gismo`s lille musikk-hule
Noen tanker om Sitara etter litt tid i mitt lytterom.
Har lyst til å slå et slag for disse flotte HHCM (The Hyper-Holographic Cone Midrange Driver)
elementene som nå brukes i AP sine høytalere.
På de større modeller brukes disse som mellomtone, men i mine Sitara sitter det 2 stk som tar seg av både mellomtone og bass. Nettopp det at disse relativt små (5,25") elementene gir meg enn bass som er både ren, meget hurtig og presis liker jeg meget godt jo mer jeg spiller på Sitara. Mellomtonen er meget imponerende og varter opp med en nærhet, dynamikk og halografi som jeg lett kan like å leve med. Dette synes jeg også kommer ennå mer til sin rett da mitt lytterom måler kun 15-16m2.
Dybde, trykk og volum er jo ikke på høyde med mine tidligere Scorpio, men 2 stk mellomtoner og 4 stk 7" basser. Disse hadde en eventyrlig evne til å spille både høyt og dynamisk, men kunne noen ganger lett "mette" mitt lytterom med sine totalt 7 spillende elementer i hver kasse.
Så alt i alt gir disse litt mindre Sitara meg utrolige gode lytteopplevelser, der enkelhet og renhet, flotte halografiske bilder og meget god dynamikk på mine (normale) lyttenivåer. Disse har meget lett for å "forsvinne" i lydbildet og trivsel med disse øker etterhvert.
Så får jeg se videre hva som kan gjøres med litt mer dybde og trykk i nedre oktaver
gismo