert – dels p.g.a. andrede behov. Flytting og slikt. I stedet for å gi bort mye bra utstyr på en til tider slapp bruktbørs, fant jeg åpning for å ta vare på diverse tiloversblevet utstyr. Kjekt å ha – og det har gitt meg mulighet til å fylle opp et lite PCrom med et utmerket anlegg nr. 3. Men de unge og jeg er ikke alltid i takt. Når det kommer noe nytt fra den kanten, skjer det ikke alltid i h.t. Guds store plan – og dermed må det omrokeringer til i boksologien. Eller nye kjøp og salg, om man vil.

Men det er klart: en del ting er opplagte feilkjøp. Låter bra der og da når man skal kjøpe det, men blir slitsomt å høre på i lengden. Andre ganger hender det at det jeg allerede har, ikke passer sammen med det jeg vil ha. Som da jeg kjøpte mine ProAc høyttalere. Jeg SKULLE bare ha ProAc – det var på en måte bestemt allerede for en 10-15 år siden. Da tanken ble realisert for et par år siden, viste det seg alt all elektronikken min passet usedvanlig dårlig til nykommerne. OK – det er da man biter i det sure eplet enda en gang. Har man sagt A, får man saktens si B, C og D også. Det koster å stå på prinsippene sine.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ketil skrev:
Jeg stiller spørsmålstegnet fordi jeg selv har erfaring med at å gi anlegget best mulig arbeidsbetingelser faktisk kan telle opp mot 50% av lydkvaliteten.

De tingene jeg selv har arbeidet med er demping, strøm og rom. I tillegg vil både signal- og høyttaler-kabler ha stor innvirkning på lyden.

Ja ;)

Jeg hadde samme effektforsterker / høyttaler kombinasjon i 8 år. I løpet av den tiden var lydbildet alt fra helt tragisk til helt magisk. Avhengig av frontend, ht-plassering, akustikktiltak, strømtweak, kabling ++

Det jeg syns er mest moro med denne hobbyen er forsøkene med å få det optimale ut av det utstyret som til en hver tid er i heimen. Det krever litt tålmodighet. ;)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ketil skrev:
Proffen skrev:
Tjaaa... Si det....?
Til en viss grad er det nok slik at gjennom innkjøp av utstyr så finner man ut hvilken lyd man liker. Og kanskje dette er en nødvendig prosess. Men det kan jo óg bli en dyr en. Kunne det vært mulig å utdanne de uinnvidde ;) litt slik at hver ny hifi generasjon ikke behøvde å gå i de samme fellene?
Men det hjelper jo litt på å høre hva andre har, og hvordan lyden gjengis der. JEG har i alle fall hørt mange oppsett med ulike kvaliteter. Noe passer meg som hånd i hanske, annet passer meg i mindre grad. Om man underveis får, som for min egen del, råd og tips om "tiltak" som kan føre meg i den retningen JEG uttrykker at jeg vil, kan en spare seg for mange "unødvendige" og kanskje kostbare "feilinvesteringer". Det koster å prøve og feile, det koster å være kar. MEN; samtidig er jo akkurat det noe av det som gjør hobbyen vår så givende, spanande og morsom.

Et eksempel: Hadde en Copland effektforsterker, som i og for seg spilte greit og skapte en del rør-magi i det oppsettet jeg da hadde. Ønsket dog litt mer krefter, og inn kom en VTL. Krefter hadde den mer av, men samtidig forsvant mye av den magien som Coplanden faktisk maktet å skape. Så, ut gikk VTL`en, og inn kom Audion. Endelig begynner det å smake fisk............eller er det fugl det heter? ;D
VTL`ens nye eier hadde dog andre høytalere, annen kilde, andre kable og annen pre enn meg, og hos ham låt VTL`en ganske annerledes og i mine ører langt bedre. Så vidt jeg vet, er han fortsatt strålende nøgd.

Og hele tiden, underveis i løpet, har jeg fått innspill, råd og hjelp fra Laugets hyggelige medlemmer.
Blir spanande å høre om de føler at jeg har fulgt rådene deres til fulle, og om de synes forandringene har ført meg nærmere dit jeg ville.... ;D Dommen faller i løpet av helgen............. Må jo invitere, slik at de får en mulighet til å høre hva hjelpen deres har ført til.... ;D

mvh
Proffen

R

RoDa

Gjest
topline skrev:
Ja ;)

Det jeg syns er mest moro med denne hobbyen er forsøkene med å få det optimale ut av det utstyret som til en hver tid er i heimen. Det krever litt tålmodighet. ;)
Vel talt, topline!

Det hadde vært en god ide for MANGE å jobbe med oppsettet istedet for å selge-kjøpe-selge-kjøpe-osv...

En ting er at man lærer noe av å jobbe med komponenter over tid (og får god lyd på kjøpet), en annen er at man ved å stoppe byttekarusellen litt faktisk får noen referanser som er stabile over tid.
Uten referanser leter man i blinde.

R

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Ketil skrev:
1. I tillegg vil både signal- og høyttaler-kabler ha stor innvirkning på lyden.

2. Siden det faktisk er ganske mange erfarne medlemmer inne på forumet her kunne jeg nesten hatt lyst til å foreslå at man kunne ha en egen avdeling der de som er litt "ferske i faget" kunne fått gode råd av de som har hatt denne hobbyen i lengre tid.
Ser for meg at det fort kan bli litt ståk med et slikt utgangspunkt for å lage en felles pensumplan...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror vi gjør det.
Kanskje vi burde vurdert og leie inn kompetanse til å sette opp en equalizer for å ratte på skjevheter i frekvensgangen og for å tilpasse ønsket klangbalanse.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.
Kanskje vi burde vurdert og leie inn kompetanse til å sette opp en equalizer for å ratte på skjevheter i frekvensgangen og for å tilpasse ønsket klangbalanse.
Næhæ! :eek:
Er motstander av "plastisk kirurgi!" ............. ;D

mvh
Proffen

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Ulf-B skrev:
Om vi gir opp for lett? Tja – jeg kan bare svare for meg selv.

For min del er det ikke snakk om å gi opp. En stor årsaksforklaring til mine aktiviteter på oppgraderingsfronten og – som en følge av det – min store aktivitet på bruktbørsen, er at forutsetningene forandrer seg.

Jeg kjøpte meg f.eks. ganske kraftig opp på CDspillere og tunere overalt i huset for en to, tre år siden. Det var før jeg hadde hørt om DAC – og før jeg hadde hørt om Squeezebox. I og for seg før jeg hadde internett og PC hjemme også – så det hadde ikke hjulpet så mye å vite om Squeezebox før tiden var moden. Men da ”revolusjonen” kom, kom den til gagns. Inn med det nye og ut med det gamle. I og med ”ut med det gamle”, ble det plutselig bedre plass og større frihet til andre vitale hifi-komponenter. M.a.o. en ny låvedør på vidt gap, som jeg ikke kunne la stå uprøvd.

En annen uforutsett utvikling var at da barna flyttet hjemmenfra, var min tanke at jeg skulle spille musikk i stuen på MITT anlegg - og så skulle vi ha et lite, greit anlegg til å dekke behovet for grei film- og TV-lyd i TVstuen. Så da startet vi med det. Dessverre syntes ikke kona at det var like stas at jeg spilte musikk i stuen hele tiden. Fair enough – jeg har stor forståelse for det – og dermed kastet jeg ut alt som tidligere sto i TVstuen – forholdsvis nyinnkjøpt og lite brukt – og fylte opp med noe som skulle gi en godlyd nærmere opp til det stueanlegget kunne levere. Men TVstue-anlegget nøyde seg ikke med det – det spilte bedre enn nr. 1 anlegget mitt der nede i underetasjen. Slikt krøll i ”systemet” mitt var like uforutsett som uakseptabelt. Ny runde i stuen for å rette på det.

Innimellom hovedlinjene har de tre barna mine byttet utstyr og bokser. Dels p.g.a. en naturlig utvikling fra nybegynneranlegg til noe mer sofistikert – dels p.g.a. andrede behov. Flytting og slikt. I stedet for å gi bort mye bra utstyr på en til tider slapp bruktbørs, fant jeg åpning for å ta vare på diverse tiloversblevet utstyr. Kjekt å ha – og det har gitt meg mulighet til å fylle opp et lite PCrom med et utmerket anlegg nr. 3. Men de unge og jeg er ikke alltid i takt. Når det kommer noe nytt fra den kanten, skjer det ikke alltid i h.t. Guds store plan – og dermed må det omrokeringer til i boksologien. Eller nye kjøp og salg, om man vil.

Men det er klart: en del ting er opplagte feilkjøp. Låter bra der og da når man skal kjøpe det, men blir slitsomt å høre på i lengden. Andre ganger hender det at det jeg allerede har, ikke passer sammen med det jeg vil ha. Som da jeg kjøpte mine ProAc høyttalere. Jeg SKULLE bare ha ProAc – det var på en måte bestemt allerede for en 10-15 år siden. Da tanken ble realisert for et par år siden, viste det seg alt all elektronikken min passet usedvanlig dårlig til nykommerne. OK – det er da man biter i det sure eplet enda en gang. Har man sagt A, får man saktens si B, C og D også. Det koster å stå på prinsippene sine.
Jo, jeg kjenner meg klart igjen i dette. For min del har bytting av komponenter rett og slett hatt med økonomi å gjøre. Hifi interessen begynte for min del tidlig i 20 årene, hvor tilgangen til penger var en helt annen enn senere i livet. Senere har jeg kunnet begynne å kikke på produkter i prisklasser som var uoppnåelig før. Samtidig er det en teknologisk utvikling som f.eks. gjør det mulig å produsere strømgeneratorer som Power Plant Premier.

Dette er etter min mening en helt naturlig utskiftning. Det jeg kanskje reagerer litt mer på er de som kjøper en komponent og finner ut at de ikke er helt fornøyd, selger den og skifter den ut med en annen i noenlunde samme prisklasse og kanskje ennå ikke er helt fornøyd. Og som til slutt sitter igjen med en oppfatning at de nok må bruke mye mer penger for å oppnå en lyd de vil være fornøyd med. Dette mens det egentlige problemet hele tiden har vært romakustikken.

Ettert min oppfatning kan man ikke bedømme lyden fra et anlegg før man har jobbet med romakustikk og gitt komponentene optimale arbeidsbetingelser. Her tror jeg mange synder og det dessverre er en del uvitenhet ute og går. Hmm, jeg fikk plutselig en god bokidé ;)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Proffen skrev:
Ketil skrev:
Proffen skrev:
Tjaaa... Si det....?
Men det hjelper jo litt på å høre hva andre har, og hvordan lyden gjengis der. JEG har i alle fall hørt mange oppsett med ulike kvaliteter. Noe passer meg som hånd i hanske, annet passer meg i mindre grad. Om man underveis får, som for min egen del, råd og tips om "tiltak" som kan føre meg i den retningen JEG uttrykker at jeg vil, kan en spare seg for mange "unødvendige" og kanskje kostbare "feilinvesteringer". Det koster å prøve og feile, det koster å være kar. MEN; samtidig er jo akkurat det noe av det som gjør hobbyen vår så givende, spanande og morsom.

Et eksempel: Hadde en Copland effektforsterker, som i og for seg spilte greit og skapte en del rør-magi i det oppsettet jeg da hadde. Ønsket dog litt mer krefter, og inn kom en VTL. Krefter hadde den mer av, men samtidig forsvant mye av den magien som Coplanden faktisk maktet å skape. Så, ut gikk VTL`en, og inn kom Audion. Endelig begynner det å smake fisk............eller er det fugl det heter? ;D
VTL`ens nye eier hadde dog andre høytalere, annen kilde, andre kable og annen pre enn meg, og hos ham låt VTL`en ganske annerledes og i mine ører langt bedre. Så vidt jeg vet, er han fortsatt strålende nøgd.

Og hele tiden, underveis i løpet, har jeg fått innspill, råd og hjelp fra Laugets hyggelige medlemmer.
Blir spanande å høre om de føler at jeg har fulgt rådene deres til fulle, og om de synes forandringene har ført meg nærmere dit jeg ville.... ;D Dommen faller i løpet av helgen............. Må jo invitere, slik at de får en mulighet til å høre hva hjelpen deres har ført til.... ;D

mvh
Proffen
Å ha andre med samme hobby er kanskje den beste måten å finne ut av hvordan man skal orientere seg i lydverdenen. Å lese om andres erfaring med lydprodukter blir liksom ikke helt nærkontakt av tredje grad. Kanskje også spesialistforhandlerne kunne vært mer aktiv også ved å arrangere lyttekvelder for å demonstrere utstyr.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.174
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
RoDa skrev:
topline skrev:
Ja ;)

Vel talt, topline!

Det hadde vært en god ide for MANGE å jobbe med oppsettet istedet for å selge-kjøpe-selge-kjøpe-osv...

En ting er at man lærer noe av å jobbe med komponenter over tid (og får god lyd på kjøpet), en annen er at man ved å stoppe byttekarusellen litt faktisk får noen referanser som er stabile over tid.

R
enig med dere to jeg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ketil skrev:
Dette mens det egentlige problemet hele tiden har vært romakustikken.

Ettert min oppfatning kan man ikke bedømme lyden fra et anlegg før man har jobbet med romakustikk og gitt komponentene optimale arbeidsbetingelser. Her tror jeg mange synder og det dessverre er en del uvitenhet ute og går. Hmm, jeg fikk plutselig en god bokidé ;)
Akustikk har jeg ikke mye tro på. ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.616
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Burnt_Island skrev:
RoDa skrev:
topline skrev:
Ja ;)

Vel talt, topline!

R
enig med dere to jeg.
Jeg slenger meg på her, da ble vi jo 4 ;)
Jeg tror at tålmodighet er et stikkord, prøve og noen ganger feile og lære av det, andre ganger lykkes og ta det med videre på veien i søk etter en god lyd, hva nå det enn er ;D
Men egne ønsker om hvordan man vil ha lydbildet er jo en god start :) så kan man event korr etter som man drar på seg litt andre lytte inntrykk og meningsutvekslinger.

gismo

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
orso skrev:
Ketil skrev:
Dette mens det egentlige problemet hele tiden har vært romakustikken.

Akustikk har jeg ikke mye tro på. ;D
Hvorfor ikke? Har du hørt et anlegg i et rom med og uten gulvteppe?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.

mvh
Proffen
Hehe.
Men er det ikke forandring av Eq man stort sett holder på med da når man skifter elektronikk? Med forbehold om at man allerede har elektronikk som holder god standard og ikke skifter fra billigste NAD til Halcro.

Kjetil:
Angående akustikk. Det var en spøk. Jeg er helt enig med deg.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Min erfaring er at skal man få lyd man har glede av så unngå følgende feil:

-Ikke stol på testene du leser. Det er ikke sikkert produkter med gode testresultater lyder bra i din stue, i ditt øvrige oppsett. Kanskje kan appareter/høyttalere som får dårlige karakterer være mitt i blinken i ditt lytterom.
Tester kan fortelle deg hvordan f.eks. en forsterker ser ut, hvor stor den er, hva den veier, hvordan den er i praktisk bruk, hva den koster, hvor du kan få kjøpt den o.l. Tester forteller ingen ting om hvilken musikkglede testobjektet gir deg.

-Ikke tro at du får god lyd hjemme i egen stue selv om f.eks. et par høyttalere lyder fremragende i butikken.

-Ikke tro på det du leser på Hifisentralen om gode kombinasjoner av hifi-utstyr. Store muligheter for at de kombinasjonene kan lyde helt annerledes hos deg.

Konklusjonen er: Bruk øra, og gjør det hjemme hos deg selv. Jobb litt med plassering og møblering.

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
orso skrev:
Proffen skrev:
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.

mvh
Proffen
Hehe.
Men er det ikke forandring av Eq man stort sett holder på med da når man skifter elektronikk? Med forbehold om at man allerede har elektronikk som holder god standard og ikke skifter fra billigste NAD til Halcro.

Kjetil:

Lyd er så mye mer enn frekvensgang.

Mvh. RS

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Meget interessant og relevant topic!

Tror mange av grunnene til den store omsetningshastigheten er relatert til ønske om "noe nytt å vise fram" fremfor relasjon til misnøye med lyden.

Gjennomsnittlig har de fleste av oss har mer penger mellom hendene enn folk med tilsvarende interesser for 20-30 år siden.

Ut fra det jeg leser i div tråder hvor vi presenterer vårt utstyr, tillater jeg meg å mene at mange av oss ikke gir opp - de begynner ikke å prøve en gang!

Det kjøpes dyre kompoenter i hytt og pine, gjerne med kjente egenskaper som strider stikk i mot den vei man tidligere har valgt.

Selv mener jeg å ha lært meg at veien mot go'lyden er en varsom ballansegang. Store krumspring gjør at man mister ballansen og det blir vanskeligere å finne tilbake. De som stadig velger å ikke bare gjøre krumspring, men å endre retning, bare virrer rundt uten å komme helt i mål. Men kanskje det er hensikten, slik at man kan fortsette å "imponere" med med nye og kostbare innkjøp?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Du har et godt poeng, Erland, men samtidig har du oss av den yngre garde som ikke har vært med i gamet så lenge. Vi liker å prøve mye forskjellig, og skulle helst lånt øret til alle verdens high-end komponenter. I vårt (kan egentlig ikke snakke for andre enn meg selv, men skitt au) ståsted handler det mer om å finne ut hvilken vei man ønsker å gå videre enn alltid å søke mot perfekt matching og små forbedringer. Store forandringer er ofte mer interessant for meg per idag enn små forbedringer. Akkurat nå (skjønt "akkurat nå"... Den har vart en stund og kommer til å leve en stund til) er min store hype rør, horn og vinyl, selv om jeg ikke utelukker at jeg en dag ender opp med massive mangehundrewatts monoblokker, digre tungdrevne høyttalere, aktiv deling og romkorreksjon :)

Hifisjapper er en fin ting for å finne ut hva man liker, også tildels messer, men for at et produkt skal komme ORDENTLIG under huden på en mener jeg at man må eie det (hjemlån er pga. diverse psykiske fenomener ikke godt nok for dette)

Just my 4 shiny pence :)

Harald

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Det er jo naturlig at den yngre garde prøver alt mulig rart,
ellers er jeg enig med Erland, det virker som folk prøver alt mulig rart i hytt og pine, som han sier.
Jeg synes det er rart at ikke flere velger seg en vei, en retning, og følger den.

Ellers vil jeg bare påpeke at rør og horn fungerer utmerket med aktiv deling. ;)

;)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Som en del påpeker er en del av bakgrunnen for det raske tempoet av kjøp og salg at mange ønsker å prøve ut forskjellig utstyr før de finner "sin lyd". Denne trenden tror jeg også har litt sammenheng med den økonomiske utviklingen. Det er mer penger mellom hendene på 20 åringer i dag enn for 20 år siden. På en måte kan man jo se dette som positivt. Man får prøvd ut mange forskjellige "smaksretninger" før man faller ned på sitt foretrukne ideal. På den andre siden kan det føre til at man virrer rundt blant mange forskjellige lydfilosofier uten aldri å bli fornøyd.

Selv har jeg valgt å satse skandinavisk. Antagelig fordi mye av vårt lydideal er en nøytral og ekte gjengivelse av musikk. Samtidig føler jeg man får forsåvidt mye igjen for det man betaler. Transistor har også vært mitt foretrukne valg. Kanskje fordi jeg har hatt et ønske om å oppleve en fullfrekvent gjengivelse som jeg føler man må litt opp i pris for å få på rørsiden.

Men samtidig har det alltid fristet å prøve noe helt annet. En integrert rørforsterker sammen med noen følsomme høyttalere bare å kose seg sammen med uten å tenke for mye på de tradisjonelle hifi øvelsene. Nå er jeg jo så heldig at jeg har lytterommet i kjellerstuen, så kanskje et lite anlegg nummer to i etasjen ovenfor? Muligens det hadde for min del vært en bedre måte å utforske en annen lydvei enn å skifte ut hele hovedanlegget.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.915
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
orso skrev:
Proffen skrev:
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.

mvh
Proffen
Hehe.

Kjetil:

Mvh. RS
Sant nok, men frekvensresponsen til høyttalerene i rommet de står i er det som betyr mest for om vi liker et stereoanlegg eller ikke. Iallefall i følge Harman Intenational, som forsker seriøst på slikt.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sukk! Jeg vet hva jeg vil ha,men p.d.d så koster det for mye. ;D

mvh

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ketil skrev:
Flere som har vært inne på den tanken ;)

http://www.getbettersound.com/

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Valentino skrev:
R.Solhaug skrev:
orso skrev:
Proffen skrev:
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.

mvh
Proffen
Hehe.

Kjetil:

Mvh. RS
Sant nok, men frekvensresponsen til høyttalerene i rommet de står i er det som betyr mest for om vi liker et stereoanlegg eller ikke. Iallefall i følge Harman Intenational, som forsker seriøst på slikt.

I beste fall en meget kraftig forenkling ::)

Mvh. RS

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
6
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ketil skrev:
Sentralen her har over 13 000 medlemmer, men nå er det slik at neppe alle er innom for å skrive innlegg på Hifi generelt. Den klare årsaken slik jeg oppfatter det er at sentralen er den ledende plassen for kjøp og salg av hifi utstyr. Siden det tydeligvis omsettes så mye og så raskt med utstyr får det meg til å stille spørsmålstegnet ved om mange gir seg for lett i forhold til det å få det maksimale potensiale ut av det utstyret de anskaffer seg. En komponent kjøpes inn og hvis man ikke er fornøyd etter en viss tid er det ut på bruktmarkedet og inn med nytt utstyr. Jeg stiller spørsmålstegnet fordi jeg selv har erfaring med at å gi anlegget best mulig arbeidsbetingelser faktisk kan telle opp mot 50% av lydkvaliteten.

Siden det faktisk er ganske mange erfarne medlemmer inne på forumet her kunne jeg nesten hatt lyst til å foreslå at man kunne ha en egen avdeling der de som er litt "ferske i faget" kunne fått gode råd av de som har hatt denne hobbyen i lengre tid.

Når jeg nå ser tilbake er svaret ja ::)

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
341
Torget vurderinger
2
Kanskje.

Mange lar seg vel rive med av gode tester på utstyr og kjøper. Men problemet er jo at lyd ikke er objektiv, men i aller høyeste grad en subjektiv opplevelse. Så det som er rett for Ola,trenger slett ikke være det for Kari.

Tror hver og en må finne sin måte å få musikken presentert på, for så å bygge anlegget rundt det. Har selv gått mange runder med prøving og feiling før jeg kom dit jeg er i dag. Det kostet en del penger i prøve og feile metoden, mye bytte av utstyr før jeg ble fornøyd etter min smak. Det var så galt i de verste periodene at jeg vurderte å brenne dritten og aldri ha noe som helst med hifi og gjøre.

Det som gjør det litt vanskelig er jo at det er ikke alt en har penger til, eller får mulighet til og teste i egen stue.

Så kommer vi jo til rommet. Det er jo den største begrensningen i ethvert anlegg. Tror en bok som nevnt lenger opp i tråden kan gjøre store ting for lyden i rommet. Ingenting er enklere enn å få et godt anlegg til å spille middels, men fy det krever jobbing med plassering, rom osv for å virkelig få frem godlyden. Kanskje ikke uten grunn at det blir mer og mer rom perfect i produkter, selv om de også gjør en del negativt?

maxmekker

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.915
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Valentino skrev:
R.Solhaug skrev:
orso skrev:
Proffen skrev:
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.

mvh
Proffen
Hehe.

Kjetil:

Mvh. RS

Mvh. RS
Men det er i den enkle enden man burde begynne...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
R.Solhaug skrev:
Valentino skrev:
R.Solhaug skrev:
orso skrev:
Proffen skrev:
orso skrev:
Jeg tror vi gjør det.

mvh
Proffen
Hehe.

Kjetil:

Mvh. RS

Mvh. RS
Men der er i denne enkle enden man burde begynne...
Og i den enkle enden bør man muligens forbli inntil den er i orden..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I det store og heile trur eg at heimlån er ei øving det skoftast litt for mykje i for tida.
Og så flyttar folk for lite på komponentane sine. Eg har tre lytterom, og held meg i skapeleg god form ved å flytte høgtalarar og forsterkarar mellom desse...

Målingar skjer vel eigentleg meir no enn tidlegare, all den tid det finnest så mykje meir dupedittar som fortel deg ymse.

Hugsar korleis eg dreiv det fyrste tida, lytta til sinustonar frå ei testplate, og kryssa av på subjektivt opplevd lydstyrke på. Tippar eg hadde dønn flat frekvenskurve +/- 20 dB...(på sett og vis var eg meir fornøgd med klangeigenskapane då enn i "Behringer-perioden" eg hadde for 5 - 6 år sidane).

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
I det store og heile trur eg at heimlån er ei øving det skoftast litt for mykje i for tida.
Og så flyttar folk for lite på komponentane sine. Eg har tre lytterom, og held meg i skapeleg god form ved å flytte høgtalarar og forsterkarar mellom desse...
De fleste fremholder vel erfaring og utprøving i egen stue som noe av det viktigste når man vil komme videre lydmessig. Og en av de beste måtene å få dette til å er å handle på bruktmarkedet. Handler man relevante produkter til en grei pris der får man ofte nesten like mye tilbake når man vil byttem dem ut neste gang. Slik sett kreves det ikke mye ekstra investeringer for å få prøve noe nytt og skaffe seg erfaring med hva som funker hjemme og til musikken og hva som ikke gjør det. Da kan kan prøve helt forskjellige filosofier og oppsett uten særlig risiko, men mindre man handler med svært dyre eller vanskelig omsettelige komponenter.

På mange måter blir hifi da til sparing og ikke til utgifter, da man gjene bytter i tider man har litt overskudd og legger litt ekstra på når man selger noe og kjøper noe annet.

Hjemlån fra butikker er vel ikke noe jeg synest man streng tatt kan forlange eller forvente, det er en hyggelig ekstraservice som noen av entusiastene som driver butikk lar folk få lov til. Svært hyggelig men høyst uvanlig i alle andre bransjer. Så brukthandel blir vel den letteste form for "hjemlån" i praksis.

Hvor mye tid man vil bruke på modigfisering av eksisterende oppsett og rommet er vel svært individuelt. Selv finner jeg det stort sett verdt energien når man føler at man virkelig er inn på noe riktig.. og ikke når oppsettet eller rommet ikke fungerer helt som forventet.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Frekvensgang viser lydnivå, men sier pent lite om lydens renhet, oppløsning, dynamikk osv. I og for seg interressant men svært misforståtte målinger.

Mvh. RS

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
R.Solhaug skrev:
Frekvensgang viser lydnivå, men sier pent lite om lydens renhet, oppløsning, dynamikk osv. I og for seg interressant men svært misforståtte målinger.
Hvordan måler du dynamikk, Solhaug?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
HåkonN skrev:
R.Solhaug skrev:
Hvordan måler du dynamikk, Solhaug?

Etter lange tråder om dynamikk og vg`s grundige innføring i emnet burde da dette være opplagt. Det mest interressante er å jevnføre pulser før/etter høyttaler, evt. ved endringer som f.ex ledningsbytte ::)

Det er ellers ikke noe problem å høre dynamikkendringer.

Mvh. RS

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.370
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
En erkjennelse de fleste, i allefall veldig mange lett kan ta inn over seg, er at de færreste kjøp styres av reelt behov men av LYST ;D

(skrevet etter inntak av en flaske Amarone...)

Topp Bunn